Perjantai 21.9.2018

Aktiivimalli: Kela seuraa työttömän toimintaa – ”Tulkinnanvaraisuutta voi tulla”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
29.12.2017 11:35
Päivitetty: 
29.12.2017 11:42
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    "Se on meillekin ihan uutta lain soveltamista", Kelasta kommentoidaan työttömän aktiivisuuden seurantaa.
|

Kohuttu aktiivimalli tuo uusia piirteitä työttömien toiminnan seurantaan, Kela kertoo.

Kela seuraa aktiivisuuden täyttymistä ja maksaa työttömyysetuuden sen mukaisesti. Mikäli työtön ei kykene todistamaan olleensa esimerkiksi pätkätöissä tai työllistymisen edistämisessä aktiivinen vuoden alussa voimaan tulevan uuden lain mukaisesti, leikataan etuudesta 4,65 prosentin siivu seuraavan 65 maksupäivän ajaksi.

Työtön ilmoittaa aktiivisuudesta työttömyysajan ilmoituksessa. Tällainen ilmoitus täytetään nykyisinkin kuukausittain, mutta nyt ilmoitusvelvollisuus laajentuu hieman.

– Jo tällä hetkellä työttömyysetuuksien saajat ilmoittavat kuukausittain työttömyytensä jatkumisesta, tai jos tekevät palkkatyötä, ilmoittavat työskentelystään työtunnit ja palkkatulot. Tai jos on yritystoimintaa, ilmoitetaan yritystoiminnasta saadut tulot. Näitä samoja tietoja kerätään jatkossakin ja samalla seurataan sitä aktiivisuutta, Kelan lakimies Eeva Vartio kertoo Uudelle Suomelle.

Lisäksi Kela saa jo nykyisin TE-toimistoilta tiedon myös työttömän osallistumisesta työllistämistä edistäviin palveluihin, koska tämä voi vaikuttaa etuuden tasoon korottavasti.

Uutena piirteenä aktiivimallin seuranta tuo ilmoitukset myös niin sanottuihin muihin palveluihin osallistumisesta. Jatkossa työttömän tulee kirjata palveluun myös ”muuhun työvoimaviranomaisen järjestämään toimintaan” tai ”rekrytointia tukevaan palveluun” osallistuminen.

– Jatkossa kysymme asiakkailta myös sitä, osallistuivatko he tällaiseen toimintaan, koska se kerryttää sitä aktiivisuutta.

Todisteeksi esimerkiksi pätkätöitä tekevän aktiivisuudesta riittää palkkalaskelma, kuten nykyisin etuuden tasoa soviteltaessa.

– Työtunnithan näkyvät usein palkkalaskelmassa.

Yrittäjiltä vaaditaan selvitys yritystoiminnasta, ja sen perusteella lasketaan yrittäjän tulo.

Niin sanottuihin muihin palveluihin osallistumisesta puolestaan ilmoittaa asiakas itse järjestelmän kautta. Vartia ennakoi, että tämä aiheuttaa myös kiistatilanteita.

– Niissä saattaa tulla semmoista tulkinnanvaraisuutta, että pitää tarkemmin selvittää, onko se työvoimaviranomaisen järjestämää palvelua tai rekrytointia tukevaa toimintaa. Sitä selvitetään asiakkaan kanssa ja TE-toimiston kanssa. Se on meillekin ihan uutta lain soveltamista, Vartio sanoo.

Asiakas saa Kelalta päätöksen, jos etuuden määrä muuttuu.

Aktiivimalli on herättänyt erityisesti työttömissä ja oppositiopuolueissa kovaa vastustusta. Uudistuksen perumista vaativa kansalaisaloite keräsi hetkessä eduskuntakäsittelyyn tarvittavat 50 000 allekirjoitusta.

Lue lisää:

Pitkäaikaistyöttömän aloite nimivyöryllä eduskuntaan: ”Typerä laki, joka tekee kipeää hyvin monelle aivan vääristä syistä”

Kansalaisaloite vaatii työttömiä suututtavan aktiivimallin kumoamista: ”Kohtuutonta rangaista työnhakijaa”

Aktiivimalli tarkoittaa sitä, että täyden työttömyysetuuden saaminen edellyttää 1.1.2018 lukien työskentelyä, yritystoimintaa tai osallistumista työllistymistä edistävään toimenpiteeseen. Täyden työttömyysetuuden saaminen edellyttää, että 65 maksupäivän tarkastelujaksoon sisältyy vähintään 18 tuntia työskentelyä palkkatyössä, yritystoiminnan ansiotuloa vähintään 241,00 euroa tai osallistumista työllistymistä edistävään toimenpiteeseen 5 päivänä. Työllistymistä edistäviä toimenpiteitä ovat muun muassa työvoimakoulutus, omaehtoinen opiskelu ja työkokeilu.

Jos aktiivisuutta ei kerry tarpeeksi, työttömyysetuutta leikataan 4,65 % seuraavan 65 maksupäivän ajaksi. Käytännössä vähennys tarkoittaa yhteensä noin yhden työttömyyspäivän korvausta, joka on 32,40 e/pv. Vähennys tehdään täydestä työttömyysetuudesta, johon sisältyvät mahdolliset lapsikorotukset ja korotusosa, mutta ei kulukorvausta.

Jos työttömyysetuutta vähennetään, sen määrä palautuu normaaliksi, kun aktiivisuutta on riittävästi 65 maksupäivän aikana. Etuutta ei pienennetä enempää kuin yhden päivän työttömyysetuuden verran maksukautta kohden aktiivimallin takia, vaikka seuraavienkaan 65 maksupäivän aikana ei olisi riittävää määrää aktiivisuutta.

Lue lisää:

Suorat sanat Ylellä: Hallitus tekee työttömyydestä ikävämpää – ja se parantaa työllisyyttä

Työministeri myöntää aktiivimallin ongelman: ”Miten todistat olleesi aktiivinen”

”Ylimielisyyden huippu?” – Työttömiä suututtanut aktiivimalli eduskunnan käsittelyssä, koko hallitus poissa

Antti Rinne lupaa: SDP peruisi työttömien aktiivimallin

Ministeri uusista työllisyysluvuista: ”Väitän aika lailla pokkana – helpot keinot jo käytetty”

Passiivinen työtön menettämässä yli 30€/kk – Haukuttu aktiivimalli tänään käsittelyssä

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
 Jari Lindström
Jari Lindström
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Tiina Arlin

Mediasta on saanut lukea monenmoisia kommentteja ns aktiivimallista.

Tuntuu etteivät ihmiset todellakaan tiedä mistä on kyse. Moni ihmettelee mitä pahaa aktivoinnissa on ja miksi työttömät eivät aio osallistua niihin vaadittaviin toimiin.

Aio osallistua?! Kuinka pihalla monet ovatkaan?! Kaikki työttömät EIVÄT tule saamaan haluistaan huolimatta työpaikkaa tai koulutuspaikkaa tai mitään muutakaan paikkaa joka estäisi päivärahan tippumisen.
Siitä on kyse.

Työtön EI saa valita ITSE mitä tekee.

Joku muu päättää pääseekö työtön johonkin työhön, koulutukseen tai tms toimintaan vai ei.
Ja KUN EI pääse vaikka haluaisi, työttömältä se raha viedään, ei siltä kielteisen-päätöksen tehneeltä.

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/ajanko...

Jokainen joka ei halua työttömiä kohdeltavan kuin he eivät olisi ihmisiä, joita koskee Suomen perustuslaki ja kv ihmisoikeussopimukset, käy nyt laittamassa nimensä tuohon kansalaisaloitteeseen, joka vaatii aktiivimallilain kumoamista.

Suosittelen myös heitä, jotka ovat vielä (toistaiseksi!) töissä allekirjoittamaan tuon aloitteen.
Lopputili voi tulla ja tuleekin usein yllättäen ja siinähän sitä sit on ihmettelemistä oman aktivointinsa kanssa!

Heikompien sortamisen on loputtava!

Pasi Anttila

Tuon lain ainut huonopuoli on se että ettuus huononee vaikka onkin hakenut töihin ja näihin te-toimiston palveluihin. Jos on hakenut eikä pääse pitäisi riittää todisteeksi omasta aktiivisuudesta.

Tän lain yhtenä tarkoituksena on saada ihmiset muuttamaan pois alueilta joissa ei ole tulevaisuutta, ei työtä, ei koulutusta. Pyritään siihen että ihmiset ovat siellä missä työtkin. Mielestäni kannatettava asia.

Toinen ja ehkä tärkein syy laille on se että eduskuntavaalit ovat jo reilun vuoden kuluttua ja hallitus haluaa saada tuon 72% työllisyysasteen toteutuvan. Sitä edesauttaa paljon se että työtöntä joka on yhden päivän kuussa töissä ei lasketa työttömäksi vaan työlliseksi. Työtön joka on aktiivitoimenpiteissä kuten työllisyyskurssi ym. niin häntä ei lueta työttömäksi.

Kirsikkana pohjalla on se että nämä epäreilut "karenssit" säästävät valtiolta selvää rahaa.

Tässä laissa on ihan kannatettaviakin asioita mutta nykyisellä muodolla en voi sitä kannattaa.

Edellisessä ed.kunta.vaaleissa äänestin kokoomusta (vaikka olen duunari) mutta en äänestä enää, en edes porvareita yleensäkkään.

Jos haluatte tilanteen muuttuvan niin unohtakaa kokoomus, unohtakaa porvarit.

Raimo Hakala

Hyvin ymmärrettävästi kommentoitu. Valtiovalta jonka toimiin kuuluu ylläpitää sekä työllisyyttä, että valtion infraa on myynyt infran ja työttömiä rangaistaan valtiovaltaa käyttävien osaamattomuudesta. Vai onko kysymys vain valtion (kansan) omaisuuden siirrosta yksityisille. Ja samalla oman hillotolpan säilymisestä? Onko demokratian mukaisesti toimittu yhteisen hyvän puolesta? Eihän se ole demokratiaa ja yhteistä hyvää, kun kaikki toiminta tehdään vain yksityisen sijoittajan edun mukaisesti. Olkoonkin, että päättäjät itse kuuluvat sijoittajiin. Timo Soini kyllä sanoi jokaisen olevan vastuussa omasta hillotolpastaan. Mutta kansanedustuslaitoksen tehtävä on koko kansan hyvinvoinnin hoitamisesta. Nyt tehdyt päätökset eivät ole työttömien etuja ajava. Eikä niitä ole ajanut edes AY-liikekään. Joka on perustettu sitä varten, että työntekijätkin saavat työnsä tuloksesta oman osansa jolla tulee toimeen.
Nyt työttömät, sairaat, opiskelijat, eläkeläiset ja kaikki työssä käyvät ovat maksamassa yhtiöiden ja yritysten toiminnan kustannuksia erilaisilla tuilla, verohelpotuksilla, palkatomalla työharjoittelulla vaikka osaavat jo työn. Eihän siitä muuten olisi hyötyä yrittäjille. Pakkokeinolaeilla sekä palveluiden leikkauksilla kurjistetaan tavallisen kansan elämää. Työttömiä kohdellaan orjina. Onko tämä perustuslain mukaista ja täyttääkö tämä YK:n ihmisoikeuslain ehdot? Toistaiseksi on vielä kansalla valta valita päättäjänsä. Vaikka pääministeri onkin valittu ilman vaaaleja . Ja hallitus jatkaa entisellä kokoonpanolla vaikka perussuomalainen puolue hajosi ja hallitus menetti toimintakykynsä. Sillä ns. sinisillä ei ole äänestäjien mandaattia hallita. Muttta ei kai tuo laillisuus niin tärkeä asia ole. Kärsiköön tyhmät seurauksista. Ehkä oppivat äänestämään oikein.

Antti Salonen

Jokainen työtön voi pohtia, haluaako käyttää aikaa selvitysten ja jatkoselvityspyyntöjen täyttöön ja vastaavasti odottaa ansiosidonnaista huomattavasti kauemmin ja kärsiä maksuvaikeuksista tämän takia, vai kannattaako ottaa jonkun kympin pienempi ansiosidonnainen.

Marja-Liisa Kalkela

Jokainen suomalainen voi miettiä milloin perustuslakia on alettu sormeilla vain yhden kansanosan kohdalla..Työttömien.
-Nämä Ex-palkanmaksajat on ikänsä maksanut veroja suomeen.Heillä on myös äänestysoikeus.
Jos joku väittää että nuo n.500 000 työtöntä on kaikki juuri kouluista valmistuneita jotka ei ole ollut työelämässä eikä vielä maksanut veroja,erehtyy pahan kerran.

Myös he on osallistunut 100v Suomen rakentamiseen ja veroillaan pitänyt sosiaaliturvaa yllä Kelasta,Kaikille. Osa maksanut KOP ja SYP pankkitukia -90 luvulla.
Lain edessä pitäisi Suomessa kaikkien olla yhdenvertaisia. Perustuslain mukaan.
Nyt sosiaaliturva,työlainsäädäntö,yhdenvertaisuuslait,itsemääräämisoikeus ei koske enää heitä.
Haluaako joku muukin taho noiden koskevan ehkä tulevaisuudessa jotain muutakin kansanosa? Esim.Palkansaajia?
Torppari aika meni jo kun työn päälle piti poimia vielä "omistajalla" ämpärillinen puolukoita syksyllä.
Mihin Suomi on menossa? Banaani-valtioksi jossa toimii viidakonlait vahvimpien (rahan) ehdoilla.

Marja-Liisa Kalkela

Juuri niin.Nyt AY motti kapuloita Sipilän hallituksen Kepu-pyörän rattaisiin .
Tuo malli konäköjän myös ansiosidonnaista päivärahaakin. Sitäkään ei saa ennen kuin on ollut määrätyn ajan työssä. Joten omaatyöttömyys-Turvaa on tullut maksettua .Mistä nyt pitäisi maksaa vielä työtunneilla lisää?

Gun-May Arffman

" Etuutta ei pienennetä enempää kuin yhden päivän työttömyysetuuden verran maksukautta kohden aktiivimallin takia, vaikka seuraavienkaan 65 maksupäivän aikana ei olisi riittävää määrää aktiivisuutta."

Tuo viimeinen lause paljastaa puhtaasti, että kysymyksessä on hallituksen törkeääkin törkeämpi säästötoimi niiden ihmisten selkänahasta, jotka saavat vähiten eli työmarkkinatuesta. Säästötoimi on vain naamioitu sanaan aktiivimalli. Muistettakoon että suurin osa työttömistä on työtön ilman omaa syytään. Hallitus siis säästää perustuslain vastaisesti perusturvasta. Nyt olisi viimeinen hetki ay-liikkeiden näyttää vaikka yleislakolla keitä varten nuo Arkadianmäen pellet siellä istuvat.

Jussi Keskinen

Suomen hallitus ei ansaitse luottamusta , ääniä on pian 80 000 tuhatta ja tämä kertoo Sipilän hallituksen täydellisestä epäonnistumisesta sekä halpamaisesta asenteesta Suomen kansaa kohtaan.

Toimeentulotuen asiirto KELAaan on aiheuttanut inhimillistä kärsimystä ja osoittaa kuinka koko edsukunta on ulkona siitä tilnateesta mihin EU politiikka on meidät ajanut.

Tapani Millaskangas

Kyllä se on kuule helpottanut ainakin minun elämääni paljon. Helpompi hakea toimeentulotukea KELAlta netin kautta, kuin alkaa raaputtamaan papereita ja lähettämään etanapostilla kunnalliseen toimistoon.

Niin, internet yhteys kuuluu minulla vuokraan, ettei tarvii siitäkään lässyttää.

Marja-Liisa Kalkela

Iso osa Aktiivitoimiin pakotetuista on työttömiä jotka on pudonnyt peruspäivärahalle. Koska se on niin pieni on haettava toimeentulotukea.
Joten eiköhän noiden kyykyttäminen 20 vuoden aikana jo riittänyt?
https://yle.fi/uutiset/3-5318028
Toimeentulotuesta on vähennetty lapsilisät,kotihoidontuet pois jo-94 lähtien.
Yle,US
On yhä pois.
Toimeentulotuki nyt 487e/kk yhdelle.
Kela
Hinnat ja Alv samat kuin tuloja saavvillakin.

Pekka Hovatov

Voi Jeesus mitä paskaa tuo artikkeli sisältää.

työttömyysturvahan tulee tippumaan jokaisella työttömällä. Sinä et pysty todistamaan mitenkään aktiivisuuttasi esimerkiksi KELALLE. Miettikää kun tulee ihmisille, se aika kun pitää Kelalle palauttaa kuukausittainen korvausanomus. Joko anomuksesi käsittely viivästyy, jos ennen sait rahasi vaikka 5 pvä:n päästä, kun olit jättänyt anomuksen niin voin melkein lyödä vetoa siitä, ettet ole saanut rahojasi vielä 3vko:n kuluttuakaan. Jos saat rahasi ajoissa on siitä automaattisesti leikattu se 4,65% jota voit sitten eri anomuksella anoa uudelleen takaisin. Mutta edelleenkään et pysty todistamaan sitä, että olet ollut aktiivinen, koska tehtyjä työhakemuksia ei hyväksytä osoituksena aktiivisuudesta. No, mitä muuta sinä voit tehdä jossakin syrjäkylillä kuin työhakemuksia??? No, sitten tullaan työssäolo vaatimukseen. Mistä löytyy Suomesta ne työnantajat jotka pystyvät tarjoamaan sinulle ja muille sadoilletuhansille 18h töitä 65pv jaksossa, ei mistään. Ja jos teet 18h töitä niin se leikkaa kaikki saamasi tuet mitä mahdollisesti saat ja joudut tuon 65pv välein jatkuvasti uudistuvaan paperi ja byrokratia rumbaan. Kelahan muuten ei tule sitten tarkastelemaan saamiasi tukia, asumistuki, toimeentulotuki jne. 65pv jaksossa. Eli jos teet töitä tuon 18h ja saat palkkaa niin sitä palkkaa ei käsitellä niin, että se jaettaisiin tuolle 65pv, vaan sinä kuukautena kun sinulle maksetaan palkka 18h niin se leikkaa juuri sen kuukauden tuista vastaavan osuuden ja sitten seuravassa kuussa saat normaalit tuet ja sen jälkeen alkaa rumba uudelleen. TÄSSÄ JUTUSSA EI OLE KYSE MISTÄÄN TYÖTTÖMIEN AKTIVOINNISTA, SELLAINEN ON PELKKÄÄ HALLITUKSEN JA SIINÄ ISTUVIEN PUOLUEIDEN MASINOIMAA PASKAPUHETTA, JOLLA PYRITÄÄN PEITTÄMÄÄN TEHDYN LAKIMUUTOKSEN TODELLINEN TARKOITUS. KYSE ON TYÖTTÖMYYSKORVAUKSEN LEIKKAAMISESTA, EIKÄ MISTÄÄN MUUSTA.
TÄMÄ JÄRJESTELMÄ EI AKTIVOI KETÄÄN MUUTA KUIN KOKOOMUSLAISEN JA KESKUSTALAISEN POLIITIKON HAKKAAMAAN HANSKAANSA, SILMÄT KIEROSSA. KYLMÄN SINISENTULEVAISUUDEN POLIITIKKO ON VAIN LIIAN TYHMÄ TÄMÄN TAJUTAKSEEN, ENKÄ NYT VIITTAA PELKÄSTÄÄN TYÖMINISTERIIN
Menetät joka tapauksessa rahaa olit töissä tai et. Tämä on minun analyysi tästä "aktivoinnista"

Jukka Laitinen

Olisiko kannattanut sittenkin kokeilla kepin sijaan porkkanaa? Nyt kepitetään niitä, jotka ovat "ammattityöttömiä", eivätkä halua päästäkkään töihin tai töihin lähtö kotia kauemmaksi vaatii liian suuria uhrauksia.

Itse olisi rakentanut himmelin porkkanan pohjalle. Etuisuuksia ei olisi leikattu nykytasosta "ammattityöttömiltä", mutta olisi hallituksen lakiin kirjaamilla keinoilla tuonut pikkaisen lisää hynää niille, jotka haluavat panostaa työllistymisensä eteen. Tämä tuskin tulisi nykytilaa paljoakaan kalliimmaksi.

Ja kaikki olisivat tyytyväisiä? Vai keksisikö joku tasa-arvovajeen siitä, että aktiivisuutta osoittava porukka saa "ammattityöttömiä" parempaa tukea, vaikkakin pientä.

Tapio Mäkeläinen

Olisi mielenkiintoista kuulla oikeiden työnantajien näkemys tästä asiasta.
Nyt asiaa perustelleet ja pohtineet ovat politiikan tai järjestöjen toimihenkilöitä joilla ei ole mitään käsitystä miten prosessi toimii. Sodan aikaa vastaavien puuhastelijoiden pilkkanimi oli koiraslotta.
Moniko teollisuus- tai palvelualan yritys tekee päätöksen palkatakko näitä 18/h/3 kk työttömiä? Erittäin pitkällä kokemuksella voin sanoa että luku on hyvin pieni.
Jo henkilön perustaminen hallinnollisesti ylittää mahdollisen työpanoksen hyödyn.
Koululaisten Tutustu ja tienaa kestää 2 vko ja senkin läpilyöntii meni vuosikausia.

Tästä tulee täys mahalasku ja Kokoomus on kohta sijalla 2. Kannatusmittauksissa.

Marja-Liisa Kalkela

Monta kertaa Kepu,kok on sormeillut tätä lakia työttömien kohdalla mieleisekseen? -08-17?

Oikeudesta toimeentulotukeen säädetään toimeentulotukilain 2 §:n 1 momentissa seuraavasti:
Jokaisella on oikeus saada toimeentulotukea, jos hän on tuen tarpeessa
eikä voi saada toimeentuloa ansiotyöllään, yrittäjätoiminnallaan.

Oikeus saada toimeentulotukea syntyy toimeentulotukilain 2 §:n 1 momentin nojalla vasta
silloin, kun henkilö ei voi saada toimeentuloa ansiotyöllään tai yrittäjätoiminnallaan.
Laissa ei puhuta mitään tuen saamisen ehdoista vastiikkeellisena tukena.

Pekka Hovatov

Miettikää ihmiset hyvät. Pakolaisilla ja muilla on oikeus valita asuinpaikkansa Suomesta. Työtön voidaan uuden lain mukaan pakottaa muuttamaan pois valitsemastaan asuinpaikasta, kiristämällä häntä taloudellisesti. Ihmettelen sitä, ettei peruslakivaliokunta ole ottanut asiaan kantaa, koska se on perustuslain vastaista. Jokaisella suomalaisella on oikeus valita itse asuinpaikkansa. Mielestäni uusi nyt vuodenvaihteessa voimaan tuleva työttömien aktiivimalli , oikeammin "työttömien kyykytyslaki" rikkoo törkeästi ainakin kahta Suomen perustuslain kohtaa.

Perusoikeudet 2 Luku 9 § Liikkumisvapaus
Perusoikeudet 2 Luku 6 § Yhdenvertaisuus

Suomen perustuslaki, perusoikeudet 2 Luku 9 § Liikkumisvapaus

-"Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa."

Suomen perustuslaki, perusoikeudet 2 Luku 6 § Yhdenvertaisuus
-"Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä."

-"Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."

Pakolaisia ja muita ulkomaalaisia ei pakoteta kiristämällä taloudellisesti muuttamaan eri puolille Suomea, mutta työtön suomalainen voidaan pakottaa, kiristämällä häntä taloudellisesti muuttamaan toiselle puolelle Suomea.

Jokainen voi käydä tarkistamassa halutessaan mainitsemani lainkohdat tuolta:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

Tämä on hyvä esimerkki miksi ei pidä äänestää Kokoomuksen tai Keskustan ehdokasta seuraavaksi Presidentiksi.