Sunnuntai 24.6.2018

Ministeri Ylellä: Aktiivimalli voi muuttua jo huhtikuussa – vapaaehtoistyö mukaan?

Jaa artikkeli:
Luotu: 
8.1.2018 09:12
Päivitetty: 
8.1.2018 09:20
  • Kuva: Laura Kotila / Valtioneuvoston kanslia
    Kuva
    Elinkeinoministeri Mika Lintilä pitää mahdollisena vapaaehtoistyön ottamista mukaan aktiivimalliin niin, että työtön voisi osoittaa aktiivisuutensa myös palkattomalla järjestötyöllä.
|

Faktakulma

Työttömyysturvan aktiivimalli

Lyhytkestoiseksi jäävässä työttömyydessä työttömyysturvan taso nousee nykyisestä. Työttömyysturvan omavastuuaikaa lyhennetään 7 päivästä 5 päivään. Omavastuupäivät lisääntyvät, jos ei täytä aktiivisuusvelvoitetta 3 kuukauden tarkastelujakson aikana.

Jos aktiivisuusehto ei täyty, työttömyysetuutta alennetaan 4,65 % seuraavan 65 maksupäivän ajan. Tämä tarkoittaa peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea saavan etuudessa ilman korotusosia noin 32,40 euroa kuukaudessa, jolloin tuki pienentyisi noin 697 eurosta 664 euroon.

Aktiivisuusehdon voi täyttää tekemällä työtä tai yritystoimintaa tai olemalla työllistymistä edistävässä palvelussa tai toiminnassa. Pääsääntöisesti vaaditaan 18 tuntia työtä kalenteriviikon aikana. Yritystoiminnassa on tienattava vähintään 240 euroa tarkastelujaksolla. Työllistymistä edistävissä palveluissa, rekrytointikokeilussa tai -koulutuksessa pitää olla vähintään 5 päivää.

Työttömyysetuuden maksajat eli Kela ja työttömyyskassat valvovat aktiivisuusvaatimuksen täyttämistä. Aktiivimallista suljetaan pois henkilöt, joilla on vireillä työkyvyttömyyseläkettä koskeva hakemus tai jotka saavat jotakin etuutta osittaisen työkyvyttömyyden, sairauden tai vamman perusteella. Lähde: Hallituksen esitys

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) katsoo, että aktiivimallin avaamista vapaaehtois- ja järjestötyölle tulisi harkita.

Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen esitti viime viikolla Uuden Suomen haastattelussa toiveen, että työtön voisi tulevaisuudessa osoittaa aktiivisuutensa myös vapaaehtoistyöllä tai ”muulla palkattomalla työllä”. Lue lisää: Työtön, saat pian kirjeen Kelalta – Pääjohtaja: Aktiivimallia voisi laajentaa

Ministeri Lintilä vahvisti Ylen Ykkösaamussa, että palkaton talkootyö tai muu vapaaehtoistoiminta ei tällä hetkellä kerrytä niin sanottuja aktiivisuuspisteitä. Hänen mukaansa tätä voidaan kuitenkin harkita huhtikuun ”tarkastuspisteellä”, kun hallitus miettii mallin jatkokehitystä.

– Silloin on syytä arvioida sitä, Lintilä sanoi Ylen radiossa.

Hän totesi pitävänsä mielenkiintoisena ennen kaikkea sitä, millainen rooli kolmannella sektorilla tulee olemaan aktiivimallissa. Lintilä ei luvannut aktiivimalliin muutosta mutta totesi, että ”se mahdollisuus on olemassa”.

Kelan Aaltosen mukaan vapaaehtoistyön ottaminen mukaan aktiivimallin vaihtoehtoihin saattaisi olla palikka, jolla muun muassa pitkään työttömänä olleet saataisiin osallistumaan yhteiskunnan toimintaan.

– Silloin sillä voisi olla vahvempi syrjäytymistä ehkäisevä vaikutus. Nythän voi olla, että ne jotka eivät yhtään aktivoidu lain osoittamalla tavalla, eivät vain aktivoidu. Silloin tehdään vain mekaanisia siirtoja perustoimeentulon asiakkaaksi, Aaltonen sanoo.

Myös ministeri Lintilä myöntää, että aktiivimalliin liittyy ongelmia, kuten iäkkäiden työttömien ja pitkäaikaistyöttömien asema.

– Olet pitkäaikaistyötön 60+ [vuotta]. Varmasti haasteellinen tilanne kokonaisuutena. Tällainen tarvitsee ehdottomasti yksilöllisiä ratkaisuja ja siksi näiden resurssien [TE-keskusten] huomioiminen on erittäin tärkeää, Lintilä sanoi Ykkösaamussa.

Lue lisää:

Ay-ekonomisti tunnustaa ehdottaneensa aktiivimallia: ”Pienetkin marjat on nyt poimittava – tilanne niin vakava”

Antti Rinne vastaa niskalaukaus-heitosta tyrmistyneille: ”Pettymys tulee esiin sadoissa viesteissä ja puheluissa”

Menikö aktiivimallin arvostelu jo liian pitkälle? ”Törkeitä kielikuvia ei pitäisi levittää edes vitsillä”

Professori aktiivimallista: ”Hallitus ajoi poliittiseen miinaan - kyse ei ole vain siitä, että työttömälle turvataan toimeentulo”

Faktakulma

Työttömyysturvan aktiivimalli

Lyhytkestoiseksi jäävässä työttömyydessä työttömyysturvan taso nousee nykyisestä. Työttömyysturvan omavastuuaikaa lyhennetään 7 päivästä 5 päivään. Omavastuupäivät lisääntyvät, jos ei täytä aktiivisuusvelvoitetta 3 kuukauden tarkastelujakson aikana.

Jos aktiivisuusehto ei täyty, työttömyysetuutta alennetaan 4,65 % seuraavan 65 maksupäivän ajan. Tämä tarkoittaa peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea saavan etuudessa ilman korotusosia noin 32,40 euroa kuukaudessa, jolloin tuki pienentyisi noin 697 eurosta 664 euroon.

Aktiivisuusehdon voi täyttää tekemällä työtä tai yritystoimintaa tai olemalla työllistymistä edistävässä palvelussa tai toiminnassa. Pääsääntöisesti vaaditaan 18 tuntia työtä kalenteriviikon aikana. Yritystoiminnassa on tienattava vähintään 240 euroa tarkastelujaksolla. Työllistymistä edistävissä palveluissa, rekrytointikokeilussa tai -koulutuksessa pitää olla vähintään 5 päivää.

Työttömyysetuuden maksajat eli Kela ja työttömyyskassat valvovat aktiivisuusvaatimuksen täyttämistä. Aktiivimallista suljetaan pois henkilöt, joilla on vireillä työkyvyttömyyseläkettä koskeva hakemus tai jotka saavat jotakin etuutta osittaisen työkyvyttömyyden, sairauden tai vamman perusteella. Lähde: Hallituksen esitys

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
palkaton talkootyö tai muu vapaaehtoistoiminta ei tällä hetkellä kerrytä niin sanottuja aktiivisuuspisteitä.

Eikä kerrytä valtiolle tuloja ,eikä työttömän talous kohenne euroakaan.

Mutta yleishyödylliset,verottomat säätiöt ja järjestöt tulevat kasvattamaan ilmaistyöllä varallisuuttaan.
Joka oli-15 11Mrd .Joka ei hyödytä esim.työllistämistä mitenkään.
lähde:
Keskustan sivut.
Onko tuo järkevää PK-yritysten kannalta jotka tarjoavat myös palveluita?

Pasi Anttila

Maksokos ay-liike tuotoistaan veroja?

Ja itse asiaan. Haluaako Kalkela että ihiset istuvat toimettomina kotona ja syrjäytyvät työtä odotellessa. Muistaakseni syrjäytyminen on kallis juttu ja inhimillisesti vielä kalliimpi.

Näillä toimenpiteillähän tätä syrjäytymisvaarassa olevaa väestönosaa pyritään pitämään aktiivisena ja kun osallistuu yhteiskunnan toimintaa jollain tasolla se auttaa ihmistä myös henkisesti. Kokee olevansa osa yhteiskuntaa.

Ja ennenkun rupeet paasaamaan mitään voin kertoa eläneeni tuotakin elämänvaihetta ihan tarpeeksi joten tiedän mistä puhun. Voi olla että mulla on ilmaistyön ja hyväntekeväisyystyön epävirallinen suomenennätys

Marja-Liisa Kalkela

Maksokos ay-liike tuotoistaan veroja?
Entä EK,MTK,SPR,SRK ?
Luultavasti kaikkia edm.koskee samat lait mitkä eduskunta on tehnyt,kun yleishyödysille verovapaudet antoi.
Maksaako Nuorisosäätiö? Vai mistä sen rahat riittää Viroon rakentaa kovanrahan asuntoja?

Irma Asikainen
Vastaus kommenttiin #34

"Luultavasti kaikkia edm.koskee samat lait mitkä eduskunta on tehnyt,kun yleishyödysille verovapaudet antoi."
Mulle ei kyllä ole vieläkään selvinnyt, millä tavalla AY-liike olisi yleishyödyllinen? Sehän hyödyttää vain palkanssajia ja riistää työnatajia ja maksamaatomien verojen muodossa myös yhteikuntaa.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #42

Riistää? Ketkä tekee yritykselle tuotteen jonka ne myy ja josta saa yritykselle tuottoja,pomoille ja muille palkat ja osakkeenomistajille tuotot pörssiyrityksessä?
Ketkä veroillaan ja ALV pitä yhteiskunnan palvelut pystyssä? Palkansaajat ja kotitaloudet.
AY riistä millään maksuilla yrityksiä.Kyllä ne verot ja maksut on tehnyt yrityksille kansan valitsemat 200 kansanedustajat Argadian mäellä.Oikein lailla enemmistön päätöksenä.
Voi kiesus. AY "tekee" jo laitkin itse yrityksille ohi eduskunnan.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #58

Kaikki "työttömät" sitten samalle viivalle joille verovaroista maksetaan

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001620411.html

Tuhat maanviljelijää ryntää eläkkeelle jo 56-vuotiaina

Risto Syvälä, maatalousyrittäjien eläkelaitoksen eläkeyksikön päällikkö sanoo, että tuen hakijoiden määrä on selvästi lisääntynyt ja lisääntynee vuodenvaihdetta lähestyttäessä. Tuen hakijat ovat etupäässä niitä, joita ”uhkaa” tuo 59-vuoden ikäraja.

– Arvelen, että hakemuksia tulee tänä vuonna noin tuhat, Syvälä sanoo.

Maanviljelijä voi nykysäädösten mukaan päästä eläkkeelle 56-vuotiaana, ja ”uinuvalle” eläkkeelle jo 51-vuotiaana. Maanviljelijöiden eläkkeet maksetaan verovaroista.

– Itse asiassa näissä eläkeasioissa on menossa odotteluvaihe, odotetaan mitä kaiken kaikkiaan tapahtuu vuonna 2017.
01.10.2013
Demokraatti

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #94

Luopumistuki korvaa maatalousyrittäjän toimeentulon(Tuki ?) vanhuuseläkkeelle pääsyyn asti.
Tuen saaja voi edelleen tehdä myös pieniä sivutöitä.
Maanviljelijöiden eläkkeet maksetaan verovaroista.
Demokratia.fi

Maatalouden luopumistukijärjestelmän on määrä päättyä vuoden 2018 loppuun, Maatalousyrittäjien eläkelaitos Mela tiedottaa.
-Toistaiseksi vireillä ei ole aloitteita, joilla luopumistukijärjestelmää jatkettaisiin tämän jälkeen, joten ensi vuosi näyttäisi olevan luopumistuen viimeinen vuosi.

Luopumistuelle jäämistä suunnittelevan kannattaa toimia pian
Luopumistuelle jäämistä suunnittelevan kannattaa tehdä luopumistukihakemus jo heti alkuvuodesta 2018.

Luopumistuen määrä keskimäärin (8/2016)
yhteensä 1 088 e/kk
(Työttömän toimeentulotuki n.487e/kk työvelvoite)

JK.THL poisti-14
edm.ammatin raskaaseen työhön laskettavaksi ammatiksi.
Paitsi naisten osalta.
lähde:
IS

Irma Asikainen
Vastaus kommenttiin #50

Ihanko se duunari vaan huvikseen ne hommat tekee? Eivätköhän ne jokainen vaadi siitä vähintäänkin kohtuuullisen korvauksen? Eivätkä ne työntekijät pitäisi pystyssä mitään, jos ei sistä kirottua työnantajaa olisi. Sitä raivostuttavaa alistajaa, joka on pannut omaisuutensalikoon, perheensäkin omaisuuden, antanut sille yritykselle kaiken ja sitten saa haukut palkakseen. Ihanko sen pitäis tehdä täm kaikki ihan vaan siinä hyvässä tarkotuksessa, että duunari tulee ja vie kaiken. Kyllä siitä lempo sentään on jotian jäätävä viivankin alle.
"Voi kiesus. AY "tekee" jo laitkin itse yrityksille ohi eduskunnan." Niin, luultavasti sinäkin oletjo sitä ikäluokkaa, että muistanet varmasti ajan, kun ei hallitus pieraissutkaan ilaman "Hakaniemen herrojenlupaa", saati sitten, että se olis jonkun lain säätänyt ilman sitä. Eipäs nyt kaunistella asiaa, vaikka kieltämättä näyttää siltä, että seaikakultaamuistot, mutta kyllä ne olisvat MTK ja SAK,jotka tätä maatavuosikymmeniä hallitsivat.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #60

Aivan .Kumpikin tarvitsee toisiaan.Kummallakin osapuoluella on oma edunajaja
-EK työnantajapuolella.
-Palkansaajilla SAK.
-Maatilayrittäjillä MTK
-PK-yrittäjillä Yrittäjät.

Kyllä muistan ajan.
Oli metalli ja sähkölakko joka kesti kauan-70 luvulla.
Urkki komensi EK ja SAK ukot pöytään ja sanoi:Ykskään ukko ei lähde täältä ennenkuin nimet on papeissa.
Lakko loppu siihen.
Urkki ei kumarrellut vuorineuvoksia .
Oli kova työttömyys.Urkki haki itse Kostamuksesta sopimuksia jossa työt teki suomalaiset työntekijät.

Irma Asikainen
Vastaus kommenttiin #62

No hyvä, tähän asti olet järjestelmällisesti kiistänyt asian. Mutta, kun nyt ystävällisesti mainitsit, niin mihin unohdit sen "lyhenteen", joka ajaisi vähäosaisten ja vanhusten asiaa? Nämä manitsemasi edunsaajajärjestöt ajavat kukin omien viiteryhmiensä etuja, mutta siinä samalla jalkoihin jäävät he, joille olisikaikista tärkeintä, että joku ajaisia asioita heidän puolestaan, kun he eivät useikaan siihen itse kykene.
Ja, missä ovat nyt ne urkit, jotka pistäisivät nämä edunsaajaryhmät kuriin? Meillä on vain joukko vellihousuja, jotka kumartavat vain EUn suuntaan ja pyllistävät samalla kansaan päin. Tai no, EU on hyvä asia, sillä muuten olisimme täällä periferiassa ihan yksin.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #71

lainaus:
joka ajaisi vähäosaisten ja vanhusten asiaa?

Nyt korva tarkkana .Aina vaalien alla joka ikinen puolue ajaa vanhusten,lasten ja köyhien asioita. Aina.
Siihen asti kunnes ahteri on tukevasti eduskunnassa ja omaneduntavoittelijoilla on itsellä varma leipä vuosiksi eteenpäin.
Jopa sopeutumaan työttömyyteenkin jos kansa sattuisi pudottamaan eduskunnasta pois seuravissa vaaleissa.

Irma Asikainen
Vastaus kommenttiin #81

Mutta kun demarit höpöttävät sitä vaalien välilläkin ja toimivat kuitenkin juuri päin vastasella tavalla. Se se juri tässä koomisinta on. Ja kansa jaksaa uskoa kuin raamatuun, eikä voi myöntä, että olisi syytä tehdä totaalinen täyskäännös, jos meinaisi saada tässä maassa asiat kuntoon.

Ilmari Jokinen
Vastaus kommenttiin #60

Sisämarkkinoille tehdyistä tuotteista sekä palveluista maksaa kuluttaja eli asiakas. Hän määrää lompakollaan. Ei mikään työnantaja vaan ostovoimasta vastaavat duunarit.
Yrittäjä kyllä tietää tämän kuinka tärkeää on duunarin kantama raha.
Kansaa pyritään uunottamaan yrittäjän tärkeydestä. Jos ei kelpaa yrittää niin aukon ottaa joku muu yrittäjä. Markkina on rajallinen.

Marja-Liisa Kalkela

Nyt Lintilä maksakaa hänelle väärillä perusteilla katkaistut tuet korkojen kera.

Työtön keitti kahvia kierrätyskeskuksessa – Pirkanmaan TE-toimisto katkaisi tuen
21.08.2013
AL
Parkanolainen työtön Eija Partanen menetti työttömyysturvansa, koska keitti kahvia ja auttoi kierrätyskeskuksen avajaisissa
- vapaaehtoistyönä.
Asiasta kertovat Ylä-Satakunta, Yle ja Ilta-Sanomat.
Pian tämän jälkeen Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimisto lähetti naiselle kirjeen, jossa ilmoitettiin, että tämän työttömyysturva on katkaistu. Syy oli toimiston mukaan se, että Partanen työskenteli kierrätyskeskuksessa.

Toimisto teki päätöksensä lehtijutun perusteella.
Perusteluna käytettiin myös sitä, että hänet oli nähty Marmiassa usein.

Työttömyysturva katkaistiin 10. tammikuuta, eikä Partanen ole sen jälkeen saanut tukia.
Pirkanmaan TE-toimisto on sitä mieltä, että
- sellaisella työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen, joka

työskentelee palkatta yrityksessä tai tehtävissä,

-jotka yleisesti tehdään yritystoimintana tai työsuhteessa.

Irma Asikainen
Vastaus kommenttiin #63

Luullakseni Lintilä olisi vararikossa alle aikayksikön, jos hän alkaisi makselemaan kaikki väärin perustein pidätetyt tuet, mutta KELA sen sijaan voisi alkaa oiko rötöksiään, jolloin monenkin ihmisen arki helpottuisi huomattavasti.

Matti Karnaattu

Vapaaehtoistyöllä on väliä. Suomessa on tehtävää työtä sadan miljardin edestä mutta ei rahaa maksaa. Niitäkin tehdään mutta se taas on pois jostain muualta.

Se että osa saa tehdä vapaaehtoisesti jotain yhteiskunnan eteen, vie työkuormaa pois niiltä jotka rehkivät kellon ympäri (esim. monet pienyrittäjät). Vapaaehtoistyön tekeminen toisin sanoen lisää tuottavuutta, tasaa työkuormaa ja mahdollistaa välillisesti eurojen saamisen tähän maahan.

Vapaaehtoistyössä tosin pitäisi olla järkeä sikäli, että jos on mahdollista tehdä hyödyllistä asiaa omien ammatillisten vahvuuksien puolesta, se pitää olla ensisijaista. Auttaa säilyttämään ja kehittämääb työkykyä.

Itseasiassa hyväksyn täysin tuon aktiivimallin mikäli poistetaan noita epäkohtia, eli vapaaehtoistyö pitää kelvata ja toisaalta työn vastaanottaminen tai vapaaehtoistyö ei saa katkaista työmarkkinatukea. Sittenhän tuo systeemi toimii just niinkuin pitää, eli saa sen porukan mitä ei oikeasti kiinnosta mikään tekemään jotain.

Tietysti tuokin voidaan sössiä että joku muu määrää mikä vapaaehtoistyö auttaisi jonkun työllistymistä ja osaamisen kehittämistä parhaiten, ihan kuin sen tietäisi joku mitään osaamaton virkailija. Äkkiäkös sitä on biotekniikan osaaja tai tekniikan tohtori pompotettavana jossain piirileikeissä vaikka se varmaan tietäisi hyödyllisempääkin tekemistä työtä etsiessä.

Tosi To

En kannata! Tämäntyyppinen "paikkaus" olisi vain hiljainen hyväksyntä aktiivimallille ja vastaavan kaltaisille "uudistuksille ts. kyykytykselle. Tämä ajaa osallistavan, eli oikeasti vastikkeellisen, sosiaaliturvan linjaa. Eli sosiaaliturvan alasajoa. Ja: onko valtiovallalle raportoiminen ilmaiseksi tehtävästä vapaaehtoisuudesta enään VAPAAEHTOIStyötä? Jyrkkä ei, toivottavasti ihmiset epätoivossaan ei suostu tähän - eikä mihinkään kurjistamiseen.

Marja-Liisa Kalkela

Alkoi työvoimapula ja KIKY työllistää hyvin:

Taloussanomat: S-ryhmä aloittaa yt-neuvottelut Stockmannin Herkun oston jäljiltä 25 henkilöä.
Savon Sanomat · 6 tuntia sitten

Ilkka-yhtymän kustannusyhtiö irtisanoo 17 työntekijää
· 1 tunti sitten

26.10.2017
KL
Metsähallitus Metsätalous Oy:n kilpailukyvyn turvaaminen ja
- kannattavuuden parantaminen
edellyttävät tiedotteen mukaan tehostamista toimintaan.
Yhtiö käynnistää yt-neuvottelut, jotka koskevat kaikkia 276 metsuria.

4.1. 11:26
Orion käynnisti yt-neuvottelut laboratoriotoiminnoissa

Kone sanoo irti 1000
TS-17

-Cargotec vähentää 170 työntekijää
29.12-17

PANKIT15.12.-17
Osuuspankeissa käydään yt-neuvotteluja hissukseen -
fuusiot vieneet kartalta 11 pankkia

Irma Asikainen

Onkohan kukaan tullut ajatelleeksi, miten vaikea pitkäaikaistyöttömän on osallistua näihin palkattomiin pakkotöihin, jotka nekään eivät aina ole siinä omalla nurkalla? Tarvitaan bussilippu, tarvitaan VAATTEITA, että voi lähteä ihmisten ilmoille, tarvitaan sellaista ruokaa, jonka voi ottaa mukaan (kaurapuuro ei oikein sovi evääksi) ja ennen kaikkea tarvitaan monesti myös lisää itsetuntoa, sillä kaikki ympärillä työskentelevät ja työstään palkkaa saavat ihmiset eivät aina ole kovinkaan ymmärtäväisiä eivätkä hienotunteisia - jotkut heistä saattavat olla erittäinkin julmia. Ihan hullun kuuloista teistä, jotka ette tunne tätä työttömien maailmaa, mutta monet pitkään työttömänä olleista eivät ole voineet ostaa itselleen vaatteita kenties moneen vuoteen, eikä heillä ole muutenkaan valmiuksia välttämättä lähteä "tavallisten" ihmisten pompoteltavaksi johonkin "kellekään muille kelpaamatttomaan työhön".
Olin itse aikoinaan tukityöllistettynä puoli vuotta ja vio hemmetti, että ne haaskat jaksoivat röykyttää. Jos minä en olisi näin kova luu,niin olisin ensimmäisen viikon jälkeen lähtenyt haneen ja ottanut miten pitkän karenssin tahansa, mutta taistelin sen puoli vuotta siksi, että minulle luvattiin vakkaripaikka en jälkeen. vaan annas olla, kun puoli vuotta tuli täyteen ja sain luotua järjestelmän valmiiksi, päättikin johtajan vaimoa istua pallilleni isolla palkalla. Helphan se oli, kun olin tehnyt kaiken valmiiksi - ja kaiken ilman palkkaa. Jäin jopa tappiolle, kun maksoin matkat ja kaiken itse.
Tässä on minusta yksi suuri kysymys, mille kukaan noista päättäjistä ei varmaan ole suonut ajatustakaan, SILLÄ HE EIVÄT TIEDÄ, mitä se pahimmillaan ja parhaimmillankin on. Ensin pitäisi ihminen saattaa takaisin siihen kuosiin, että hänellä olisi edellytykset lähteä "normaalien" ihmisten ilmoille, eikä tämä tarkoita vain vaatetusta, vaan hänen itsetuntonsa pitäisi saada palautettua edes jonkilaiselle tasolle.
Tämä ei koske pelkästään pitkäaikaistyötömiä, vaan usein myös työttömiä, joiden työsuhde on vasta loppunut ja juuri se saattaa usein olla syy siihen, että hän on pudonnut ulos "kärrystä". Työyhteisöt saattavat olla julmia, ja kaikkien "kantti" ei välttämättä kestä sitä, vaan pikkuhiljaa he ajautuvat nurkkaan ja lopulta putoavat reunan yli.
Kirjoitin eilen tuolla jossain leipäjonojen arjesta ja jos joku epäilee snomaani, niin tähänkin asiaan löytyisi vastaus sieltä, MEINAAN JOS VAIN JOTAKIN PÄÄTTÄJÄÄ SATTUISI KIINNOSTAMAAN.
Eli, ennen kuin hutkitte, jospa vähän tutkisitte ja vaikkapa uhkailujen sijaan panostaisitte näiden ihmisten auttamiseen jaloilleen. Se ei nimittäin Aktiivimallilla tapahdu.

Marja-Liisa Kalkela

Hyvin kuvasit tilanteen.
Kannataisi kuunnella asiantuntijoita.
Taloustutkija Mika Pantzar on uransa aikana kritisoinut paljon suomalaista konsensushakuisuutta, mutta uuden hallituksen uhkavaatimusta hän pitää järkyttävänä.

– Suomi on sopimusyhteiskunta, ei kiristäminen toimi täällä. Olemme vakavien konfliktien tiellä.

Pantzarin mukaan vastakkainasetteluiden kärjistäminen vie Suomea kohti yleislakkoa ja ehkä jopa ennenaikaisia eduskuntavaaleja.

– Hallitus ottaa liian suuren riskin, tässä on todella kovat panokset. Yhteiskuntarauha on vaarassa.
Yhteiskuntarauhaa horjuttaessaan hallitus ottaa myös suuren taloudellisen riskin.
(Sijoittajat kaikkoaa )
Jos kansalaisten kokemus sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta murenee, ihmisten luottamus toisiinsa ja yhteiskuntaan joutuu koetukselle, ja viime kädessä siitä kärsivät kaikki.
lähde:
minimahti .fi

Pasi Anttila

Etkö ole seurannut ay-liikkeen kommentteja ja reagoimista. Ei puhettakaan mistän yleislakoista jostain mielenilmauksesta ehkä. Ärhentelevät hampaattomasti ja ikäänkuin virkansa puolesta. Taitavat olla jopa samaa mieltä asiasta ja tunnustavat että jotain tarttis teherä. Ralf Sund hyvänä esimerkkinä.

Ei ay-liike taistele työttömien puolesta, vain työssäkäyvien jäsentensä puolesta.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #32

AI? Tulevatkin palkansaajat jotka joutuu työttömäksi, joutuu kyykytettäväksi tulevaisuudessa.
Jos ne maksaa tilistään ansiosidonnaiseensa ja niiltä viedään ne työttömänä
niin veikkaan että nousee iso haloo.
AY pomot on vain viestin vieviä,mitä jäsenet päättää yhdessä enemmistöllä toimista.

Pasi Anttila

Tottakai jokaisesta asiasta löytyy vaikeita juttuja, mutta pitääkö aina pyrkiä ajattelemaan vaan negatiivisuudesta käsin. Noin kun kaikki ihmiset ajattelisivat roikuttas vieläkin puussa. Mitään ei koskaan olisi saatu aikaseksi.

Hitto annetaan sitten ihmisten istua kotona ja ihmetellä että mihinkö se elämä katosi.
Lutteria lainatakseni, tässä istun enkä muuta voi...niinkö

Irma Asikainen
Vastaus kommenttiin #39

Kyllä siinä on vähän vikaa niin sysissä jos on sepissäkin. Koulujärjestelmämme hampaattomuus ja näiden vanhempienkin saamattomuus. Kaikki pitää ostaa valmiina, kaikkea roinaa pitää saada, vaikka esim. kotona tehty ruoka olisi niin terveellisempää kuin halvempaakin ja monista asioista voisi säästää, jos vain halua olisi. Kun katsoo kaupassa noiden nuortenäitien ruokakärryjä, niin ei kyllä yhtään ihmettele, että ahat eivät riitä. Ja toinen asia, miten se raha riittää istua kaljalla ja polttaa röökiä, jos ei ole lapselle ruokaa? Nämä ovat asioita, joihin myös kannattaisi paneutua. Tosin stämä uusavuttomuus kulkee usien perheessä, kun äiti ei ole osannut tehdä mitään, niin mistä se lapsikaan olisi voinut oppia, mutta jos elämäntilanne on vaikea, itää silloin opetella elämään sen tilanteen mukaan. Jos on kuitenkin normaalilla ajatustoiminnalla varustettu ja lapsentekotaitoinen, niin silloin oppii tekemään myös ruokaa,jos vain haluja on. Aikaa ainakin on, kun lapset viedään päiväkotiin tai kouluuna ja päivä sen kun löhötään.
Nyt joku kysyy, että miksi nyt käännän kelkkani, kun äsken puolustin heikompiosaisia, mutta en minä käännä kelkkaani, vaan tuon esiin tämän toisen pyolen, tai yhden niistä kaikista puolista. Tämä on juuri sitä, mitä tarkoitin sillä ongelmien moninaisuudella. Pitää erottaa kyvyttömyys, saamattomuus ja laiskuus, sekä ihan omana lajinaan työtä vieroksuva tyyppi.
Ja vielä yksi asia, kun lapsia tehdään tähän maailmaan, niin pitäisi jo siinä vaiheessa miettiä, onko varaa (tai haluja)elättää niitä, vai tehdäänkö ne ihan suoraan yteiskunnan kontolle, niin kuin nykyään tuntuu suuntaus olevan.

Irma Asikainen

Pasi, tämä nyt jää tähän minunkommenttini alle, joten yritän tässä vähän puolustautua. En suinkaan ole ajatellut negatiivisesti, päin vastoin,, olen monessa kohden puolustanut tätä "pakkotyömallia" sinä mielessä, että meillä on paljon niitä, jotka konstsilla millä hyvänsä yrittävät laistaa työstä, mutta lähtökohtaisesti yritän pitää näilläkommenteillani sen kaikista vikeimmassa asemassa olevan puolta - sen ihmisen, jolla ei enää itsellään ole voimia, eikä mahdollisuuksiasaada ääntään kuuluviin. Nämä Liitoissa roikkuvat ja työelämän syrjässä roikkuneet ovat usein sen verran aktiivisia, että paärjäävät kyllä ominensakin, mutta kun tämä malli ei mitenkään eroa näiden "ressukoiden" kohdalla, vaan uhkaa julmasti pistää heidätkin entistä ahtaammalle. Toivottavasti luit tuolla myös sen kohdan ,missä peräänkuulutin tähän malliin toimepiteitä, joilla näiden pahnan pohjimmaisten kuntouttaminen TYÖNHAKUKUNTOO voitaisi myös huomioida. Peesaan sinua monissa, jopa useimmissa asoissa,vaikka en joka kommentin perään sitä kirjoitakaan, mutta itse siellä pohjamudissa aikoinaan ryömineenä koen jotenkin velvollisuudekseni kailottaa näidan TODELLISTEN PUTOAJIEN puolesta. Se, että täällä pyöritellään euroja, arvostellaan millin ketäkin(myönnän, että syyllistyn siihen itsekin) ja etsitään syyllisiä, ei vie tätä asiaa eteen päin, vaan on etsittävä ne kipukohdat ja haettava niihin ratkaisuja. Tämä on minun pointtini.

Tiina Virtanen

Yksityinen työttömyysturvakassa

Smurffihalitus on toukokuussa päättämässä Suomalaisten työttömyysturvan.
Oppositio on hiljaa. Ja ennen kaikkea liitot ovat hiiren hiljaa.
Valtio kerää jokaiselta työssä käyvältä 1,9 % työttömyysvakuutusmaksua,
mutta mihin ne rahat menevät? Yritystukiaisiin, maanviljelijöidn ja yrittäjieen ylinmääräisiin eläkkeisiin.
Luulisi, että liitot ärähtäisivät, mutta mitä smurffien joukossa on muutama ostettu luopio.

Liitot ovat päättäneet olla ajamatta asiakkaittensa asiaa.

Miksi maksaa kalliita jäsenmaksuja liitoille? Mitään vastinetta et rahoillesi saa.

Siis miksi emme perustaisi yksityistä, riippumatonta työttömyyskassaa.

Kaikki jotka haluavat liittyä kassaan maksavat itse vapaaehtoisesti tietyn prosentin palkastaan.

Kun tulee korvausten aika kassa maksaa niin kuin oli liittyessä sovittu. Ihan niin kuin missä tahansa
maksusopimuksessa.
Silloin ei mitkään poliitikkojen oikut, virkamiesten vehkeilyt tai kolmannet tai neljännet
osapuolet pääse vaikuttamaan korvausten maksuun.

Marja-Liisa Kalkela

Totta.Jokainen palkansaaja maksaa veroa ,ALV24% veroluonteisia maksuja
työssä ollessaan omaa sosiaaliturvaansa varten. Jolla työttömyyden aikana turvataan elanto kun säännölliset ansiotulot loppuu.
Työtön ansiosidonnaisesta toiseen kertaan veroja 24%
Työmarkkinatuesta 20%.
Jotain rajaa sentään tähänkin touhuun.

Kepun ikiaikainen haave palasi 100vuotiaaseen Suomeen.

Taksvärkki palkansaajille.
-Työtä ilman palkkaa .Itse maksamansa sosiaaliturvansa saamiseksi.

Lintilä voisi vilkaista mitä perustuslaki,työlainsäädäntö sanoo ilmaistyöstä ja yhdenvertaisuudesta Kansan sosiaaliturvasta kaikille ilman ehtoja.

Metkaa kuinka juuri työttömien tukien kohdalla lakeja on kumottu urakalla jo-94 lähtien. Tehty uusi tiukempi viritys tuen saamisen ehtoihin .

Joko rikkailta poistetaan 12xvuodessa17v/per lapsi lapsilisät?
Köyhät toimeentulotukea saavt ei niitä ole saanut 24 vuoteen sitten -94 jälkeen kun Kepu ne poisti Ahon hallituksessa.

Marja-Liisa Kalkela

Työttömyysturvan rahoitus:
Työttömyysturvajärjestelmää koordinoi pääasiassa Kansaneläkelaitos Kela ja rahoittaa ansiosidonnaisen työttömyysturvan osalta Työttömyysvakuutusrahasto TVR.

TYÖTTÖMYYSTURVAN RAHOITUS JA KUSTANNUKSET
Työttömyysturva rahoitetaan lähes täysin veroilla.

Vai miksi luulet että hallitus pääsee ronkkimaan myös ansiosidonnaisia päivärahojen kestoa ja ehtoja?

Irma Asikainen

Eiväthän liitot työttömistä välitä sen jälkeen, kun nämä ovat pudonneet ansiosidonnaiselta, koska he eivät enää maksa liiton maksuja.
Liitot keräävät jäsenmaksuja lähinä lakkorahastoihin, joilla rahoitetaan sitten lakkoja ja tehdään sillä tavoin uusia työttömiä. Ei ole liittojen intresseissä tukea työllisyyttä, vaan tukea jo työssä olevia jäseniään.

Irma Asikainen
Vastaus kommenttiin #17

Joskus pitää ottaa pakko käyttöön, kun ei muu auta, mutta ehkäpä tämä nyt aiheuttaa sen verran häslinkiä kaikissa työttömyyden hoitoon liittyvissä asioissa, että hallituksen on pakko ryhtyä tarkastelemaan asioita laajemmasta prspektiivistä käsin ja etsittävä kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Ainakin tässä nyt on tullut ilmi sellaisia ongelmia, joista ei juurikaan olla nähty aikaisemmin julkisuudessa minkäänlaista mainintaa. Tuo työttömien kirjo kun on huomattavasti laajempi kuin yleensä ymmärretään ja heidän ongelmansa ovat huomattavasti laajemmaat, joten jokaiselle ei voi sorvata yksilöllistä mallia, vaan tätyy löytää malli, joka palvelee mahdollisimman monia, jolloin näille kehän ulkopuolelle jääville voidaan järjestää riittävästi resursseja, että heidänkin ihmisyytensä voidaan pelastaa. Rinnekin voisi laittaa aivonystyränsä hyötykäyttöön ja jättää tuon turhan retoriikan syrjään, kun sillä ei kukaan mitään pysty rakentamaan.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #24

Eikö sinne-15 valittu 200 hoitamaan asiat kuntoon?
3x4v=12v mennyt jo ja yhä eivät ole pystynyt mihinkään. Olisiko aika pistää kierrätykseen koko porukka ja valita täysin uudet ajamaan asioita?

TYöttöminä on myös porvareita äänestäviä. Liekö tyytyväisiä hallituksen toimiin?

Irma Asikainen
Vastaus kommenttiin #41

Sinne valittiin 200 todellisuudesta vieraantunutta, kaiken kansan tunnistamaa julkimoa, joita ei todellisuudessa kiinnosta muu, kuin galluptulokset aina kulloisellakin mittauskaudella.
Ja se, miten kauan tässä on mennyt aikaa saada mitään näkyviä tuloksia, johtuu kyllä pitkälti tästä vihon viimeisestä jarrusta, eli AY-liikkeesta. Niin kauan, kuin meillä työllisyyspolitiikka on näin jäykästi formuun rakennettua ja niin työnantajavastaista kuin se nykyisellään on, ei meillä saada mitään kunnon ratkaisuja aikaan. Ei niin, että ammaattiyhdistysliike suoraan toimisi, vaan näiden välikäsiensä, SDPn ja kommareiden ansiosta kaikki vähänkin työllistämistä OIKEASTI edistävä torpataan ja ajetaan vain niiden etuja, jotka kuluva liikkeen vaikutuspiiriin.
Ja työttöminä on tosiaan myös porvareita äänestäviä, koska nänä liittojen pakkokeinot pakottavat heidätkin näihin samoihin jääräpäisiin käytäntöihin ja osalliseksi siitä työvoimapolitiikasta, mitä meillä harjoitetaan. Ainakin omissa työpaikoissani suurin este edistykselle ja joustavalle työvoimapolitiikalle ovat olleet nämä jarrumiehet, Kyllä siinä ovat sitten jalkoihin jääneet niin kommarit kuin porvaritkin, jotka useimmiten olisivat olleet oman etunsa vuoksi valmiita joustamaan, mutta heille ei annettu siihen mahdollisuutta. Että silleen. Kyllä se kaikki lähtee sieltä samalta sylttytehtaalta.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #46

Mitä mieltä olet siitä onko MTK jarruna maatalous ym.tuilla?
Entä yritykset kun ne saa 5Mrd/vuodessa yritystukia verovaroista mutta työpaikkoja vain ei synny?
Kelamaksunpoisto-10 työllisyyden vuoksi
Yhteisövero-ale 20% -"-
Sosiaaliturvamaksuja siirrettiin palkansaajien maksettavaksi n.vajaa 900milj/v -15 työllisyyden vuoksi
Kreikka-tukipaketitkin oli meidän "työllisyyden" ja investointienkin takia?
Kertoili Kiviniemi ja Katainen kuorossa.

Vähän on vedätyksen makua tukien perusteluille.

Irma Asikainen
Vastaus kommenttiin #51

Maataloustuistahan suurin osa tulee käsittääkseni EUlta, mutta se, ovatko kaikki tuen saajat oikeutettuja tukien saantiin, onkin sitten eri asia. Toisaalta, onko meidän tarve ylläpitää näin korkeaa omavaraisuusastetta on mieletäni toinenkysymys, sillä viljeleminen leudomman ilmaston alueilla olisi sekä edullisempaa, että tuotavampaa, mutta en näe sillä olevan nyt tämän asiankanssa mitään tekemistä, sillä nämä eivät ole toisistaan riippuvaisia.
Mitä taas tulee näihin hallitusen työllisyyttä edistäviin toimiin, jotka mainitsit, niin nehän ovat jo tuottaneet tulosta, kun työllisyys on vähentynyt, talous voi paremmin kuin aikoihin ja molemmat asiat on mielestäni posistiivisella puolella. Se, onko tämä kehitys riittävän nopeaa ja toimet riittävän tehokkaita jää nähtäväksi, mutta ne eivät sinällään vielä ratkaise mitään, sillä jollei näitä työvoimapolitiikan jäykkiä pelisääntöjä kyetä muokkaamaan joustavammaksi, ei ainakaan vakituisten työpaikkojen määrä merkittävästi lisäänny ja se on kiinni työmarkkinajärjestöistä - niistä yksinomaa.
Mutta, sikäli kuin oikein muistan, olit sinäkin tuolla toisaalla vaatimassa jopa kolmen vuoden palkaa irtisanotulle työntekijälle, mikä vähintäänkin lakkauttaisi vakituiset työpaikat kokonaan. Kuka hullu enää uskaltaisi palkata ohmisätyöhän, jos ei niistä tarvittaessa pääsisi eroon. Hitto vieköön, jos onnistut palkkaamaan jonkun tumpelon, joka parhaimmillaan vie koko työpaikan työmoraalin ja et pääse siitä eroon kuin isolla rahalla, niin ei niin hullua työnantajaa olekaan, että se tähän hasardiin lähtisi mukaan.
Ja sitten Kreikka. Totta kai mina kismittää, että sinne heitettiin iso läjä rahaa, mutta se oli sillon, eikä sitä enää kannata märehtiä. Mennyt, mikämennyt ja nyt vaan pitää katsoa eteen päin, yrittää selvitä parhaalla mahdollisella tavalla sillä mitä on jäljellä ja rakentaa tulevaisuus näistä lähtökohdista käsin.Menneessö roikkumisella ei mitään saavuteta, joskin siitä kannattaa ammentaa ne hyvät asiat ja loda kylkeen parempia.

Irma Asikainen
Vastaus kommenttiin #52

Luuletko, että liitto tukisi sinua ansiosidonnaisen jäkeen ja luulenpa, että siellä on paljon enemmän, kuin mitä sieltä takasin saadaan. Liiton herrat juhlivat reippasti, kun kansa istuu lakkovahteina. Että kansa on sokeaa.

Ilmari Jokinen

Sain sen käsityksen että SAK kokoontuu ja päättää toimista jo tämän viikon aikana.
Ikärasismi pakottaa ihmisiä istumaan kotona. Valtaosa saa uuden keikan seuraavaan työhön. Esim. Rakentamisala on tätä työtön työssä työtön syklistä.
Nyt potkitaan kaikkia päähän. Ikärasismi on pahempaa kuin jos sanoo jotakin ruskeakorvaiseksi.

Marja-Liisa Kalkela

Pääomatuloja ja muita tuloja ei oteta huomioon, kun sitä maksetaan
55 vuotta täyttäneelle, joka on täyttänyt työssäoloehdon ennen työttömäksi jäämistä tai
työllistymistä edistävän palvelun ajalta.
"Yhdenvertaisuuslain" takia. Luultavammin ilmaistyökään ei ole pakollinen tuen saamiseksi.

Perustulo vähennetään seuraavien etuuksien nettomäärästä:
työmarkkinatuesta ja
peruspäivärahasta
ansiopäivärahasta

Toimeentulotuki
Perustulo otetaan toimeentulotuessa huomioon tulona.
-Työstä kieltäytyminen voi vaikuttaa toimeentulotuen perusosan suuruuden alentamiseen.
KELA-17

Työmarkkinatuen saajalle myönnetyt muut sosiaalietuudet yleensä
vähennetään työmarkkinatuesta.
KELA

Irma Asikainen

"Miksi tuodaan raakileita joissa ei ole päätäeikä häntää." Ehkäpä tässä onkin jonkun hyvän asian alku? Nyt, kun tämä malli on täysi susi ja nostaa näin valtavan korkeita hyökyaaltoja, lienee itsestään selvää, että tätä esitettyä mallia on muokattava ja ehkäpä siinä sitten älytäänkin kuunnella kansan syvien rivien ääntä ja tehdä siitä edes jossain määrin ihmisläheisempi, kun mitä män tähän astiset yritelmät ovat olleet. Toivossaon hyvä elää jne.

Gun-May Arffman

Totta Teemu. Eräskin rouva sai viime vuonna TE-keskukselta puolen vuoden karenssin, kun tarjoili työttömien ruokalassa kahvia. Kertoi virkailijalle ettei saa palkkaa, mutta haluaa tehdä edes jotain kuin vain istua kotona neljän seinän sisällä. Selitys ei mennyt läpi virkailijalle ja karenssi iski. Julmaa on touhu. Lintilä on täysin ymmärtämätön miten TE-keskus toimii ja mitä on työttömän arki.

Pertti Vaulasvirta

Hyvä kun tehdään jotakin!
Parempi on ihmisen tehdä jotakin hyödyllisempää kuin maata kotona passivoitumassa elämäänsä. Tehdä jotakin muuta kuin kirjoitella hakemuksiaan ja jäädä odottelemaan olemattomia vastauksia.
Ei välittäminen ole sitä että jätetään työtön kotiinsa passiiviseksi.

Marja-Liisa Kalkela

Totta.Aktivoidaan työstä irtisanottuja tekemään töitä ettei syrjäydy työelämästä?
Ne aktivoi jotka ei aikuistenoikeita töitä ole ikinä tehnyt.
Vaan on saanut palkkionsa puoluetuista puoluekasvattina ja luottamustehtävästä.

Ammattitaitoinen työelämässä ollut ei tarvitse pupuleikkejä kursseilla eikä aktiivitoimia työllistyäkseen jos työpaikkoja on avoimena ja palkanmaksuhalukkuutta löytyy.

Gun-May Arffman

Juuri näin Kalkela. Lisäksi TE-keskuksilla on eväät karensseihin olemassa nytkin ilman tätä aktiivimallia. Jos työtön kieltäytyy hänelle osoitetuista töistä, karenssi tulee.

Tämä aktiivimalli on härskisti naamioitu hallituksen säästötoimi. Melkoinen nyrkin isku työttömille.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #21

Pitää paikkansa. Työstä kieltäytymältä leikataan tuesta 40% ja 2kk karenssi.

Oli Korkeim.oikeuden päätös ajasta minkä voi leikata sosiaaliturvasta.
Nyt kepun oma "Hovi" onkin päättänyt 90pv karenssista ja leikkauksista ?
Taitaa oikeusvaltio olla menossa kohti banaanivaltion lakeja jos lakeja sorvataan hetken mielijohteesta miten kullekkin hallitukselle on sopivinta.

Kepun johtama KELAN (-56 lähtien )seula taitaa vuotaa jos ilman leikkausta työstä kieltäytynyt on saanutkin tukia.

Snow Flare
Vastaus kommenttiin #21

Eväät on juu mutta todella vähän lähettävät työtarjouksia mutta sekin kun työtä on vähän tarjota mikä olisi sopivaa ja ne mitä tarjoavat ovat sitten osa aika työtä minkä takia melkein pitäisi muuttaa joka 3-6kk ja palkalla ei tulisi uudessa paikassa toimeen.

Pasi Anttila

Koittasit joskus ajatella asioita realistisesti. Kyllä se ammattitaitoinenkin aktiivisuutta tarttee kun työttömyys pitkittyy, ei se ole vuoken tai kahden jälkeen helppo lähtee töihin jos on tottunut kotona oloon. Siihenhän tällä laillakin pyritään, lyhentämään työttömyysjaksoa ja pitämään yllä henkistä vireyttä.

Tuolla kiukuttelulla ei ole mitään positiivista hyötyä. Ylpeys säilyy mutta elämää eikä sen laatua se ei paranna. Tuon läksyn on ay-liikekkin tainnut oppia, niin hiljaisia ovat tässäkin asiassa.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #36

Juurihan tuolla itse totesit ettei yritykset palkkaa ketään jos ei ole tarvetta?

Mitenkähän olis käynyt jos isoikäpolvi olis tehnyt vapaaehtoistyötä ilman palkkaa? Mistähän olisi verot tehty yhteiskunnan ylläpitoa varten?
Jokaisen joka on ilman palkallista työtä maksat sinä veroja sitä enemmän.

Pertti Ikonen

Ovelaa politiikkaa aktiivimallin leipureilta, että kun aktiivimallissa työttömällä ei ollut mahdollisuutta päättää omasta työsuhteen syntymisestä, niin nyt heitetään kehään, että työtön voisi jopa itse valita oman työnsä - eli vapaaehtoistyön palkattomana.

Uskonkin, että vapaaehtoista työtä tekevät järjestöt ovat kauhuissaan, kun heidän tontilleen alkaa
pukkaamaan kaiken maailman pakko-pakotettua vapaaehtoistyöntekijää karenssin uhalla.

Marja-Liisa Kalkela

Sataa demarien laariin. Ei parempaan kohtaan olisi sopinut kuin nyt-18-19 vaalien alla.
Kepu jätti tyhjän maaliin demareille ja Rinteelle .
2,2 milj.palkansaajaa ja n.400 000 työtöntä eri puolueista on kepu,kokkannatuksesta pois.
Kuka käski mennä ronkkimaan vielä työssä olevienkin työttömyysturvaa johon nuo maksaa joka tilistä työttömyyden varalle.
Ansiosidonnaiseen .

Jos lakkoja alkaa tulla "Sitä saa mitä tilaa"!

Pasi Anttila

Kenenkähän kanssa demarit hallitukseen menee:)

Kuten jo aikasemmin sanoin en usko että ay-liike työttömien takia lakkoilee ja tuhoaa tän talouskasvun, joten älä unta nää. Ja jos johonkin poliittiseen lakkoon ruvetaan niin ilmoitan tässä jääväni siitä pois koska se suuntautuu työnantajia vastaaan joilla ei ole tän kans mitään tekemistä. Ihan kuin jäin pois 2015 mielenilmauksesta samasta syystä

Irma Asikainen

On totta, että Kepuleilla on hätä kädessä, mutta mitenköhän sen nyt voisilaskea satavan SDPn laariin, jollai kansa ole niin tyhmää, ettei tajua juuri Demareiden olleen pääpukarina näitä nykyisiä systeemejä luomassa ja kun ne eivät toimi ja joku yrittää tehdä niille EDES jotain, niin sitten ollaan kukkona tunkiolla kiekumassa kaikki nurin. eikö päin vstoin ole hyvä, että joku edes on ottanut asian esiin, aiheuttaa hässäkän ja avaa näin edes mahdollisuuden alkaa rakentaa parempaa mallia tämän muinaisjäänteen tilalle. Ei tässä demareille voi hattua nostaa, sillä ne jos ketkä ajavat vain jo työssä olevien etuja.

Reino Mäkinen

Lintilän esittämässä vapaaehtois- ja talkootyössäon se vaara, että työttömiä käytetään hyväksi. Tarkoitan sitä, että työnantajat tietävät työttömän tilanteen ja käyttävät ilmaista työtöntä hyväksi, vaikka voisivat myös maksaa työstä.

Marja-Liisa Kalkela

Forssalainen Linna tekee raskasta työtä maatilalla ilman palkkaa!
Ajankohtainen kakkonen/Yle
11.11.2014
39-vuotias Linna on työkokeilussa.
Hän ei saa työstään palkkaa,vaan 9 euron kulukorvauksen.
-Hevostilan yrittäjä Veikko Leinonen joutuisi maksamaan Linnalle
-noin 8-14 euroa tunnilta, jos Linna olisi töissä alan keskipalkalla.
-Päälle tulisivat vielä verot ja muut maksut.

Nyt Linnan työpanos maksaa Leinoselle 0 euroa.
Leinonen on iloinen järjestelystä.
Kohta on runsaasti Iloisia yrittäjiä ilmaisesta työpanoksesta.

Vapaus valita kyseenalainen
Käytännössä Linna ei voi vapaasti valita, haluaako hän tehdä palkatonta työtä.

Jos työkokeilusta kieltäytyy, se johtaa lain mukaan työttömyysturvan menettämiseen. Kieltäytyjä joutuu toimeentulotuelle, jota leikataan kahden kuukauden ajalta enimmillään 40 prosenttia. Kieltäytyminen voi siis leikata tuista esimerkiksi jopa 500 euroa.

Monella ei ole kieltäytymiseen varaa.
Aktivoinnissa mukana olevien työttömien kohdalla voidaankin puhua vastikkeellisesta sosiaaliturvasta. Se tarkoittaa, että tukia saadakseen pitää tehdä töitä.
Valtiotieteiden tohtori ja tutkija Johannes Kananen sanoo, että rangaistuksen uhalla teetetty työ on ongelmallista.

– Vaikka työn sisältö olisi suunniteltu hyvin, voidaan kysyä, kuinka vapaaehtoisesti ihmiset ovat mukana, Kananen kertoo.

Hän huomauttaa, että YK:n ihmisoikeusjulistuksessa ja Suomen perustuslaissa on maininnat, joiden mukaan ihmisellä on oikeus valita, missä hän työskentelee.
– Pitäisi keskustella siitä, ovatko laki ja käytäntö tässä asiassa ristiriidassa.

Moni maatila tahtoo rengin
Yhteensä 27 tilaa on ollut kiinnostunut saamaan palkattoman rengin.

Miksi kukaan forssalainen tilanpitäjä palkkaisi enää työvoimaa,
-jos rengin voi saada ilmaiseksi?

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #96

Voisiko samaa soveltaa luopumistukiin?
Verovaroista,sosiaaliturvasta turvaamaan toimeentuloa (tukea)
vanhuuseläkeikään asti?
Ketäänhän ei ole kepu,kok mukaan varaa elättää kotiin ,tervettä työkykyistä alle eläkeikäistä.
Tekemätöntä työtä on paljon.

Irma Asikainen

"Ilman tyydyttävää neuvotteluratkaisua Teollisuusliitto aloittaa lakon mekaanisen metsäteollisuuden työpaikoilla tammikuun lopussa, liitto kertoo tiedotteessa".

Joku tuolla kyseli liittojen rahojen perään, ja tässä tuli vastaus. Lakkorahastohan se.

Irma Asikainen

Tuo on varmaan sitä työelämän joustoa? Miten meillä mikään voisi muuttua paremmaksi niin kauan, kun on noin jäykkäniskaisia ja matalaotsaisia ihmisiä, jotka eivät näe kusevansa omaan maitolasiinsa jarruttaessaan kaikkea kehitystä. Mutta, niin makaakuin petaa. Oneksi saan viettää eläkepäiviäni kaikessa rauhassa.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #74

Totta.Leikataan palkkoja teetetään ilmaistyötä,maksetaan jokaiselle vain 1000e/kk palkkaa .
"Joustetaan" niin verotkin pienenee ,sosiaaliturvaan ei riitä rahaa.PK-yritykset saa lyödä laudat oviin kun kulutus loppuu .
Hiipuu jo -18 aikana.
Lähde:
VM-17

Irma Asikainen
Vastaus kommenttiin #84

Miten helvetissä sinä osatkin kääntää asiat aina ylös alaisin. Miten sinunkanssasi pitäisi toimia? Varmaan niin kuin vanhan äitini, jolle asiat pitää esittää aina väärin päin, että hän saa kääntää ne mieleiseksee, jolloin kummallakin osapuolella on hyvä olla, kun kumpikin saa tahtonsa läpi. Tässäkään ei kukaan mu ole puhunut palkka-alesta kuin sinä, eikä varmasti kukaan tajua, mistä sinä senkin tähän nakkasit. Pljonkohan sulla oli matikka, kun saat nuo yhtälöt toimimaan niin, että minun laskupäälläni siihen ei pysty. Minä olen näetsen oppinut aikoinaan, jos en muuta niin sen, että yhtläisyymerkin molemmat puolet pitää olla saman arvoisia (=), mutta noissa sun laskutoimituksissasi 4+5 voi olla vaikka mitä.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #97

Nimeni ei ole Helvetti.
Jos palkoista on riitaa ja niistä leikataan niin SAK on sitä varten joka turvaa palkansaajien oikeudet palkkoihin.
Mitä taas laskutaitooni tulee Kate-laskennassa 9.
Siksi ilmaistyö ei mielestäni hyödytä
A)Veronmaksajia
B)Valtiota
C)Yhteiskuntaa
D)eikä työttömiä
Hyötyjä on vain järjestöt,yritykset.

Irma Asikainen

"Mielummin kuolisin lopetuspiikkiin, kuin hiljaa kituen nälkään ja pakkaseen." Tätä samaa asiaa käsittelvässä toisessa kommenttiketjussa joku oli ajatellut näin ja jatkoin siihen:

Mietin tuota asiaa vakavasti muutamaankin kertaan, kun jatkuvasti sai törmätä johonkin täysin järjenvastaiseen/mielivaltaiseen ja epäoikeudenmukaiseen päätökseen. Kuvaan astui vielä verottaja 40 000 euron mätkyillä ja kertoi syyksi, että ei kukaan ihminen voi tulla noin vähällä toimeen, vaan minulla on pitänyt olla jossain rahaa jemmassa. Mutta kun ei ollut ja vuoden elin lähes tulkoon katastrofin partaalla. Vain hyvät ihmiset ja luja tahto kantoivat sen läpi, mutta jos vielä joutuisin siihen jamaan, niin en meittisi enää yhtään, vaan valitsisin tuon toisen vaihtoehdon. Ihan detaljina, jouluaaton aattona menin pankkiautomatille, kun päivärahojen piti tulla silloin, mutta eipäs ollutkaan mitään ja soitettuani sossuun, minulle kerrottiin, että olen saanut jo ko. vuodelle 12 erää, joten tässä tulee nyt neljän viikontauko, kun vuodessa ei ole kuukausia kuin 12 ja ne onnettomat luulivat, että en osaa laskea, montako viikkoa vuodessa on. Päivärahathan maksetaan (ainakin tuolloin) 4 viikon jaksoissa, mikä tekee 48 viikkoa ja vuodessa on edelleen (myös kyhällä) se 52 viikkoa, mutta eihän sitä millään siihen jouluun ehtinyt selvittää ei ainakaansossun kanssa, joten vietin joulunpyhät sitten kavereiden loisena ja itkeskelin kotosalla. Silloin ei vielä ollut näitä ruokajonojakaan. Eli, kun täällä puolustan meitä kaikista heikoimpia niin minulla on kyllä omakohtaisesti kokemusta tästä "järjestemän tuesta".

Marja-Liisa Kalkela

Minä kiitän luojaa että sain lottovoiton kun synnyi isonikäpolven aikaan.Jolloin maassa oli vielä lait kaikille samat ja työstä maksettiin palkkaa.
Kansa oli yhdenvertaista myös sosiaaliaaliturvassa ja ne maksettiin perustuslain mukaan kaikille .

Irma Asikainen
Vastaus kommenttiin #86

Joko sinulla on kukihäiriö tai luetun ymmärtämishäiriö, mutta noin en suinkaan ole sanonut. En min äole vaatinut pudottamaan palkkoja, enkäalentamaan veroja, sinä niistä täällä olet koouhkannut, mutta siinä olet oikeassa, että köyhää ei kukaan muista. Jos niitä rikkaita yrityksiä tarpeeksi lypsetään duunarin ahneuden eteen, niin kohta niitä rikkaita yrittäjiä ei Suomessa ole, mutta ettehän te nemuuta kuin sen oman napanne,ettekä suinkaan osaa hahmottaa kokonaisuutta, vaan osaattekyllä kääntää ja vääntää sanat solmuun, vaikka miten päin, kunhan porvarist tulee se pahis. Minkähän lainen kultturishokki sinullekin tulisi, jos kerrankin uskaltaisit ottaa nuo ruusunpunaiset silmälasit silmiltäsi ja katselisit - edes hetken, tätä maailmaa avoimen ja ihmisläheisen ihmisen tavoin. saattaisit yllättyä. Minä muuten tunnustan tässä ihan lehden sivulla, että mulla oli työläistausta, mutta sitten ennen opiskelemaan lähtöä olin töissä paperitehtaassa ja siellä silmäni aukesivat. Jos työläisen pitää olla noin kiero ja vastenmieline, niin minusta ei siihen joukkoon ole ja siitä sitten tutkimaan poliittista karttaa, eri puolueiden ideologioita ja nuutenkin puoluehistoriaa, vähän laajemminkin ja se oli valaiseva kokemus. En ole Liberaalien jälkeen oikein lytänyt henkistä kotiani, mutta silti seuraan asioita vieläkin ja mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän ihmettelen ihmisten sinisilmäisyyttä ja sitä miten vietävissä ihmiset oikeastaan ovatkaan. Useimmat eivät tiedä, eivätkä uskalla nähdä, vaikka totuus heille hopealautasella tarjottaisi, mutta paljon on myös niitä, joilla ei ole älyä asioiden oikean laidan ymmärtämisseen. Tässä lyhyesti minun tieni edesmenneen SAKn puheenjohtajan Pertti Viinasen duunikaverina olosta lätien. Meillä työpaikalla viinasen lempinimi oli "maailmanlaiskin trukkikuski".

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #89

Onpa sulla huonot kokemukset ja niistä vedät johtopäätökset että kaikilla on sama kokemus?
Itse työntekijänä ei ollut mitään ongelmaa.
Ei myöskään esimiehenä ollessani.Joka ongelma ratkaistiin sopuisasti liiton työntekijän kanssa niin että niin yrityksen kuin työntekijän edut oli sopimuksien mukaiset. Kumpikin osapuoli tyytyväisiä.Työt jatkui normaalisti sen jälkeen.

Topi Rantakivi

Lintilä ei tajua, että jo nyt työttömiä rangaistaan vapaaehtoistöistä, jos vahingossa tekee talkoita yhdistyksen omistamalla tontilla, joka on eriytetty liiketoimintaan. Eikä sinne mene kukaan tekemään yhtikäs mitään.

Tienvarsia pitkin keräilemään roskia ei voi tehdä ellei ole käynyt tieturvallisuuskurssin ja katsottaisiin työksi. Aika paljon on tullut viime vuosina kieltoja kaikenlaisille tekemisille ja sitten ihmetellään, kun mitään ei tehdä ja syrjäydytään neljän seinän sisälle.

Tämä kieltomania tappaa kaiken tekemisen.

Jotkut kommentoijat kuvittelevat liittojen olevan hiljaa eikä kukaan puhu, kyllä puhutaan. Tässä yksi esimerkki: https://www.paivanlehti.fi/ammattiliitot-uhkailevat-jo-lakolla-aktiivima...

Kyllä on lyhyt muisti tai joulun kiireet on jättänyt uutiset lukematta.

Lintilän kertoma muutoskorjaukset aktiivimalliin on ehkä silmänlumetta mutta se on jo myöhäistä. Koska kansalaisaloitteen tekijä aikoo ehkä tuoda aloitteen jo heti helmikuussa ennen eduskunnan istuntoja.

Irma Asikainen

No just. Tulihan se sieltä, mutta missä muodossa? Pidetään vaan tiukasti kiinni menneisyyden torsosta ja jos ei hallitus tokene, niin pannaan tokenemaan.
Sen sijaan, että olsi vaadittu uudistamista jollain ehdotksella tai ratkaisumallilla, niin pannaan vaan pe`````se penkkiin ja pidetään asemat, kunnes kaikki on taas yhtä huonosti kuin ennenkin. Tämäkö on nyt sitä AY-liikkeen solidaarisuutta? Eivätkö ne pahvit tajua, että tätä on saatu jo kokea ja nyt on aiak uudistua? Että mä kärsin.

Marja-Liisa Kalkela

Tai rahat Panama-tileille,verottomiin Nordean kuoriin ,tai säätiöihin jotka on verottomia.Kun pääomatuloistakaan ei makseta kunnallisveroa -92 laki kepu,kok.
Niin otetaan nuo puuttuvat verot eläkeläisiltä,työttömiltä,lapsilisistä ja palkansaajilta.
"Solidaarisesti" sosialisoidaan vielä kansan taskuilta Kreikan III-tukipaketti ,muutamat "maitotuet" .Eikö jo ole joustettu tarpeeksi?

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #92

Aivan.Jotta pysytään maksamaan niiden veroilla sosiaaliturva ja palvelut .
Eläkkeet ja lapsilisät. Koulut ym.
2,2 Milj.palkansaajan veroilla+Alv 24%.
Jotta noiden kotitalouksilla pysyy ostovoima joka tukee PK-yriitäjien toimintaa.
Niillä kun se "vienti" ulkomaille on vähäisempää esim.Partureilla,kukkakauppiailla ,kyläkauppiaalla yms.

Teijo Myllylä

Jollain on sitä kuuluisaa keltaista päässä. Kyllä ihmisen pitää työllään elää. Vapaaehtoistyö on hieno asia, mutta elanto pitää saada oikeista töistä. Vai haluaako kepu ilmaisia piikoja tai renkejä maatiloille. Ja omat eväät mukaan tietysti.

Hei, te kaikki aktiiviset!

Kansalaisaloite.fi -palvelussa on 1028 allekirjoitusta kerännyt aloite, ks. alla:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2810

Aloitteen sisältö:
Me kaikki tämän kansalaisaloitteen allekirjoittajat vaadimme, että tämän kansalaisaloitteen perusteella ryhdytään valmistelemaan työttömille ns. "Aidosti palkitsevaa aktiivimallia" eduskunnan 19.12.2017 hyväksymän HE 124/2017 lakiesityksen tilalle. 1.1.2018 voimaan astuneen HE 124/2017 mukaan työttömältä vähennetään 4,65 % työttömyysturvasta, jos hän ei osoita aktiivisuuttaan työmarkkinoilla esityksessä vaaditulla tavalla: se ei aidosti kannusta ja palkitse työtöntä.

Me, tämän kansalaisaloitteen laatijat ja allekirjoittajat, yhdessä vaadimme HE 124/2017 kumoamista, ja esitämme puolestamme, että kumotun aktiivimallin tilalle vahvistetaan "Aidosti palkitsevan aktiivimallin" mukainen laki, joka antaisi sen saman 4,65 % lisäyksenä aktiiviselle työttömälle työttömyyskorvausta korottaen, jos hän työllistyy joko palkkatyöhön tai sovittuun vapaaehtoistyöhön tai muuten osoittaa aktiivisuuttaan HE 124/2017 mukaisesti.

Näin "Aidosti palkitseva aktiivimalli" olisi ihmisarvoa turvaava ja aidosti palkitseva oikeudenmukainen malli kaikille niille, jotka tämän uuden aktiivimallin motivoimina työllistyvät tai muuten aktivoituvat. Työttömyysturvan 300 euron suojaosuuteen ei tule kuitenkaan kajota tässä yhteydessä.

"Aidosti palkitsevassa aktiivimallissa" tulisi yhdeksi aktiivisuuden osoitukseksi hyväksyä jo hyväksyttyjen HE 124/2017 lakiesityksessä esiteltyjen tapojen lisäksi se, että työtön tarjoaa apuaan vapaaehtoisesti oman lähiomaisen, esimerkiksi kotona asuvan vanhuksen, tai oman lähinaapurinsa avuksi oman kunnan sosiaalitoimen hyväksymin perustein. Myös pienimuotoinen vapaaehtoistyö yleishyödyllisessä yhdistystoiminnassa - tai vaikka urheiluseurassa - takaisi samat 4,65 %:lla korotetut työttömyyskorvausperusteet. Nyt tarvitaan aidosti luovia ja kannustavia osallistamisen ja osallistumisen tapoja.

Edellä kuvatulla tavalla tämä "Aidosti palkitseva aktiivimalli" paikkaisi Suomen EU-tasollakin usein arvosteltua heikkoa työttömyysturvan tasoa ja se turvaisi inhimillisellä tavalla apua tarvitsevien ihmisarvoista elämää sekä tukisi terveellä tavalla kaikkien Suomen kansalaisten omanarvontuntoa - olemmehan aidosti kaikki samassa veneessä!

Perustelut
Vaadimme HE 124/2017 kumoamista välittömästi, koska se rikkoo perustuslain 1 §:n 2. momenttia, jossa sanotaan muun ohella, että "Valtiosääntö turvaa ihmisarvon loukkaamattomuuden ja yksilön vapauden ja oikeudet sekä edistää oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa". Ei ole oikeudenmukaista, että Suomen työttömät ovat kuin iso koelaboratorio, jolla epäinhimillisesti testataan HE 124/2017 vaikutuksia.

Suomi osallistuu perustuslain 1 §:n 3. momentin mukaisesti kansainväliseen yhteistyöhön rauhan ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi sekä yhteiskunnan kehittämiseksi ja nyt työttömille asetettu HE 124/2017 rikkoo tätä lakinormia ja inhimillistä oikeudentuntoa vastaan."
---
Nyt hyväksytty HE 124/2017 on perustuslain vastainen ja sitä ei olisi ensinkään pitänyt tällaisena hyväksyä - ei eduskunnan eikä presidentin.

Käykääpä nyt kaikki "kynnelle kykenevät" antamassa oma allekirjoituksenne "Aidosti palkitsevan aktiivimallin" puolesta!

Pelkästään juuri lainvoiman saaneen lain kumoamisella yhteinen Suomi-vene ei kulje yhtään sulavammin, vaan "Aidosti palkitsevan aktiivimallin" mukaisesti toimiessamme Suomi-veneessä pysyy myös tulppa kiinni ja soutajilla on airot.