Keskiviikko 26.6.2019

Työministeri myöntää: Aktiivimallissa on ongelma – ”Sitä tulee tarvittaessa korjata”

Luotu: 
28.12.2017 09:11
Päivitetty: 
28.12.2017 10:34
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Alma Talent
    Kuva
    Aktiivimallin hyvä tarkoitus on lisätä työllisyyttä ja kannustaa ottamaan vastaan lyhytaikaisia työsuhteita, työministeri Jari Lindström puolustaa. Täydellinen malli ei ministerinkään mukaan ole.
|

Faktakulma

Työttömyysturvan aktiivimalli

Lyhytkestoiseksi jäävässä työttömyydessä työttömyysturvan taso nousee nykyisestä. Työttömyysturvan omavastuuaikaa lyhennetään 7 päivästä 5 päivään. Omavastuupäivät lisääntyvät, jos ei täytä aktiivisuusvelvoitetta 3 kuukauden tarkastelujakson aikana.

Jos aktiivisuusehto ei täyty, työttömyysetuutta alennetaan 4,65 % seuraavan 65 maksupäivän ajan. Tämä tarkoittaa peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea saavan etuudessa ilman korotusosia noin 32,40 euroa kuukaudessa, jolloin tuki pienentyisi noin 697 eurosta 664 euroon.

Aktiivisuusehdon voi täyttää tekemällä työtä tai yritystoimintaa tai olemalla työllistymistä edistävässä palvelussa tai toiminnassa. Pääsääntöisesti vaaditaan 18 tuntia työtä kalenteriviikon aikana. Yritystoiminnassa on tienattava vähintään 240 euroa tarkastelujaksolla. Työllistymistä edistävissä palveluissa, rekrytointikokeilussa tai -koulutuksessa pitää olla vähintään 5 päivää.

Työttömyysetuuden maksajat eli Kela ja työttömyyskassat valvovat aktiivisuusvaatimuksen täyttämistä. Aktiivimallista suljetaan pois henkilöt, joilla on vireillä työkyvyttömyyseläkettä koskeva hakemus tai jotka saavat jotakin etuutta osittaisen työkyvyttömyyden, sairauden tai vamman perusteella. Lähde: Hallituksen esitys

Työministeri Jari Lindström (sin.) puolustaa blogissaan työttömyysturvan aktiivimallia, joka on saanut osakseen kovaa ja laajaa arvostelua. Lindström myöntää, että mallissa on myös ongelmia.

– Sen hyvä tarkoitus on lisätä työllisyyttä [ja] kannustaa ottamaan vastaan lyhytaikaisia työsuhteita. Sen ongelma on aktiivisuuden näyttämisen kriteeristö. Eli se, miten todistat olleesi aktiivinen, ministeri kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan.

Hän korostaa todenneensa itsekin moneen kertaan, että aktiivimallin vaikutuksia tulee seurata ja mallia tarvittaessa korjata.

Hallituksen esitys on suututtanut työttömiä, työttömien järjestöjä sekä muun muassa oppositiopoliitikkoja ja sen perumiseksi on käynnistetty kansalaisaloite. Aktiivimalli alentaa työttömyysetuutta 4,65 prosenttia 65 maksupäivän ajaksi, jos työtön ei kykene täyttämään niin sanottua aktiivisuusehtoa. Lue lisää: Kansalaisaloite vaatii työttömiä suututtavan aktiivimallin kumoamista: ”Kohtuutonta rangaista työnhakijaa”

Ehdon voi täyttää tekemällä työtä tai yritystoimintaa tai olemalla työllistymistä edistävässä toiminnassa yhden viikon ajan. Pääsääntöisesti vaaditaan 18 tuntia työtä kalenteriviikon aikana. Kriitikot pitävät kohtuuttomana sitä, että työttömyysturvaa leikataan aktiivimallissa aina kun työnhakijan ponnistukset oman työllisyytensä edistämiseksi eivät tuota tuloksia.

Lindström vastaa bloginsa kommenteissa myös väitteeseen siitä, että kansa tuomitsee aktiivimallin käyttöönoton.

– Minulla ei ole mandaattia sanoa mitä kansa tuomitsee ja mitä ei. Sen uskon, että monet tuomitsevat, mutta jos emme saa yhä useampia työn syrjään kiinni, uskon että senkin tuomitsevat varsin monet, hän vastaa.

Lindström mukaan toinen uudistuksessa ongelmaksi koettu asia on aktiivimallin pakottavuus. Hän huomauttaa, että muitakin sittemmin hyväksyttyjä keinoja on arvosteltu aluksi.

– Työttömien 3 kk välein tapahtuvat haastattelut haukuttiin aluksi nekin monen suulla. Niitä pidettiin epärealistisina. Nyt kuitenkin näyttää sille, että kritiikin kärki on kääntynyt siihen, että ”miksei minua ole jo haastateltu?”. Itse uskon haastattelujen tuloksellisuuteen, mutta se toki edellyttää sitä, että tarjolla on työpaikkoja ja työvoimapalveluja. Tämä onkin haaste. Siellä missä on työtä, on jo työvoimapulaa. Ja siellä missä on tekijöitä, ei ole ko. työtä. Koulutus ei usein vastaa tarjottua työtä. Siksi olemme miettineet täsmätoimia mm. muuntokoulutuksen kautta, Lindström kirjoittaa.

Ministeri Lindström korostaa blogissaan, että aktiivimalli on osa ”kymppilistaa”, johon hallitus sitoutui työmarkkinajärjestöjen kanssa pidetyn työllisyysryhmän työn pohjalta. Tällöin ilmoitettiin, että hallitus tulee toteuttamaan kaikki kymmenen toimenpidettä, joista aktiivimalli oli yksi.

– Hallitus siis kertoi JO tuolloin avoimesti etenevänsä tämän pohjalta. Lisäksi hallitus sopi, että nuo kaikki ovat mukana. KAIKKI. Mitään poistamatta. Joko kaikkia listan asioita viedään eteenpäin tai sitten ei mitään. Nyt on jo todettava, että osa noista on jo toteutettu. Esim. kertaluonteinen eläketuki eli ns. Lex Lindström (Taipaleen malli). Omaehtoiseen koulutukseen tulee helpotuksia ja nollasopimuksille pelisäännöt, kuten on luvattu, Lindström luettelee.

Lue lisää:

Kansalaisaloite vaatii työttömiä suututtavan aktiivimallin kumoamista: ”Kohtuutonta rangaista työnhakijaa”

”Ylimielisyyden huippu?” – Työttömiä suututtanut aktiivimalli eduskunnan käsittelyssä, koko hallitus poissa

Antti Rinne lupaa: SDP peruisi työttömien aktiivimallin

Ministeri uusista työllisyysluvuista: ”Väitän aika lailla pokkana – helpot keinot jo käytetty”

Passiivinen työtön menettämässä yli 30€/kk – Haukuttu aktiivimalli tänään käsittelyssä

Päivitys klo 10.35: Lindström on nykyisin työministeri, ei oikeus- ja työministeri.

Faktakulma

Työttömyysturvan aktiivimalli

Lyhytkestoiseksi jäävässä työttömyydessä työttömyysturvan taso nousee nykyisestä. Työttömyysturvan omavastuuaikaa lyhennetään 7 päivästä 5 päivään. Omavastuupäivät lisääntyvät, jos ei täytä aktiivisuusvelvoitetta 3 kuukauden tarkastelujakson aikana.

Jos aktiivisuusehto ei täyty, työttömyysetuutta alennetaan 4,65 % seuraavan 65 maksupäivän ajan. Tämä tarkoittaa peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea saavan etuudessa ilman korotusosia noin 32,40 euroa kuukaudessa, jolloin tuki pienentyisi noin 697 eurosta 664 euroon.

Aktiivisuusehdon voi täyttää tekemällä työtä tai yritystoimintaa tai olemalla työllistymistä edistävässä palvelussa tai toiminnassa. Pääsääntöisesti vaaditaan 18 tuntia työtä kalenteriviikon aikana. Yritystoiminnassa on tienattava vähintään 240 euroa tarkastelujaksolla. Työllistymistä edistävissä palveluissa, rekrytointikokeilussa tai -koulutuksessa pitää olla vähintään 5 päivää.

Työttömyysetuuden maksajat eli Kela ja työttömyyskassat valvovat aktiivisuusvaatimuksen täyttämistä. Aktiivimallista suljetaan pois henkilöt, joilla on vireillä työkyvyttömyyseläkettä koskeva hakemus tai jotka saavat jotakin etuutta osittaisen työkyvyttömyyden, sairauden tai vamman perusteella. Lähde: Hallituksen esitys

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
 Jari Lindström
Jari Lindström
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Marja-Liisa Kalkela

Ongelma poistuu osin kun leikkauksen sijaan annetaan työttömille se Perustulo 560e/kkmikä on tulossa kaikille.Toimeentulotuen päälle. Eikä vähennetä sitä kuten nyt tehdään.
Toimeentulotuki 487e+ perustulo 560e/kk= 1 470e/kk motivoi paremmin kuin 40% ja 4,7% leikkaukset toimeentulotuesta.
JK.Eikö sen perustulon pitänyt auttaa taloutta myös tulottomilla työttömillä? Pois leipäjonoista.

Risto Apajalahti

Tämä aktiivimalli pitää kääntää toisin päin. Kansanedustajilta ja hallituksen jäseniltä, jotka eivät saa aikaiseksi uusien työpaikkojen luomista kolmessa kuukaudessa kuukausipalkkaa pudotetaan 90% kolmen kuukauden ajaksi kerrallaan. Vaatimuksiin kuuluu, että näitä työpaikkoja luodaan myös syrjäseuduille missä vain asuu työttömiä.

Suunnatkaa esimerkisi se järjetön yritystukien paletti uusien yritysten luomiseen.

Harri Tapani

Noinhan se menee:

Nairu-teorian mukaan työttömien pitääkin voida huonosti, että he kilpailevat riittävän verisesti työllisten kanssa työpaikoista ja näin pidetään kurissa palkkainflaatio ja ohessa myös eläkkeet pysyvät alhaisina, työttömyys on siis tarpeellista ja poliittinen ase.

"NAIRU teorian mukaan "täystyöllisyyteen" viittaavaa työttömyysastetta voidaan alentaa vain tekemällä rakenteellisia uudistuksia: näillä tarkoitetaan esimerkiksi työttömyysturvan heikentämistä jotta ihmisillä olisi enemmän kannustimia hakea työpaikkoja ja ammattiliittojen vallan rajoittamista..."

https://www.uusisuomi.fi/comment/762345#comment-762345

Marja-Liisa Kalkela

Tuota kyykytystä on tullut seurattua -94 lähtien kun Ahon hallitus sen aloitti.

Nyt kiinnostaisi tietää koskeeko kaikkia työttömyysturvaa saavia hallituksen Aktiivimalli:
Työttömyysturvaa yrittäjälle, osakkaalle ja yrittäjän perheenjäsenelle.
Jo yli 25 000 yrittäjää on turvannut itsensä työttömyyden varalta. Turvaa sinäkin – liity SYT:n jäseneksi. Verovähennyskelpoinen jäsenmaksu on alimmillaan alle 15 €/kk.
Vai onko siihen kahdet eri säännöt työttömillä ja "työttömillä".

Niilo Mäkelä

Kaunistuuko tilasto sillä jos työtön tekee pätkän jotain epämääräistä työtä - työtä on tarjolla muttei kohtaa työtöntä ilman raippaa ja porkkanaa - syy lienee siinä että tarjolla oleva työ ei ole oikeasti työtä josta maksetaan kohtuullinen palkka.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #19

Voi olla ja tuskin täällä hissejä niin paljon tarvittaisiin että Koneen henkilökunnan määrän työllistäisi .Tai siitä tuottoja yritys saisi.

UPM johtaja kehu vievänsä paperitehtaat Saksaan koska täällä on
Liian kallis energia
Huono raaka-aineen saanti
ja verot liian korkeat.
(Ai niin paperimiehethän ne oli syynä tehtaiden halpamaihin viennissä)

Ilmari Jokinen

Siivous ja ämpärifirmat ovat kilpailleet itsensä lähes hengiltä. Sama koskee rekkaliikennettä, bussifirmoja ja pian taxeja.

Palkkojen polkemisella ja viimekädessä kirjanpidon polttamisella yritetään viedä pesästä varat pois.
Suomi on pieni markkina alue eikä tänne mahdu lisää yrittäjiä. Heitä kokoomus uunottaa perustamaan yrityksiä. U S A on yritysten maa. Suomessa on saman verran yrittäjiä suhteessa maan kokoon. Jenkeissä on vaan ostovoimaa kansalla enemmän.

Tiina Arlin

Sosiaalisesta mediasta on saanut lukea monenmoisia kommentteja ns aktiivimallista.

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/H...

Tuntuu etteivät ihmiset todellakaan tiedä mistä on kyse. Moni ihmettelee mitä pahaa aktivoinnissa on ja miksi työttömät eivät muka aio osallistua niihin vaadittaviin toimiin.

Aio osallistua?! Kuinka pihalla monet ovatkaan?! Kaikki työttömät EIVÄT tule saamaan haluistaan huolimatta työpaikkaa tai koulutuspaikkaa tai mitään muutakaan paikkaa joka estäisi päivärahan tippumisen.
Siitä on kyse.

Työtön EI saa valita ITSE mitä tekee.

Joku muu päättää pääseekö työtön johonkin työhön, koulutukseen tai tms toimintaan vai ei.
Ja KUN EI pääse vaikka haluaisi, työttömältä se raha viedään, ei siltä kielteisen-päätöksen tehneeltä.

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/ajanko...

Nyt on tehty Kansalaisaloite tuon surkean lain kumoamiseksi.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2730

Jokainen joka ei halua työttömiä kohdeltavan kuin he eivät olisi ihmisiä, joita koskee Suomen perustuslaki, ihmisoikeussopimukset ja muut kansainväliset sopimukset, käy nyt laittamassa nimensä tuohon aloitteeseen.

Suosittelen myös heitä, jotka ovat vielä (toistaiseksi!) töissä allekirjoittamaan tuon aloitteen.

Lopputili voi tulla ja tuleekin usein yllättäen ja siinähän sitä sit on ihmettelemistä oman aktivointinsa kanssa!

Heikompien sortamisen on loputtava!

Terhi Mustakangas

Hyvä juttu on, jos aktiivisuutta pääsee työssä osoittamaan. Ongelma tulee vastaan siinä, jos samanaikaisesti ei kehitetä työttömyysturvan maksun sujuvuutta pätkätöitä tehdessä. Eli jos pitää esim. kuukausi odotella palkkatodistusta, jotta voi hakea työttömyyspäivärahaa. Tällöin tuloihin tulee isoja viivästyksiä.

Jari Kaisla

"Aktiivimallin" voisi toki nimetä oikein ja käyttää jatkossa kuvaavampaa aitoa nimitystä eli "Lindströmin rankaisumalli". Mistään muustahan tässä ei ole kyse. Kenenkään työttömyystuki ei ole niin suuri enää nykyisin, että sen vuoksi jäisi kotiin makaamaan. Tällä rahalla kun ei käytännössä saa mitään muuta kuin halvimman mahdollisen ruoan. Jos joku kuvittelee, että tämä on syy suurtyöttömyyteen hänellä viiraa päässä ja pahasti.

Markus Vuorivirta

Täällä ei nyt jotkut kommentoijat ymmärrä, että tässä ei ole nyt kyse työstä tai sen tekemisestä.

Kyse on laista, joka RANKAISEE isoa ryhmää ihmisiä, teki niitä töitä tai ei tehnyt!

Tämä ihmisryhmä on niin valtava, ettei kaikille halukkaille yksinkertaisesti LÖYDY sitä palvelua oli se sitten työ tai työvoimapalvelu, vaikka kuinka etsisi. Tästä sitten rangaistaan sitä työtöntä!

Ei sivistyneessä länsimaassa, tai siis sellaiseksi itseään väittävä maassa VOIDA luoda lakia joka RANKAISEE isoa ihmisryhmää asiasta, johon he eivät itse voi mitenkään vaikuttaa! Matematiikka sen jo kertoo. Ei ole työpaikkoja kaikille työttömille vaikka kuinka asiaa vääntelisi! Työttömiä on 10 kertaa enemmän kuin avoimia työpaikkoja. Samoin myöskään näihin työvoimapalveluihin ei ole kaikilla pääsyä. Sinne pääsee vain 10-20 tyyppiä kerrallaan per kuukausi useilla paikkakunnilla. Sinne PITÄISI päästä joka 3 kk ryhmän jälkeen myös aina uusiksi ja uusiksi! Jotta siis EHTO toteutuisi, ettei saisi tätä RANGAISTUSTA! Ei mikään työkkäri "päästä" ihmisiä näille kursseille niin usein ja tässäkin asiassa siis valta on työkkärillä - ei työttömällä - sillä jota siis asiasta rangaistaan!

Okei. Kuvitellaan sitten tilanne, missä saat kuin saatkin ehtojen mukaisen työn. Saat siitä jopa palkkaa. Elät kuitenkin vaikkapa osittain toimeentulotuella. Useimmat peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella elelevät joutuvat toimeentulotukeakin hakemaan. Koko se palkka otetaan huomioon toimeentulotuessa lukuunottamatta yhtä viidenkympin osasta. Samoin paperisota asiassa on ihan käsittämätön. Et siis saa oikeasti kolikkoakaan työstä. Maksat kuitenkin kaikki työn tekemisen kulut! Matka yms kulut. Eli vaikka jostain taikamaasta löytäisitkin sen palkkatyöpaikan, et kuitenkaan saa siitä sitä palkkaa. Eli siis tämä mekanismi aiheuttaa tilanteen, että nykytilanteeseen nähden MENETÄT RAHAA siitä huolimatta vaikka täyttäisitkin tämän EHDON! Menetät sen vain eri muodossa. Näin ollen, jotta säästyisit turhalta "työnteon" vaivalta toimeentulotukiasiakkaana, sinun matemaattisesti EI KANNATA tehdä sitä työtä eikä etsiä sitä palvelua! Menetys voi olla jopa suurempi tekemällä asian kuin jättämällä tekemättä ja alistumalla siihen nk. "kolmenkympin" menetykseen!

Sellaiset Sipilän byrokratianpurkutalkoot. Byrokratiaa on enemmän kuin koskaan aikaisemmin!

Tämä laki on suoraan sanottuna ihan perseestä! katsoi sitä mistä suunnasta tahansa. Ihmisoikeusloukkaus, jonka meidän "koko kansan" juristi - presidenttikin tänään allekirjoitti!

Henri Hemmilä

Ongelma ei ole kriteeristö vaan se, että tuttuun tapaan tällä ei ole mitään hyötyarvoa työttömien työllistämiseksi.

Tämä on tasan sitä samaa tyhjänpäiväistä bullshittia mitä tältä hallitukselta on nähty alusta asti. On tietysti kivempi näyttää tekevänsä jotain, kun aitoihin ongelmakohtiin ei ole tahtoa puuttua.

Vuokrataso/asumistuki, kannustinloukut, työttömän koulutusmahdollisuudet, työllistämispalveluiden täysremontti. Siinä muutamia vihjeitä täysin epäpätevälle ilman kansan mandaattia toimivalle ministerille.

Siiri Lehto

"Aktiivimalli alentaa työttömyysetuutta 4,65 prosenttia 65 maksupäivän ajaksi, jos työtön ei kykene täyttämään niin sanottua aktiivisuusehtoa. "

No entä sitten kun ei ole ollut työtä periodin aikana ja korvaus alenee, niin aleneeko se jatkumona aina vaan 3kk välein 4,65%. Lopultahan työtön ei saa enää korvausta lainkaan?

Ismo Lähdeaho

Miksipä tuota ei tehtäisi toisin päin. Saisit extraa tuon verran kun kriteerit täyttyy. Ei otettaisi keneltäkään pois. Onhan se toivottavasti vain hetken valtion kulut miinuksella mutta alkaahan työpaikkojen lisääntyessä tulla verotuloa joka taas kompensoi.
Miksi sitten viedä työhakijalta se pieni toimeentulon lisä pois jos muutaman kympin tai satasen saa kuussa ei niillä omakotitaloja ostella. Uudet kengät kenties työssäkäymiseen tai takin. Paperityö vaan kasvaa ja kumuloituu sekä viitaten verotukseen tuleehan sitä kautta osa kuitenkin takaisin. Ja lopullisessa verotuksessahan voisi olla raja jonka alkaessa tulojen ylittyessä asiakkalle ilmoitetaan että etuutenne pienevät. Mutta tuo viimeinen on varmaan märkä uni, kelaa ja verottajaahanan ei saa keskustelemaan keskenään vedoten järjestelmien erilaisuuteen ja lisäävään työmäärään.

Kaisa Krannila

Lindström ei siis tajua omaa malliaan. Eihän aktiivisuuden todistamisessa pitäisi olla mitään ongelmaa: Olet joko ollut säädetyt tunnit töissä, ansainnut säädetyn summan yritystoiminnassa, tai osallistunut kursseille, jotka hyväksytään aktiivisuudeksi. Mikä siinä muka on vaikeaa?

Vai luuleeko Lindström, että mallissa myös aktiivinen työnhaku lasketaan aktiivisuudeksi? Se olisi tietysti paljon vaikeampi todistaa. Mutta ei hätää, sehän nimittäin ei ole aktiivisuutta! Ihan sama lähetätkö kolmen kuukauden aikana nollaa vai sataa työpaikkaa, yhtä passiivinen olet, jollet työllisty.

Hallituksella ei näytä olevan hajuakaan siitä, mistä firmojen kokema työvoimapula johtuu, ja keinot sen ratkaisemiseksi ovat silkkaa hakuammuntaa. Koetun pulan syyt lienevät erilaiset eri toimialoilla ja yrityksissä. Voisiko nyt ensimmäisenä useiden eri toimialojen työnantajista selvittää edes, mitä rekrytointikanavia on yritetty käyttää, onko hakijoita ollut, ja jos on, miksi he eivät ole kelvanneet. Kelpaavatko esim. työttömät hakijat ollenkaan, vai halutaanko jo töissä olevia? Ollaanko valmiita kouluttamaan itse, jollei osaamistaso ole ihan se mitä halutaan? Jos hakijoita ei ole, onko ilmoituksessa annettu realistinen kuva työn sisällöstä? Muistan lehtiuutisen hakijapulaa valitelleesta metallialan yrittäjästä, jonka ilmoituksessa oli listattu jos mitä vaatimusta, mutta joka uutisessa sanoi, että kyllä työn oppii tehdessään. Miksei kertonut tätä jo ilmoituksessaan? Olisi voinut siten saada enemmän niitä hakijoita.

Kyllä tuon selvittäminenkin jo muutaman työttömän yhteiskuntatieteilijän työllistäisi!