Keskiviikko 13.12.2017

Tutkijalta tyly arvio: ”Tilastot ovat armottomat – muuttovoittoa vain 5 maakuntaan”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
23.11.2017 11:09
Päivitetty: 
24.11.2017 09:54
|

Suomen hallinnon vuonna 2020 uudistava maakuntamalli on jo valmistuessaan vanhentunut. Näin arvioi muuttoliikkeen asiantuntija, valtiotieteiden tohtori Timo Aro kokoomustaustaisen Ajatuspaja Toivon uudessa #Makuvaalit-julkaisussa.

Maakuntauudistus toteutetaan osana sote- eli sosiaali- ja terveyspalveluiden kokonaisuudistusta. Palveluiden järjestämisvastuu siirtyy kunnilta ja kaupungeilta 18 maakunnalle.

–Nykyinen maakuntajako ei ole toiminnallisesti, väestöllisesti, eikä taloudellisesti kestävä tulevan aluerakenteen näkökulmasta. On jossain määrin paradoksaalista, että uusi maakuntamalli on jo toteutuessaan vanhentunut, Aro kirjoittaa.

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori arvioi omassa kommentissaan, että ”Aron sanat ovat painavia”.

–Itse tosin en olisi käyttänyt ilmaisua ”jossain määrin”.

Aro perustaa näkemyksensä alue- ja väestörakenteen muutokseen ja hän katsoo, että ”18 alueen malli ei perustu todelliseen kehitykseen eikä toiminnallisuuteen”.

–2010-luvun tilastot ovat armottomat: muuttovoittoa maan sisäisestä muuttoliikkeestä on saanut vain viisi maakuntaa 19:sta [sisältää Ahvenanmaan], 14 seutukuntaa 70:stä ja 72 kuntaa 311:sta. Muuttovoittoa saa siis vain joka neljäs kunta tai seutukunta, mutta kaksi kolmesta on muuttotappiollisia, Aro kertoo ja lisää, että suurin osa Suomen pinta-alasta on poismuuttoaluetta.

Aron mukaan muuttoliikkeeseen liittyy sellainen pirullinen piirre, että se vahvistaa jo valmiiksi elinvoimaisia alueita ja heikentää supistumiskierteessä olevia alueita. Samalla Suomi ikääntyy voimakkaasti.

–Suurin demografinen tulevaisuushaaste liittyy työikäisen väestön määrän vähenemiseen ja vinoutuvaan ikäprofiiliin: työikäisen väestön määrä vähenee noin 100 000 henkilöllä samanaikaisesti kuin iäkkäiden määrä nousee noin 400 000 henkilöllä vuoteen 2030 mennessä, Aro toteaa.

–Ikärakenteen mukaan tarkasteltuna suurin muutos ilmenee yli 75-vuotiaan väestön määrän lähes kolminkertaistumisena vuosien 2015–2030 välisenä aikana.

Päivitys 24.11.: Tässä jutussa kerrottiin aiemmin Timo Aron väitteen mukaisesti, että Ruotsi olisi valmistelemassa siirtymistä nykyisestä 21 maakäräjän aluemallista kuuteen suuralueeseen. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä Ruotsin hallituksen suunnitelma suuralueista on kaatunut.

Vapaavuori: En vieläkään usko

Helsingin pormestari Vapaavuori kommentoi, ettei hän vieläkään usko maakuntauudistuksen toteutuvan. Hän pitää koko uudistusta ”onnettomana harjoituksena”, joka perustuu ”vääriin lähtöolettamiin ja vanhentuneisiin asetelmiin”.

–Siinäkin tapauksessa, että maakuntahallintoon koettaisiin tarve siirtyä, itse mallin pitäisi olla olennaisesti erilainen kuin mitä hallitus nyt esittää, kuten Aro tekstissään hyvin osoittaa. Kun näin on, on vaikea välttyä vaikutelmalta, että vireillä olevan maan suurimpiin kuuluvan hallintouudistuksen taustalla on enemmän itseisarvoisuutta, valtapyrkimyksiä ja kansallisromantiikkaa kuin aitoa halua luoda edellytyksiä isänmaan kaikkinaiselle menestykselle. Tämä on hyvin, hyvin surullista, Vapaavuori kirjoittaa.

Kokoomuksen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Petteri Orpo painotti keskiviikkona, että kokoomus on puolueena sitoutunut sote- ja maakuntauudistuksen toteuttamiseen.

–Hallinto on ihan erikseen, eikä jäsen Vapaavuori päätä sitä, Orpo totesi.

Lue lisää Orpon näkemyksistä Talouselämästä.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Pasi Salmi

Paitsi, että samainen herra epäonnistui aikoinaan Satakunnassa 90-luvulla erään suuren hankkeen johdossa. Tavoitteena oli luoda sähköisiä palvelurakenteita sosiaali- ja terveys, koulutsu ym.. Kymmenien miljoonien hanke epäonnistui täysin ainoa. joka jäi elämään oli Ulvilassa toimivan teknologiayriyksen ateria-auromaatit kotona asuville vanhuksille. eräälläkin tuttavallani oli Ruoka-Mikko.

Markku Salonen

Yksi maakunta riittää Suomeen. Väkilukumme vastaa jotain Pariisin lähiötä.
Lisäksi 18 maakuntaa ovat eri asemassa keskenään, joten täytyykö potilaan nyt vaihtaa maakuntaa saadakseen asianmukaista hoitoa. Ennen piti vaihtaa kuntaa.

Seppo Simonen

Hyvinvoipa maaseutu on pitkän iän salaisuus. Tilasto osoittaa että 2030 luvulla 18 % maaseutuväestöä on yli 75 vuotiasta. Tämä kertoo sen ettei suurten kaupunkien tressaava ja kiihkeä rytminen elmäntapa ole luotu tässä evoluution vaiheessa olevalle ihmiselle. Katsoin A studion Jan Vapaavuoren ja Anu Vehviläisen dialogin kaupunki vastaan maaseutu ja jäi vaikutelma että Pormestari ylenkatsoo maaseutua mutta Kuntaministeri oli alansa vakuuttava asiantuntija.

Mikko Toivonen

On täysin selvää, että myös maakuntahallinto on hallituksen ykköshankkeista jo perustaltaan täysin läpimätä kun sillä on haettu ainoastaan eturyhmän etua eikä kansalaisten todellista tarvetta tai etua. Sama siis pätee hallituksen sote politiikkaan ja energiapolitiikkaankin.

Kuntien yhdistäminen, hallinnon keventäminen ja kasvukeskittyminen ovat Aron esittämistä perusteista riippumaton ihmiskunnallinen ja rationaali kehitys. Sellaisenaan sitä ei pitäisi millään hallintohimmeleillä muutamien isäntien palkkiovirkojen vuoksi jarruttaa. Aivan samoin kuin sote politiikassa julkista pitäisi tehostyaa ja integroida paremmin pienyksityisten yhteistyöhön kuin pörssiyhtiöiden jotka jo yhtiölainkin perusteella velvoitetaan rahastamaan maksimaalisesti jolloin se rahastus ja korka hinta on päätarkoitus eikä suinkaan palvelu kansalaisille.
Energiapolitiikkaankin pätee sama asia. Tuet pois ja kaupalliset voimat vapaaksi omilla meriiteillään. Enegia on kuitenkin kansan tärkeimpiä huoltokysymyksiä kuten terveydenhuolto. Siksi siitä suuremman osan on oltava julkisen valvonnassa tai tuottamana ja pörssiyhtiöt pitäisi siitäkin toiminnasta ajaa Cayman saarille.

Sakari Lehto

Kaikilla on hyvin tiedossa, että Kepu järjestelee maakuntahallintoon omille perustyöläisilleen lokoisia työpaikkoja. Kepulla ja Demareilla on yksi yhteinen piirre eli maksakaa kiltisti veroja ja sitten tiet eroavatkin. Demari toteaa, että me tiedämme mitä palveluja te tarvitsette ja Kepu toteaa. että me tiedämme miten käytämme rahanne. Molemmissa tapauksissa veronmaksaja maksaa kalliin byrokratian ja vielä lisäksi joutuu ostamaan tarvitsemansa palvelut.

Seppo Simonen

Luin juuri Yle vahti uutisista että Päivi Nerg on nimitetty valtionvarainministeriön alivaltiosihteeriksi toimenkuva on johtaa ja toimeenpanna maakunta ja soteuudistus.
Tämä Brezneviläinen pysähtyneisyyden ajan hallinto on uudistettava tämän ja uuden ajan digitalisaatioon. Uudistukset ei tietenkään oli kaikkien mieleen.

Rami Koivula

Hahmottelin huvikseni uutista mukaillen Suomeen 5 maakuntaa, joissa jokaisessa olisi suunnilleen 1 000 000 ihmistä. Yllättävän helposti sellainen muotoutuu nykyisten pohjalta. Poikkeuksena tosin Uusimaa, josta pinta-alan puolittamalla läntiset kunnat tarvitsisi irroittaa osaksi Varsinais-Suomea.

Mallin toimivuutta voi miettiä sen pohjalta, miten tyytyväinen Espoolainen olisi kun maakuntakeskus olisi Turussa. Miten olisi Joensuulaisen laita kun keskus olisi Lahdessa tai Kuopiolaisen Oulussa. Utopistisia ajatuksia on vaikea jalostaa, mutta uskoisin että tällaisessa tapauksessa ongelmaksi tulisi se, että maakuntiin tulisi Uutisessa esitetyn kartan mukaisesti enemmän kuin yksi elinvoimainen keskus. Tällöin voisi mahdollisesti syntyä 2 toimivaakin maakuntaa: Tampereelta hallittu Länsi ja nykyisestään kutistettu Uusimaa.

Oma asiansa on tietysti hallinnoitava pinta-ala, jos unohdetaan maakunnan asukkaat. Se jakautuisi ennalta arvattavalla tavalla seuraavasti: Pohjoinen (57,1%), Itä (20,2%), Länsi (13,9%), Lounais (7,3%) ja Itä-Uusimaa (1,5%).

Pasi Salmi

Turha se onkin koko maakuntauudistus. Ainoan uudistuksen, jonka tarvitsemme ilmastomuutoksesta johtuen on, että pääkaupunki siirretään tulvien alta Tampereelle ja aletaan oikeasti hyödyntää arktisita aluetta. Muuten maksamme useita miljardeja, jotta voimme Helsingin säilyttää pääkaupunkina. Ei sinne samanlaista muuria tarvita Mitä Trump haluaa Meksikon ja Usan välille. Pääkaupungin siirto Tampereelle todennäköisesti kasvattaisi taloutta kaikein eniten.

Mauri Gardin

Nyt minulle selvisi, miksi Vapaavuori ei saa mitään aikaan muuta kuin puhetta. Jo ministerinä ollessaan hän totesi kaikesta, millainen "harjoitus" on kyseessä. Nytkin hän puhuu maakuntauudistuksesta "harjoituksena". Milloinkahan Vapaavuori alkaa oikeasti töihin helsinkiläisten olojen helpottamoseksi, eikä vain
harjoittele vuodesta toiseen. Lääkintäviraston saamisen puolesta tehty työkin taisi olla vain harjoittelua. Eihän sillä pelkästään mitään saavuteta. Urheilijakin, joka vain harjoittelee, ei hän saa tuloksia aikaan. Tosin siinä oma kunto kehittyy. Hyvä niin.