Maanantai 18.12.2017

Vakava moite homoparin vihkineelle pastorille – Piispa Irja Askola myöntää haasteen

Jaa artikkeli:
Luotu: 
13.9.2017 16:03
  • Kuva: Karoliina Vuorenmäki
    Kuva
    Pastori Kai Sadinmaa odotti jalkapuussa tuomikapitulin päätöstä yhdessä Raùl Medinan ja Hannu Virtasen kanssa.
|
Pastori Kai Sadinmaa on saanut vakavan moitteen samaa sukupuolta olevien parien kirkollisista vihkimisistä. Moitteen antamisesta päätti Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli. Päätökseen jätettiin kaksi eriävää mielipidettä.
 
Sadinmaa vihki samaa sukupuolta olevia pareja 1.3.2017 ja 15.7.2017. Kirkko ei hyväksy samaa sukupuolta olevien vihkimistä tai siunaamista avioliittoon.
 
–Pastori Sadinmaan saama moite kuvaa kirkkomme jakautumista tasa-arvoisen avioliittolain seuraamuksista, sanoo tuomiokapitulin istunnon puheenjohtaja, piispa Irja Askola.
 
Päätökseen jätetyt eriävät mielipiteet kertovat kirkon kovasta kipuilusta tasa-arvoisen avioliittolain kanssa. Eri mieltä olevat jäsenet katsoivat, että Sadinmaa on joutunut toimimaan oikeudellisesti epäselvässä ja kiistanalaisessa tilanteessa ja tehnyt asiassa ratkaisun, jossa hän on soveltanut voimassa olevan lainsäädännön määräyksiä painottaen kirkon jäsenten yhdenvertaista kohtelua.
 
–Omassa hiippakunnassamme enemmistö papeista toivoo mahdollisuutta vihkiä tai siunata samaa sukupuolta olevien avioliitto. Olen myös itse tehnyt työtä tämän muutoksen puolesta. Kirkkolaki ei kuitenkaan tällä hetkellä taivu tähän. Yhdessä sovittujen pelisääntöjen ohittaminen johti tähän päätökseen, sanoo piispa Askola. 
 
Sadinmaa itse odotti päätöstä Bulevardilla, missä hän oli sitonut itsensä sekä vihkimänsä samaa sukupuolta olevan parin jalkapuuhun.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Hannu Wegelius

Pyh, moitteita, yksi lysti. Eihän luopiokirkko erota ketään muuta kuin puhdasoppisen luterilaisen- Raamattu ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjat, eivät merkitse sille mitään. Onneksi olen eronnut hengellisesti ja fyysisesti moisesta puljusta.

Raimo Laine

Kun tarkoituksella toimii vastoin vanhan ja uuden testamentin jyrkkiä kieltoja ja lisäksi kirkkomme ohjeistusta vastaan, tulisi etsiä itselleen sopiva yhteisö ja lopettaa riidan lietsominen kirkossa, joka rienaajan palkankin maksaa.
Markkinataloudessa tuollaisesta saisi välittömästi lopputilin ja joissakin uskonnoissa jopa viimeisen tuomion.

Tapani Vuola

Suomen lain mukaan samaa sukupuolta olevia pareja voidaan vihkiä siinä, missä eri sukupuolta olevia. Jos evankelisluterilainen (tai ortodoksinen) kirkko katsovat, että eivät halua noudattaa lakia, on kirkon luovuttava vihkioikeudesta.

Kai Niemeläinen

Askola on väärässä väittäessään, ettei Kirkkolaki sallisi samaa sukupuolta olevien parien vihkimistä. Kirkkolaki ei millään tavalla määritä vihittävien sukupuolta.
Kirkkolain ensimmäinen pykälä, jossa on löyhä viittaus Raamatun tunnustamiseen ei anna päätökselle juridista perustetta.
Toivottavasti nuhdeltu pappi valittaa päätöksestään hallinto-oikeuteen. Tai jatkaa sateenkaariparien vihkimistä nuhteluista huolimatta. Saamme lopulta juridisesti kestävän kannan.

Pasi Anttila

Tärkein kysymys tässä on Hyväksyykö Jumala samaa sukupuolta olevien vihkimisen ja siunaako Hän ne liitot. Vastaus löytyy helposti raamatusta. Sen jälkeen kun kirkon ihmiset on selvittänyt ton edellisen kysymyksen on herttasen yhdentekevää mitä joku kirkkolki sanoo.

Oiva Luosujarvi

Kirkolta voisi ottaa pois vihkimisoikeuden.
Kaikki menisi naimisiin maistraatissa ja jokainen joutuisi noudattamaan lakia Suomessa.

Nykyinen hyvin moninainen moralismi ja piilottelu ei ole hyvä asia yhteiskunnan kannalta asiaa katsottaessa.
Laissa kielletään lapsien kanssa avioliitot. Kielletään useampi kuin yksi puoliso samaan aikaan.
Kuitenkin sallitaan homoille oikeus mennä naimisiin, vaikka ei ne koskaan voi keskenään saada lapsia aikaan. Sallitaan homoille lapset seksileluiksi adoptioiden kautta.
Sallitaan muslimeille useampi vaimo samaan aikaan. Sallitaan lapsivaimot muslimeille.

Laki on niin kuin se luetaan ja homojen / muslimien kohdalla on olemassa iso lukihäiriö poliitikoilla.
Valkoinen ateisti / kristitty kantasuomalainen ei saa samoja oikeuksia, koska positiivinen syrjintä ei koske valtaväestöä. Vain homoja / muslimeja ja romaaneja suositaan ja kantaväestön olisi oltava orjia niiden edessä.

Harri Kota-aho

Voi taivas sentään. Jos, haluaa elää saman sukupuolen kanssa, niin mitä sitten. Ihmisyyten kuuluu myös hyväksyminen. Keneltä se on pois. Itse elän ns. perinteissä avioliitossa . Eiköhän tässä pitäisi katsoa historiaan. Itse asiassa en ymmärrä tätä jeesustelua. En ole kiinnostunut kenenkään sukupuolielämästä kunhan se ei kohdistu lapsiin ja eläimiin. Jokainen eläkoon omaa elämäänsä.

Juha Lapveteläinen

Miten kirkkolain ensimmäinen pykälä liittyy Raamatun tunnustamiseen? Voisi peräti kysyä onko kirkko ja sen maallinen laki olemassa oleva raamatun pyhien kirjoituksien vuoksi, vai pyhät profetialliset kirjoitukset raamatussa maallista lakia ja kirkon valtapolitiikkaa varten? Pyhät kirjoitukset ovat yksiselitteiset, eivät millään muotoa "löyhät", profetian kirjoitukset eivät hyväksy homo- ja lesboavioliittoja eikä niiden siunaamista pyhissä paikoissa joita maallisesti seurakunniksi tai kirkoiksi kutsutaan. Jos yhdessäolon ja harkinnan jälkeen homo- ja lesboparit haluavat edelleen mennä naimisiin keskenään, heidän tulee ymmärtää, että lapset eivät ole tässä avioliitossa kummallekaan pyhien kirjoitusten mukainen prioriteetti, näin ollen hääseremonia toteutetaan ihmisen kirjoittaman lain näköllmasta käsin, sen mukaisesti, ei loukaten opetuslapsien profetiallisia kirjoituksia häpäisten seurakunnassa pyhien kirjoitusten uskolliset seuraajat pyhän paikan lisäksi. Väittääkö ev.luterilainen seurakunta ja osa sen palkkaa saavista työntekijöistä, että maallinen kirkkolaki on lopulta oleva raamatun kirjoituksia suurempi totuus, vai tulevatko nämä harhaoppisiksi muuttuneet ihmisen lain seuraajat lopuksi vain toteamaan, että opetuslapsien kirjoituksille uskolliset seuraavat väärää profeettaa, jotka eivät ole pyhiä?