Sunnuntai 20.8.2017

Näkökulma: Turha junalakko yhdisti demarin ja persun – kansa kärsii

Jaa artikkeli:
Luotu: 
11.8.2017 13:42
  • Kuva: Alma Media arkisto / Kimmo Penttinen
    Kuva
|

”VR antautuu veturinkuljettajien lakon edessä”, sosialidemokraattinen Demokraatti julistaa pääotsikossaan.

”En voi hyväksyä kansallisomaisuuden tuhoamista”, sanoi puolestaan perussuomalainen VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Ville Tavio Uuden Suomen jutussa.

Tavio, pari kuukautta opposition puolella ärhäköitynyt kansanedustaja, ymmärtää lakkoilijoita. Näin tekee myös oppositiopuolue SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.

Näytelmä on muuten huvittavaa poliittista kesäteatteria, mutta vähemmän huvittavaksi sen tekee se, että lakko panee asiakkaat kärsimään.

Parisataatuhatta puolustuskyvytöntä juna-asiakasta joutuu miettimään ensi maanantaina ja tiistaina muita kulkutapoja ja tiet varsinkin pääkaupunkiseudulla ruuhkautuvat tavallista enemmän.

Miksi nämä demareiden, perussuomalaisten ja valitettavan usein myös ay-väen näkemykset ja teot ovat aina niin ennalta-arvattavia?

Ja miksi nämä politiikan uhmakkaasta tekemisestä sokaistuneet eivät suostu näkemään muutosta positiivisena asiana, joka voi johtaa vaikkapa parempiin ja edullisempiin palveluihin sekä lisääntyviin työpaikkoihin? (Lue tästä Uuden Suomen jutusta, miten junien käyttö on hypähtänyt Britanniassa kilpailun alkamisen jälkeen)

Valittaako kukaan enää Onnibusin tulosta Suomen linja-autoliikenteeseen?

Eivät ainakaan halvempiin hintoihin ja lisääntyneisiin vuoroihin tottuneet asiakkaat. Oli hän sitten persu, demari tai joku muu.

Kirjoittaja on Uuden Suomen päätoimittaja.

Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Räsänen

Tämä VR lakkoilu on traagisen koomista. Näkökulmana lakkoilussa on työpaikat ja kansallisomaisuus. Kansallisomaisuuteen en osaa ottaa kantaa, mutta tuo "työpaikka" teema on erikoinen ilmiö. Poliitikot pataporvareita myöten lähes poikkeuksetta ovat huolissaan työpaikoista. Heidän luulisi ymmärtävän, että työpaikka ei sellaisenaan ole kovinkaan arvokas asia. Työpaikkojen sijaan pitäisi fokus olla siinä, että Suomesta saadaan vientiin ja omaankin maahan houkuttelevia ja laadukkaita tuotteita ja palveluita. Kun se rata saadaan vetämään, syntyy kyllä työpaikkojakin. Lähtökohtaisesti jokainen julkisen alueen työpaikka on suojatyöpaikka, koska sitä ei arvioida sen perusteella onko se tarpeellinen vai ei. Tuottaako se tarvittavia palveluita järkevällä panostuksella vai ei. Poliitikot puhuvat mielellään lämpimikseen työpaikoista, koska äänestäjät ovat enimmäkseen työntekijöitä tai työttömiä. Siinäpä onkin haaste - pitäisi lopettaa paskan puhuminen työpaikoista ja keskittyä niihin asioihin, jotka saavat maamme loistamaan oikeilla ansioilla. Katsokaa Kiinaa ja verratkaa sitä miten se on kehittynyt. Miettikää Sveitsiä - sillä menee hyvin eikä tarvitse palkkoja syyttää kaikesta epäonnistumisesta.

Pasi Käyhkö

Eihän tässä myydä mitään. Eikä kukaan osta suomalaisjunakalustoa jo raideleveyden eroavaisuuden takia verraten maihin mistä ostaja voisi tulla.
Nämä stallarit eivät tunnu ymmärtävän koko tilannetta.
Jotainhan on tehtävä kun Vr on Suomen haukutuin yhtiö kansan keskuudessa.