Lauantai 25.11.2017

”Sipilän hallituksella ei minkäänlaisia ratkaisuja” – Vihreiltä julki 10 kaupunkiteesiä

Jaa artikkeli:
Luotu: 
23.10.2017 18:47
  • Kuva: Kimmo Haapala
    Kuva
    "Hyvää kaupunkipolitiikkaa taas on se, että tunnustetaan ja tunnistetaan kaupungit, kaupunkilaiset tärkeänä voimavarana", sanoo Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr.).
|

Faktakulma

Viisi tapaa kaupunkien kehittämiseen
1. Kunnianhimoinen ilmastopolitiikka
2. Tasa-arvoisen koulutuksen ja varhaiskasvatuksen edistäminen
3. Ilmastoystävällisen, tehokkaan kaupunkiliikenteen edistäminen
4. Tiivis, viihtyisä ja elinvoimainen kaupunkiympäristö
5. Metsien suojelu
Viisi tapaa, joilla Suomen hallituksen tulisi tukea kaupunkeja
1. Tukea tiivistä kaupunkirakennetta edistäville liikennehankkeille
2. Selkeyttä soteen ja maakuntauudistukseen
3. Lisää panostusta korkeakoulujen tutkimukseen ja koulutukseen
4. Tuodaan energiapolitiikka 2010-luvulle
5. Houkutellaan kansainvälistä osaamista Suomen kaupunkeihin

Suomen kymmenen suurimman kaupungin vihreät ovat julkistaneet 10 teesiä ”kaupunkien kehittämiseen”. Vihreät vaatii muun muassa kunnianhimoisempaa ilmastopolitiikkaa, tehokkaan kaupunkiliikenteen sekä koulutuksen edistämistä ja tiivistä kaupunkiympäristöä.

Teeseistä puolet on osoitettu suoraan hallitukselle. Kritiikin kohteeksi nousevat olematon kaupunkipolitiikka ja maakuntauudistus.

–Juha Sipilän hallitus ei ole lainkaan tunnistanut kaupunkien merkitystä koko valtakunnan elinvoimalle eikä hallituksen politiikka tarjoa minkäänlaisia ratkaisuja kaupunkiseutujen kehittämiseen, vihreät linjaa.

–Yhä sekavammaksi käyvän maakuntauudistuksen keskellä kaupungit tarvitsevat vahvaa visiota, teeseissä linjataan.

Kaupunkiteesien ensimmäinen allekirjoittaja, Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki sanoo Uudelle Suomelle suoraan toivovansa Suomeen sellaista hallitusta, joka ylipäätään haluaisi tehdä kaupunkipolitiikkaa.

–Yksi esimerkki valtion nykyisestä suhtautumisesta kaupunkeihin on se, kuinka valtion useat viranomaiset ovat valittaneet Helsingin yleiskaavasta, jonka tarkoituksena on rakentaa riittävästi asuntoja, jotta ihmiset voisivat tulla tänne töihin ja kansainvälisten yritysten olisi helppo investoida tänne, Sinnemäki sanoo.

–Hyvää kaupunkipolitiikkaa taas on se, että tunnustetaan ja tunnistetaan kaupungit, kaupunkilaiset tärkeänä voimavarana. Silloin se tarkoittaa minkä tahansa päätöksen katsomista myös siitä näkökulmasta, että miten se vaikuttaa kaupunkeihin, Sinnemäki määrittelee.

Sinnemäen lisäksi uutta linjapaperia laativat Suomen kymmenen suurimman kaupungin valtuustoryhmän puheenjohtajat. Teesejä he kursivat kokoon viikko sitten lauantaina puoluesihteeri Kaisa Hernbergin kokoon kutsumassa tilaisuudessa Helsingissä. Heidän lisäkseen myös puheenjohtaja Touko Aalto sekä presidenttiehdokas Pekka Haavisto olivat paikalla.

(Juttu jatkuu videon alla)

Kaupunkipolitiikka on ollut esillä aina lokakuun alusta lähtien, kun Suomen 21 suurinta kaupunkia Helsingin pormestari Jan Vapaavuoren (kok.) johdolla kritisoivat etenkin maakuntauudistukseen liittyvää kasvupalvelu-uudistusta. Se siirtäisi työ- ja elinkeinopalveluiden järjestämisen valtiolta maakunnille.

Vihreistä myönnetään Uudelle Suomelle, että puolueessa on harmistuttanut, kuinka kaupunkien puolustajaksi hallitusta vastaan ovat valtakunnan julkisuudessa profiloituneet ennen kaikkea Helsingin ja Tampereen pormestarit Vapaavuori ja Lauri Lyly (sd.).

Vihreät on perinteisesti ollut vahva kaupunkipuolue ja sen kannatus Suomen kaikissa yhdeksässä yli 100 000 asukkaan kaupungeissa oli toiseksi suurinta edellisissä kuntavaaleissa, selviää kokoomustaustaisen ajatuspaja Toivon syyskuussa julkistetusta selvityksestä. Puolueen kaupunkikannatus oli 20,1 prosenttia äänestäjistä, kun sen valtakunnallinen kannatus 12,5 prosenttia.

Sinnemäki ei kuitenkaan harmitusta tunnusta.

–Kun Helsingillä on aiempaa poliittisempi johto, se myös näkyy valtakunnan poliittisessa keskustelussa. Se on ollut aiemmin oikeastaan yksi suomalainen erityispiirre, että pääkaupunki tai kaupungit eivät keskustelussa juuri näy. On ihan luonnollista, että pääkaupungin pormestari näkyy ja minusta se on hyvä asia Suomen ja Helsingin kannalta.

Vihreiden kaupunkipoliittisissa teeseissä korostuvat hallituksen ja maakuntakritiikin ohella puolueen tutut teemat: ilmaston- ja ympäristönsuojelu, koulutus ja kasvatus, joukkoliikenne, pyöräily sekä tiivis kaupunkirakenne.

Apulaispormestari korostaa, että etenkin liikenne on politiikan sektori, jossa tarvitaan valtion sekä kaupunkien tiivistä yhteistyötä sekä yhteisiä panostuksia.

–Kun kaupungit kasvavat voimakkaasti, liikennejärjestelmän murros pitää ottaa vakavasti. Siinä myös valtion kannattaa osallistua aiempaa suuremmilla satsauksilla. Tämä näkyy jo muissa Pohjoismaissa, Sinnemäki sanoo.

Lisäksi hän korostaa, että kaupungeilla on yhä suurempi rooli ilmastopolitiikassa eikä pelkästään sen vuoksi, että kaupungistuminen tuo yhä enemmän ihmisiä kaupunkeihin. Kaupungit ohjaavat omalla politiikallaan paitsi, miten ihmiset liikkuvat myös sitä, miten ja millaisia rakennuksia tehdään.

–Kunnat paitsi omistavat suuren kiinteistömassan myös ohjaavat kaavoituksella sitä, millä tavalla kiinteistöjä rakennetaan. Helsingissä linjataan nyt, että energiatehokkuusvaatimukset ovat tiukempia kuin kansalliset normit, kertoo Sinnemäki.

–Suurimmat investoinnit pitää kohdistaa energiatehokkuuteen ja sitä kautta lämmön tarpeen vähentämiseen. Mutta osittain kysymys on myös polttoaineratkaisusta. Helsinki on linjannut, että hiiltä korvataan myös puubiomassalla, sähköntuotantoa korvataan uusiutuvilla. Meillä on aika paljon meneillään Helsingissä eri kokoisia maalämmön hyödyntämiseen isommassa mittakaavassa.

Maanantaina julkaistuja teesejä on vihreiden mukaan tarkoitus vielä syventää niin nyt aloittaneessa verkostossa kuin puolueen ajatuspaja Visionkin kanssa.

Onko tässä tarkoitus valmistautua hallitusneuvotteluihin 2019?

–Kun meillä on eripuolilla Suomea eri kokoisissa mutta isommissa kaupungeissa nyt työ alkanut kuntavaalien jälkeen, ja on työstetty strategioita, niin jaetaan niitä ideoita, ajatuksia ja kehityssuuntia. Vankkana kaupunkipoliitikkona ajattelen niin, että kaiken politiikan tarkoitus ei suinkaan ole valmistautua hallitusneuvotteluihin, vaan että todelliset ratkaisut tehdään niissä kaupungeissa, Sinnemäki nauraa.

–Nyt haetaan sitä, että kannattaa pitää yhteyttä ja miettiä asioita yhdessä.

Faktakulma

Viisi tapaa kaupunkien kehittämiseen
1. Kunnianhimoinen ilmastopolitiikka
2. Tasa-arvoisen koulutuksen ja varhaiskasvatuksen edistäminen
3. Ilmastoystävällisen, tehokkaan kaupunkiliikenteen edistäminen
4. Tiivis, viihtyisä ja elinvoimainen kaupunkiympäristö
5. Metsien suojelu
Viisi tapaa, joilla Suomen hallituksen tulisi tukea kaupunkeja
1. Tukea tiivistä kaupunkirakennetta edistäville liikennehankkeille
2. Selkeyttä soteen ja maakuntauudistukseen
3. Lisää panostusta korkeakoulujen tutkimukseen ja koulutukseen
4. Tuodaan energiapolitiikka 2010-luvulle
5. Houkutellaan kansainvälistä osaamista Suomen kaupunkeihin

Jaa artikkeli:

Kommentit

Esa Auramäki

Vihreille tiedoksi, että kaupungistaminen lisää hiilijalanjälkiä. Monestakin syystä ja monella tapaa. Ja digitaalinen maailma on pitkälti paikasta riippumaton. "Tiheämmin asutuilla alueilla ja suurimmissa kaupungeissa myös hiilijalanjälki on suurin. Päätä kohden laskettuna myös nähdään, että vauraammat kotitaloudet jättävät suuremman jäljen. Yksistään tulotaso voi tutkimuksen mukaan selittää jopa 30 prosenttia kotitalouden hiilipäästöistä.

Tulotason nousu ennustaa hiilijalanjäljen kasvua lisääntyvän kulutuksen myötä, ja varakkaammat kotitaloudet myös autoilevat ja matkustavat lentokoneella muita enemmän. " https://www.hs.fi/tiede/art-2000005295459.html

Pasi Anttila

Ilmastopolitiikasta sen verran että tämä piperrys ei johda mihinkään. Ainut ratkaisu on että ihmiset leikkaa kulutustaan 30-50 %. Ja kyllä tiedän mihin se johtaa mutta siitäkin huolimatta.
Joko ihmiset tekee sen vapaaehtosesti tai se tullaan tekemään pakollisten rajoitusten kautta siinä vaiheessa kun poliitikot tajuaa että nämä pariisi ym sopimukset ei saa aikaan tarpeeksi paljon eikä tarpeeksi nopeasti.

Oiva Luosujarvi

Vihreät haluaa kaupunkeihin ilmaisia julkisia liikennevälineitä, koska pakolaisia ja ex-pakolaisia asuu vain kaupungeissa. Heille on annettava kaikki ilmaiseksi, ettei he radikalisoidu ja ala suuremmassa määrin kostoksi ja uskontonsa mukaisesti vääräuskoisia raiskaamaan ja tappamaan kantasuomalaisia naisia, tyttöjä ja poikiakin usein.
Vihreille ei riitä, että asunnot, autokoulut, terveydenhuolto + lääkkeet, huonekalut, harrastukset, kodinkoneet, jne jne on jo heille ilmaisia ja maksajina suomen veronmaksajat, joihin ei kuulu kovin monta kymmentä pakolaistaustaista uus-suomalaista veronmaksajina.

Ilmastosta kun puhuvat, niin edullisia sähköautoja rikkaille, kuten hallituksen politiikka on ollut.
Luulisi olevan ilmaston etu, jos kaikki yli 20v vanhat autot valtio lunastaisi pois ja antaisi tilalle ilmaiseksi pienituloisille sellaiset sähkö- hybridiautot, jolla voisi pienituloinen / eläkeläinen ajella halvalla tai ilmaiseksi. Suurituloinen, joka voi ostaa 100tht euron tai kalliimman auton ja saa siihen 10 - 20tht euroa alennusta, koska toimii uusi auto sähköllä. Niin suurituloinen ostaa sellaisen ilman alennuksiakin, mutta ne (me) joiden ansiot ei riitä 100tht euron auton ostoon, vaikka säästäisimme vuosikausia jokaisen euron joka tilille tulee.
Vihreät suosii vain rikkaita pakolaisten kanssa.

Olli Sademies

Kansainvälisten yrtysten johto saapuisi mieluiten pienoisjeteillä Malmin lentokentälle, missä limuusiini odottaisi johtoa.

Pääkaupunkiseutu ei houkuttele kansainvälisiä yrityksiä investoimaan, koska kansainvälisen yrityksen johto ei kulje julkisilla, ei aja marras-joulukuun lumisohjossa polkupyörällä neuvotteluihin, eikä etenkään halua investoida it-osaajien puutteesta kärsivään maahan.

Silloin kun viiden minuutin matka kaupungin rajalta keskustaan autolla ajo kestää yli puoli tuntia johtuen omituisista autoilua kiusaavista liikennejärjestelyistä, mitä kaaosta vihreät suunnittelevat vielä lisäävänsä kaupunkibulevardein vähentämällä ajokaistoja, ei mokoma mielipuolisuus ole kaupunkikehitystä positiivisessa mielessä.

Ville Hurmalainen

Keskustelin erään Helsingin vihreän kanssa siitä, että minusta he pettävät koko ideologiansa ihan täysin järkyttävän yleiskaavan kanssa. Miten on mahdollista, että historiallisia kohteita (Malmin kenttä) ja vihrealueita (Vartiosaari, Keskuspuisto) pitää laittaa asukkaiden kauhuksi matalaksi.

Hän perusteli, että "juu, lentotoiminta aiheuttaa päästöjä" ja siksi se pitää hävittää. Ei lainkaan auttanut se näkökulma, että sähkökäyttöiset pienkoneet ovat juuri tulossa markkinoille, ei. Hävitettävä on, jotta päästöt saadaan pois.

Sitten totesin, että oletko sinä ihan tosissaan valmis aiheuttamaan, alati puhdistuvan ilmailutoiminnan sijasta noin 50.000 x kertaiset CO2 päästöt nykyiseen toimintaa nähden? Koska Malmin kentän alue on paalutettava, pitkiä betonipaaluja tulee 1 m välein koko alueelle. Betonin valmistuksessa CO2-päästöt ovat n. 500 kg tonnia kohti. Pelkästään paalujen valmistuksen aiheuttamat päästöt ovat siis 13 miljoonaa CO2 tonnia.

Jos Malmin kenttä säästetään ja rakennuspaikaksi valitaan ihan mikä muu paikka tahansa, päästöt olisivat huomattavasti vähäisemmät. Näiden lukujen jälkeen hän sai vähän kuin raivotautikohtauksen ja ilmeisesti yritti purra. Pari muulta maasta kotoisin olevaa vihreää totesivat, että Helsingin vihreät pitäisi erottaa tollaisen takia.

Mikko Toivonen

Vihreät, sosiaalidemokraatit, vassarit ja jopa eräät muutkin osin yrittävät tuhota kaiken hauskan ihmisten elämästä lähinnä kieltämällä, holhoamalla ja syrjimällä kaikkea mikä ei ajattele heidän kulttiensa tavoin ja "tottele johtoa".

Minä myös huolta ympäristöstä ja luonnosta kannan. Samoin kuin ihmisyyden pyhistä perusoikeuksista joista yksi tärkeimmistä on sanan-ja ilmaisun vapaus niin kauan kun ei käydä kenenkään yksilön kimppuun.

Ratkaisisin asiat kuitenkin niin, että hauska jäisi ja samalla otettaisiin riittävä vastuu ihmisen aiheuttamasta luonto-ja ilmastohaitasta. Se kun sattuu olemaan ilman lisäkustannuksia täysin mahdollista jos poliittisesti vain haluttaisiin.

Ratkaisut vloidaan ulottaa jopa kasvukeskuksien asuntokantaankin niin, että kaasutoimisilla autoilla edelleenkin voitaisiin haluttaessa kaupungeissakin ajaa ja pitää kaupungit täysin elävinä.

Maailmalla muun muassa rakennetaan todellisissa kasvukeskuksissa vuokra-asunto kaupunkeja kokonaisuuksina joissa korkeat, 25 kerrosta tai yli on rakennettu niin, että ensimmäiset 6 kerrosta ovat parkkihallia talon asukkaille.

Matti Kosola

Maakuntien muodostaminen SOTEen vedoten kärjistää vastakohtaisuutta. Hallitus ei ole toimintakykyinen muutenkaan ja se olisi pitänyt hajottaa Halla-aho -episodissa.

Vihreät ovat esimerkilllisiä kaupunkipoliitikkoja. Kivinokankaan pyhittäminen muutamien etuudeksi ei ole heidän syytä. Vartiosaari ei toivottavasti pilaa vihreitten menestystarinaa eli se rakennetaan suunnitelmien mukaan. Saaristoratikka on huippuhyvä idea. Vanhatkin pääsevät AITOON LUONTO0N.