Torstai 23.5.2019

Finlayson: ”Olemme pahoillamme, että lakia tulkitaan näin tiukasti”

Luotu: 
30.8.2017 17:29
Päivitetty: 
30.8.2017 17:34
  • Kuva: Tiina Somerpuro / Alma Talent arkisto
    Kuva
    "Olemme pahoillamme, että lakia tulkitaan näin tiukasti", toteaa Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila vastauksena tasa-arvovaltuutetulle.
|

Tekstiiliyhtiö Finlayson on ottanut kantaa tasa-arvovaltuutetun lausuntoon naisten euro -kampanjastaan.

Tasa-arvovaltuutettu ilmoitti keskiviikkona, että Finlaysonin on muutettava kampanjaansa, jossa naisille olisi suunnattu 17 prosentin alennus yhtiön tuotteista. Tempaus oli viittaus miesten ja naisten väliseen palkkaeroon.

Finlayson kertoo muuttavansa kampanjaansa pyydetysti. Yhtiö on tyytyväinen tempauksen aiheuttamaan keskusteluun, mutta pettynyt viranomaisten tulkintaan.

– Emme luovu kampanjan hengestä ollenkaan, pidämme siitä kiinni väkevästi. Olemme pahoillamme, että lakia tulkitaan näin tiukasti. Naiset saavat edelleen saman suuruisen edun. Se, että myös muutkin saavat sen ei liene keneltäkään pois. Oleellisinta on se, että tästä epäkohdasta on keskusteltu vuolaasti. Se oli alun perinkin meille tärkein asia, sanoo Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila tiedotteessa.

Finlayson oli aiemmin ilmoittanut kysyttäessä, että kuka tahansa kampanjan aikana Finlaysonin myymälässä asioiva voi pyytäessään saada kampanja-alennuksen, koska mitään todisteita asiakkaan sukupuolesta ei edellytetä. Tasa-arvovaltuutettu kuitenkin katsoi, että ”sukupuolten tasa-arvo ei toteudu riittävällä tavalla, ellei elinkeinonharjoittajan naisille suunnatusta markkinoinnista selkeästi käy ilmi, että myös miehillä on tosiasiallisesti yhtäläinen mahdollisuus saada samat etuudet kuin naisilla”.

Finlaysonin mielestä ”naisten ja miesten välinen palkkaero on edelleen hävettävä asia, mutta yhtiö muuttaa lain viranomaistulkinnan johdosta tulevaa tasa-arvokampanjaansa”.

– Finlayson pitää laintulkintaa tiukkana ja lähettää tasa-arvovaltuutetulle esityksen siitä, miten kampanja tullaan kommunikoimaan asiakkaille. Yritys haluaa säilyttää kuitenkin kampanjan ja sen alkuperäisen hengen, yhtiö kertoo.

Lue myös: Ministeri kehuu lain rajamailla tempaisevaa Finlaysonia: Naisten ale ”tapa toteuttaa yhteiskuntavastuuta”

Henkilöt: 
Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kyuu Eturautti

Aamulehti teki vuosi-pari sitten myös ison tutkimuksen jossa totesi että tämä "naisen euro" ei aivan kestä kriittistä tutkimusta.

En paheksu Finlaysonin halua toimia epätasa-arvoa vastaan, mutta tämä ei ole yksi niitä paikkoja eikä Finlaysonin oma toimintakaan täysin kestä päivänvaloa.

Tässä on ehkä vähän käynyt niin että on koitettu tulta vastaan tulella taistella ja se on harvemmin paras idea. Mutta, olkoon se Finlaysonin sisäinen ongelma. Minä valitsen tekstiilini laadun, en imagon perusteella.

Raimo Laine

Ero johtuu siitä, että miehet ja naiset toimivat erilaisesti palkatuissa ammateisssa. Kaupan kassa ei ansaitse niin paljon kuin insinööri. Tilanteen voi toki korjata neuvostotapaan määräämällä, että tehtävistä on maksettava sama palkka, minkä jälkeen insinööriksi ei kannata enää kouluttautua.
Parempi on , jos naiset hakeutuvat itse paremmin palkattuihin miesten ammatteihin,
jolloin palkkaeroa on vajaa prosentti.
Toisaalta miesten ammateissa on suurempi vaara joutua työttömäksi ja työn saantikin on vaikeampaa.

Timo Virtanen

Näinhän se on,. Nämä kaikista töistä samaa palkkaa vaativat elävät vielä Neuvostoliiton kimpussa, vaikka itse mallimaa on romahtanut jo ajat sitten. Ja sielläkin oli huimat elintasoerot, suuremmat kuin Suomessa, erilaisten etuisuuksien johdosta. Asunnot, lomapaikat, sairaalat, omat kaupat, virka-autot, ulkomaan matkat ym ym oli jaettu ja ylläpidetty valtion toimesta sen tärkeiksi katsomille henkilöille. Puoluevirkailijat, upseerit, virkamiehet, huipputaitelijat ja -urheilijat, tiedemiehet, propakandan tekijät ym ym saivat uskomattomia etuja " samapalkkaisiin" verrattuna. Jopa opiskelupaikatkin olivat tässä "samapalkkaisuus " systeemissä mukana. Etujen johdosta elintasoerot olivat huikeita,kymmen- tai satakertaisia , muodollisesti pienten palkkaerojen maassa, kunhan vaan pysytteli uskollisena puolueelle ja esivallalle. Myös korruptio ja pimeän työn tekeminen kukoisti tietenkin. Tasa-arvo ei voi käytännössä menestyä systeemissä, jossa kaikille maksetaan samaa palkkaa työtehtävistä tai -suorituksista riippumatta. Samasta työstä (työsuorituksesta) kaikille sama palkka sensijaan on jo Suomessa, täällä markkinataloudessa, käytännössä toteutunut. Finlayson nyt vaan on huomannut vedota tietämättömien tunnepohjaiseen ajatteluun. Nyt siis vuorineuvoksetar saa samat alennukset % kuin yksinhuoltaja äiti. Tosin varmasti kaikkein kalleimmista lakanoista, joihin toisilla ei ole varaa. Sellaista on se tasa-arvo, joka pohjautuu tässä tapauksessa täysin väärään mielikuvaan. Mutta hyvä tietenkin, jos kauppa käy ja takaa töitä tehtaan omille pienempipalkkaisille pumpulienkeleillekin.

Timo Virtanen

Näinhän se on,. Nämä kaikista töistä samaa palkkaa vaativat elävät vielä Neuvostoliiton kimpussa, vaikka itse mallimaa on romahtanut jo ajat sitten. Ja sielläkin oli huimat elintasoerot, suuremmat kuin Suomessa, erilaisten etuisuuksien johdosta. Asunnot, lomapaikat, sairaalat, omat kaupat, virka-autot, ulkomaan matkat ym ym oli jaettu ja ylläpidetty valtion toimesta sen tärkeiksi katsomille henkilöille. Puoluevirkailijat, upseerit, virkamiehet, huipputaitelijat ja -urheilijat, tiedemiehet, propakandan tekijät ym ym saivat uskomattomia etuja " samapalkkaisiin" verrattuna. Jopa opiskelupaikatkin olivat tässä "samapalkkaisuus " systeemissä mukana. Etujen johdosta elintasoerot olivat huikeita,kymmen- tai satakertaisia , muodollisesti pienten palkkaerojen maassa, kunhan vaan pysytteli uskollisena puolueelle ja esivallalle. Myös korruptio ja pimeän työn tekeminen kukoisti tietenkin. Tasa-arvo ei voi käytännössä menestyä systeemissä, jossa kaikille maksetaan samaa palkkaa työtehtävistä tai -suorituksista riippumatta. Samasta työstä (työsuorituksesta) kaikille sama palkka sensijaan on jo Suomessa, täällä markkinataloudessa, käytännössä toteutunut. Finlayson nyt vaan on huomannut vedota tietämättömien tunnepohjaiseen ajatteluun. Nyt siis vuorineuvoksetar saa samat alennukset % kuin yksinhuoltaja äiti. Tosin varmasti kaikkein kalleimmista lakanoista, joihin toisilla ei ole varaa. Sellaista on se tasa-arvo, joka pohjautuu tässä tapauksessa täysin väärään mielikuvaan. Mutta hyvä tietenkin, jos kauppa käy ja takaa töitä tehtaan omille pienempipalkkaisille pumpulienkeleillekin.

Niko Sillanpää

Kyse ei ole "palkkaerosta", vaan ansioerosta. Molemmat ryhmät saavat tasan sen, minkä ovat työllään, osallistumisellaan ja valinnoillaan ansainneet. Mitään ongelmaa tässä ei ole, vaan päinvastoin juuri interventiot ovat paitsi perusteettomia, niin myös ongelmallisia.

Anssi Laakso

Kerro nyt Kurttila kuitenkin vielä mikä on keskiarvopalkka Finlaysonilla naisilla ja miehillä. Minä kerron miten se tehdään jos et osaa: lasketaan naisten palkat yhteen ja jaetaan naisten määrällä ja lasketaan miesten palkat yhteen ja jaetaan miesten määrällä. Niin tilasto tehdään. Äläkä yritä selittää mitään muuta.

Harri Savolainen

Mietitäänpä nyt!
- ketkä ovat Finlaysonin pääasiakasryhmä?
Naiset
- saatiinko tällä kampanjalla naisten huomio ja paraniko heidän mielikuva yrityksestä?
Kyllä
- olisiko noiden alennusten aiheuttamilla kustannuksilla saanut tällaista media näkyvyyttä?
No ei
- Lisäsikö tämä kampanja Finlaysonin myyntiä kokonaisuudessaan?
Kyllä.
Fiksu mainoskampanja ja erinomaista jatkoa Tom of Finland -tuotteille.
Taitaa Finlaysonin markkinointijohtajan palkka olla nousussa - joko firman sisällä tai sen ulkopuolella.

Pertti Rinne

Tasa-arvovaltuutettu lisää Finlaysonin myyntiä tiukalla tulkinnallaan. Markkinointikampanjoidenhan pitäisi kuulua kuluttaja- ja kilpailuvirastolle.

Missä heidän lausuntonsa viipyy?

Koskahan tasa-arvovaltuutettu puuttuu Instrumentariumin ikärasistisiin kampanjoihin, joissa alennusprosentti määtäytyy asiakkaan ikävuosien mukaan?

Lauri Furtato

Kyllä minun entisessä miesvaltaisessa työssä naiset saivat jopa parempaa palkkaa. Työ oli fyysistä. Jotkut naiset tosiaan ansaitsivatkin saada. Toisaalta taisi työnjohdolta löytyä enemmän ymmärrystä 20+ naisia kohtaan, kuin 20+ miehiä, eli joustoakin saivat. Etuna joillain heistä oli pieni koko.

Aila Lindholm

Tällaiset jonkun yksityisen yhtiön mainoskikat nyt sitten ovat näin vakavia? Eihän meillä juuri mitään suurempia ongelmia olekaan, vai mitä...takerrutaan vaan tällaisiin ja annetaan vakavampien asioiden mennä ohi silmien ja korvien...