Sunnuntai 22.10.2017

St1-pomo tylytti liikemiesten sähköautoja juhlaseminaarissa: ”Ostakaa mieluummin tavallinen 20 000 euron auto”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
26.9.2017 15:52
Päivitetty: 
26.9.2017 16:00
  • Kuva: All Over Press / EPA
    Kuva
    Energiayhtiön perustaja ei lämpeä sähköautoista. Arkistokuva.
|

Energia- ja polttoaineyhtiö St1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen jatkaa räväkkiä ilmastokannanottojaan.

Kauppalehti kertoo Anttosen kuuluttaneen maanantaina Helsingissä järjestetyssä Suomen Liikemiesyhdistyksen juhlaseminaarissa sellaisten ilmastoratkaisujen perään, jotka ovat maailman köyhimpien ihmisten saavutettavissa.

– Sähköautot ovat elitistisen ajattelun symboleja. Jos joku laittaa Teslaan satatuhatta euroa ja miettii, että on tehnyt hyvän ympäristöteon, niin minäpä annan vinkin. Ostakaa aivan tavallinen 20 000 euron hintainen auto, ja antakaa se 80 000 euroa vaikka Naisten Pankille alkupääomaksi mikrolainoille. Ilmastovaikutus on tuhatkertainen, Anttonen ilmoitti yleisölleen.

Hän kehotti kuulijoita pohtimaan, mitä he itse voisivat tehdä toisin päästöjen vähentämiseksi.

– Seuraavien 10-15 vuoden aikana maailmassa pitää alkaa tehdä ihan toisenlaisia peliliikkeitä. Elintapoja on muutettava. Miksi emme voisi esimerkiksi tehdä sellaisia autoja, joilla voi ajaa vain niin lujaa kuin teillä saa laillisesti ajaa. Tai miksi emme voisi lopettaa lennot niiltä väleiltä, joilla on toimiva raideyhteys, hän totesi.

Jos Afrikasta Eurooppaan suuntautuva maahanmuutto halutaan pysäyttää, Afrikasta pitää tehdä ihmisille parempi paikka elää, Anttonen totesi.

– Kaikkien näiden haasteiden voittamisen vaikeus on siinä, että meidän on niin vaikea antaa omastamme pois. Se, että satsaisimme Afrikkaan koulutuspuolella voimakkaasti, olisi ehdottoman järkevää.

Äskettäin Anttonen ilmoitti Talouselämän haastattelussa, että lyhyet lentomatkat tulisi kieltää ja autojen nopeutta rajoittaa. Myös tuolloin hän toi esiin, ettei usko sähköautoihin, ja ennusti samalla vaikeuksia alan hypeyhtiö Teslalle. Anttosen epäluulo perustuu Talouselämän mukaan siihen, että EU-regulaatio pakottaa autonvalmistajat pudottamaan mallistonsa hiilidioksidipäästön 95 grammaan kilometrillä vuoteen 2020 mennessä.

– Silloin autotehtaat myyvät sähköautoja tappiolla niin paljon, että voivat täyttää sen 95 grammaa, Anttonen sanoo lisäten, että toinen vaihtoehto on kasvattaa sähköautojen tukea.

Anttonen on polttoainekauppias, joten hänen on sanottu puhuvan omassa asiassaan arvostellessaan sähköautoja. Talouselämä huomautti, että Norjassa Anttosen huoltoasemat tosin myyvät sähköä autoilijoille ja latureita voi tulla Suomenkin asemille.

Lue lisää: ST1-miljardööri haluaa kieltää lyhyet lennot ja rajoittaa autojen nopeutta – ”On pakko mennä kiellon kautta”

Lähde osin: Kauppalehti

Henkilöt: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kaj Nyyssönen

Ikävä kyllä Anttonen taitaa olla oikeassa. Kuluttaminen on ogelma ei se miten kulutamme. Ei 0-päästöinen auto mitään pelasta jos sen valmistus ja lopulta romutus aiheuttaa enemmän päästöjä kuin normaali auto elinaikanaan.

Vanha suurpäästöinen saattaa olla joskus parempi ratkaisu kuin uusi vähäpäästöinen - kyse on käyttömäärästä suhteessa uuden valmistamisen vaatimista kokonaispäästöistä.

Pekka Hovatov

Olet väärässä. Aikoinaan 1980-90 lukujen taitteessa oli tv:ssä keskustelu energiasta. Vihreät tuolloin tapansa mukaan vastusti ydinvoimaa. Keskustelun osallistui myös Satu Hassi, jonka seuraava kuolematon lause kertoo kaiken tarvittavan vihreiden "älykkyydestä". Satu Hassi sanoi puheenvuorollaan seuraavaa:" En ymmärrä tätä keskustelua ydinvoiman tarpeellisuudesta, minulla ainakin aina syttyy valot kotonani kun käännän katkaisijasta". Ei uskoisi että kyseinen henkilö on tekniikan tohtori ja diplomi insinööri, tai jo silloin noita papereita sai arpajaisista.

Pekka Hovatov
Vastaus kommenttiin #11

No, kyseisestä kommentista, jonka hän päästi suustaan(näin meinaan itse kyseisen haastattelun aikoinaan ja jäin suu auki hämmästyksestä katsomaan oliko tuo tosissaan), ei sähkövoimaoppi ole mennyt kovin hyvin perille tai jakeluun.

Mikko Toivonen

Anttonen on energia ajatuksessa asiallisesti täysin oikeassa. Tietysti hän on myös bensa ja diisseli kauppias mikä vaatii paljon myydäkseen ympärilleen mainostettavaksi ns. uusiutuvia polttoaineita tai energiaa.

Sähköauto vouhkauksen voisivat todella suuret konsultit ja kaksinaismoralistiset johtaja pyrkyrit lopettaa ja hankkia joko maakaasulla kulkevan ajopelin tai sitten ihan tavallisen pieni ruokaisen polttomoottoriauton ellei vielä kukaan saa tuotantoon maakaasu generaattorilla lataavaa pieni akullista hybridiä pienillä sähkömoottoreilla ja teknisellä maksiminopeudella 130 kmt.

Pasi Käyhkö

Mikko, vaikka Anttonen onkin bensiinikauppias hän on tässä asiassa sataoikeassa. Olisi hauskaa kun pääkaupunkiseudulla laitettaisiin esim. 200 000 sähköautoa samoihin aikoihin lataukseen. Lisätään vielä joulun kinkunpaistoaika ja sähkösaunominen. Silloinhan on hyvä hetki myös ladata auton akkua.

Oiva Luosujarvi

Ostan sähköauton, kun perhe mahtuu kyytiin yhdellä kertaa.
Auton on siis oltava pienoisbussi, koska muuten ei lapset mahdu mukaan.
On myös hyvä, jos auton hinta on alle 3000 euroa, niin ei tarvitse yli vuotta säästää sen hankkimista varten ainoastaan, koska lapsiperheessä on paljon kuluja ja monet kuluista yllättäviä vaikkakin tavanomaisia.
Kun sähköauton tankkaa täyteen, niin ainakin 800km on päästävä yhdellä latauksella ja mieluusti paikassa, jossa en lataamisella tuota tuloa veroparatiisifirmoille sähkönmyyntitulona tai sähkönsiirtotulona.
Kun nämä pienet ehdot täyttyy, niin hankin sähköauton.

Muussa tapauksessa vastustan sähköautojen kohdalla olevia alennuksia veroista, koska rikas voi ostaa auton joka maksaa 100 000 - 2 500 000 euroa kappaleelta.
Parempi siis rikkaan maksaa kulutustavaroistaan miljoonia ja olla onnellisia, koska heillä on miljoonia ja miljoonilla Suomalaisilla ei ole varaa arvokkaisiin lue: käyttöarvoltaan arvottomiin autoihin.

Jani Salovaara

Ja missä on tutkimus miten täysi sähköauto toimii suomessa -25 pakkasella? Akut joutuvat hoitamaan lämmityksen, ja paljon muuta. Jos auto seisoo pitkään, akut kuolee. Paljon tulee ympäristöpäästöjä akkujen vaihdosta? Kyllähän noi toimii hienosti jos lämpötila +20 ympäri vuoden. Ehkä olen väärässä tästä, mutta tälläinen purkaus.

Jani Salovaara

Mistähän tuo "käyttövoima" vero koostuu? Mulla viton bussissa 980€ ajan sillä ehkä 2000km vuodessa. Opel astrassa 155€ vuodessa, ajan sillä noin 40000km vuodessa. Ihme säätöä, katsastus konttori kuitenkin ottaa ylös aina mittarin kilometrit ja tietää paljon autolla ajettu. Eli johto päätös 1km sama kun ajaisi 1000000.sama päästövero.

Tapio Mäkeläinen

Anttonen on totaalisen oikeassa. Meillä on taas ministeri Mykkänen Kaikka, kok , joka humistaa sähkökiikuttimellaan länäriä töihin. Eläköitynyt EK huippujohtaja Talouselämässä totesi Mykkäsen ehdottaneen EK asiamiesten tarvitsevan fillarit liikkumiseensa ja Palacen katolle aurinkopaneelit. Saavutukseksi ylipäätään oli jäänyt että kahvimukit vaihdettiin muovista pahviin vaikka minusta ne oli sitä jo aikoinaankin.
Tässä hyvä esimerkki nk älyn ja järjen ristiriidasta joka koko keskustelua leimaa. Jos tämä uskomusenergialaisten r.i.p ehdottomuus siirrettäisiin alkoholipolitiikkaan niin puhuttaisiin ainoastaan siitä milloin Kieltolaki tulee voimaan.

Jack Cool

Tuskin Teslan olikaan tarkoitus pelastaa maailmaa ensimmäisellä auto mallillaan. Tesla on pedannut tietä muille autovalmistajille jopa niin pitkälle että antanut patenttinsa vapaaseen käyttöön muille valmistajille. Totuus että sähköautoilu on maailman tulevaisuus. Ne, jotka sähköautoa on testanneet tajuaa että näin auton olisi pitänytkin toimia alun alkaen. Se, että miten näille autoille tuotetaan sähköä on eri asia. Autot ja autoteollisuus ei kuitenkaan ole ainoa ongelma eikä edes isoin ongelma. Edes-taas sahaavat rahtilaivat tuottavat suuremmat päästöt kuin koko autokanta maailmassa. Ei elitistipomot maailmaa Tesloillaan varmaan ole aikoneetkaan pelastaa.

Harri Hakulinen

Anttosella on monia järkeviä ajatuksia, mutta sähköautojen mollaus ei kuulu niihin. Sähköautojen lyttääminen tuolla perusteella on yhtä fiksua kuin olisi ollut varhaisten kotitietokoneiden ostajien lyttääminen siksi että niillä ei oikesti kannattanut tehdä reseptikirjanpitoa (leipomista varten). Teslojen ostajat ovat mitä ilmeisemmin samaa porukkaa jotka ostivat varhaisia Apple koneita ja muut sähköautoilijat vastaavasti muiden merkkien kannattajia.. Muutos sähköautoiluun tulee olemaan paljon nopeampi kuin (koti) tietokoneiden käyttöönotto, joskin ei ehkä yhtä nopea kuin matkapuhelimiin siirtyminen. Sähköautojen (akkujen) saatavuus tulee olemaan ongelma seuraavan 10 vuoden aikana, ja sitäkautta hinnat pysyvät pitkään liian korkeina todella nopean muutoksen esteenä. Ja omalle autolleen voi ostaa varsinkin kotonaan täysin päästötöntä sähköä, mitä enemmän sitä ostetaan, sitä enemmän sitä Norjassa jauhetaan. Joka tapauksessa sähköautot tulevat vaikuttamaan merkittävästi Anttosen bisneksiin näkyvissä olevien vuosien aikana.

Mikko Toivonen

Harri Hakulisen yhteenvedosta voi vähälläkin realismin tuntemuksella löytää lukuisia haulikon ammunnan kokoisia aukkoja.
Jos tosiasiat tiedostetaan ja tunnustetaan niin puhdas sähköauto ei koskaan tule saamaan merkittävää osuutta liikenne välineenä vaan pysyy kalliina eräänlaisen mielenlaadun niche tuotteena.
Pelkästään seuraavat jokaisen selvitettävissä olevat faktat kertovat sen:

Litium ei riitä koskaan muuta kuin pieneen määrään isoilla akuilla varustettuja autoja.

Puhdas sähkö on täydellinen utopia muualla kuin Norjan tapaisessa tilassa missä suurilla korkeuseroilla voidaan tuottaa pienen asukasluvun tarpeisiin vesivoimaa, mikä sekin on päästöisämpää jka suuremman tapaturmariskin, kuin ydinvoima
Samoin sähköautojen tukirahoja ei myöskään voida maksaa muussa kuin Norjan tapaisessa suuren öljyrahaston maassa missä on pieni asukasluku.

Sähköauton hybridi versiolla voi olla hiukan laajempaa kansalais käyttöä silloin ,kun sen rakennenopeus ja paino on todellakin pudotettu 120-130 kmt tasoon ja siinä on pientä tehoa lataamassa vakiokierros maakaasu toiminen generaattori.
Silloin sen kombinaation vaatimiin pienempiin akkuihin riittäisi Litium tai muu ratkaisu suurempaan mutta kuitenkin vielä pieneen osuuteen maailman ajoneuvomäärästä

Harri Hakulinen

Mikään ei ole niin vaikeaa kuin ennustaminen, varsinkin tulevaisuuden ennustaminen :)

Palataan sitten näihin kommenteihin 5-10 vuoden päästä ja katsotaan missä mennään.
Sillä välin asioihin voi etsiä perspektiiviä vaikka oa. Hesarin jutusta. Ja tuo siis EI tarkoita että Aurinkoenergia olisi Suomessa se paras tapa tuottaa energiaa.

http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005276635.html
Aurinkovoima on nyt Intiassa halvempaa kuin hiilivoima – toukokuussa maa perui uusia hiilivoimaloita 14 gigawatin edestä
Intia aikoo 40-kertaistaa aurinkoenergian tuotantokapasiteettinsa. Aurinkoenergia on erityisen kilpailukykyistä kehittyvissä maissa, joissa aurinko paahtaa, energiankulutus kasvaa ja uusia voimalaitoksia on pakko rakentaa.

Mikko Toivonen
Vastaus kommenttiin #20

Haluaisin itsekin olla näkemässä vaikkapa 10 vuoden päästä sähköntuotannon kehitystä. Todennäköisesti en kuitenkaan ole (Ne tilastot)

Noita hyviä aikeita on monenlaisia. Kaikille yhteistä, että niissä on joku oleellinen tekijä unohtunut.

Esimerkiksi Intian tapauksessa kuukausia kestävät täyspilviset monsuunikaudet jotka vuoren varmastio toteutuvat joka vuosi. Niiden aikana aurinkosähkönkin tuotantoteho putoaa pieneen osaan niiden nimellistehosta. Tuona aikana ero on jollain korvattava jotta kapulat pidetään liikkeessä. Se on Saksassa ollut ruskohiili voima aurinko ja tuulivoiman täysimittaisena mutta sitten vajaakäyttö investointina kun yöllä ei aurinko paista ja aina ei tuule.

Intia rakentaa koko ajan lisää ydinvoimaa mikä on hyvä. Hiilivoima on sille sitten kuten muillekin jäämässä täyden mittakaavan varavoimaksi mikä joudutaan pitämään lämpimänä eli valmiustilassa, missä se sattuu olemaan saastuttavimmillaan. Sama Kiinassa.

Satuinnaisvoimat ovat poikkeuksetta erityisen huono perusinfran ratkaisumalli, kun ne eivät voi toimia ilman sitä täyden mitan varavoimaa jonka investoinnin tuottoa sitten heikennetään rajusti wind fall voimalla joka on rankasti tuettu.

Harri Hakulinen

Täysin selvää on esimerkiksi se, että suurin osa autoista on vielä 10 vuoden päästä polttomoottorikäyttöisiä, yksinkertaisesti siksi että niiden käyttöikä on niin pitkä. Toisaalta ei ole enään niin selvää, että suurimmassa osassa _uusista_ autoista on mitään polttomoottoria 10 vuoden päästä. Hyvin varmana voidaan pitää sitä, että erilaiset hybridiratkaisut ovat voimissaan 10 vuoden päästä, eli suuressa osassa _uusia_ autoja tulee olemaan ainakin pieni, jonkin tyyppinen polttomoottori (esim. turbiini). Huomattavaa on kuitenkin se, että uusien teknologioiden käyttöönoton nopeus on koko ajan kasvanut. Esim. kuvaputkitelevisioita ei ole pystynyt uutena ostamaan enään pitkään aikaan. Toki on selvää että valtakunnan kattavissa energiaratkaisuissa aikajänne on ihan toisenlainen, sitä Hanhikiven voimalaakin pelkästään rakennetaan varmaan 10 vuotta .. Intiassa sähköverkko on ilmeisesti viime ajat ollut niin huonossa hapessa, että aurinkovoima on siellä merkittävä parannus vallitsevaan tilanteeseen. Käytänössä jokaisen vähänkin isomman mökin edessä puksuttaa siellä oma dieselgeraattori, ja vieläpä varsin usein.

Arto Pohjanen

Miksei kukaan puhu eikä kirjoita autosta joka liikkuu sähköllä,mutta siinä on polttomoottori joka pyörittää genraattoria aina akkujen lataustarpeen mukaan ajon aikana,tai ennen ajon loppua käsin startattuna. Sen vois ladata pistokkeesta tai moottorilla tarpeen vaatiessa. Ajomatkanki sais pidennettyä inhimilliseksi.

Harri Hakulinen

Näitä kutsutaan sarjahybrideiksi, toistaiseksi tunnetuimmat ovat Fisker Karma ja Opel Ampera/Chevrolet Voltz. Myös BMV:n uudehkoon i3 sähköautoon saa apumoottorin, jolloin siitä tulee käytännössä sarjahybridi. Tuo apumoottori on käytännössä BMV:n valmistama moottoripyörän moottori joka on kytketty vain sähkögeneraattoriin. Tälläisiä ratkaisuja tulee varmasti lisää markkinoille. https://fi.wikipedia.org/wiki/Hybridiauto

Lauri Furtato

Sellainen ikävä huomautus, että vaikka meillä kaikilla olisi 0 päästöiset kulkuneuvot, ei se maailmaa pelasta. Suurin ongelma on ihmisten lukumäärä joka tuntuu vieläkin kasvavan reipasta tahtia. Vaikka pelastettaisiin kaikki halukkaat afrikasta, eihän se toimi jos kohta afrikan populaatio on suurempi kuin oli ennen siirtolaisten tuloa. Siinä kohtaa juurikin koulutus on avainsana ja muutenkin mielekäs elämä myös täällä ns. länsimaissa. Kenties jopa avoimempi suhtautuminen mietoihin "nautintoaineisiin" voisi hillitä kulutusta ja filosofisempi suhtautuminen elämään. Tulisi olla häpeä pröystäillä kalleilla autoilla ja öky-kartanoilla. Sitten kun arvomaailmamme kehittyisi terveemmäksi vähenisi kulutus dramaattisesti. Olihan joskus muinoin lihavuus ja kalpeuskin aatelisten tunnusmerkkejä. Köyhien ollessa hoikkia ja ruskettuneita.