Lauantai 20.1.2018

”Sinun puolueesi oli silloin hallituksessa” – Vaatimus turvapaikanhakijoiden käännyttämisestä tyrmättiin MTV:n tentissä

Jaa artikkeli:
Luotu: 
13.12.2017 22:28
  • Kuva: Alma Talent
    Kuva
    Istuva presidentti Sauli Niinistö kertoi tentissä rajavartioston päälliköstä, joka ”ilmoitti, että hän ei tunne ainuttakaan rajavartijaa Suomessa, joka olisi valmis toimimaan laittomasti elikkä estämään turvapaikkaa hakevan ihmisen tulon maahan”.
|

Perussuomalaisten ehdokas Laura Huhtasaari sekä kansanliikkeen ehdokas Paavo Väyrynen yhdistivät rivinsä vaatiessaan turvapaikanhakijoiden pysäyttämistä rajoille MTV:n presidentinvaalitentissä. Vaatimus ei saanut tukea muilta ehdokkailta, jotka eivät katso rajoilta käännyttämisen olevan edes mahdollista.

Paavo Väyrynen kysyi, miksi Suomeen ”päästettiin” vuonna 2015 noin 30 000 turvapaikanhakijaa sekä miksi Suomi ei ole ottanut käyttöön rajatarkastuksia, kuten monet Euroopan maat.

– Meidän tulee pysäyttää ne [turvapaikanhakijat] rajalle, ei meidän tule ottaa vastaan [hakijoita] turvallisista maista kuten Venäjältä, Huhtasaari puolestaan sanoi.

Vihreiden Pekka Haavisto muistutti, että kansainvälisten pakolaissopimusten mukaan ihmisillä on oikeus hakea turvapaikkaa ja Suomella velvollisuus käsitellä hakemus.

– Sinun puolueesi muuten oli silloin hallituksessa, kun tämä suuri määrä ihmisiä tuli rajan ylitse. Eli itsekin näitte, miten vaikeaa se on [puuttua], kun ihmisillä on se subjektiivinen oikeus hakea turvapaikkaa, ja toimitaan kansainvälisten sopimusten mukaan, Haavisto sanoi Huhtasaarelle.

Huhtasaari viittasi vastauksena EU:n Dublin-järjestelmään, jonka mukaan turvapaikkahakemukset tulee käsitellä ensimmäisessä EU-maassa, johon hakija on rekisteröity. Sopimuksen noudattaminen ei kuitenkaan ole onnistunut EU:ssa eikä se yleisesti ole tarkoittanut pikakäännytyksiä rajoilta.

Näkemystä siitä, että turvapaikanhakijoiden käännyttäminen rajalta ei ole yksinkertaista, tuki myös presidentti Sauli Niinistö omalla tarinallaan itärajalta.

– Muistan elävästi keskustelun, jonka kävin rajavartioston päällikön kanssa siitä, kun ihmisiä tuli [Venäjältä] hakemaan turvapaikkaa. Meillä oli täydet rajatarkastukset, totta kai, niin kuin itärajalla on, mutta vastaus oli selkeä: päällikkö ilmoitti, että hän ei tunne ainuttakaan rajavartijaa Suomessa, joka olisi valmis toimimaan laittomasti elikkä estämään turvapaikkaa hakevan ihmisen tulon maahan. Näin se vaan on, presidentti Niinistö sanoi.

Paavo Väyrynen korosti, että monissa Euroopan maissa otettiin turvapaikkakriisin aikaan käyttöön osittaiset rajatarkastukset, joilla liikehdintää hillittiin.

– Hyvänen aika, jos meillä on rajatarkastus, meillä on oikeus käännyttää rajalta, hän piti kiinni näkemyksestään.

Lue lisää:

Väyrynen ja Niinistö heti vastakkain tv:ssä – väittely EU-tapaamisesta: ”En hyväksy”

Näkökulma: Eilinen muutti presidenttipelin käsikirjoituksen

Paavo Väyrynen syytti heti Sauli Niinistöä liittoutumispolitiikasta – ”Pahempi kuin Nato”

Jaa artikkeli:

Kommentit

Hannu Rautomäki

Mielenkiintoista nykyisessä järjettömyydessä eli vapaassa liikkuvuudessa on se, että Euroopan teollisuuden omistajapiirit junttasivat vapaan liikkuvuuden EU:n perusasiakirjoihin jo yhteisön perustamisvaiheessa ilman minkäänlaista parlamentaarista käsittelyä missään elimessä.
Tarkoituksena oli saada työvoima vapaasti liikkumaan halvan työvoiman jäsenmaista.
Työvoima ei kuitenkaan juurikaan liiku, sillä kaikkia jäsenmaita vaivaa suurtyöttömyys.

Vapaa liikkuvuus hyödyttömäksi tulleena jäi kuitenkin voimaan, ja teollisuuspiirien voittojen kasvattamiseksi apuun tulikin globalisaatio, jonka avulla työpaikkoja on ajettu miljoonia lähinnä kaakkois-Aasiaan, jossa lähes oikeudeton työvoima ahertaa suunnilleen riisikuppipalkalla.
EU-Eurooppa vammauttaa itsensä vapaalla liikkuvuudellaan.

Mikko Toivonen

Vaikka valtalinjan poliitikkomme lähes poikkeuksetta ovat hallitsemattoman ja laittoman maahantulon puolella niin aivan faktana on aiheellista muistuttaa heitä siitä, että YK sopimuksien mukaisesti turvapaikan hakijan on haettava sitä ensimmäisestä saapumastaan turvallisesta maasta.

Täten joka ikinen, eli poikkeuksetta joka ikinen, kiintiöiden ulkopuolella Suomeen saapunut "turvapaikan" hakija on laiton maahantulija joka voidaan ja joka pitäisi käännyttää suoraan rajalta siihen turvalliseen maahan, jonka puolelta on rajaa ylittämässä Suomen suuntaan.

Tämä siis, jos toimittaisiin YK sääntöjen mukaan.

Tällä taas ei ole mitään tekemistä hallitun maahantulopolitiikan kanssa mikä taas mahdollistaisi merkittävästi suuremman maahantulon määräaikaisilla työluvilla ja ennakkoon olemassa olevaan työpaikkaan saapumalla.

Tällainen suuremman mittakaavan taloudellisten pakolaisten auttaminen hallitusti, edellyttäisi suuria muutoksia palkka ja majoitus suhtautumiseen ja vaatimuksiin tällä tavoin merkittävästi autetun, mutta myös täällä hyvinvointia tuottavan ja erityisesti kotimaansa perheelle hyvinvointia tuottavan "halpa" maan siirtotyöläisen muodossa.'

Useimmat teistä eivät ole edes hajulla kuinka näitä asioita suhteellistetaan ja hoidetaan maissa, joissa suuria määriä siirtotyöläisiä käytetään molempien osapuolien eduksi.

Poimin vain yhden esimerkin Singaporesta noin vuosituhannen vaihteen ohjeena hallinnolta: Siirtotyöläisiä saa majoittaa enintään 8 kappaletta yhteen huoneeseen. En viitsi mainita mikä oli suositus vähimmäispalkaksi, jotteivat lukijat, varsinkin punavihreät, joutuisi shokkiin.

GCC eli Persian lahden rikkaissa maissa tuo majoitustilanne on tuossa muodossa lähes normi kouliintumattoman työvoiman osalta ja jonkin verran parempi jonkin verran koulutetun osalta ja vapaavalintainen tuloista riippuen kun mennään kysytylle osaamistasolle maahanmuuttajissa.
GCC maissa tuo minimi kk. palkka mihin sen saajat ovat tyytyväisiä kun sen lisäksi tulee se katto´, vuode ja kuljetukset työpaikoille, joskus ruokakin ja se 250 euron kk palkka on kuitenkin hirmuisesti enemmän kuin kotimaassa ja sillä kykenee elättämään ihan oikean perheen kunnolla siellä.

Näitä suhteellisuuksia ja faktoja erittäin harvat poliitikkomme ymmärtävät ja esimerkiksi ammattijärjestöissä ei kukaan

Jaakko Karki

Tottakai Suomikin olisi voinut sulkea rajansa niinkuin Ruotsi, Tanska, Itävalta, Unkari, Slovenia, Kroatia, Puola jne ovat tehneet. Tätä Schengenin sisärajakontrollia on juuri jatkettu vuodeksi, ja tulevaisuudessa tullaan jatkamaan monta kertaa. On käsittämätöntä miksi Suomen - Ruotsin rajaa ei ole suljettu samalla tavalla. Onko kysymyksessä Suomen poliittisten johtajien ymmärtämättömyys, tyhmyys vai edesvastuuttomuus, vai jokin muu syy.

Samy Arling

Itsenäinen maa päättä itse ketä maahan tulee, jos on tehty tyhmiä sopimuksia täytyy tutkia onko ne voimassa,kohtuuttomia-ja miten epäedullisesta sopimuksesta päästään eroon?Varmuudella niistä päästään eroon eroamalla EU:sta.Säälittävä tuo presidenttimme kieroileva puolustupuheenvuoro ja EU-sopimuksen seläntaakse pakeneminen.Niin, emmehän me päätä edes kellonajastamme itse.Brysselin Siirtomaan sorrettu kansalainen.

Timo Hietanen

Niinistö haluaa pitää edelleen rajat auki - Kokoomuksen Petteri Orpo
ja hallitus tunaroivat Torniossa 2015 ja miljardeja heitetty tuuliin, kun
pääosin elintasohoppareista muodostuneet massat ovat ulkoiluttaneet
hallitusta, eduskuntaa ja presidenttiä kuin puudelia kusetusaitauksesta
toiseen. Suomen kansan etu on saanut väistyä päivittämättömien
paperisopimusten edessä ja Angela Merkelin ahteria nuoleskellessa.

Lisäksi laittomasti maassa olevien oleskelun jatkuminen ei ole Niinistön
mielestä ongelma, koska Suomessa ei ole ihmisten auttaminen kielletty ?
Niinistö antoi vihreää valoa ( marraskuu 2015 ) myös nyt toistaiseksi tor-
patun Suurmoskeijan rakentamiselle, mikäli rakennuskustannusten mak-
sumies on Bahrain tai saudit. Eli Suomen tasavallan presidentti haluaa ?
edelleenkin Suomeen islamilaisen invaasion merkkipaalun, monumentin
betonoimaan islamin ihmisarvoja. Ihmisarvoja, joita hän kovasti "korosti"
monissa puheenvuoroissa todella koukeroisella ja jopa epäselvällä ulos-
annilla jälleen kerran. Valitaanko nyt presidenttiä Suomen kansalle vai
Suomen kansalle ja tänne pyytämättä tunkeutuville järjestelmäämme
surutta hyödyntäville ? Mikä ihmeen jeesustelija Niinistö on juuri nyt ?

Harri Tapani

Tuo 2015 joukkomuutto oli kyllä tiedossa jo joitain vuosia aiemmin.

"Suomeen tulleen pakolaistulvan on täytynyt olla hallituksen tiedossa viimeistään vuonna 2012, koska viranomaisvalmistautuminen aloitettiin jo 2013 SPR:n johdolla. Kaksivuotisen hankkeen tavoitteena oli valmistautua jopa 100 tuhannen pakolaisen ”yllättävään” vastaanottotarpeeseen..."

itimo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/206431-ei-lainkaan-yllattaen-ja-pyytamatta

Joonas Ranta

Jos istuva presidentti pyytää rajavartioita käännyttämään sossujärjestelmää hyväksikäyttämään tulevat hakijat niin varmasti rajavartiat toteuttaisivat presidentin pyynnön. Myös lakeja pitää muuttaa kun eivät enää palvele tarkoitustaan!

Erkki Malinen

Nämä Niinistön höpinät että ei rajavartijat voi estää turvapaikanhakijoiden tuloa kuulostaa kummalliselta. Eikös rajavartijat tee virka virheen jos päästää maahan ilman asianmukaisia papereita. Tämähän antaa mahdollisuuden pienille vihreillemiehille ne tulee rajalle ja haluaa turvapaikan niin ne on pakko päästää rajan yli. Kyllä tällainen presitenntti on turvallisuus uhka Suomelle. Eilisen tentin perusteella ei me kummoista presitenttiä saada tuli se kenestä tahansa.

Marja-Liisa Kalkela

Kuuluuko presidentin työtehtäviin rajavalvonta? Vai hallituksessa sisäministerille? Ja mikähän se hallitus oli -15?

Muistaakseni hallitukset oli vähentänyt rajavartiolaitoksilta väkeä ,julkisenpuolen säästöjen takia jo-07 lähtien.

Oliko väestä pulaa -15 rajoilla? Vai miksi pers-kepu-kok siirsi poliiseja rajoille avuksi jopa talousrikoksia tutkivia poliiseja?

No sittenhän ruuhkautui turvapaikkahakemusten käsittely poliiseilta. Ja näin oli SOS -hallituksen tekemä soppa valmis.
-Eli kaksi puoluejohtaja- ministeribroileria ei tainnut olla ihan tilanteen tasalla? Sipilä-Soini

Harri Tapani

" jotka eivät katso rajoilta käännyttämisen olevan edes mahdollista."

Koskas se käännyttäminen muuten sillai mahdottomaksi muuttui...kyllä se aiemmin ihan mahdollista oli. samoin maista poistetiin sinne tullutta väkeä, jopa suomalaisia palautettiin Ruotsista pysyvän maahantulokiellon kanssa kun suomalaiset siellä olivat jotain töpeksineet, ei edes välttämättä mitään kovin vakavaa.

Markku Nieminen

Miksi vuodesta vuoteen Haavisto ja kumppanit valehtelevat ettei rajoja voi vartioida! Miksi muut maat voivat! Jopa yltiösuvaitsevainen Ruotsi voi! Mutta Suomi ei, koska sopimukset!?? Kaikkia sitoo samat sopimukset ja toiset voivat!??

Voi hel**ti tätä kusetusta!

Tapio Mäkeläinen

Miten te jaksatte jauhaa paskaa asiasta joka on menneen talven lumia eikä juuri kiinnosta enää ketään . Tai siis menneen menneen talven. Missä niitä mamuja edes on? Olen mä Sellossa pari nähnyt.
Swedut otti 160000 .
Valitkaa sieltä kaltaistenne joukosta kenen poika sinne Leopardiin pannaan liipasinta painamaan vaikka puheistanne saa kyllä kuvan että osa olisi valmis maksamaan siitä .

Suomen ylivoimaisesti suurin ja vaikeimmin korjattava ongelma on 7. vuotta laskeva syntyvyys. Sitä pahentaa parhaimmin koulutettujen nuorten pysyvä maastamuutto joka versus koulutettujen maahanmuutto miinustaa 3000 henkilöä/ vuosi. Ei muuten ihme kun lukee noita kommentteja.
Huhtasaaren henkinen koti näköjään on 30- luvun Natsi-Saksassa kuten eräs toimittaja eilen kirjoitti. Väyrysen viiteryhmä kuukahti v 1992.

Harri Tapani

Ad hominemkin huomioiden wanhasta Wikipediasta.

" (natsi-Saksaan liittymättömässä) uutisryhmäkeskustelussa Hitlerin tai natsit ensimmäisenä maininnutta pidetään argumentoinnin hävinneenä osapuolena."

"Hitler-kortin käyttö osoittaa niin vakavaa suhteellisuudentajun häiriötä, että mitään sen pelanneen aiemminkaan esittämää ei pidä ottaa vakavasti".[2]"

https://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=Natsikortti&oldid=3416724

Mennyt hiukka överiksi tuo typerä natsittelu.

Mark Andersson

Aika epätoivoista on tuo yritys luikahtaa kuin koira veräjästä unohtamalla historia ja sen opetukset.

Joka vetoaa suhteellisuudentajun puutteeseen voisi tutustua historiaan ja siihen miten natsien annettiin peuhata täysin vaarattomina ihan rauhassa.

Ja sitten voisi myös tutkiskella, onko ihmisluonto muka erityisesti muuttunut niistä ajoista.

Harri Tapani
Vastaus kommenttiin #29

Tässä asiassa olen hieman eri mieltä, tuo yletön natsiöyhötys ja leimaaminen on melko mautonta, ennen silloin avoimen netin alussa josta edellinen wikisitaattinikin on, keskustelu oli huomattavasti asiallisempaa ja sanoisiko sivistyneempää kuin nykyisin, silloin nuo natsikorttijutut tulivat kielenkäyttöön, kun nettiin tulleet uudemmat ihmiset eivät oikein tajunneet käytöstapoja ja natsit vedettiin aivottomasti lähes joka asiaan. Ei edelleenkään jaksa arvostaa "natsikorttien" heittelijöitä yms.

Ihmisluonnosta sen verran, että eihän se muuttunut ole, eliitti ajaa aivan samaa politiikka ja talousoppeja joka nostivat ne kovasti spämmätyt natsit aikoinaan valtaan Saksassa se asia on tavallan jopa kirjan nimessä (ääriliikkeet) mainittuna.

Tuosta vasemmistolainen kirjaesittely...

"Kohti vuotta 1929? – vapaakauppa, työttömyys ja ääriliikkeiden nousu"

1920-luvulla työvoimaa vähentävä teknologia ja kansainvälisen kaupan vapauttaminen kasvattivat työttömyyttä Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Suuri osa väestöstä menetti ostovoimansa ja syrjäytyi. Taloustieteilijät uskoivat, että työpaikkansa säilyttäneet ihmiset olisivat pitäneet talouden pystyssä.

 Taloustieteilijät olivat väärässä..."

https://www.rauhanpuolustajat.org/kirja/kohti_vuotta_1929__vapaakauppa_t...

Martti Kosonen

Kyllä todellakin pitää kiinnostaa! Vain lööppi-lukijat toimivat parin vuoden muistiresursseilla. Vuoden 2015 totaalista epäonnistumista rajoillamme ei saa unohtaa eikä antaa puudeliministereillemme anteeksi.
Miksi luulet, että lahjakkaat täältä häipyvät? Olisiko syynä se, että tätä maata ei ole enää kiva rakentaa näillä ehdoilla? Ja että omaiset ja omaisuus eivät ole täällä enää turvassa?

Jouni Halonen

Syntyvyyden lasku ei ole minkään sortin ongelma tässä maailmassa, eikä myöskään pohjoisen karussa fossiilisten polttoaineiden varassa keikkuvassa Suomessa. Päin vastoin. Ei ole olemassa mitään stabiilia tilaa tässäkään asiassa ja kulloiseenkin tilanteeseen sopeudutaan.

Vesa Levonen

Kv. sopimuksia voidaan muuttaa ja sanoutua niistä tarvittaessa jopa irti. Samoin lakia voidaan tarvittaessa myös muuttaa, jos tahtoa on. Rajatarkastukset Ruotsin vastaisellakin rajalla voidaan tarvittaessa ottaa käyttöön kansallisen turvallisuuden niin vaatiessa. Jos hallitsematon maahanmuutto käy ylitsepääsemättömäksi silloin pitää päättäjien toimia eikä seurata tilannetta tumput suorina. Suomen kantokyky on rajallinen. Omien kansalaisten hyvinvointi ja turvallisuus sekä oman itsenäisen valtion, kansalaisten ja sen rajojen suojeleminen on tärkein asia. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää muillakin presidenttiehdokkailla kuin Paavo Väyrysellä ja Laura Huhtasaarella? Laillinen oikeus- ja yhteiskuntajärjestys säilyy vain sillä, ettei homma lähde ns. lapasesta. Oikeus ja kohtuus kaikessa, niin myös tässä humanitaarisessa maahanmuutossa. Pidetään Suomi Suomena ja kaikki turha vouhotus pois. Suomi elää viennistä, ei laittomasta ja hallitsemattomasta maahanmuutosta.

Erkki Malinen

Minullakin on ollut turvapaikan saanut työkaverina ja varmasti muoikataan vieläkin jos tavataan. Hän tuli laillista reittiä kiintiöpakolaisena, tämä on se oika tapa ottaa pakolaisia. Ne jotka otetaan niistä pitää huolehtia, että sopeutuu tänne ja elättävät itsensä. Tämä yltiö suvatsevaisuus vaarantaa oikeitten pakolaisten elämän, nämä on oikeastaan pahempia kuin uusnatsit.

Jukka Mattsson

"Muistan elävästi keskustelun, jonka kävin rajavartioston päällikön kanssa siitä, kun ihmisiä tuli [Venäjältä] hakemaan turvapaikkaa. Meillä oli täydet rajatarkastukset, totta kai, niin kuin itärajalla on, mutta vastaus oli selkeä: päällikkö ilmoitti, että hän ei tunne ainuttakaan rajavartijaa Suomessa, joka olisi valmis toimimaan laittomasti elikkä estämään turvapaikkaa hakevan ihmisen tulon maahan. Näin se vaan on, presidentti Niinistö sanoi."

Norjakin sai osansa mutta palautti pakolaiset samantien kaikki takaisin.

https://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/168279-turvapaikanhakijat-norja-ryhtyy...

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000001248021.html

Meillä Niinistö halusi miellyttää Putin:ia ja keksii selityksiä? Varsinainen ylipäällikkö!

Eero Pekonen

Suomen suurin turvallisuuspoliittinen uhka on seuraava kansainvaellus Eurooppaan. Se alkaa vääjäämättä lähivuosina. Jos tasavallan presidentti on sitä mieltä, että Suomen itärajaa ei voida laillisesti valvoa ja tarvittaessa sulkea, niin hän ei ansaitse jatkokautta!

Tapio Mäkeläinen

Kiintiö ja työperäiset maahanmuuttajat on pakko hoitaa kunnolla koska muuten rupeaa nuppiluku laskemaan. Vuoden 2015 erikoistilanne on ollutta .
On tässä ennekin isoja siirtoja ollut. 400000 ihmistä muutti Ruotsiin . Aika harvoin puhutaan että se oli maailmansodan jälkinäytös. Kylmien tilojen ajanjakso oli lyhyt.
Kummasti ne ruotsalaiset vaan porskuttaa. Elintasomittareilla maailman rikkain maa ja rikastuu joka päivä enemmän kuin edellisenä.

Eero Pekonen

Taitavana poliitikkona Niinistö ei ottanut kantaa länsirajan sulkemiseen ilmeisesti siksi, että niin monet EU-maat olivat jo sulkeneet sisärajojaan. Suomen itäraja sensijaan on EU:n ulkoraja ja myös EU:n kaakkoisrajalla on rajavalvonta ulkoistettu (Turkille). EU ei siten ilmeisesti juristien mukaan itse voi valvoa rajojaan, vaan kaikki on otettava vastaan. Sen jälkeen alkaa pallottelu EU-maiden kesken siitä, kuka lopulta ottaa nämä nuoret miehet vastuulleen... Mitään muutoksia lainsäädäntöön tai kansainvälisiin sopimuksiin ei tietenkään ole tehty. Tämän takia Niinistö ei ansaitse jatkokautta.

Gun-May Arffman

Kaikki muut presidenttiehdokkaat, paitsi Paavo Väyrynen ja Laura Huhtasaari eivät ole halukkaita noudattamaan Dublin-sopimuksia ja EUn erikseen muutamia kuukausia sitten linjaamaa sääntöä, että kaikki EU maat voivat palauttaa 2015 tulleet turvapaikanhakijat edelliseen turvallisen maan kautta tulleet. Siis Suomikin voisi palauttaa kaikki Ruotsiin.

Kysymys kuuluukin: miksi kaikki muut presidenttiehdokkaat haluavat valehdella ja harhauttaa suomalaisia? Sauli Niinistö valehteli suoraan rajavartiolaitoksen työntekijöistä. On totta, että kukaan rajavartiolaitoksen työntekijä ei vaaranna omaa työpaikkaansa, mutta Sauli Niinistö jätti kertomatta että käskyä rajojen sulkemiseen ja papereiden tarkastukseen ei tullut sisäministeriltä. Kukas olikaan 2015 sisäministeri? Kokoomuslainen Petteri Orpo. Eräs rajavartiolaitoksen työntekijäkin sanoi uutisissa 2015, että he eivät voi tehdä mitään, koska ylempää (tarkoitti sisäministeriötä) ei ole tullut käskyä.

Pauli Kivekäs

Suomi on lahestulkoon maapallon vahiten asuttu maa. Lahes hyvin organisoitu valtio. Jossa on tyhjia taloja ja lopetettuja maatalouksia. Ylikansoitetussa maailmassa.
Muun muassa tulevaisuuden havittajakaupat ovat hyva puolustus "sotiin".
Siirtolaisiin on syyta ottaa parempi asenne. Jonkun on maata viljeltava, maailmassa. Kaikki muut kuolevat muuten.
Tulokkaille voi tarjota tuetonta maataloutta porkkanaksi. Opettakaamme, kuinka kellaria kaytetaan.

Milli Maja

Ja sinä luulet että nämä ipodeja käyttävät nuoret geelitukkamiehet oppisivat viljelemään maata tai edes haluamaan tekemään työtä, kun muutenkin elää kivasti sosiaalituilla. Ja vaimotko kävis aamulypsyllä burkhissaan.....kyllä heillä menisi kaikki aika lapsilauman kaitsemiseen ja sitä paitsi suurin osa muslimimiehistä ei halua edes että naiset on töissä...

Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
linjaamaa sääntöä, että kaikki EU maat voivat palauttaa 2015 tulleet turvapaikanhakijat edelliseen turvallisen maan kautta tulleet.
Tietyin edellytyksin . Kun turvapaikkahakemus on ensin käsitelty .
Ja oliko ne käsittelyajat pitkät vielä nytkin tuhansia hakemuksia käsittelemättä? Ei niistä rajalla päätetä .

Jaakko Karki

Jos Suomen Rajavartiolaki ja Ulkomaalaislaki kieltävät rajan sulkemisen ja asialliset rajatarkastukset, niin silloin niitä tulee muuttaa kiirellisesti, muutoin tänne Härmään voi tulla miljoonamäärin niitä, jotka muut EU maat, kuten Ruotsi, Tanska, Saksa, Ilävalta, Slovakia, Unkari, Puola, Tshekit jne pysäyttäisivät rajoillaan.

Teijo Myllylä

Vaarallista kun rajat halutaan pitää auki tarjoten runsas sosiaaliturva. Samaan aikaan Suomen värävaraisia kyykytetään. Olisi jo korkea aika huolehtia viimeisten veteraanien ehtoosta. Osa asuu vielä yksin kotona ja tuki on alaarvoista. Harva veteraani pystyy esim. edes lumitöitä tekemään.

Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Olisi jo korkea aika huolehtia viimeisten veteraanien ehtoosta.
Samaa mieltä.
-03-19 Kepu 3 kautta,kok 1 kauden.Yht. 16vuotta.
200 kansanedustajaa jotka tekevät päätöksiä kansan asioista.

Mäntyniemestä ei yhä edelleenkään presidentti osallistu eduskunnan työskentelyyn ja eikä istu hallituksessa tekemässä päätöksiä.