Perjantai 19.10.2018

Nyt se tapahtuu: Länsimetro aloittaa liikenteen 18.11.2017 kello 5.09

Jaa artikkeli:
Luotu: 
10.11.2017 09:09
Päivitetty: 
10.11.2017 10:26
  • Kuva: Antti Nikkanen / Alma Talent arkisto
    Kuva
    Länsimetron nyt aukeava ratalinja päättyy Matinkylään.
  • Kuva: HKL
    Kuva
|

Faktakulma

Pääkaupunkiseudun metroa jatketaan Ruoholahdesta Lauttasaaren kautta Espooseen. Nyt ensimmäisessä vaiheessa on valmistunut 14 kilometrin ratalinja Ruoholahdesta Matinkylään ja kahdeksan uutta asemaa. Asemat ovat Helsingissä Koivusaari ja Lauttasaari sekä Espoossa Keilaniemi, Aalto-yliopisto, Tapiola, Urheilupuisto, Niittykumpu ja Matinkylä.

Metroa ajetaan kahdella linjalla, jossa toinen linjoista kulkee reitillä Matinkylä–Vuosaari ja toinen reitillä Tapiola–Mellunmäki. Idässä joka toinen juna ajaa Mellunmäkeen ja joka toinen Vuosaareen aivan kuten nykyäänkin. Lännessä joka toinen juna kääntyy ympäri Tapiolassa ja joka toinen jatkaa Matinkylään.

Linjojen yhteisellä osuudella Tapiolan ja Itäkeskuksen välillä ruuhka-ajan vuoroväli on 2,5 minuuttia. Arjen päiväliikenteessä ja alkuillasta sekä lauantaina päiväaikaan junat kulkevat vajaan neljän minuutin välein. Sunnuntaisin ja muina aikoina metron vuoroväli linjojen yhteisellä osuudella on viisi minuuttia.

Pahasti viivästynyt Länsimetro aloittaa liikennöinnin viimein ensi viikon lauantaina, HKL, HSL, Espoon kaupunki ja Länsimetro ovat juuri kertoneet yhteisessä tiedotustilaisuudessaan.

Historialliset sanat sai lausua HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

– HSL:n tilaama metroliikenne voidaan aloittaa Ruoholahdesta Matinkylään ensi lauantaina 18.11.2017, hän ilmoitti tiedotustilaisuudessa.

– On hienoa, että voimme viimein tarjota raideliikennettä myös Etelä-Espoossa ja Lauttasaaressa.

Matkustajaliikenne alkaa lauantaina 18.11. heti aamuliikenteen alusta. Ensimmäinen juna metron uudella osuudella lähtee matkaan Matinkylästä kohti Vuosaarta aamulla kello 5.09.

Korjaus- ja valmistelutyöt yhä käynnissä

HKL kertoo, että sen asettamat edellytykset matkustajaliikenteen käynnistämiseksi täyttyivät, kun havaitut puutteet on nyt ”joko korjattu tai joidenkin osalta toteutusajankohdasta sovittu lähipäiville”.

– Muun muassa eilen torstaina ja tänään perjantaina on Matinkylässä tehty virtamuuntajien asennuksia, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski tiedotteessa.

HKL siis jatkaa tulevan viikon aikana metron käyttöönoton valmistelevia töitä. Asemilla tehdään esimerkiksi koneistojen, laitteiden ja järjestelmien tarkastuksia, huoltoja ja koekäyttöjä. Samoin koeajot koko metrolinjalla jatkuvat varsinaisen matkustajaliikenteen alkuun saakka, tiedotteessa kerrotaan.

Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä uskoo Länsimetron palvelevan asukkaita ja siten koko pääkaupunkiseudun kestävää kasvua.

– Helsinki ja Espoo ovat Suomen talouden vetureita, ja taloudellisessa mielessä on tärkeää, että länsimetron kasvu- ja kehityskäytävään syntyy entistä kilpailukykyisempi ympäristö myös yrityksille ja työpaikoille, hän kiittelee.

– Käyttöön saadaan yksi maailman turvallisimmista metroista, jossa jokainen asema ilmeellään vahvistaa alueensa identiteettiä.

Lue myös: Länsimetro liikkeelle vielä marraskuussa? ”Päätös on minun”

Faktakulma

Pääkaupunkiseudun metroa jatketaan Ruoholahdesta Lauttasaaren kautta Espooseen. Nyt ensimmäisessä vaiheessa on valmistunut 14 kilometrin ratalinja Ruoholahdesta Matinkylään ja kahdeksan uutta asemaa. Asemat ovat Helsingissä Koivusaari ja Lauttasaari sekä Espoossa Keilaniemi, Aalto-yliopisto, Tapiola, Urheilupuisto, Niittykumpu ja Matinkylä.

Metroa ajetaan kahdella linjalla, jossa toinen linjoista kulkee reitillä Matinkylä–Vuosaari ja toinen reitillä Tapiola–Mellunmäki. Idässä joka toinen juna ajaa Mellunmäkeen ja joka toinen Vuosaareen aivan kuten nykyäänkin. Lännessä joka toinen juna kääntyy ympäri Tapiolassa ja joka toinen jatkaa Matinkylään.

Linjojen yhteisellä osuudella Tapiolan ja Itäkeskuksen välillä ruuhka-ajan vuoroväli on 2,5 minuuttia. Arjen päiväliikenteessä ja alkuillasta sekä lauantaina päiväaikaan junat kulkevat vajaan neljän minuutin välein. Sunnuntaisin ja muina aikoina metron vuoroväli linjojen yhteisellä osuudella on viisi minuuttia.

Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Pasi Käyhkö

Jos vertaillaan eri rakennettujen metro-osuuksien rakennusaikoja niin ei tämä nyt valmistunut osuus poikkea paljoakaan edellisistä. Vielä kun huomioidaan matkan pituus ja koko matka maan alla, niin asia on aivan toisenlainen. Ainoa kömmähdys on ollut liian positiiviset lupaukset valmistumisen suhteen

Oiva Luosujarvi

Pakolaiset, pakolaistaustaiset, narkomaanit ja niitä tukeva vihervasemmisto on onnellisia, kun pummit pääsee matkustamaan ilmaiseksi suuremmalle alueelle nopeasti.

Pian on kaikilla metroasemilla omat pakolaistaustaiset jengit katsomassa uhreja ja tekemässä rikoksiansa. Tulee uutisia raiskauksista, kun on naisia / tyttöjä seurattu asemalta ja raiskattu yhden tai joukon toimesta aseman lähellä.
Poliisi on voimaton, kun tummien sormiraiskaukset ei ole tuomittavaa edes oikeudessa, jos raiskaajien nimet tai kuvat on julkisuudessa. Tavalliset raiskaukset taas tulkitaan kulttuurieroksi, kun valkoinen ei aina ymmärrä antaa tumman vaatiessa seksiä oman kulttuurinsa tai uskontonsa mukaisesti.
Tuhat raiskausta lisää tulee vuodessa olemaan tilastoissa uusien metroasemien läheisyydessä ja se voidaan todeta myöhemmin julkaistavista tilastoista.
Usein tekijöitä sanotaan kuitenkin suomalaisiksi, kun ovat lahjaksi saaneet Suomen kansalaisuuden, vaikka ihonväri ja uskonto viittaa afrikkaan ja lähi-itään.
Toivottavasti kaikki uhrit ovat sellaisia, jotka pakolaisia puolustavat eri tavoilla.