Tiistai 11.12.2018

Kuluttajaliitolta avoin kirje: Häpeällistä toimintaa, Finnair

17.11.2017 09:21

Finnair ei ole maksanut kuluttajille EU:n ylivarausasetuksen mukaisia korvauksia kokonaan, syyttää Kuluttajaliiton avoin kirje. Liitto syyttää Finnairia kuluttajien oikeuksien polkemisesta ja pitää sitä häpeällisenä.

Lentoyhtiö Finnairilla menee taloudellisesti paremmin kuin vuosiin ja yhtiön osake on yksi pörssin kuluvan vuoden voittajista.

Kaikilla rintamilla ei mene yhtä vahvasti, sillä Kuluttajaliiton mitta on täyttynyt Finnairin suhteen.

-Yrityksenne on viime aikoina ollut runsaasti julkisuudessa erityisesti EU:n ylivarausasetusten mukaisten vakiokorvauksiin liittyvien ongelmien vuoksi. Ongelmat ovat liittyneet erityisesti teknisistä syistä johtuviin lentojen viivästyksiin ja peruutuksiin. Te ette ole aina maksaneet kuluttajille tällaisissa tapauksissa asetuksen mukaista korvausta kokonaan, tai olette tarjonneet asetuksen mukaista korvausta pienempää korvausta taikka pyrkineet maksamaan korvauksen rahan sijasta lahjakortilla, Kuluttajaliiton avoimessa kirjeessä todetaan.

Finnairille osoitetun kirjeen ovat allekirjoittaneet Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling ja valtuuston puheenjohtaja Leena Simonen.

Kirjeen mukaan kuluttaja-asiamies on vienyt Finnairin markkinaoikeuteen kyseisten ongelmien vuoksi ja Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtajan haastattelun mukaan peräti joka kymmenes Kuluttajariitalautakuntaan tullut valitus koski Finnairia.

Lisäksi Kuluttajaliiton Kuluttajariitalautakunnalta pyytämässä lisäselvityksestä ilmenee, että teitä koskevien valitusten määrä on kasvanut yli 70 prosentilla vuodesta 2015 vuoteen 2016. Myös Kuluttajaliiton jäsenet ovat olleet yhteydessä meihin Finnairia koskevista ongelmista, allekirjoittaneet toteavat.

Kirjeen johtopäätös on, että merkittävä osa Finnairin matkustajista kokee yhtiön palvelussa olevan puutteita.

–Te ette ole kaikissa tapauksissa valmiita turvaamaan matkustajien laillisia oikeuksia, vaan pyritte saamaan heidät luopumaan niistä ainakin osittain. Kuluttajaliitto haluaa tietää, mitä ongelmien taustalla on sekä miten ja millä aikataululla Finnair aikoo korjata tilanteen, Kuluttajaliitto kirjoittaa.