Keskiviikko 13.12.2017

Ristillä roikkuva sika ällistytti kansanedustajan – Jumalanpilkkaa valtion rahoilla

Jaa artikkeli:
Luotu: 
22.11.2017 15:46
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Perussuomalaisten kansanedustaja Mika Niikko.

Perussuomalaisten vantaalainen kansanedustaja Mika Niikko hämmästelee, miksi Kouvolan kaupunginmuseossa on esillä teos, joka toi tekijälleen Harro Koskiselle tuomion korkeimmasta oikeudesta jumalanpilkasta vuonna 1974.

Sikamessias-niminen teos kuvaa ristillä roikkuvaa sikaa. Niikko on tehnyt asiasta kirjallisen kysymyksen hallitukselle, ja katsoo, että kyse on valtion rahoilla tapahtuvasta jumalanpilkasta.

–En pidä asiallisena, että itsenäistä Suomea juhlistava näyttely pilkkaa Jeesusta. Suomessa olisi syytä kunnioittaa Jumalaa jo ilman lakiakin, mutta kummallista on, jos valtion rahoilla ylläpidetään laitonta taideteosta, Niikko kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan.

Niikko katsoo, että Sikamessias-teoksen esittely kertoo yhteiskunnan kaksoisstandardeista.

–Jos teoksessa kuvattaisiin islamin Allah tai Muhammed vastaavalla tavalla, suomalaiset tuotteet olisivat jo boikotissa arabimaissa, ministeri pyytelisivät hattu kourassa anteeksi ja tuomioistuin aloittaisi aiheen käsittelyä. Kaksoisstandardia kerrakseen?, Niikko hämmästelee.

Kansanedustaja kertoo selvittäneensä asiaa Kouvolan kaupungilta. Asiasta vastannut lautakunta oli Niikon mukaan selvittänyt, että kaupunginmuseo valitsee itsenäisesti näytteille asetettavat teokset.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mika Peltokorpi

Ehkäpä samasta syystä, kuin perseen pyyhkimisestä Suomen lippuun laulaneen ja kissantappovideon tehneen nostaminen kansantaiteilijoiksi? Sika-Jeesuksestakin on sanottu, että siitä ei enää tuomittaisiin jumalanpilkasta. Liekö lakipykälääkään enää olemassa.

Risto Nikander

Mutta ilmeisesti mielestäsi islamistien ja elintasopakolaisten € 2 miljardin kulut ovat ihan OK. Varsinkin kun katsoo, minkälaista porukkaa Suomeen asti tulleet pääasissa ovat. Ja kun huomioi, että pakolaisleireill kustannuksen ovat henkilöä kohti noin 1/200 Suomen kustannu7ksista.

Jaakko Aalto

Tuosta ei nyt kannattaisi enää pelihousujaan repäistä. Se sikamessias oli aikansa tuote jossa oli ripaus kakaramaisuutta ja annos aian muodin seuraamista. Loppujen lopuksi se oli aika kiltti. Harro teki sittemmin peijakkaan hyviä ja varsin konventionaalisia maisemamaalauksia.

Risto Salonen

Sikamessias on/oli aikansa taidetta, se siitä. Luulisi Niikon nostavan mielummin kaupassa myytävät käärinliinat framille. Enemmän niiden luulisi loukkaavan: sikamessias on vain pieni taulu, mutta näitä liinoja/pussilakanoita taitaa olla kilometreittäin.

Juha Uotinen

Kansanedustajan tulisi tehdä töitään kansan hyvinvoinnin parantamiseksi, eikä hillua taidenäyttelyissä. Vanhusten, opiskelijoiden, vammaisten, työttömien ja muiden vähävaraisten asemaa ja elinehtoja parantamaan Niikkokin en valittu edustamaan. Työpaikkojen synnyttäminen on häneltäkin unohtunut, työllistämisen järjestäminen on helppoa. Kysyisi apua niiltä jotka tietävät ja osaavat ratkaista työllistämisongelman.

Tapio Mäkeläinen

Nikko: sä olet tässäkin asiassa kymmeniä vuosia jälkijunassa.
Mä olen syntynyt 1955 ja kävimme Turun taidehallissa lukiolaisina katsomassa 1973 tai 74 Harron loistavan näyttelyn jätti dildoineen ja Sikamessias nähtiin myös. Kyllä me abit ymmärrettiin että meteli nousee.
Enempikin oltiin myöhemmin iloisia ehdittiin nähdä näyttely ennenkuin moraalinvartijat iskivät. Osin sama konklaavi yritti kieltää Ruisrock festivaalin. Siinä sentään epäonnistuivat.
Harro Koskisen grafiikat ovat valtavan hienoja.

Jukka Lampinen

No jaa, maksetaan jumalalle vahingonkorvausta henkisistä kärsimyksistä, vaikkapa 20000 euroa, Mika Niikon pitää vain kertoa mihin raha toimitetaan.
Haamut ja aaveet ei voi esittää rangaistus vaatimuksia, ei tämän käsittäminen paljoakaan älyä vaadi.

Tuija Ruotsalainen

Huomenna Suomi viettää itsenäisyyspäivää. Vain siksi, että Jumala on suonut suomalaisille itsenäisyyden. Sodan aikana suomalaiset ovat rukoilleet Jumalaa. Näistä yllä olevista kommenteista päätellen nykykansa ei tunne tarvitsevansa Jumalaa. Niinpä kansakuntana olemme omillamme. Nälänhätä ja Venäjän