Maanantai 25.9.2017

Eversti hoputtaa uutta tiedustelulakia: ”Ihmettelen, jos joku vielä kiistää kiireellisyyden”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
20.8.2017 11:44
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Eversti Martti J. Kari muistuttaa, että tiedustelun tarkoitus on hankkia tietoa uhasta ennen kuin se muuttuu esimerkiksi rikokseksi.
|

Eversti Martti J. Kari korostaa uuden tiedustelulain merkitystä. Lain valmistelussa vuodesta 2013 mukana ollut Kari sanoo, että valmisteilla olevan tiedustelulainsäädännön tavoitteena on tuottaa valtiojohdolle tilannekuvatietoa ja ennakkovaroituksia lakiesityksissä luetelluista uhkista.

–Jos selviää, että Turun hyökkääjä on kommunikoinut ulkomaille, ihmettelen, jos joku vielä kiistää tiedustelulain kiireellisyyden. Kaikkia iskuja ei koskaan pystytä estämään mutta viranomaisille pitää antaa mahdollisuus ja kyky yrittää suojata meitä, hän kommentoi Twitterissä.

 

 

Myös pääministeri Juha Sipilä (kesk.) sanoi lauantaina, että tiedustelulainsäädännön saaminen voimaan mahdollisimman pian olisi tärkeää. Lakiesitys on tulossa eduskunnan käsittelyyn syksyllä.

Sisäministeri Paula Risikko (kok.) varoitti lauantaina, että tällä hetkellä Suomi on muiden maiden tietojen varassa. 

Martti J. Kari muistuttaa, että tiedustelun tarkoitus on hankkia tietoa uhasta ennen kuin se muuttuu rikokseksi tai maahanhyökkäykseksi.

–Massavalvontaa ei haluta, eikä sitä ole tulossa, hän totesi.

Muun muassa vihreiden eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Olli-Poika Parviainen huomauttaa, että kiirehtimisvaatimus Turun tapahtumien perusteella on ennenaikainen.

–Emme vielä tiedä olisiko mikään laki auttanut, hän twiittaa.

Parviainen jatkaa asian pohdiskelua Facebookissa ja sanoo, että lait toimivat huonosti niin sanottujen yksittäisten susien kohdalla.

–Tiedustelulainsäädäntöä ollaan ihan hyvästä syystä uudistamassa. Nyt tutkinnan edetessä varmaan selviää olisiko parempi laki voinut auttaa. Viime vuosien aikana lainsäädäntöä on uusittu aika paljon siitä näkökulmasta, että kaikenlaista terrorismia saataisiin estettyä. Turun tekijä on Marokon kansalainen ja tietoja voidaan saada myös kansainvälisen tietojenvaihdon kautta. Yksinäisiin susiin lait toimivat kuitenkin aina huonosti.

Puolustusvoimien tiedustelupäällikkö Harri Ohra-Aho ihmettelee Twitter-keskustelussa uuden lain vastustajia.

–Tätä kyseistä tiedustelulakia ollaan valmisteltu nyt noin kuutisen vuotta. Tunteen paloa tuntuu näkyvän enemmän lain vastustajissa.

 

 

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Markku Lehto

Vihreiden Olli-Poika Parviainen mm. kirjoittaa FB:ssä "Nyt tutkinnan edetessä varmaan selviää olisiko parempi laki voinut auttaa."

Siis Parviainen näkee tämän yksittäistapauksen merkittävänä siinä pohdinnassa, että pitäisikö tiedustelulainsäädäntö saattaa voimaan vai ei . Koko Parviaisen FB -kirjoitus on esimerkki siitä taitavasta mielikuviin ja idealismeihin perustuvasta tiedustelulainsäädännön voimaansaattamisen jarrutustyöstä , jota myös monissa muissakin puolueissa ilmenee. Tuntuu jopa siltä, että myös osa lainoppineistamme harjoittavat tällaista ajallista jarrutustyötä, kun nämä puhuvat ko. lainsäädännön käyttöönottoon liittyvästä "pitkästä prosessista".

Parviaisen kirjoituksesta tulee mielleyhtymä siihen muutaman päivän takaiseen YLE-uutisten video-klipistä vihreiden kokouksesta, jossa pääosin naisvaltainen kokousyleisö iloisesti pallotteli vihreitä ilmapalloja.

Markku Lehto

Onko meidän vasemmistolla demarit mukaan lukien vielä syndrooma Etsivän keskuspoliisin ja Valtiollisen poliisin toiminnasta ennen YYA-aikakautta ? Paljon on vettä virrannut näiden aikojen jälkeen Vantaan joessa.

Pelkääkö meidän vasemmisto ja vihreät että viranomaiset alkavat urkkimaan näitä tiedustelulainsäädännön varjolla ? Mitähän urkittavaa vasemmiston ja vihreiden netti- ja some-liikenteessä olisi ? Toisaalta voi kysyä mitähän minun netti- ja some-viestittelyssä on sellaista, joka kiinnostaisi viranomaisia ?

Sakari Saarilahti

Viranomaisilla tulisi tarvittaessa olla mahdollisuus purkaa tutkinnallisista syistä mobillililaitteiden tiedostojen suojaus, mikäli laitteeseen tallenneetut tiedostot ja lokitiedot edesauttavat rikosten selvittämistä. Uusissa laitteissa tiedostojen suojaus otetaan käyttöön automaattisesti ja sen purkaminen on lähes mahdotonta. Laitevalmistajat eivät toistaiseksi ole (Microsoftia lukuunottamatta) suostuneet mahdollistamaan tiedostojen avaamista takaportteja käyttämällä, osittain tosin erittäin hyvästä syystä. Asian tiimoilta on käyty oikeutta mm. Applen ja USA :n viranomaisten välillä.

http://sakarijsaarilahti.puheenvuoro.uusisuomi.fi/241542-viestinnan-suoj...

Markku Lehto

Ote liityen hallituksen esitykseen laiksi jalkaväkimiinojen kieltämiseksi ( HE15 /2011), 4.
Laki pakkokeinolain 10 luvun 3 ja 17 §:n muuttamisesta:

"10 luku

Salaiset pakkokeinot

3 §

Telekuuntelu ja sen edellytykset

Esitutkintaviranomaiselle voidaan antaa lupa rikoksesta epäillyn hallussa olevan tai hänen muuten oletettavasti käyttämän teleosoitteen tai telepäätelaitteen telekuunteluun, kun häntä on syytä epäillä:

1) joukkotuhonnasta, joukkotuhonnan valmistelusta, rikoksesta ihmisyyttä vastaan, törkeästä rikoksesta ihmisyyttä vastaan, sotarikoksesta, törkeästä sotarikoksesta, kidutuksesta, kemiallisen aseen kiellon rikkomisesta, biologisen aseen kiellon rikkomisesta, jalkaväkimiinakiellon rikkomisesta,

17 §

Asuntokuuntelu ja sen edellytykset

Esitutkintaviranomaiselle voidaan myöntää lupa kohdistaa teknistä kuuntelua vakituiseen asumiseen käytettävään tilaan, jossa rikoksesta epäilty todennäköisesti oleskelee (asuntokuuntelu). Edellytyksenä on lisäksi, että häntä on syytä epäillä:

1) joukkotuhonnasta, joukkotuhonnan valmistelusta, rikoksesta ihmisyyttä vastaan, törkeästä rikoksesta ihmisyyttä vastaan, sotarikoksesta, törkeästä sotarikoksesta, kidutuksesta, kemiallisen aseen kiellon rikkomisesta, biologisen aseen kiellon rikkomisesta, jalkaväkimiinakiellon rikkomisesta,

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2014.

Naantalissa 12 päivänä elokuuta 2011

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Ulkoasiainministeri
Erkki Tuomioja"

Lainaus päättyy.

Eli jalkaväkimiinojen kieltolain yhteydessä ei vasemmistoa huolestuttanut ollenkaan suomalaisten kotiin kohdistuva urkinta. No laki on laki niin kuin sen eduskunta on hyväksynyt. Sehän kävi muuten melko joutusasti, eikä prosessia tarvinnut yhtään pitkittää.

Gun-May Arffman

Turun tapausta ei saa käyttää keppihevosena tiedustelulain suunnittelussa. Asiaa on pohdittava aivan muusta näkökulmasta. On kysyttävä. Voiko tiedustelulaki estää spontaanit iskut? Kuinka moni Suomen viranomainen ymmärtää arabiaa ja arabiankielellä käytäviä keskusteluja? Kansalaisten kansalaisoikeuksia ei saa lähteä kaventamaan paniikki mielialassa. Tarvitaan konkreettisempia keinoja esim. rajatarkastukset ja vain ne päästetään maahan, keillä on asianmukaiset asiakirjat. Turun isku oli hallituksen löperön maahanmuuttopolitiikan syy ja virheellinen suhtautuminen asiaan, siitä kannetaan nyt seurauksia. Täällä jo olevat laittomat maassaolijat ja kielteisen päätöksen saaneet suljetulle alueelle odottamaan maasta poistoa. Suomella on kykenemätön valtiojohto, joka ei pysty turvaamaan kansalaisiaan tarvittavilla keinoilla ja siksi hallituksen tulisi erota välittömästi.

Markku Lehto

Itse kyllä luottaisin tiedusteluun perehtyneiden asiaa tuntevien viranomaisten harkintakykyyn ja arvioihin. Turha meidän maallikoiden on spekuloida minkälaista tiedusteluteknologiaa ja -menetelmiä viranomaisten tulisi käyttää ja miten tehokkaita ne missäkin ovat.

Tiedustelussahan läheskään kaikista mahdollisista menetelmistä ja tekniikoista ei julkisuuteen puhuta. Tämä siksi, että vastapuolelle ei haluta kertoa miten, mistä ja keneltä tietoja saadaan.

Hyvänä esimerkkinähän tästä mallista on Venäjän ja USA:n nokittelu mm. Venäjän presidentin vaaleihin sekaantumisesta. USA:lla lienee asiasta paljonkin tiedustelutietoa mutta se ei halua niiden lähteitä kertoa. Venäjä taas torjuu vaaleihin sekaantumissyytteitä sillä että se toteaa: "Ei ole näyttöä asiasta." Tällä Venäjä pyrkii houkuttelemaan USA:ta paljastamaan tiedustelumenetelmiään ja lähteitään. No eihän jenkitkään ihan tyhmiä ole.

Sakari Saarilahti

#7

"Kuinka moni Suomen viranomainen ymmärtää arabiaa ja arabiankielellä käytäviä keskusteluja?"

Ei ole mitenkään relevanttia. Jo teletunniste- ja paikkatiedoista sekä sosiaalisen median profiileista tehdyillä analyyseillä voidaan päätellä, kuka leikkii kenenkin kanssa, vaikka tutkija ei osaisi sanaakaan arabiaa. Siitäkin voidaan vetää omat johtopäätöksensä, mikäli seurattava(t) henkilö(t) katsovat tarpeelliseksi käyttää keskinäisessä viestinnässään jotain salausmenetelmää...

Pekka Hovatov

Sauli Niinistö korostaa tiedustelulain tärkeyttä: ”Asiassa täytyy nyt toimia ripeästi” Kokoomuslainen "Koko kansan Presidentti"(=Salli minun nauraa) puuttuu taas asioihin tavalla, joka ei hänelle kuulu. Presidentille ei kuulu Suomen sisäpolitiikka ja Niinistö tekee ulostuloillaan juuri sitä sisäpolitiikkaa. Nettikyttäämiselläkö niitä terroristejä torjutaan vai yrittääkö kokoomus saada aikaan lainsäädännön, jolla kytätään omia kansalaisia ja metsästetään netistä niin sanottua "vihapuhetta". Kaikki on nykyisen halllituksen ja vihreiden mielestä vihapuhetta, jos puhuja ei satu olemaan asioista samaa mieltä, kyseisten natsihenkisten ryhmien kanssa. Hallituksen sisäministeri Risikko(Kokoomuslainen= yllätys,yllätys) on ajanut samaan aikaan poliisin reservijoukkoja, jotka varustettaisiin muunmuassa mellakkavarusteilla. Ketä vastaan kyseistä varustaumista tehdään, muuten kuin Suomalaisia, omaa kansaa vastaan. Risikko haluaa itselleen ikiomat"ruskeapaidat" SA-joukot, johtajahan on valmiina Reichsführer Heinrich Himmler, anteeksi piti kirjoittaa poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen(Mitenköhän pääsi lipsahtamaan??). Milloin me (kansalaiset) saamme tänne Suomeen oman "kristalliyön" ja "pitkien pukkojen yön", jossa käydään toisin- ajattelijoiden kimppuun, sekä kirjaroviot, joissa poltetaan hallituksen ja vihreiden mielestä kiellettyä materiaalia, vihapuhetta? Mitä sanoo propagandaministeri Herr Goebbels, anteeksi piti kirjoittaa sisäministeri Paula Risikko. (taas lipsahti, voi pahus sentään). On se kumma, että tulee toi 30-luvun Saksa koko ajan mieleen, kun miettii 2017 Suomea.

Jukka Mäkinen

Iskujen tavoitteena on äärimmäisten mielipiteiden voimistuminen: tavalliset ihmiset alkavat hyökätä mielipiteillään toisiaan vastaan. Viranomaisiin ei luoteta. Ei edes naapuriin. Peiko on herätetty: jokainen voi olla mahdollinen uhka.

Paras keino taistella vastaan on tiedon kerääminen ja mahdollisimman suuri oikean tiedon jakaminen. Meidän tavallisten ihmisten turvan perusta on hyvä ja ajantasainen lainsäädäntö ja yhteiskunnan koneisto.

Oma tiedustelu on tämänpäivän turvallisuutta. Meidän pitää tietää. Olkaa hyvä ja tiedustelkaa. Meillä ei ole mitään salattavaa.

Kimmo Tallqvist

Mutta kun ulkomaalaislainsäädäntö ei ole ajantasalla poliittisen pelin vuoksi vaikka EU direktiivi sen mahdollistaisi.
Suvatsevaiset eivät halua kiristää ulkomaalaislakia joten kenenköhän kädet on osasyyllisenä veressä ja kansalaisten turvallisuusuhkana.
Tärkeämpää ja kustannus- ja turvallisuustehokkaampaa kuin kiristäå ensisijaisesti tiedustelulakia on kiristäå ulkomaalaislakia.
Kun riskihenkilöiden maahantulo voidaan estää ja laittomat maassaloisijat poistaa niin ei ole kuin murto-osa joita täytyy tiedustella ja valvoa.
Nyt susi päästetään laitumelle ja sitä valvotaan kun sensijaan pitäisi estää sen suden pääsy laitumelle tuhoja tekemään.
Keneltä suvakilta se on pois jos palaavan vierastaistelijan pakolaisstatus purettaisiin ja hänet karkoitettaisiin ja pystyttäisiin estämään ko.henkilöiden maahantulo.
Sama hallintomenettely ulkomaisille rikollisille
Nyt on avoimet ovet rajalla sepposen selällään
Laittomien maassaoleskelevien pikakarkoitukset ja säästyneillä kustannussäästöillä oikeiden pakolaisten kotouttaminen.
Suomalaiset ja oikeat pakolaiset voittaa ja elintasolusmut häviää.
Vetelät pois turvapaikkahakuprosessista ja kontrolli ketä tänne päästetään rajoilta sisään.
Nykyisellään kun yli neljäkymppinen partamurjaani viskaa passin vessanpönttöön rajalla ja ilmoittaa olevansa henkensä edestä sotaa ja vainoa pakeneva lapsipakolaiinen juurikin esim.sotaa käymättömästä Marokosta niin luulisi jokaisen täysjärkisen tajuavan että prosessissa on jotain vikaa ja tosi pahasti.
Mutta kun ei, sanoo suvakki maailmanhalaaja ja tolkun veronmaksajat maksaa

Pekka Hovatov

Totta joka sana. Suvakki haluaa pitää itsellään lähiöostarilla oman mokkakikkelivaraston. Sama suvakki kuului jengiin joka nuoruudessaan vinkui vanhemmiltaan lemmikkieläimen, joka lopulta jäi kuitenkin muiden hoidettavaksi. Suvakin "hoivaamisvietillä" ei ole mitään rajoja, kuten ei suvakilla itselläkään. Kaikki on sallittua ja tarkoitus pyhittää keinot. Suvakin mielestä hänellä on oikeus vahigoittaa muita ihmisiä, heidän elinkeinoaan, kunhan vain hänellä on "hyvä olo" ja hän saa tahtonsa läpi. Kaikki muut ovat väärässä. Tämä sama liimanhaistelija porukka tunkeutui aikaisemmin maanviljelijöiden kettutarhoille ja nyt he pelastavat pakolaisia. Sillä ei ole mitään merkitystä onko kyseessä oikeasti pakolainen vai ei. Pääasia on että suvakki saa toteuttaa itseään, millään muulla ei ole väliä.

Juha Lapveteläinen

Miten ylipäätään politiikka ja poliitikot tähän kyseiseen väkivaltarikokseen liittyy? Kyseessä on rikolliseen tekoon johtanut yksittäistapaus, joka on ensisijaisesti perustuslain mukaan poliisiasia, ja tutkimusten edetessä mahdollisesti jopa puolustusvoimien tai supon asia, jos tekoon johtaneet vedenpitävät todisteet "terrorismikytköksistä" löytyvät rikollisen teon tehneen henkilön taustoja selvittäessä. Ilman näitä ratkaisevia todisteita asia ei ole mikään supon asia puhumattakaan puolustusvoimista, muuta kuin joidenkin Suomen kansalaisten ja poliitikkojen luoman mielikuvakuvitelmien ja niistä koituvien olettamuksien perusteella sen poliittisen lain mukaisesti. Tämä taas tarkoittaa sitä, että jokainen Suomen kansalainen on tulevaisuudessa ensin syyllinen kunnes naapurit ja ne lähiympäristön valppaat asukkaat toisin todistavat, sen julkisen suurennuslasin alaisuudessa milloin mistäkin syystä johtuen? Eihän näin voi kukaan yksilö vapaassa valtiossa ja yhteiskunnassa normaalia elämää viettää, saatika ajatella sekä rakentaa sitä parempaa suomalaista tulevaisuutta niin itselleen kuin myös mahdollisesti omalle perheelleenkin? Mielestäni eduskunnan tulee olla tietysti lakiasioissa aloitteellinen, mutta kaikki lakiin liittyvät muutokset kuuluvat siihen koulutuksen saaneiden asiantuntijoiden korkeimman hallinto-oikeuden, sekä korkeimman oikeuden harkintaan sekä heidän yhteiseen päätöksentekokykyyn kaikkien lakimuutoksien osalta, sen jälkeen sen hyväksyy tai jättää hyväksymättä Suomen Tasavallan Presidentti tietysti valtioneuvostoa kuunnellen. Turussa tapahtunut rikos on tuomittava teko, josta rangaistus pitää antaa henkilölle joka kyseisen rikollisen teon on suorittanut ja myös niille kaikille mahdollisille henkilöille jotka ovat olleet tässä rikollisessa teossa mukana, ei kaikille niille Suomen kansalaisille, joilla ei ole mitään tekemistä koko tämän rikollisen murhateon kanssa. Älkää tehkö poliittisesti kaikista Suomen kansalaisista epäilyksenalaisia rikollisia kansalaisia, pyydän kohteliaasti.