Maanantai 23.10.2017

Ajettuun matkaan perustuvat tiemaksut tulossa Suomeen? EU tavoittelee yhteistä järjestelmää

Jaa artikkeli:
Luotu: 
9.10.2017 13:34
  • Kuva: Lauri Olander/ Alma Talent arkisto
    Kuva
    Komissio on antanut keväällä 2017 ohjelman, jonka tavoitteena on päästä eroon aikaperusteisesta tienkäyttömaksusta ja siirtyä ajosuoritteisiin käyttömaksuihin. Kuvituskuva.
|

Liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee Suomeen satelliittivalvontaan perustuvia tiemaksuja. Ministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle luonnoksen satelliittinavigoinnin toimenpideohjelmasta, joka liittyy osaltaan EU:n ohjelmaan.

Ohjelma kuvaa satelliittinavigointijärjestelmien nykytilaa ja hyödyntämistä sekä Suomen avaruushallinnon nykymallia ja siihen kohdistuvia muutospaineita.

Ehdotuksessa esitetään 14 konkreettista toimenpidettä, joilla halutaan nostaa Suomi yhdeksi satelliittijärjestelmien hyödyntämisen kärkimaaksi. Tienkäyttömaksut ovat mukana luonnoksessa, jossa viitataan GNSS-satelliittipaikannussysteemiin.

– Tällä hetkellä koko EU:ssa yhteen toimivia sähköisiä tienkäyttömaksujärjestelmiä (EETS-palvelu, European Electronic Toll Service) ei sovelleta missään EU-maassa, mutta sen sijaan erillisiä sähköisiä tienkäyttömaksujärjestelmiä on noin 200, joista osa hyödyntää satelliittipaikannusta. Yksi näistä EU:n yhteen toimivista sähköisistä tienkäyttömaksujärjestelmistä perustuu GNSS:n hyödyntämiseen, ministeriön ohjelmaluonnoksessa todetaan.

Luonnoksen mukaan komissio on antanut keväällä 2017 ohjelman, jonka tavoitteena on päästä eroon aikaperusteisesta tienkäyttömaksusta ja siirtyä käyttömaksuihin, jotka perustuvat ajosuoritteisiin eli ajettuihin matkoihin.

–Tarkoitus olisi saada aikaan koko EU:ssa yhteen toimiva järjestelmä. Tavoitteena on välttää ruuhkat ja ympäristöhaitat. Kuljettaja tulisi toimeen yhdellä sopimuksella ja yhdellä ajoneuvolaitteella koko EU:ssa.

Suomeen keskitetty avaruushallinto?

Ohjelmaluonnoksen keskeisimpiä toimenpiteisiin kuuluvat ministeriön mukaan satelliittitiedon hyödyntämisen edistäminen liiketoiminnassa ja palvelujen tarjonnassa ja arktisilla alueilla sekä piensatelliittien hyödyntämisen edistäminen. Yhtenä toimenpiteenä on myös selvittää tarve ja mahdollisuus perustaa Suomeen avaruushallinto.

Ministeriön mukaan suomalainen osaaminen on jo pitkään ollut mukana erilaisissa avaruus- ja satelliittihankkeissa ja niiden sovelluksissa.

–Tällä hetkellä suomalainen avaruustoiminta on murroksessa. Suomessa on kehitetty ensimmäistä kertaa omia piensatelliitteja ja Suomessa on virinnyt aktiivinen uutta avaruusteknologiaa hyödyntävä New Space- liiketoiminta, ministeriön tiedotteessa todetaan.

–Ohjelmassa on kiinnitetty huomiota myös satelliittinavigointijärjestelmien alueellisiin haasteisiin, joita ovat toisaalta Pohjois-Euroopan satelliittinavigointijärjestelmien kattavuusongelmat, mutta myös satelliittipaikannuksen ongelmat sisätiloissa ja kaupunkialueilla. Helpotusta Pohjois-Euroopan satelliittipaikannukseen on tulossa, sillä EU:n komissio on vastikään päättänyt rakentaa uuden EGNOS-järjestelmän maa-aseman Kuusamoon.

Toimenpideohjelman valmistelun yhteydessä sidosryhmät peräänkuuluttivat tarvetta arvioida mahdollisuutta perustaa Suomeen keskitetty avaruushallinto, joka voisi nykyistä tehokkaammin tukea Suomessa virinnyttä aktiivista avaruussovelluksiin ja piensatelliitteihin liittyvää liiketoimintaa sekä alan tutkimusta ja koulutusta.

Toimialan arvo 195 mrd. € 2025

Toimenpideohjelma on osa hallituksen kärkihanketta digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristön rakentamiseksi. Hankkeen tavoitteena on tehdä Suomesta suotuisa toimintaympäristö digitaalisille palveluille ja digitaalisuuteen perustuville liiketoimintamalleille.

Henkilökohtainen navigointi on arkipäivää kaikkialla maailmassa. Satelliittipaikannus on mahdollista 5,4 miljardissa älypuhelimessa ja sadoissa miljoonissa navigaattoreissa. Ministeriö muistuttaa, että satelliittinavigointi on tärkeä osa myös yhteiskunnan toimivuutta. Esimerkiksi sähköverkkojen, tietoliikenneverkkojen ja liikenteen palvelujen toiminta edellyttää satelliittipaikannusta ja tarkkaa aikatietoa.

Euroopan komissio on arvioinut toimialan tämän hetkiseksi arvoksi yli 70 miljardia euroa. Kasvavan automaattiliikenteen, 5G:n ja IoT:n kehityksen myötä markkinan arvon odotetaan ministeriön mukaan nousevan noin 195 miljardiin euroon vuonna 2025. Kasvusta iso osa tulee erilaisista älypuhelimiin tarjottavista palveluista.

Esimerkiksi eurooppalaisen Galileo-satelliittinavigointijärjestelmän ensimmäiset palvelut ovat ministeriön mukaan juuri tulleet saataville ja täysimääräisessä käytössä järjestelmän on tarkoitus olla vuonna 2020.

Toimenpideohjelman on tarkoitus valmistua kuluvan syksyn aikana. Lausuntojen määräaika on 17. lokakuuta.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Tapio Mäkeläinen

Kyttääminen jatkuu ja pahenee. Poliisivaltiota kohti mennään. Me ollaan jo hirttolavalla sen Pariisin sopimuksen sairaiden sääntöjen takia.
Meidän valtaeliitti muistuttaa Nevostoliittoa eli istukaa kotona ja kuunnelkaa hallituksen uutisia. Kansanedustajat ei ole enää kansan edustajia vaan he edustavat hallintovaltaa ei kansan hyvää.
Tähänkö ollaan menossa valtavassa maassa joka on todella harvaan asuttu. Miksi me siedetään tätä.

Olisiko parempi että EU pitäisi näppinsä irti näistä asioista. Muuten käy kuin enkuissa . Sithän täältä lähte Bayerit, Mayerit ja muut mutta sitä saa mitä eliitti tilaa. Ylöspäinhän aina kumarretaan koska sinne itse halutaan.

Autoihin varmaan tullee jo Nokian kaataneiden ja laman aiheuttaneen johdon lähipiirin valmistamat laitteet.

Kimmo Tallqvist

Niin,melko epäreilua että valtio kerää tieliikenteestä 8 miljardin vuositulot (2015)
ja palauttaa siitä tieverkon ylläpitoin rapiat 800 miljoonaa eli kymmenesosan.
Kunnatkin käyttävät lähes kaksi kertaa enemmän fyrkkaa liikenneinfraan 1400 miljoonaa.
Tieverkon korjausvelka kasvaa ja ruuhkat lisääntyy.
Reiluutta voi miettiä sitten ruuhkajonossa.
Toki fyrkkaa palaa rataverkkoon, vesiväyliin ja kuntien liikenneinvestointien valtiontukiin mutta se ei autoilijan sujuvaa liikkuvuutta auta.

Pasi Käyhkö

Ei välttämättä perustuslaki kiellä. Mutta sen tulkinta tekee sen mahdolliseksi. Nythän Suomessakin on jo käynyt niin useasti. Tulkitsijat ovat olleet poliittisia päättäjiä. Ja päätökset on tehty sen tulkinnan mukaan.

Kalevi Salonen

Jos oikein tulkitsen, esityshän tähtää siihen, että Suomesta tuliasi satelliittilaskutuksen veturi ja Suomi ajaisi tätä systeemiä EU:hun.

Kyllä Bernerin olisi vihdoin aika perääntyä. Meillä on jo matkaperusteinen autoilun verotus - polttoainevero - jota yksinkertaisempaa ja halvempaa tapaa sitä kerätä ei ole.

Niin sotessa kuin liikenteessäkin vedotaan satelliittitiedon hyödyntämisen edistämiseen liiketoiminnassa, MUTTA mitä se kansalaista hyödyttää, että uusi liiketoiminta on rinnastettavissa lisäveroon. Ihan sama, jos joka naamalle pantaisiin mittari ja alettaisiin periä hengitysilmaveroa. Sekin lisäisi liiketoimintaa ja hyödyttäisi suppeaa joukkoa liikemiehiä tai peräti ulkomaisia yrityksiä.

Harri Tapani

Tästä EU-ohjeistuksesta näyttäisi olevan ollut tietoa täällä Uuden Suomen uutisissa ja kommenteissa jo ainakin vuodelta 2011.

"EU-direktiivillä kohti
tiemaksujen roamingia"

https://www.uusisuomi.fi/comment/481818#comment-481818

Se on sitten eri asia, miksi tieto monien mielestä epäsuositusta EU ohjeistuksesta/käskytyksestä on jäänyt melko uutispimentoon Suomessa päämedioissa. Asia lienee ollut EU:n listoilla jo ainakin 2000-luvun alkuvuosista lähtien, tavallaan se on kait ollut jo EU:n 90-luvun liikenteen valkoisessa kirjassa käyttäjä maksaa periaatteena.

Mikko Toivonen

Vastustan tätäkin ajatusta kategorisesti. Sillä pyritään ainoastaan ihmisen maksimaaliseen valvontaan ja rahastukseen. Sitä ei voida hyväksyä. Jotain ihmisoikeuksia on jätettävä ihmisille, samoin vastuuta itsestään ja muista.

Jos hallituksemme haluaa rangaista kansalaisia verottamalla ja valvonnalla, niin se ei saa tulla kansalaisen makuuhuoneeseen, eikä autoon sisälle vaan pysyttävä vehkeineen niiden ulkopuolella,

Poltoaineesta ja tienkäytöstä voidaan tietysti rahastaa jotta kohtuullinen veromäärä valtiolle saadaan ja esimerkiksi yksityisesti rahoitetut ja rakennetut tiet saadaan maksettua.

Sen maksun periminen ei satelliittiseurantaa vaadi vaan maailma on täynnä esimerkkejä miten maksu pätkillä tuulilasiin kiinnitetty erikseen ostettu radioreflektori maksun joko suorittaa taI rekisteröi tien yläpuolelle sijoitetulla signaalilukijalla.

Joissain paikoissa toimivat vielä maksuportitkin kuten Warsovan ja Saksan Frankfurtin (aO) välisellä moottoritiellä.

Ruutu tarran signaali lukijoita on esimerkiksi Dubaissa ja Singaporessa jo ajat sitten

Energia materiaaleja on myös äärettömän helppo verottaa, mukaan Lukien sähköä. Tuonkin verotuksen pitäisi tapahtua tasapuolisesti eikä hevosmies toimiston mielihalujen ja etujen perusteella.

tähän samaan "vastustukseen" lisään vielä, että kaikki biomassasta tuotettu energia vaikka se olisi nesteeksi muutettua hakkeesta, on kaikkein ilmastovahingollisinta energiaa vailla minkäänlaista uusiutuvan hyötyä. Tämä koskee myös Fortumin 50 megan takiais voimalaa Espoossa mihin muka uusiutuva puuöljy tehdään hakkeesta Joensuussa. Kaikki tarkoittaa metsien polttamista nopeammin ,kuin ne kasvavat. Metsäluonnon tuhoa ja kaiken pien hiukkasen hiilen ja aerosolien joutumisen puusta ilmakehään.

Energia-ja liikenneasioista vastaavat luomu ministerimme ovat 100% kuutamolla sekä tiedosta että seurauksista. Siksi vastustan tätäkin asiaa ehdottomasti kun oppositio on yhtä pihalla eikä kykene oikeita asioita esiin tuomaan tai vaatimaan vaan ovat vuorollaan kiduttamassa kansalaisia jos taas valtaan pääsevät.

Marja-Liisa Kalkela

Kepun aloittama puuhastelu.Niin VR kuin muutkin liikenneministeri Vehviläinen(kepu). Vestiministeri Suvi Lindeen (kok) Posti. -07-11

Tiedote 14.06.2007
Liikenneministeri Anu Vehviläinen on päättänyt asettaa työryhmän selvittämään tiemaksukokeilua. Lisäksi työryhmä arvioi yleisemmin tiemaksujen käyttöönottoa Suomessa.
Myös hallitusohjelmassa on kirjaus siitä, että käyttöperusteisten liikenteen hinnoittelumallien käyttöönottoa ja älykkäiden tiemaksujärjestelmien kokeilua selvitetään.

Missä Kepu,kok siellä ongelma . (veronmaksajille).

Rauno Kujala

Eu rules again. Täysin järjetöntä touhua. Tiemaksut mistä ???? Nämä tiet on maksettu jo suomalaisten veromarkoilla. Eu-vero tämä on ja mikä pahinta isoveli valvoo ja tietää missä liikut..yksityisyydensuoja ???
Eiköhän nänä järjettömyydet kaikkinensa riitä !! Fixit

Rauno Kujala

Eu rules again. Täysin järjetöntä touhua. Tiemaksut mistä ???? Nämä tiet on maksettu jo suomalaisten veromarkoilla. Eu-vero tämä on ja mikä pahinta isoveli valvoo ja tietää missä liikut..yksityisyydensuoja ???
Eiköhän nänä järjettömyydet kaikkinensa riitä !! Fixit

Jari Mikkola

Pitäisikö sen olla hieno uutinen, että uusien heepeleiden arvo on aluksi 70 miljardia,ja vuonna 2025 125 miljardia? Eli vaalikarjalle yritetään numeroin sanoa,että jee jee.

Suomennettuna se on kuitenkin niin, että autoilijoiden on pakko maksaa kyseinen summa siihen ja siihen mennessä. Sillähän se talous varmaan nousee kun lyödään lisää maksuja ym.

Ai niin, mutta tällä himmelillä voidaan välttää ruuhkat esim Rovaniemi Kemi välillä.

Kuinkakohan urpona meitä taas pidetään?

Jaakko Kontinen

Tää on juuri sitä, mitä kirjassa EU Huomispäivän Super Neuvostoliitto on luvattu. Lukekaa kirja jos sen jostain löydätte? Mafia systeemiä on suunnitteilla.... Oikeistokommunisti Berner asialla, ja johan Kommunisti? Merja Kyllönen Bildenbergiläisen Ollilan kanssa pohjusti...

Marja-Liisa Kalkela

Olipa vasemmistolla 2 ministerillä Kok Kataisen hallituksessa mahtava valta?
Vai olisiko Kepun edel. hallituksen kok,rkp,vihr . jatkanut aloittamallaan linjalla -11-15?
"Berner" kepusta:
Liikenneministeri Vehviläinen: VR:n rahoitusta ja kilpailun avaamista ei voi koplata
Liikenne- ja viestintäministeriö 26.5.2010

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/44008-autovero-ajettujen-kilometrien-mu...
Kyllönen siirtyi oppositioon -14
jatkoi:
Liikenne- ja kuntaministeri
Henna Virkkunen
4.4.2014–24.6.2014
Kok.
Liikenne- ja kuntaministeri
Paula Risikko
24.6.2014 – 29.5.2015
Kok.

Oiva Luosujarvi

Voisiko EU pienentää Suomen maantieteellistä pinta-alaa ja laskea Suomeen kuuluviksi osiksi vain kaupunkialueet.
Suomi on iso valtio pinta-alaltaan ja matkat on pitkiä kaupunkienkin välillä.
Helppo on Monacossa tai Vatikaanissa ajella, kun 20 minuutissa on jo kiertänyt rajalta tajalle. Suomessa ei pääse ruuhka-aikana edes Helsingin keskustaan kehä 3 alle tunnissa. Matka Helsingistä Ouluun on pidempi kuin monen valtion läpimitta ja silti ei olla edes puolta Suomen pituudesta ajattu. Sähköautoilijat voisivat ajaa aamulla Hangosta Nuorgamiin ja tulla takaisin seuraavana päivänä tai kunhan saavat autonsa ladattua joskus, niin huomaisivat Suomen olevan hieman isompi alue kuin sähköauton kanssa on mahdollista ajamalla kiertää.

Jari Rahkonen

"–Tarkoitus olisi saada aikaan koko EU:ssa yhteen toimiva järjestelmä. Tavoitteena on välttää ruuhkat ja ympäristöhaitat. Kuljettaja tulisi toimeen yhdellä sopimuksella ja yhdellä ajoneuvolaitteella koko EU:ssa."

VMP! Yhä suuremmalla äänellä FIXIT!

Harri Tapani

Aiemmin kerrottiin että kyseessä on tiemaksumarkkinat jotka on tarkoitus saattaa koko EU:n kattavaksi

"maksut eri maissa kirjautuisivat samalle laskulle – matkapuhelinverkon kielellä puhutaan "tiemaksujen roamingista”, joka avaisi eurooppalaiset tiemaksumarkkinat."

https://www.uusisuomi.fi/comment/481818#comment-481818

Tienkäytöstä oltaisiin siis tekemässä lopulta jonkinlaista ilmeisesti yksityistä bisnestä.