Maanantai 15.10.2018

Suomi junailikin maailman monumenttien valaisun itse – 50 nähtävyyttä loisti pilkkahintaan

Jaa artikkeli:
Luotu: 
8.12.2017 15:10
  • Kuva: EPA-EFE/ANTONIO LACERDA
    Kuva
    Myös Rio de Janeiron kuuluisa maamerkki, lähes 40 metriä korkea Kristus-patsas, valaistiin sinivalkoisin värein satavuotiaan Suomen kunniaksi.
|

Kymmeniä monumentteja ja rakennelmia on valaistu satavuotisen Suomen kunniaksi pilkkahintaan, kertoo Talouselämä. Näkyvyyttä junailikin Suomi itse kampanjallaan.

Kyse ei ollutkaan muiden maiden spontaanista halusta onnitella Suomea, vaan muun muassa Rio de Janeiron Kristus-patsaan ja Rooman Colosseumin valaisu olivat suomalaisten järjestämiä. Valtioneuvoston Suomi 100 -sihteeristön viestintäpäällikkö Päivi Pirttilä kertoo, että monet paikalliset tahot halusivat antaa valaistuksen lahjaksi ja esimerkiksi Kristus-patsasta hallinnoiva uskonnollinen yhteisö teki näin.

Pirttilän mukaan ulkoministeriön edustustoilla on hyvät kontaktit, joita hyödynnettiin kampanjassa. Valtio oli varannut rahaa hankkeiden toteuttamiseen ja budjetti oli noin 100 000 euroa, josta alle puolet toteutui. Vertailun vuoksi Helsingin Sanomien koko etusivun täyttävän yhden mainoksen listahinta on hiukan yli 50 000 euroa.

Pirttilän mukaan jopa miljoonat ihmiset ovat nähneet valaistukset. Myös Yle tuotti liikkuvaa kuvaa kansainväliseen jakeluun. Lisäksi valaistuksista on kirjoitettu useiden maiden lehdissä ja verkkojulkaisuissa. Joissakin tapauksissa ulkomailta otettiin yhteyttä Suomeen.

–Vielä pari viikkoa sitten näytti siltä, että meillä on vähän alle 30 maata ja noin 30 kohdetta. Ihan viime päivinä selvisikin, että kohteita tulee noin 50. Esimerkiksi Vadsøstä otetiin meihin yhteyttä ja he halusivat tehdä valaistuksen. He perustelivat tätä sillä, että Suomesta on tullut heille niin paljon siirtolaisia, Pirttilä kertoo Talouselämälle.

Erityisen innokkaasti valaistushankkeisiin tarttuivat ulkomailla asuvien suomalaisten tai suomalaistaustaisten ihmisten seurat ja yhdistykset. Esimerkiksi Newcastlen Millennium Bridgen sillan valaistus oli Pirttilän mukaan paikallisten suomalaisten aktiivien käsialaa.

Lähde: Talouselämä

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Marja-Liisa Kalkela

"Kukas kissan hännän nostais ellei kissa itse".
Vai luuliko joku tosissaan että maita kiinnosti noin paljon pienen maan itsenäisyys pohjoisella napapiirillä?
Sitä luullaan että EU-pöydissäkin ja maailmalla Suomen sana "painaa" paljon.
Onnittelut ja kommentit päättäjien vierailuista vain diplomatiaa .
(Pohjoismaiden onnittelut ja huomionosoitukset voi tulla puhtaasta ystävyydestä ja yhteenkuuluvaisuudesta)

Mikko VK

Tässäpä vasta esimerkki onnistuneesta kustannustehokkaasta ja onnistuneesta mainoskampanjasta. Me suomalaiset saisimme antaa enemmän arvoa kansainväliselle myyntiiosaamiselle. Nämä rahat tienataan vielä moninkertaisesti takaisin.

Petri Hämäläinen

Säälittävää amatöörien räpeltämistä jota sitten piti sitten epätotuksilla peittää.

Kaikki huomasivat jo aiemmin ettei Pariisin Eiffel-torni, Sydneyn oopperatalo, Nykin Empire State Buiding eikä edes EU:n päämaja olleet listalla.

Korkealla diplomaattisella tasolla ei siis oltu liikuttu.

Marja-Liisa Kalkela

Totta. Olen itse (71v) samaa mieltä 91v kanssa joka kertoi IL että parasta aikaa Suomessa oli -60 ja -80 luku.
Sen jälkeen pilattiin hyvä Suomi joka kuului kaikille.
-Alettiin apinoida kaikessa USA . Tuli johtajien boonukset ,palkkiot ,
kello-Kallet työpaikoille ,myytiin työpaikat ulkomaalaisille pörssiyrityksille .