Keskiviikko 13.12.2017

Sadattuhannet jäivät ilman Suomi 100 -viestiä – Telia pahoittelee ja selittää

Jaa artikkeli:
Luotu: 
7.12.2017 12:04
Päivitetty: 
7.12.2017 12:26
  • Kuva: Uusi Suomi
    Kuva
    Suomi 100 -viestin takana oli valtioneuvoston kanslian Suomi 100 -organisaatio.
|

Itsenäisyyspäivän Suomi 100 -onnittelutekstiviesti jäi saapumatta satojen tuhansien suomalaisten puhelimiin. Valtiovallan tarkoituksena oli lähettää viesti kaikille suomalaisille.

Operaattoreista Telia kertoo lähettäneensä kaikkiaan 1,8 miljoonaa onnitteluviestiä, mutta noin viidennes eli 20 prosenttia asiakkaista jäi sitä vaille. Tämä tarkoittaa lehtitietojen mukaan jopa 400 000 asiakasta. Viestejä jäi saamatta myös muiden operaattoreiden asiakkailta. 

– Osa viesteistä jäi lähettämättä lähetysprosessissa tapahtuneen virheen takia. Telia pahoittelee virhettä, yhtiö kertoo tiedotteessaan.

Yhtiön mukaan syitä siihen, miksi asiakkaat eivät ole saaneet viestiä, on useita.

– Rajasimme lähetyslistoiltamme pois sellaiset asiakkaat, joilla on totaalikielto voimassa. Päätimme myös olla lähettämättä multisim-liittymää käyttäville viestiä, sillä vaarana oli, että he olisivat saaneet viestin jopa yli 20 kertaa. Yrityspuolelta rajattiin pois salaiset numerot sekä erikseen sovitut yritykset ja yhteisöt, kertoo viestintäjohtaja Tatu Tuominen.

Etukäteen tehtyjen rajausten lisäksi listojen käsittelyssä tapahtui virhe.

– Osa asiakkaista joutui useampaan lähetyserään ja osa putosi puolestaan listoilta kokonaan pois. Tästä syystä osa asiakkaistamme saattoi saada viestin useaan otteeseen ja osa jäi puolestaan vaille viestiä, Tuominen jatkaa.

Valtioneuvoston kanslian alaisen Suomi 100 -organisaation tavoitteena oli lähettää yhteensä yli 7 miljoonaa onnitteluviestiä. Operaattorit lähettivät viestit.

 

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jukka Heikkinen

Jos kiinnostaa,

”Vuorelan mukaan viestittely ei maksa veronmaksajille suoraan mitään, sillä operaattorit eivät laskuta valtioneuvoston kansliaa palvelusta.”

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005478629.html

Perivätkö jatkossa vähän enemmän tekstiviestittelystä tai muusta puhelimella tehdyistä
operaatioista asiakkailta, sen tietävät ne, jotka niiden hinnoittelusta vastaavat.

Kuka siis on maksaja?