Perjantai 17.11.2017

Näin Euroopan turvapaikkajärjestelmä murtui – ”Dublin-asetusta mahdoton noudattaa”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
5.9.2017 11:06
Päivitetty: 
5.9.2017 11:35
  • Kuva: All Over Press / EPA
    Kuva
    Euroopan turvapaikkajärjestelmälle keskeisen Dublin-menettelyn noudattaminen kävi mahdottomaksi, kun kaikkia Eurooppaan tulijoita ei enää saatu rekisteröityä rajanylityksen yhteydessä. Kuvassa EU:n Eurodac-sormenjälkitietokanta, joka on tarkoitettu turvapaikanhakijoiden tietojen jakamiseen unionin jäsenten välillä.
|

”Vuoden 2015 poikkeuksellisen ruuhkautuneessa tilanteessa kaikki jäsenvaltiot eivät kuitenkaan ole kyenneet hakijoiden välittömään rekisteröimiseen”, kertoi Maahanmuuttovirasto tiedotteessaan äskettäin. Tiedote selvitti epäsuorasti sitä, miksi Turun epäiltyä joukkopuukottajaa ei ollut käännytetty Suomesta vaikka tämä oli oleskellut Saksassa ennen Suomeen tuloa.

Dublin-asetuksen mukaisesti turvapaikanhakija voidaan käännyttää toiseen Dublin-valtioon, jos tällä on kyseiseen maahan perhesiteitä, oleskelulupa tai viisumi – tai jos hänet on rekisteröity maassa joko sormenjälkineen Eurodac-tietokantaan luvattoman rajanylityksen yhteydessä tai turvapaikanhakijaksi hakemuksen jättämisen yhteydessä. Lisäksi yksi vastuuperuste on yli viiden kuukauden oleskelu jossain muussa Dublin-valtiossa.

Maahanmuuttoviraston Dublin-tulosalueen johtaja Mikko Montin kertoo Uudelle Suomelle, että juuri rekisteröintijärjestelmän ylikuormittuminen vuosien 2015–2016 siirtolaisruuhkassa johti koko Dublin-järjestelmän pettämiseen. Ketjun alkuvaihe eli rekisteröinti on ratkaisevan tärkeä myös ketjun loppuvaiheelle ja koko turvapaikkajärjestelmän toiminnalle.

– Se on se taustasyy, mikä johti siihen, että Dublin-asetusta ei ole voitu noudattaa. Suomen näkökulmasta katsottuna kyse on siitä, että kun ei ole todisteita siitä, minkä valtion kautta tai mihin valtioon tämä henkilö on ensimmäisenä tullut, niin ei voida myöskään osoittaa millekään yksittäiselle valtiolle sitä takaisinottopyyntöä, Montin sanoo Uudelle Suomelle. 

– Kun heitä ei ole rekisteröity, on mahdotonta noudattaa ja soveltaa Dublin-menettelyä.

Tämä on Montinin mukaan käytännössä johtanut siihen, että ”Euroopassa on käsitelty se hakemus siellä, missä se on ensimmäisenä jätetty”. Näin järjestelmän ei olisi tarkoitus toimia.

Kuinka moni Eurooppaan tullut sitten jäi rekisteröimättä esimerkiksi vuonna 2015? Montin ei osaa sanoa: jopa siitäkin on erilaisia arvioita, millainen määrä ihmisiä Eurooppaan tuona vuonna saapui. Yleisesti esillä on ollut arvio noin 1,3 miljoonasta tulijasta.

Turvapaikanhakija-aallon mukana Eurooppaan tuli myös 22-vuotias marokkolaismies, jota epäillään Turun joukkopuukotuksesta. Hän oli Suomessa turvapaikanhakijana, mutta vietti sitä ennen aikaa Saksassa. Tapauksessa ihmetystä on herättänyt se, että hänestä löytyy Saksassa oleskelunsa ajalta paljon merkintöjä viranomaisten papereista. Hän asui vastaanottokeskuksessa, vaikka ei ollut turvapaikanhakija, ja hän oli ollut poliisin pakeilla ainakin kahdesti epäiltynä muun muassa vastaanottokeskuksessa tapahtuneesta pahoinpitelystä.

Näiden Saksassa oleskelun merkkien perusteellahan voitaisiin kenties muodostaa jonkinlainen aikajanakin epäillyn liikkeistä. Eikö näillä ole mitään merkitystä Dublin-perusteille ja käännytykselle?

– Hankaluus on siinä, miten pystytään osoittamaan toiselle valtiolle, että henkilö on laittomasti oleskellut siellä yli viisi kuukautta, mikä olisi [Dublin-asetuksen mukainen] vastuuperuste [käännytykselle], Montin sanoo.

Hän muistuttaa, että henkilö on poliisiasioiden yhteydessä voitu rekisteröidä Saksassa kansalliseen rikosrekisteriin tai laittomana maassaolijana ulkomaalaisten tuntomerkkirekisteriin. Näistä ei kuitenkaan ole hyötyä Suomen maahanmuuttoviranomaisille eikä turvapaikanhakuprosessille.

– Näihin kansallisiin rekistereihin ei ulkomaisilla viranomaisilla ole mitään pääsyä. Voi olla paljon tällaista tietoa henkilön liikkeistä, mutta kun se on ulkomaan kansallisessa rekisterissä, siihen ei ole pääsyä, Montin sanoo.

Ulkomailla tapahtuneet tavalliset rikosasiat tulevat esiin vasta jälkeenpäin; poliisin rikosprosessissa käytössä on eri keinot ja valtuudet tiedonsaantiin.

”Edelleen Suomeen tulee henkilöitä, joiden aiemmasta oleskelusta tai maahantulosta EU-alueelle ei ole mitään tietoa”

Montinin mukaan Dublin-menettelyn edellyttämien rekisteröintien tilanne on nyt parempi, sillä esimerkiksi Kreikan saarille ja Italian rannikolle perustetut hot spot -rekisteröintikeskukset ovat tehostaneet toimintaa. Montin arvioi, että rekisteröinti on nyt ”huomattavasti systemaattisempaa ja kattavampaa kuin 2015–2016”. Suurin syy parantuneeseen tilanteeseen on kuitenkin Turkin kanssa tehty sopimus, joka hillitsee tulijamääriä.

Suomessa merkittävin syy hakijamäärien pienentymiseen ovat EU:n sisällä käyttöön otetut sisärajatarkastukset. Montinin summittaisen listauksen mukaan sisärajatarkastuksia on tällä hetkellä käytössä ainakin Itävallalla, Sveitsillä ja Ranskalla Italian-vastaisella rajallaan, Saksalla Itävallan-rajallaan, Tanskalla Saksan-rajallaan sekä Ruotsilla Tanskan-rajallaan. Lisäksi Unkari on pystyttänyt Serbian vastaiselle ulkorajalleen aidan, joka estää laittomia rajanylityksiä.

Silti sisärajavalvonta ja parantunut rekisteröintikään eivät estä kaikkea valvomatonta liikehdintää EU:n sisällä.

Tuleeko Suomeen yhä Ruotsin, Norjan tai Viron kautta ihmisiä, joita ei ole rekisteröity mihinkään EU-maahan?

– Kyllä meille tulee. Määrät ovat pieniä – ylipäätään uusien turvapaikanhakijoiden määrät ovat pieniä sisäisistä rajatarkastuksista johtuen – mutta edelleen Suomeen tulee henkilöitä, joiden aiemmasta oleskelusta tai maahantulosta [EU-alueelle] ei ole mitään tietoa, Montin sanoo.

Osa näistä tulijoista on vuosina 2015-2016 Eurooppaan tulleita, jotka ovat oleskelleet maanosassa koko tämän ajan hakematta turvapaikka tai toisaalta hakeneet sitä eri maissa eri identiteetillä. Toisaalta tällaisia ”tyhjästä” tulleita turvapaikanhakijoita on ollut jo ennen vuotta 2015. He ovat voineet tulla Eurooppaan esimerkiksi opiskelijoina, mutta päätyneet lopulta hakemaan turvapaikkaa.

– Ei siitä ilmiöstä varmaan koskaan päästä eroon.

Jos uusi massavaellus lähtee käyntiin, pettääkö Dublin-asetukselle keskeinen rekisteröintijärjestelmä uudelleen?

– Jos tarpeeksi iso määrä ihmisiä tulee laittomasti yli rajan, niin ei viranomaisilla ole riittävästi resursseja siihen vastata – että kyllä se jossain vaiheessa tulee pettämään. Kyllä se systemaattinen rekisteröinti tällä hetkellä on paljon myös sen ansiota, että määrät ovat niin paljon pienempiä, Montin sanoo.

Hän antaa esimerkin. 

– 2015 syksyllä, kun hakijavirta kääntyi Unkarista Kroatiaan, Kroatia ilmoitti, että he aikovat rekisteröidä kaikki henkilöt. Mutta kun yhtenä päivänä rajalle tuli 7000 ihmistä, he tulivat siihen tulokseen, ettei heillä yksinkertaisesti ole riittävästi laitteita eikä henkilöitä siihen.

Dublin-perusteiset turvapaikanhakijoiden käännytykset muista EU-maista Suomeen ovat lisääntyneet viime aikoina niin, että Suomeen käännytetään nyt takaisin enemmän ihmisiä kuin Suomi käännyttää muihin Dublin-maihin. Montinin mukaan tässäkin on taustalla vuosien 2015-2016 tilanne: kyse on kielteisen päätöksen Suomessa saaneista, jotka ovat siirtyneet esimerkiksi Saksaan yrittämään uudelleen. Tähän epätoivottuun kiertoilmiöön yritetään puuttua muun muassa Euroopan komission vuonna 2016 julkaisemalla toimenpideohjelmalla. Lue lisää: Koko EU:n turvapaikkajärjestelmä menossa uusiksi: Suomi haluaa estää luvattoman liikehdinnän

LUE MYÖS:

Kansanedustaja: Dublin-menettely ei toimi – hälytyskellojen soitava koko Euroopassa

Kansanedustajat tyrmistyivät: ”Turun puukottajan ei olisi pitänyt enää olla Suomessa”

Törkeäkään rikos ei estä turvapaikkaa Suomessa – Migri vastasi Turun iskun herättämiin kysymyksiin

Tutkija: Tästä syystä terroristisolujen jäljille on vaikea päästä - ”Ei merkintää taustojen tutkimisesta”

Turun iskusta vangitun hämärä rikostausta – Supo: Pahoinpitely toisessa maassa tuskin nostaisi uhka-arviota

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kimmo Tallqvist

Voi voi ja seli,seli
Vastahan Päivi Nerg telkkarissa tomerana kirkkain silmin vakuutti että suomessa tiedetään jokainen henkilö joka on tänne tullut,minkälaisella taustalla hän on tullut etc. ?
Ja sitten turun murhaajaterroristinkin todellinen indefiointi kesti tolkuttoman kauan
Justiinsa joo ja lehmätkin lentää,
no ehkä finnairilla mutta parin vuoden kuluttua jälleen taas selitellään että sen ja tuon vuoksi v.2017 viranomaiset eivät itseasiassa täydellä varmuudella tienneet hevonvit...uakaan keitä tänne on tullut,mistä he ovat tulleet ja mihinkä menneet
Tuhansia on jo nyt viranomaisilta kateissa.
Tätä taustaa vasten ihmettelen paljonko meillä on väärin perustein tehtyjä myönteisiä turvapaikkapäätöksiä ?
Suvakit kun kilpaa kiljuvat muka väärin perustein tehdyistä kielteisistä turvapaikkapäätöksistä niin soisi samalla innolla heidän olevan huolissaan myös väärin perustein tehdyistä myönteisistä päätöksistä.
Oulunkylän papitar ja vihervassarit toimeen ja kaduille hillumaan.

Markus Vuorivirta

Kun turvapaikkajärjestelmä murtui ilmeisesti joka ikisessä muussa euroopan maassa - paitsi suomessa, täten dublin järjestelmähän toimii mitä mainioimmin. Suomi kun pää märkänä oli rekisteröimässä joka hakijan ja nyt suomi vielä noiden 11000 odottavan lisäksi joutuu ottamaan sitten muista maista näitä epätoivottuja henkilöitä vastaan. Suomi oli niin tyhmä, ettei ajattellut ollenkaan sitä vaihtoehtoa, että ehkäpä tämä järjestelmä ei ollutkaan vahingossa rikki. Unohtui vaihtoehto, että nuo muut maat jättivät ihan tahallaan rekisteröimättä ja toivoivatkin että nämä turvapaikkaturistit menevät johonkin muuhun maahan.

Mikä unioni tai sopimus tällaisessa ympäristössä voisi toimia? Ei ainakaan nämä. Viisaat tekisi niin, että irtisanoutuisivat toimimattomasta sopimuksesta ja palaa sitten takaisin asiaan, kun on esittää jotain oikeasti toimivaa...

Norjahan on jo julkisesti ilmoittanut, että on täysin valmis vetäytymään vaikka koko pakolaissopimuksesta jos on uhkana, että ruotsin järjestelmä romahtaa. Norjasta voi uskoa että on tosissaan, norjassa kun on viisaita päättäjiä. Suomen päättäjät vain unohtaa autuaasti, että sittenhän se tulva on tänne...

Oiva Luosujarvi

Kysymys on yksinkertaisesti siitä, että jokainen turvapaikanhakija tuo kustannuksia (paljon) valtiolle, josta hakee turvapaikkaa.
Siksi monet valtiot, kreikka, italia, malta, espanja, saksa, tanska, ruotsi. ym
Eivät tehneet muuta kuin ohjeistivat jatkamaan matkaa halutessaan jatkaa matkaa.
Jos Valtiot olisivat rekisteröineet kaikki valtionsa alueelle tulleet turvapaikanhakijat, niin Suomeen ei olisi päässyt yhtäkään turvapaikanhakijaa turvallisten valtioiden kautta ja 2015 tuli yli 32 000 turvapaikanhakijaa turvallisisten valtoiden kautta.
Jokainen turvapaikanhakija maksaa veronmaksajille 50 - 1 000 000 euroa vuosittain.

Suomella ei olisi valtion velkaa, jos 1980 olisi tehty päätös, ettei oteta vastaan pakolaisia vaan ainoastaan maahanmuuttajia, joilla passi ja muut matkustusasiakirjat, asunto, työpaikka tai kantasuomalainen puoliso olisi kunnossa Suomessa.
Maahanmuuttajat on hyvä asia ja turvattomuuden tuojat ovat huono asia Suomelle.

Ville Salomäki

Saako turvapaikanhakijan käsittelijämaa mitään rahallista kompensaatiota EU:lta käsittelystä?
Jos ei saa, niin nykyinen tilanne ei ole mitenkään kummallinen.
Mikä intressi vaikkapa kreikkalaisilla tai italialaisilla viranomaisilla olisi rekisteröidä turvapaikanhakijoita?
Kuluja tulee merkittävästi lisää käsittelijämaahan ja rekisteröinti johtaa siihen, että muista maista sitten palautetaan "karanneita" turvapaikanhakijoita takaisin.

Mitäs jos Dublin-sopimus sitten toimisi täydellisesti?
Eli että kaikki turvapaikanhakijat rekisteröitäisiin ensimmäisessä maassa ja karanneet yksilötkin palautettaisiin samaan maahan.
Seurauksena olisi, että rekisteröinnit keskittyisivät muutamiin välimeren maihin, kymmenkertaluokkia suuremmin ja joihinkin maihin ei tulisi juuri yhtään turvapaikanhakijoita. Esimerkiksi Kreikkaan tai Italiaan saatettaisiin rekisteröidä jopa satatuhatta turvapaikanhakijaa kuukaudessa.

Miten vaikkapa Tsekkeihin tai Tanskaan voisi tulla turvapaikanhakijoita? Lentäen? Mereltä? Maata pitkin?
Maata pitkin pitäisi olla teoriassa mahdotonta, ellei sitten hae turvapaikkaa toisen EU-maan aiheuttaman 'vainon' tms takia, joka sekin on eräänlainen epäloogisuus.

Dublin-sopimus tällaisenaan ei voi toimia. Sopimus ei ole juuri ketään aiemmin kiinnostanut, kun tp-hakijoita on ollut satoja tai tuhansia, jolloin kustannuskaan ei ole ollut merkittävä.

Mutta kun turvapaikanhakijoita tulee lähes miljoonittain, niin käytännössä pitäisi päättää, että hoitaako seuraavat asiat EU vai kansallisvaltiot:
- EU/Schengen ulkorajan valvonta
- Turvapaikanhakijan käsittely (sekä käsittelyn kulut, mutta myös päätöksenteko. Vastuu päätöksenteosta tulee olla samalla taholla, joka vastaa myös kuluista.)
- Turvapaikanhakijan sijoittaminen (kuluineen)

Jos EU budjetteineen hoitaa kaikki kohdat, niin joissain maissa joitain poliittisia tahoja saattaisi kiehtoa ajatus kotiinpäinvedosta eli maahan pyrittäisiin saamaan entistä enemmän tp-hakijoita, koska se tuottaisi käytännössä rahaa EU:lta eli muilta jäsenmailta."Ralli" voisi kiihtyä entisestään.

Summa summarum: kyse on siitä, että pitäisikö liittovaltiokehitystä jatkaa rankasti vai ei. Välitila ei selvästikään tässä asiassa toimi.

Toinen pointti on se, että turvapaikanhakijat ovat nimenomaan turvapaikan-hakijoita, ei mitään siirtotyövoimaa. Niin näppärää kuin se olisikin, niin samaan aikaan ei voi parantaa maailmaa antamalla turvapaikkoja ja sitten olettaa kyseisten henkilöiden noin vain työllistyvän.

Hannu Mononen

"Tuleeko Suomeen yhä Ruotsin, Norjan tai Viron kautta ihmisiä, joita ei ole rekisteröity mihinkään EU-maahan?

– Kyllä meille tulee. Määrät ovat pieniä – ylipäätään uusien turvapaikanhakijoiden määrät ovat pieniä sisäisistä rajatarkastuksista johtuen – mutta edelleen Suomeen tulee henkilöitä, joiden aiemmasta oleskelusta tai maahantulosta [EU-alueelle] ei ole mitään tietoa, Montin sanoo."

Mikä ihmeen pakko Suomen on päästää maahan rajanylityspaikalta yhtään henkilöä, jonka nähdään vuorenvarmasti tulevan toisesta EU-maasta tulevalla kulkuneuvolla, ja joka ei kuitenkaan ole rekisteröitynyt siellä EU:n Eurodac-sormenjälkitietokantaan, eikä "aiemmasta oleskelusta tai maahantulosta [EU-alueelle] ei ole mitään tietoa"?

Käännytys rajalta ei voine olla minkään säädösten vastainen ilmiselvässä turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttötapauksessa. Maahan otto on tällöin petos suomalaista veronmaksajaa kohtaan!