Maanantai 18.12.2017

Anne Berner KL:lle: Ulkomaiset operaattorit ovat kiinnostuneita tulemaan Suomen rautateille

Jaa artikkeli:
Luotu: 
12.8.2017 10:26
  • Kuva: Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Liikenneministeri Anne Berner.
|

Rautateiden henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle kuumentaa tunteita jo alkuviikolla kun veturimiesten työnteisaus hyydyttää junaliikenteen.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) kertoo Kauppalehdelle osanneensa odottaa kritiikkiä suunnitelmaa kohtaan.

-Tämä on paljon tunteita herättävä kokonaisuus. Kyse on 155 vuotta vanhasta instituutiosta. Muutos vaatii ja tarvitsee keskustelua.

Hallituksen käynnistämä hanke on hyvin kunnianhimoinen, se käytännössä tuplaisi junamatkustajien määrän Suomessa.

-Kyllä se voi toteutua, mutta siihen menee pitkä aika. Hankkeelle on varattu kaiken kaikkiaan kymmenen vuotta aikaa, Berner sanoo.

Liikenneministeri odottaa, että ulkomaiset operaattorit ovat kiinnostuneita tulemaan Suomen rautateille.

-Oletan että HSL:n kokonaisuuden ja eteläisen Suomen taajamaliikenteen osalta kansainvälistä mielenkiintoa saadaan, hän sanoo.

Lähde: Kauppalehti, Harri Vänskä

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Esa Väyrynen

Luojan kiitos, että TTIP ei toteutunut. Nyt oltaisiin korporaatioiden hallinassa ja Suomen valtio olisi ilman sen vallan antanut. Niin kauan, kun valtio omaa oman infransa ja on omavarainen ruuan ja energian suhteen hädän hetkellä, on hyvä olla.

Tapio Mäkeläinen

Olet oikeassa. Eikös eräs juurikasviljelijä edittänyt jotain veden kapitalisoinnista.
Tämä vesi kyllä tulee ajanmittaan tosi isoksi jutuksi.
Jos mennään kuten jätevedesä i.e pihtiputaan mummon pissat linjalla niin ane kirstuun kilahtaa kun otan päälärin vettä ylös omasta rannastasi

Jan-Gösta Grönholm

Jos nykytilanne paranee ei liene syytä olla
huolissaan mutta tietenkin moni VR:läinen
kokee kaikki muutokset uhkaavan työpaikkojen pysyvyyttä.Kyllä heidän tulisi esittää pystyvänsä parantamaan palvelutasoa oleellisesti nykyisestä jotta voisi edes harkita suunnitelmien muuttamista.Lakkoilemalla tilanne vain huononee.

Jan-Gösta Grönholm

Jos nykytilanne paranee ei liene syytä olla
huolissaan mutta tietenkin moni VR:läinen
kokee kaikki muutokset uhkaavan työpaikkojen pysyvyyttä.Kyllä heidän tulisi esittää pystyvänsä parantamaan palvelutasoa oleellisesti nykyisestä jotta voisi edes harkita suunnitelmien muuttamista.Lakkoilemalla tilanne vain huononee.

Pasi Käyhkö

Vr, Suomen kansalaisten eniten haukkuma yhtiö. Jos muutosta halutaan, se pitää tehdä. Eikä kukaan kiellä suomalaisyhtiön etabloitumista ulkomaille.
Valitettavasti väestön pieni koko estää oikein kunnon kilpailun. Mutta onneksi maan sisäinen voimakas muuttoliike suuriin taajamiin helpottaa tilannetta.

Teijo Myllylä

Lieneeköhän Sveitsiläiset asialla. Berner ei herätä luottamusta. Toinen juttu on miten käy jo lopetusuhan alla oleville huonosti kannattaville linjoille. Koomista on että, Kouvola-Kotka väliä jota on väläytetty kilpailuun on uhattu jo monena vuonna lopettaa on otettu yhdeksi kilpailtavaksi reitiksi. Mitenkähän ulkkarit saa bendoliinonsa Suomen talvessa kulkemaan. Nytkin tuppaa junat olemaan aina myöhässä. Rataverkko on verovaroin tehty, annetaankohan ilmaseksi käyttöön. Nythän uudet operaattorit pitäisivät lunastaa koko hoidon. Homma haiskahtaa siltä että voitot yksityistetään, ja kustannukset jää veronmaksajille. Sotessa käynee samoin...miljonääri kyllä rahan haustaa.

Pasi Käyhkö

Tiedoksi, että kaikki operointi tapahtuu suomalaisjunilla ja vaunuilla. Vr vuokraa kyseiset välineet operoijille. Vr samoin vasta rata verkon kunnosta. Ja eikös se ole positiivista jo mainitsemasi Kouvola-Kotka reitille tulee junavuorot kilpailutuksen kautta, jos ei muuten onnistu.

Teijo Myllylä

No Pasi, ei vr ole voinut kaikkia lopettaa. Tämä reitti on tukitoimin pysynyt liikennöitynä. Tiedän toki vrn velvoitteet kuviossa. Tuntuu vaan oudolta, jos ulkolainen firma tulee kuorimaan kerman päältä. Vr tekee raakaa työtä, toivottavasti saa siitä elantonsa, jos parhaat bisnekset poliittisin päätöksin viedään pois. Toki vr voisi juoksuaan parantaa, surkeeta tiedotusta ja asioiden hoitoa on esiintynyt pitkään. Lipunmyyntisekoilu on ollut ammistasoa. Valitettavasti. Toivotaan parasta, liput ovat kieltämättä hinnakkaita.

Marja-Liisa Penttinen

Suomen syöjä,rikas mama,joka sai suomen kansanlisuuden niukin naukin ennen ministeri pestiä! Tämä mamma on Sipilän siunauksella palkattu myymään suomi! Berneri kerää rahat ja muuttaa jälleen rahojen kanssa ulkomaille,hyväveli järjestelmä,kiittää ja kuittaa!

Soile Mäkipää

Mitenkäs tuo kilpailu ja esim. vuorojen lisäys onnistuu kun ei oo kun yks raide ja sekin niin sanottu "venäläinen raide" eli yhteensopiva ainoastaan Venäläisen raidekaluston kanssa ja ohituspaikkoja esim. rantaradalla harvassa? Ja tuo Ruotsalainen proffahan totesi että Ruotsissa uudistus hiljaisempien rataosuuksien kohdalla kaatui veronmaksajien syliin. Että tällä lailla, myydään vaan kansallisomaisuus pois ja annetaan veronmaksajien kärsiä. Näitä surullisen kuuluisia esimerkkejähän on jo olemassa, Digita, Caruna....

Teemu Terava

Tiedäpä vielä tuosta kiinnostuksesta. Olisiko joku venäläinen kiinnostunut tuomaan junalakalustoa tänne? Meillä kun on melkein sama raideleveys venäläisten kanssa. Sähköjärjestelmä taitaa tosin olla erilainen.
Kaikkien muiden pitänee rakentaa uutta kalustoa tai vaihtaa telit ja sähköjärjestelmät vanhaan kalustoon.
Entry barrier, sanoisi joku ottaen huomioon, että kuljetettavaa väkeäkin on melko vähän. Monissa Euroopan suur- ja pääkaupungeissa on väkeä enemmän kuin koko Suomen väestö.