Keskiviikko 13.12.2017

Kuntapoliitikko Länsimetrosta: ”Tämä tietää jokaiselle espoolaiselle 1 500 euron lisälaskua”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
18.11.2017 11:20
  • Kuva: HKL
    Kuva
    Länsimetro aloitti liikennöinnin Matinkylästä Ruoholahteen tänään.
|

Espoon kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen Jukka Kilpi (sin.) arvioi Länsimetron Matinkylästä Kivenlahteen ulottuvan kakkosvaiheen tarkoittavan noin 500 miljoonan lisäkuluja. 

–Tämä tietää jokaiselle espoolaiselle 1 500 euron lisälaskua, kolmen hengen perheelle melkein viittä tonnia. Se maksetaan ottamalla lisää velkaa, ehkä myös korottamalla veroja, Kilpi toteaa Puheenvuoron blogissaan.

Hän sanoo, että Länsimetron ensimmäisen vaiheen aikataulujen ja kustannusarvioiden pettäminen on parissa vuodessa tehnyt Espoosta Suomen velkaisimman kunnan. 

–Vastuu tästä on viime kädessä poliittisten päättäjien, jotka eivät ole riittävän tiukasti vaatineet totuudenmukaisia suunnitelmia ja niiden noudattamista. Poliitikot tosin viime kädessä vapauttaa vastuusta kansanvallan perimmäinen totuus: espoolaisten  selvä enemmistö on vaaleissa äänestänyt poliitikkoja, jotka ovat puoltaneet Länsimetron kustannusylityksiä, hän toteaa.

Kilven mukaan Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä (kok.) on jo vuoden 2018 talousarviota esitellessään kertonut, että metron kakkosvaiheen kustannukset tullaan ylittämään vastaavassa suhteessa kuin tänään lauantaina avatun ykkösvaiheen kohdalla tapahtui.

–Näitä metron tulevia lisäkuluja ei ole huomioitu kaupunginvaltuuston käsittelyyn  kohta tulevassa vuoden 2018 talousarviossa, eikä samassa yhteydessä käsiteltävässä pitemmän ajan taloussuunnitelmassa. Mutta maksuun kaikki metroeurot tulevat varmasti. Eli Espoo tulee jatkossakin olemaan Suomen edelläkävijäkaupunki - myös velanotossa.

Jukka Mäkelä arvioi Talouselämälle, että Länsimetron toisen vaiheen kustannukset voivat nousta jopa 38 prosenttia suunnitellusta. Nyt valmistuneen Ruoholahti–Matinkylä-välin kustannukset paisuivat 714 miljoonasta eurosta 1,19 miljardiin.

Lue myös: Nyt se on totta: Länsimetro aloitti - ”Kaikki sujui, lipun osto onnistui, porukat iloisella päällä”

 
Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kaarle Akkanen

Uskomaton "susi" kaikkinensa koko hanke! Kumma, että missään organisaation osassa ei ole päitä pudonnut? Taitamattomuus ja ammattitaidottomuus on paikattu vain lisäämällä rahaa hankkeeseen. Miljoonat ovat palaneet jotta maaliin päästiin ja kuntalaisten selkänahka on verillä! Normaalia, vastuullista hanketoimintaa veroeuroilla?

Raimo Laine

Investoiti palvelee yli 50 vuotta Espoota ja vähän muutakin pääkaupunkiseutua ja lisäksi vähentää ilman saastumista ja ilmaston lämpenemistä sekä pienentää uusiutumattomien luonnonvarojen käyttöä.
Voisiko toivoa vähän avarampaa katsantoa.

Kari Heimola

Tämä kuvastaa hyvin suomalaisen tekemisen tasoa.
Yhtä metroa ei edes osata rakentaa kunnolla....tunneli ja sinne kiskot jossa kulkee juna.

Sitten puhutaan jostain kilpailukyvystä.

Mitäpä jos joku sanoisi että koko kilpailukyvyn puute johtuu 90% johdon totaalisesta osaamattomuudesta....tätä metrofiaskoa ei ainakaan kannata käyttää todisteena sitä vastaan.
Joko ei ole mitään ideaa joka myisi maailmalla tai sitten se on, mutta se sössitään totaalisesti.

Muualla mietitään miten kehittää tuotetta niin että se myy ja saadaan paras tuotto.
Meillä mietitään kuin paljon potkitaan porukkaa pihalle, että saadaan pidettyä osingot kohdillaan.
Noh...on kolmaskin vaihtoehto ....lasketaan palkkoja tai palkataan ulkomailta puoli-ilmaiset tekijät.
Tosin tuote ei kehity ollenkaan.

Johtajien palkkoja on aina varaa nostaa, muutenhan ne karkaa ulkomaille.
Osaisikohan joku muuten kertoa kuka johtaja suomesta on ikinä kelvannut ulkomaisten suuryritysten johtoon?....tätä metrofiaskoa operoineet alansa huippuinsinöörit?

Metroa kyllä tarvitaan.
Vielä kun sellainen osattaisi rakentaa bubjetissa ja aikataulussa

Kari Heimola

No Nalle, mutta sekään varsinaisesti "karannut" ulkomaisen konsernin johtoon, koska Nallehan tuli konserniin suomalaisen Meritan yhdistyessä nordbankeniin.
Jos olen oikein ymmärtänyt.

Mutta joo....Nalle menestyy (suomalais)ulkomaisen yrityksen johdosssa....noh....siinähän ne sitten onkin.
Nyt palkkoja lisää ettei meidän muut huippujohtajat karkaa.

Ollilalle voisi jopa maksaa, että lähtisi....siis jos jollekin kelpaisi.
Siinä oikein esimerkki, kuinka sössitään maailmalla ylivoimainen markkina-asema ja menetetään lähestulkoon suurin bisnes mitä edes on.

Tapio Mäkeläinen

Hyvä että jatketaan ja paha virhe tehtiin jo 40 v sitten kun stadin metro toppas Ruoholahteen.
Espoossa ja hki asuu miljoona ihmistä niin tollaset rahat on maailman saatossa yks hailee.
On se ainakin parempi kuin esim rakentaa jotain ampumapaini urheiluareenoita mätänemään käytön puutteessa , menestyksestä puhumattakaan.

Sinisiä ajatelmia.

tom brunila

Silloin Espoolaiset itse ilmoittivat, että eivät tarvitse metroa koska Helsinkiin pääsee niin vaivattomasti omalla autolla ja bussilla. Vuodet kuluivat ja huomattiin, että vaikka Länsiväylää olisi levitetty vaikka Lauttasaaren levyiseksi niin sen päässä olevan Helsingin katujen levittäminen ei olisi mahdollista koska talojen seinät olisivat tulleet vastaan