Tiistai 26.9.2017

Törkeäkään rikos ei estä turvapaikkaa Suomessa – Migri vastasi Turun iskun herättämiin kysymyksiin

Jaa artikkeli:
Luotu: 
30.8.2017 12:10
  • Kuva: Alma Media / Roni Lehti
    Kuva
    Turun puukotusten epäilty oikeudessa.
|

Törkeänkään rikoksen tekeminen Suomessa ei keskeytä turvapaikkaprosessia tai peruuta turvapaikkaa, jos turvapaikalle on perusteet, muistuttaa Maahanmuuttovirasto (Migri) tiedotteessaan.

Migri vastaa tiedotteessaan Turun joukkopuukotuksen nostamiin kysymyksiin siitä, kuinka rikos vaikuttaa turvapaikkaprosessiin. Kuten yllä todetaan, Suomessa tehty rikos ei vaikuta prosessiin silloin, kun perusteet turvapaikalle ovat olemassa.

– Jos turvapaikanhakijalla on perusteet turvapaikkaan eli pakolaisstatukseen, sitä ei voida jättää myöntämättä edes törkeän Suomessa tehdyn rikoksen takia. Tämä perustuu Geneven pakolaissopimukseen ja Suomen ulkomaalaislakiin, Migri kertoo.

– Jos rikoksiin syyllistyneellä turvapaikanhakijalla ei ole perusteita nimenomaan turvapaikkaan eli pakolaisasemaan ja hän voi palata turvallisesti kotimaahansa, hänelle tehdään kielteinen päätös, johon sisältyy käännyttäminen.

Laki on tiukempi, jos rikos on tapahtunut jo ulkomailla ennen Suomeen tuloa. Ulkomaalaislaki sanoo, että turvapaikkahakemus hylätään automaattisesti, jos on ”perusteltu syy epäillä tai hakija on varmasti syyllistynyt ennen Suomeen saapumista rikokseen rauhaa vastaan, sotarikokseen tai rikokseen ihmiskuntaa vastaan”. Samoin jos turvapaikanhakija on syyllistynyt Suomen ulkopuolella törkeään rikokseen, joka ei ole poliittinen tai YK:n tarkoitusperien ja periaatteiden vastaiseen tekoon. Myös oleskelulupa toissijaisen suojelun perusteella voidaan jättää myöntämättä rikokseen syyllistyneelle.

Rikollinen karkotetaan aina kun mahdollista, mutta...

Jos turvapaikanhakija syyllistyy Suomessa rikokseen, rikoksen tutkinnasta vastaa poliisi ja rankaisemisesta oikeuslaitos.

– Jos tekijä on turvapaikanhakija, jonka hakemuksen käsittely on vielä kesken, tutkitaan rikosasia ja turvapaikkahakemus erikseen. Jos kyseessä on henkirikos, turvapaikkahakemus käsitellään nopeutetusti, Migri kertoo.

Tiedotteen mukaan ”Maahanmuuttovirasto tekee käännyttämis- tai karkottamispäätöksen rikoksiin syyllistyneille aina, kun laki sen sallii”.

– Jos oleskelulupaa tai turvapaikkaa hakeva ei saa lupaa, kielteiseen päätökseen sisältyy käännyttäminen. Jos hakija on prosessin aikana syyllistynyt rikokseen, tämä huomioidaan käännyttämispäätöksessä ja maahantulokiellossa. Maahantulokiellon pituus riippuu rikoksen vakavuudesta, Migri kertoo.

– Maastopoistamistapauksissa suoritetaan aina oikeudellinen kokonaisharkinta. Henkilön siteet Suomeen, mm. oleskeluaika, perhe, työ tai opiskelu otetaan huomioon kun päätös mahdollisesta maastapoistamisesta tehdään.

Tämän jälkeen Migrin tiedote sisältää merkittävän mutta-lausekkeen:

– Vakavaankaan rikokseen syyllistynyttä ei kuitenkaan voida poistaa maasta, jos häntä uhkaisi kotimaassaan kuolemanrangaistus, kidutus, vaino tai muu epäinhimillinen tai ihmisarvoa loukkaava kohtelu. Tämä niin kutsuttu palautuskielto, jota Maahanmuuttovirasto noudattaa aina, perustuu Suomen perustuslakiin, ulkomaalaislakiin ja Euroopan ihmisoikeussopimukseen, Migri kertoo.

Vaikka turvapaikanhakija ei Suomessa tehdyn rikoksen vuoksi joutuisi poistumaan Suomesta, hän joutuu kärsimään mahdollisen rangaistuksen tehdystä rikoksesta Suomessa. Pakolaisasemaan liittyy perheenyhdistämisoikeus, mutta vankilassa olevan perheenjäsenille ei myönnetä oleskelulupia. Ja vankeustuomion jälkeen karkottaminen voi olla mahdollista, jos pakolaisaseman saamiseen vaikuttaneet olosuhteet ovat muuttuneet niin, että henkilöllä ei ole enää perusteita saada Suomesta turvapaikkaa, Migri lisää.

Pakolaisasema voidaan peruuttaa, jos myöhemmin ilmenee, että turvapaikkaa tai toissijaista suojelua ei olisi tullut myöntää, koska hakija on tehnyt tai voidaan perutellusti epäillä tehneen rikoksen rauhaa vastaan, sotarikoksen tai rikoksen ihmiskuntaa vastaan, törkeän muun kuin poliittisen rikoksen ennen saapumistaan Suomeen tai YK:n tarkoitusperien ja periaatteiden vastaisen teon.

Dublin-järjestelmä: Miksi epäiltyä ei käännytetty Saksaan?

Aiemmin tällä viikolla Migri tiedotti Turun iskuun liittyen Dublin-järjestelmän toiminnasta. Turun pääepäilty oli ennen Suomeen tuloaan oleskellut Saksassa, mutta hänen turvapaikkahakemuksensa käsiteltiin silti Suomessa.

Dublin III -asetuksen mukaan turvapaikkahakemuksen käsittelystä on vastuussa vain yksi EU-valtio. Vaikka henkilö hakisi turvapaikkaa Suomesta, toinen EU-valtio on vastuussa sen käsittelystä, jos ”hakijalla on perhesiteitä, oleskelulupa tai viisumi kyseisessä jäsenvaltiossa” tai jos ”hakijan sormenjäljet on rekisteröity Eurodac-sormenjälkitietokantaan luvattoman jäsenvaltioiden ulkorajan ylittämisen yhteydessä tai hänen hakiessaan turvapaikkaa kyseisestä maasta”. Turun pääepäillyn tapauksessa tätä rekisteröintiä ei kuitenkaan Saksassa ollut tehty.

– Vuoden 2015 poikkeuksellisen ruuhkautuneessa tilanteessa kaikki jäsenvaltiot eivät kuitenkaan ole kyenneet hakijoiden välittömään rekisteröimiseen. Jos hakijasta ei ole kansainvälisissä järjestelmissä tietoja, ei Suomella välttämättä ole perusteita esittää toisille jäsenvaltioille pyyntöä ottaa hakemus käsittelyyn ja käännyttää hakijaa Dublin-asetuksen nojalla, Migri kertoi tiistaina.

– Esimerkiksi tieto siitä, että henkilö on käynyt toisessa valtiossa tai kulkenut toisen valtion kautta, ei yksin riitä. Laiton oleskelu maassa on voitava todistaa, ja kyse on oltava yli viiden kuukauden oleskelusta. Jos perusteita käännyttämiselle Dublin-asetuksen nojalla ei ilmene, on Suomi vastuussa turvapaikkahakemuksen käsittelystä.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Jussi Pistol

Niin, suomen turvapaikkalait on täyttä paskaa.
Asia mensisi oikein jos turvapaikaa hakeva tekee pienenkin rikoksen aikana jona turvapaikkahaku on käsittelyssä, se tietäsi heti haun keskeytymistä ja maasta poistamista.

jyrki tikkakoski

Tämä maa alkaa olla menetetty. Meidän koko virkakoneisto hallitusta myöden on täynnä hulluja, idiootteja, itsekkäitä koijareita täynnä.
Ja vain n. 20% kansasta antaa joko osittaisen tai täyden tukensa tälle mielettömyydelle, mutta valitettavasti on toistaiseksi valta heillä.
Molemmat isoisäni kaatuivat sodassa tämän maan edestä, ja nyt tämä hulluus polkee heidän ja muiden veteraanien kunnian lokaan.
Kaikki ymmärtää, että hädässä olevia ihmisiä pitää auttaa, mutta rikollisten, terroristien sekä raiskaajien auttaminen on kaiken järjen vastaista, ettei siihen pidä alentua.
Varsinkaan kun tietää kuinka niihin tuhlattuja varoja kaivataan kipeästi toisaalla. Esim. veteraanien hoitoon kun heidän oma järjestökin on saman kaltaisen virkakoneiston hallussa.
En ihmettelisi lainkaan, mikäli kansa ottaisi oikeuden omiin käsiinsä jo ennen vaaleja.
Kaiken korruption, hyväveli järjestelmän, politiikkojen ahneuden, virkavallan saamattomuuden, kirkon tuhon ja suvaitsevaisten vajaamielisyyden kaltaisen sinisilmäisyyden ansiosta suomi on sata vuotisen historiansa edessä häpeällinen osa maailman kaikkeutta.

Juha Karhu

Murhaajalla on oikeus suojeluun/turvapaikkaan, mutta hänen murhaamillaan ei tätä ollut eikä loukkaantuneilla tule olemaan. Ja vielä kehdataan puhua ihmisoikeuksista..

Tiedän että pistin mutkia suoraksi, mutta tuoltahan se vaikuttaa.

Oiva Luosujarvi

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005345630.html

Suomeen palaaville Isis-taistelijoille esitetty ”ohituskaistaa” sosiaalipalveluihin

– Taistelualueelta palaavan yhteiskuntaan integroitumisen kannalta on keskeistä saada hänen elämäänsä liittyvät perusasiat, kuten asunto ja toimeentulo, kuntoon, ministeriön ehdotuksessa kerrotaan.

Vantaan kaupungin lausunnossa sisäministeriön ehdotukseen huomautetaan, että palvelujärjestelmästä puuttuu taistelualueelta palaaville tarvittava ”erityispalvelu ja erityiskohtelu”.

– Riskinä on, että kyseessä oleva ryhmä jää kokonaan vaille tarvitsemiaan palveluita, jos ”ohituskaistaa” ei kehitetä, Vantaan lausunnossa sanotaan.

Cantell-Forsbomin mukaan vierastaistelijoiden radikalisoitumisen uhka voisi olla joskus perusteltu syy saada muita nopeammin asunto.

– Pitäisi tietenkin olla muutakin tukea. Pelkkä asunto ei ratkaise vielä mitään. Muutkin elämän peruspilarit pitää olla kunnossa.

Vantaan kaupungin palveluiden asiakkaina on ollut muutamia henkilöitä, jotka ovat palanneet taistelualueelta. Näissä tilanteissa on tarjottu sosiaaliohjausta ja mielenterveyttä edistäviä palveluita.

Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ehdotukseen antamassa lausunnossa suhtaudutaan positiivisesti ”erityiseen tukeen” taistelualueelta palaaville vierastaistelijoille....

Kantasuomalaiset maksaa, jotta terroristeille saadaan nopeasti asunto ja muut edut nopeasti. On hienoa politiikkaa, jossa pakolaisten vetovoimatekijöitä poistetaan, että saadaan tilalle islamilaisia terroristeja.
Nyt vaan äkkiä mainoskampanja maailmalle, että Suomi antaa turvapaikan ja huimat edut terroristeille, jotka muuttavat Suomeen.

Siis kun törkeä rikos ja edes Terrorismi ei ole peruste olla antamatta turvapaikkaa, niin poliitikkojen mielestä asia on ok. Puhuvat vetovoimatekijöiden poistamisesta, mutta se koskee vain tavallisia pakolaisia.
Terroristit on kunniavieraita Suomessa.

Pekka Hovatov

Kyllähän se siihen menee, että, jos kantasuomalainen haluaa/tarvitsee lain mukaan hänelle kuuluvat tuet tai saada apua hätäänsä, niin kohta ainoa vaihtoehto on murhata muutama ihminen, valittettavasti. Mutta, jos joku joutuu jo turvautumaan kyseiseen toimintapaan suosittelen aloittamaan suvakeista.

Risto Salonen

Voisiko Vantaan kaupunki miettiä, mitä tällainen ohituskaista vaikuttaa suomalaisten radikalisoitumiseen. Kumpi parempi muutaman Isis-taistelijan mielenterveys (joka on ollut jo lähtiessä ties missä) vai tuhansien suomalaisten radikalisoituminen. Kyllä riski on suuri, että puukot alkavat heilua Vantaan lähiöissäkin, kun tällaista ilmenee.

Timo Hietanen

Mistä Migri edes tietää näiden moniosaajien kansalaisuutta, perusasioista nimestä tai
iästä - ja silti lohkeaa turvapaikka mm. Marokosta tulleista, jonne kuka tahansa voi
vaikka näiltä seisomilta varata lomamatkan ? Kun ei ole Euroopassa edes osattu tehdä
tietokoneiden aikana 2017 ( !! ) rajavalvontaa silmälläpitäen jo valmiiksi rikollisista ja
poliisin VANHOISTA tutuista tietokantaa, jotta nämä moniosaajat eivät seilaisi rajojen
yli seuraavaan maahan shoppaamaan paikallisen Kelan antimia. Ihminen on käynyt
jo kuussa mutta rajavalvonta ja EU:n yhteinen tietokanta elää kivikautta.

Markus Vuorivirta

Mitäköhän sopimuksia moiset on, kun jos rikos tehdään jossain muussa maassa, silloin se estää automaattisesti turvapaikan mutta jos rikos tehdään kohdemaassa, silloin se ei estä? Eihän koko sopimuksessa ole yhtään mitään järkeä?

toni poutiainen

Jotain tarttis tehdä.

Vähintä mitä pitää vaatia on tuon kansallisen ulkomaalaislain viilaaminen sellaiseksi, että se minimoisi riskin rikollisuudelle tai muuten yhteiskuntaa haittaavalle toiminnalle. Vähintään niin, että rikoksella toiminnalla (ml. laiton maassaolo) olisi edes jokin oikeasti toimiva pelote- tai sanktiovaikutus. Kansallisen lain ylittävät ihmisoikeussopimukset tuskin kriminalisoivat rikoksien vaikutuksen turvapaikkaprosessiin, eli uskoisin tämän olevan vain Suomen ulkomaalaislaissa kirjattu ominaisuus jo siitä syystä, että toisessa maassa tehty rikos voi taas vaikuttaa päätöksentekoon.

Iljettää tämä nykyinen alemmuuskompleksi. Tuorein esimerkki tältä päivältä, jossa ehdotettiin jihadterroristien ''palkitsemista'' radikalisoinnin ehkäisemiseksi. Mistä löytyisi selkärankaa päätöksentekoon?

Kaija Tiilikainen

Olipa pöyristyttävää tietoa..Tässä maassa päättäjät ovat omaa etuaan ja hämmästyttävässä pahuudessaan (?)
tehneet oman maan kansalaisten turvallisuudesta piittaamattomia päätöksiä..
Kaikessa mahdollisessa esim. Myymällä kannattavia yrityksiä ulkomaisille sijoittajille. Täältä saa kuka tahansa mistä tahansa ostaa maata ja kiinteistöjä sekä kaivosvaltauksia yms.Mitä pahaa me suomalaiset olemme tehneet ansaitaksemme tällaiset idiootit päättäjiksi???

Hannu Mononen

Suomen ulkomaalaislaki on pahasti epäonnistunut, jos se tekee maasta magneetin törkeille rikollisille.

Onneksi lait ovat vain ihmisen tekemiä (toki harvinaisen typerien tässä asiassa), ja niitä voivat järkevät ihmiset korjata. Kelvoton laki siis roskatunkiolle ja parempaa tilalle!

Nita Hillner

Ei voi olla totta, eikö murhaajat ja tappajat enää kuulukaan vankilaan tai pakkohoitoon? Jos on toiminut terroristitappajana ulkomailla, saa Suomessa uuden kodin, perusturvan ja päänsilittelyä - Ei mitään rangaistuksia. Eikö kotimaassa tehtyjä tappoja pitäisi rangaista samoin periaattein?

Nita Hillner

Jari Aarnio tuomittiin äskettäin moneksi vuodeksi vankilaan vaikka hän ei ole tietääkseni tappanut ketään. Tietty hän on toiminut rikollisesti varsikin ottaen huomioon korkean asemansa, mutta hän ei kuitenkaan riistänyt keneltäkään henkeä. Aarnio ei yleisesti myöskään ole vaarallinen muille kansalaisille - meidän ei tarvitse pelätä hänen ampuvan tai puukottavan meitä toreilla. Minä en kerta kaikkiaan enää ymmärrä yhtikäs mitään. Onko järjestelmämme luhistumassa? Vaaralliset yksilöt on suljettava lukkojen taakse. Muut rikolliset voivat vaikkapa tehdä hyödyllistä työtä ruokapalkalla rangaistuksesksi.

Tarmo Juuso

MIKSI täällä suomessa, eu -maan kansalaisina joudutaan kokemaan tuon elintasopakolois -aallon tuomat erittäin negatiiviset asiat jopa oman ja läheisten elämän menetyksen uhalla???
Tuohon erittäin suureen vääryyteen löytyy todella helppo ratkaisu ilman mtn. lakimuutoksia.

Suomeen saapuvalle ns. turvapaikanhakijalle ei anneta rahaa eikä asuntoa!
Tehdään niinkuin eu -maa Viro tekee!
Tuet elintasopakoloisille minimiin niin sen jälkeen yksikään "turvapaikanhakija" ei yritä tulla suomeen!

Jari Mattila

Nyt täytyy ihmetellä taas viranomaisten touhuja. Ihmisoikeussopimuksessa ja pakolaissopimuksessa on lauseke, että jos turvapaikanhakija tai pakolainen syyllistyy oleskelumaassa törkeään rikokseen, hän ei voi vedota kumpaankaan sopimukseen. Näin ollen, myöskin palautuskielto lakkaan hänen osaltaan olemasta voimassa. Tiukasti tulkittuna henkilö voidaan palauttaa myös maahan, jossa hänen henkensä tai vapaus on uhattuna.

Risto Salonen

Eikö jo se, että on tehnyt rikoksen, ole osoitus sopeutumattomuudesta ja peruste turvapaikkaprosessin keskeyttämiselle. Pelkästään se, että ensi kontaktissa valehtelee nimensä ja ikänsä, osoittaa sen luokan halveksuntaa, että prosessi seis ja palautus samantien.

Olavi Vulkko

Pakolaissopimus 33 artikla

Karkoituksen ja palauttamisen kieltäminen

1) Sopimusvaltio ei tavalla tai toisella saa karkoittaa tai palauttaa pakolaista sellaisten alueiden rajoille, jossa hänen henkeään tai vapauttaan uhataan rodun, uskonnon, kansalaisuuden ja tiettyyn yhteiskunnalliseen ryhmään kuulumisen tai poliittisen mielipiteen vuoksi.

2) Ensimmäisessä kohdassa olevan määräykseen ei kuitenkaan voi vedota pakolainen, johon nähden on perusteltua aihetta olettaa, että hän on vaaraksi oleskelumaansa turvallisuudelle tai joka on lainvoiman saaneella tuomiolla tuomittu erityisen törkeästä rikoksesta ja on yhteiskunnalle vaarallinen sanotussa maassa.

Esimerkiksi Somali raiskaaja murhaaja Abdiqadir Osman Hussein karkotettiin Somaliaan. Samaa menettelyä voidaan täysin laillisesti käyttää kaikkiin sellaisiin, jotka ovat syyllistyneet murhiin, törkeisiin pahoinpitelyihin tai törkeisiin raiskauksiin. Miksi tätä ei haluta käyttää, vaan yhteiskunnalle vaaralliset rikolliset jäävät suomeen?

Martti Santala

Ja kun tämä ilonsanoma ohituskaistasta leviää maailmalle niin alkaa kaista ruuhkautua. Ennenkuin huomataankaan on meillä parituhatta Mosulin taistelussa ansioitunutta veteraania ilonamme. Ja kaikille täysi kattaus. Siinä saattaa Migrille tulla migreeni.

Eero Pekonen

Ei tule Migin johdolle migreeniä, päinvastoin erinomainen perustelu pyytää palkankorotusta kun on niin paljon töitä. Tekemistä on niin paljon, että ei ehdi edes pakolaissomimuksen 32 artiklasta lukea kuin 1-kohdan! (Katso edellä kommenttin numero 25.) Migrin johto ei ole edes yrittänyt pitää Suomen puolta tässä sopassa.

Matti Henttunen

"Törkeänkään rikoksen tekeminen Suomessa ei keskeytä turvapaikkaprosessia tai peruuta turvapaikkaa, jos turvapaikalle on perusteet, muistuttaa Maahanmuuttovirasto (Migri) tiedotteessaan..".
...
Mistä näitä kumpuaa... Kukaan, korostan kukaan ei ymmärrä tällaista päätöksentekoa...

Poliittisen päätöksenteon ja lainsäädännön uskottavuuden kannalta rikolliset pitää karkouttaa välittömästi...

Tällainen uskomaton päätöksenteko vetää kaikenmaan rikollisia Suomeen kuin imupaperi..?
Ei kai sellainen voi olla lainsäätäjän tarkoitus..?

Tämä on varmaan vain pahaa unta... Eihän se näin voi olla. ?

Jukka Pohjola

Käsittämätöntä oikeustajua. Siitä vaan ilmoittautumaan "sotaleikkeihin" Syyriaan. Palaat ja olet marttyyrin kaltainen sankari jolle on neitsyitä luvassa Suomen eri järjestelmistä.
Puhumatta siitä että tutkittaisiin mihin rikoksiin asianomainen on siellä ryhtynyt ja miksi ylipäätään lähtenyt "sotaleikkeihin".
Afrikan savannien metsästysretket on juuri saatu jonkinlaiseen hallintaan ja jo nyt saa lähi-idän metsästysmatkoja valtion tuella.
Kuten sanottua käsittämätöntä.

Timo Hietanen

Vaikuttaa satavarmasti siltä, että jihadistit, pakolaiset ja ns. elintasoshopparit ovat
opiskelleet hartaasti eurooppalaisia oikeusjärjestelmiä ja turvapaikkasopimuksia ym.
Ovat löytäneet leegion porsaanreikiä sekä hyvänahkaisimmat ja sinisilmäisimmät
hölmöt. ja nyt meitä viedään, kuin trimmattua puudelia kusetusaitauksesta toiseen.
Lainsäädäntömme ja ns. kansainväliset sopimukset eivät ole top-secret tietoa.