Torstai 14.12.2017

Kuluttajaliitto: Posti koetaan epäluotettavaksi - "Voi aiheuttaa taloudellista vahinkoa"

Jaa artikkeli:
Luotu: 
25.11.2017 09:21
  • Kuva: Alma Media arkisto / Kimmo Penttinen
    Kuva
    Postin epäluotettavuudesta tulee säännöllisesti palautetta Kuluttajaliitolle ja sen jäsenenä oleville kuluttajayhdistyksille.
|

Suuri osa kuluttajista kokee Postin palvelut epäluotettaviksi. Kuluttajaliiton mukaan tämä voimistaa siirtymistä korvaaviin, sähköisiin viestintätapoihin. Liitto huomauttaa, että samalla niiden kuluttajien, joilla ei ole mahdollisuutta sähköisten palvelujen käyttöön, asema heikkenee.

Kuluttajaliitto kertoo tiedotteessaan, että Postin epäluotettavuudesta tulee säännöllisesti palautetta myös Kuluttajaliitolle ja sen jäsenenä oleville kuluttajayhdistyksille. 

Kuluttajaliiton valtuuston puheenjohtaja, järjestöneuvos Leena Simonen sanoo, että liitolla on asiasta omakohtaistakin kokemusta. 

–Pari viikkoa sitten jäsenemme lähetti onnittelukortit samaan aikaan kahdelle henkilölle, joista toinen sai kortin ajoissa, mutta toinen ei ole saanut sitä vieläkään. Kortit oli jätetty postitoimiston sisällä olevaan laatikkoon. Samoin esimerkiksi tilatut lehdet jäävät kokonaan saapumatta tai tulevat myöhässä, hän kertoo.

Simonen korostaa, että Postin epäluotettavuus voi aiheuttaa kuluttajille taloudellista vahinkoa tai oikeuksien menetyksiä, jos esimerkiksi laskut tai viranomaisposti tulevat myöhässä tai eivät saavu lainkaan perille.

–Luultavasti lähes jokaisella kuluttajalla itsellään tai hänen tuttavapiiriinsä kuuluvalla on kokemuksia postinkulun ongelmista – lisäksi julkinen keskustelu vahvistaa tätä kokemusta. Tällä on vaikutusta ihmisten valintoihin: onnittelut ja kutsut lähetetään sähköpostilla, laskut tilataan sähköpostiin tai verkkopankkiin ja siirrytään paperilehdistä digilehtiin, Kuluttajaliitto kommentoi.

Kuluttajaliitto myöntää samalla, että siirtyminen perinteisestä postista sähköiseen viestintään on kehityskulku, jota ei voida pysäyttää. 

–Postin palveluiden kokeminen epäluotettaviksi kuitenkin nopeuttaa tätä kehitystä. Kehitys nostaa yksittäisestä postilähetyksestä Postille aiheutuvia kuluja, mikä johtaa sekä palveluiden hintojen nousuun että laadun heikkenemiseen, esimerkiksi jakelutiheyden vähentämiseen sekä postinkulun hidastamiseen. Eniten tästä kärsivät ne kuluttajat, joilla ei ole mahdollisuutta korvaavien sähköisten palvelujen käyttämiseen.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jorma Nordlin

Enää ei ole postin välityksellä tullut kuin, korkeintaan yksi kirje kuukaudessa jos sitäkään. Olen siirtynyt sähköisten palvelujen käyttäjäksi. Sitä ei tiedä onko loput lähetykset hävinneet, kun niin vähän kirjeitä tulee. ;-)

Kirsti Lankinen

Lähetin toukokuussa kortteja Lontoosta. Ihmeteltiin,kun eivät olleet kahden viikon kuluessa saapuneet perille. Vasta heinäkuussa kortit saapuivat perille. Suomen postissa postimerkin päälle oli liimattu postin tarrat.Jossakin kortit olivat maanneet.

Juha Lapveteläinen

Postin kohdalla on tehty lain vastaisia toimenpiteitä poliittisen perustuslakivaliokunnan toimesta, valtion ensimmäisen perustamisasiakirjauksen mukaisesti valtion tulee turvata seuraavat toiminnat luotettavasti niin rauhanaikana, kuin myös kriisi- ja sota- aikoina. Seuraavat toiminnot ovat valtion kannalta katsottu niin tärkeäksi asiaksi, että näitä kolmea valtion organisaatiota suojellaan tarpeen tullen vaikka jopa puolustusvoimia käyttäen. Kyseiset tärkeäksi katsotut toiminnat ovat kirjattu vuoden 1919 perustuslakiin, jolloin Suomen valtio ja isänmaa on alunperin perustettu perustuslaillisin oikeuksin sekä niihin kuuluvin kirjauksin. Eritoten selkeästi näistä on määritelty laillisisella kirjauksella kolme valtion organisaatiota, joista ei ole mitään epäselvyyttä perustuslaillisesti, posti, rautatiet sekä sairaalat.

Seppo Muurinen

Posti heikkenee kun eräskin kirjemuodossa oleva lähetys - hukattiin - lapsenlapselle ... koko postisysteemi lähenee alle arvojen.

On paljonkin talouksia;ihmisiä,joille ei ole mahdollista siirtyä sähköiseen viestintään,kuitenkin Valtion toimesta on välttämätöntä säilyttää heille erityisen tärkeissä asioinneissa - Viranomaispalvelut - kirjemuodossaan,niitä kaipaaville/haluaville.

Jättääkö Valtio tietyt ryhmät heitteille - asiakkaiden kärsittäviksi/tappioksi : Korvaava palvelu on välttämätöntä tai säilyttää nykyisin vielä toimiva kirjemuotoisuus !

Haloo hallitus vaiko jo katkolla ?

Harri Savolainen

Postin myymä DHL-Express paketti Ruotsiin. Toimitusaika 1-2 pv.
Pakettia jätettäessä otetaan vastaanottajan puhelinnumero, mutta numeroon otetaan yhteyttä vain, jos se on ruotsalainen numero. Tätä ei kuitenkaan sanota tietoja kysyttäessa.
Eli käytännössä, kun paketin vastaanottaja asuu talossa, joka vaatii ovikoodin, sitä ei toimiteta perille, vaikka kuskilla on numero paketin kyljessä. Paketista tulee seuraavana päivänä postissa ilmoitus ottaa itse yhteyttä DHL:ään, jotta voi sopia, mistä vastaanottaja voi sopia hakevansa paketin. Pakettia ei yritetö toimttaa uudelleen toista kertaa, vaikka toimitusehdoissa niin lukee.
Eli käytännössä tämä pikapaketti voi olla perillä 4 päivässä. Kohde osoitteeseen sitä ei toimiteta johtuen tuosta ovikoodista, vaikka vastaanottaja ottaisi yhteyttä DHL:ään kohdekaupungissa.
Näistä ei mainita pienessä tekstissä.