Maanantai 17.12.2018

Presidenttiehdokas Paavo Väyrynen: Globalisaation aika on ohi

Jaa artikkeli:
Luotu: 
9.1.2018 07:46
  • Kuva: Antti Mannermaa / Alma Talent
    Kuva
    "Globalisaatioon ja ylikansalliseen yhdentymiseen ei ole enää paluuta", väittää valitsijayhdistyksen ehdokas Paavo Väyrynen.
|

Globalisaation aika on ohi, julistaa Paavo Väyrynen ja vaatii, että Suomi ottaa politiikassaan uuden suunnan. Kurssia on käännettävä selvästi, sillä viimeiset 25 vuotta Suomi on kulkenut väärään suuntaan. Sekä euro että ”hivuttautuminen” Naton kylkeen ovat olleet virheitä, joista Väyrynen syyttää istuvaa presidenttiä Sauli Niinistöä.

–Yhä selvemmin on käynyt ilmi, että Sauli Niinistön johdolla Suomea viedään hivuttamalla kohti sotilaallista liittoutumista ja Nato-jäsenyyttä. Kun tämä tuli ilmi, aloin epäillä, voinko kannattaa häntä, Väyrynen sanoo Uuden Suomen haastattelussa ehdokkuutensa taustoista.

Edellisissä presidentinvaaleissa keskustan listoilta pyrkinyt Väyrynen jäi kolmanneksi häviten kakkoskierroksen paikan vihreiden Pekka Haavistolle. Nyt oman valitsijayhdistyksen listoilta vaaleihin lähtevä Väyrynen on gallupeissa peitonnut jo keskustan ehdokkaan Matti Vanhasen. 

Koko haastattelussa hän ei halua Vanhasen tai keskustan tilannetta arvioida, ja tuskin mainitsee muita ehdokkaita edes nimeltä. Sauli Niinistöä vastaan hän käy kovaan hyökkäykseen. Gallupit, Niinistön yli 70 prosentin ja Väyrysen 4 prosentin kannatuslukemat ovat väärässä, hän väittää.

–Ainahan ne vaalit jännittävät. Vaalitulos ei ole ollenkaan selvä. Kannatukseni on selvästi suurempi kuin gallupeissa. Olen kakkonen ja voitan toisen kierroksen, Väyrynen lietsoo.

Oman vaalibudjettinsa kokoa Väyrynen ei paljasta, mutta kertoo rahoittavansa sen pääosin muki- ja kirjamyynnillä. Ehdokas on antanut niiden hankkimiseen lainaa omasta pussistaan. 

–Meillä ei ole näitä yrityksiä ja raharikkaita sponsoreita. Meillä on tavoitteena saada 100 000 eurosta 200 000 euroon kerätyksi näillä muki- ja kirjakaupoilla. Jos kampanja maksaa enemmän kuin mukien ja kirjojen tuotto, lainasta osa jää minun tappioksi, Väyrynen sanoo.

Lisäksi Väyrynen myöntää maksaneensa itse lehti-ilmoituksia, joilla hän keräsi kannattajakortteja. Asiasta kertoi aiemmin Uudelle Suomelle myös korttien keräämisestä vastannut Seppo Hauta-aho.

Korttien kerääminen oli vähällä mennä pipariksi kokonaan. Ehdokkuudestaan Väyrynen ilmoitti hyvissä ajoin heinäkuussa. Lokakuussa kannattajakortteja oli silti koossa vain ”nelinumeroinen” luku vaaditusta 20 000:sta. Tuolloin Väyrynen muistutti kampanjastaan ja ilmoitti palaavansa eduskuntaan, mikäli ei tulisi valituksi.

Marraskuun lopulla, muutamaa viikkoa ennen aikarajan täyttymistä seurasi erikoinen episodi. Ensiksi Väyrynen ilmoitti, että media on syrjinyt häntä. Muutamaa päivää myöhemmin Väyrynen pani Maaseudun Tulevaisuus -lehtien väliin kaksi kannattajakorttia postimaksut maksettuna osana nelisivuista vaaliliitettään. Tämän jälkeen Väyrynen uhkasi jättää politiikan kokonaan, mikäli 20 000 korttia ei tulisikaan. Väyrysen vaaliliitteitä ilmestyi pian muidenkin lehtien välissä ja ennen itsenäisyyspäivää oikeusministeriöön jätettiin noin 25 000 korttia.

Itse vaalissa Väyrysen missio on hänen itsensä mukaan selventää Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asema.

–Tämä on presidentinvaalien pääkysymys: täytyy selventää Suomen asema ja linja, että me olemme sotilaallisesti liittoutumaton ja puolueeton maa.

VÄYRYNEN: NATO-HIVUTUKSESTA TEHTÄVÄ SELVITYS

Väyrysen mukaan Suomea ajetaan nyt selvästi puolustusliittoihin – niin Natoon kuin rakentamalla EU:sta puolustusliittoa. Tästä kehityksestä Väyrynen ei pidä ja syyttää siitä presidentinvaalin vahvinta ehdokasta, istuvaa presidenttiä Sauli Niinistöä.

Samoja syytöksiä Väyrynen on esittänyt jo aiemmin vaalitenteissä ja blogissaan. Niinistö on torjunut syytökset.

Nyt Väyrynen kuitenkin vaatii, että Niinistön ja koko Stubbin hallituksen ulkopoliittisen ministerivaliokunnan toimet selvitettäisiin Suomen ja Naton allekirjoittaman isäntämaasopimuksen osalta.

–Isäntämaasopimuksen sisältö pitäisi selvittää. Sen vuoksi olen ehdottanut, että eduskunnassa tehtäisiin ministerivastuulain mukainen muistutus niiden ministereiden toiminnasta, jotka olivat tekemässä tätä isäntämaasopimusta, eivätkä toimittaneet sitä eduskunnan käsittelyyn, hän sanoo.

Selvityksen vireille tulo vaatii esimerkiksi 10 kansanedustajan allekirjoituksen.

–Nyt on väitetty, että se on vain tekninen sopimus, eikä sillä ole merkitystä. Kovan luokan asiantuntijat sanovat, että se vakavasti loukkaa suvereniteettia. Tämä pitäisi selvittää eduskunnassa. Siinä yhteydessä kävisi myös ilmi, toimivatko tasavallan presidentti ja valtioneuvoston jäsenet virkavelvollisuuksiensa vastaiseksi, Väyrynen sanoo.

Lisäksi Väyrynen syyttää Niinistön hivuttavan Suomea kohti Natoa. Niinistö ei ole ottanut vahvaa kantaa Nato-kysymykseen vaaleissa, mutta on painottanut, että kansan hyväksyntä jäsenyydelle tulisi selvittää kansanäänestyksellä tai muuten, kun kysymys halutaan ratkaista. Lue myös: Näkökulma: Nyt se tuli, Sauli Niinistön Nato-kanta

Väyrysen mukaan isäntämaasopimus ja puolustusyhteistyön syventäminen EU:n kanssa kuitenkin vienyt Suomea yhä kauemmaksi hänen hellimästään Paasikiven-Kekkosen-linjasta eli puolueettomuuslinjasta kohti läntisiä liittoumia.

Venäjän on jo nyt arvioitu lukevan Suomen osaksi länsiliittoumaa. Konkreettisesti tämä kävi ilmi syksyllä Venäjän pitämässä Zapad-sotaharjoituksessa. Saksalaisen Bild-lehden mukaan Venäjä harjoitteli muun muassa ohjusiskujen tekemistä Suomen lentokentille. Zapadissa simuloitiin Bildin mukaan Baltian miehitystä ja siinä laskettiin, että Nato tukisi Baltian puolustusta Suomesta ja Ruotsista käsin. Molemmat maat ovat allekirjoittaneet isäntämaasopimuksen.

–Jos tällainen kriisi syntyisi ja Suomi on sotilaallisesti liittoutumaton maa ja meillä olisi oma vahva itsenäinen puolustus, me olisimme turvassa. Ei Suomeen kohdistuisi mitään uhkaa. Jos Suomi taas olisi liittoutunut maa, niin silloin Venäjä pitäisi Suomen kautta tulevaa uhkaa kaikkein pahimpana omalta kannaltaan. Silloin nämä Zapadin yhteydessä suoritetut harjoitukset olisivat se, mitä tehtäisiin – siis jos Bildin tiedot pitäisivät paikkansa.

Väyrynen syyttääkin Niinistöä siitä, että on luotu tilanne, missä Suomi lasketaan jo osaksi Natoa ja huomauttaa Niinistön todenneen juuri Helsingin Sanomien haastattelussa, että tällaisessa tilanteessa Nato-jäsenyyttä tulisi harkita.

–Siis hän ajaa Suomea kohti Natoa hivuttamalla ja sitten sanotaan, että ”hups vain, Venäjä pitää meitä Naton jäsenenä – no, liitytään sitten”.

Mikä rooli Suomen upseeristolla on tässä asiassa, joka laajalti kannattaa Nato-jäsenyyttä?

–Puolustusvoimien piirissä on hyvin voimakasta pyrkimystä ajaa Suomea sotilaalliseen liittoutumiseen, joka on hirvittävä erehdys.

Miksi upseeristo on näin ”väärässä käsityksessä”?

–Heillä on vain väärä ulko- ja turvallisuuspoliittinen näkemys. Siinä on mukana jotakin sellaista, joka on ehkä enemmän ideologista kuin sotilaalliseen turvallisuuteen liittyvää.

Voiko olla niin, että heidän käsityksensä on pragmaattinen eikä poliittinen?

–Voi hyvänen aika, Väyrynen tuhahtaa kysymykselle.

–Nämä jotka kannattavat jäsenyyttä sanovat, että jos Suomi liittoutuisi, niin hyökkäyskynnys Suomea vastaan nousisi. Tämähän on absurdi, järjetön kommentti, koska Suomea kohtaan ei kohdistu mitään hyökkäyksen uhkaa.

Eikö tässä Zapad-harjoituksessa juuri harjoiteltu iskua Suomeen?

–Ei Suomeen erikseen kohdistu mitään hyökkäyksen uhkaa. Sellainen väite, että meidän pitää sotilaallisesti liittoutua, jotta meihin ei kohdistuisi hyökkäyksen uhkaa, niin sehän on argumenttina järjetön.

”EURO OLI VIRHE”

Väyrynen katsoo yhä, että Suomen liittyminen euroon oli virhe – ja arvioi yhä myös, että Niinistö olisi myöntänyt asian. Väyrynen sai väitteestään kovan ryöpyn, kun Alman faktantarkistustoimitus totesi, että väite ei pidä paikkaansa. Väyrynen pitäytyi kannassaan ja perusteli väitteensä tiedoilla, jotka hän itse on esittänyt omassa kirjassaan. Tässä kohdassa Niinistö katsoo Väyrysen tekevän näkemyksestään ”kovin vapaan tulkinnan”.

–Tämä on uskomatonta tämä teidän Alma Median faktantarkastushomma. Jos esitetään Niinistön kannalta epäedullinen väite, niin faktantarkastajat hyökkäävät todistelemaan, että väite on väärin.

–Mutta minun mielestäni se oli virhe.

Väyrysen mukaan euroon liittymisessä meneteltiin myös väärin. Kun eduskunta hyväksyi EU-kansanäänestyksen tuloksen, asiassa ei Väyrysen mukaan hyväksytty eurojäsenyyttä, vaikka näin perustuslakivaliokunta myöhemmin katsoi. Väyrysen mukaan perustuslakivaliokunta politikoi euroasiassa.

–Minä olen sitä mieltä, että Suomen pitäisi ottaa käyttöön oma valuutta ja palauttaa keskuspankin itsenäisyys. Mutta sen markan rinnalla tultaisiin edelleen käyttämään euroja.

Palkat maksettaisiin siis markoissa?

–Palkat ja ostokset kaupoissa maksettaisiin markoissa, mutta sitten voisi olla euromääräisiä lainoja ja talletuksia. Euroja varmasti yritysmaailmassa käytettäisiin kovasti. Kyllähän Ruotsin ja Tanskan liike-elämä laajalti käyttävät euroja, vaikka heillä on itsenäinen talous- ja rahapolitiikka.

GLOBALISAATION AIKA ON OHI

Valitsijayhdistyksen ehdokas Paavo Väyrynen (kp.) katsoo, että Suomen 1990-luvun jälkeen omaksumat poliittiset ratkaisut ovat muutenkin osoittautumassa virheeksi. Väyrysen mukaan syynä on se, että maailma on muuttumassa toisenlaiseksi kuin se, jonka varaan ratkaisut on tehty.

–25 vuotta on eletty kylmän sodan päättymisen jälkeen ja tämä globalisaation ja ylikansallisuuden aika alkaa olla ohi, Väyrynen sanoo.

Hänen mukaansa globalisaatio on aiheuttanut kolme ongelmaa: työttömyyttä ja katkeruutta vanhoissa teollisuusmaissa, varallisuuseroja ja kolmanneksi hyvinvointiyhteiskunnan rahoituskriisin.

Siksi ensimmäisen maailman maat tarvitsevatkin nyt Väyrysen mukaan itsensä kannalta reilumpaa kauppaa.

–Uskokaa nyt, että Yhdysvalloissa ja Euroopassa ylikansallinen yhdentyminen on kohdannut sellaisen yleisen mielipiteen vastustukseen, että tällä tiellä ei ole enää etenemistä. Te sanotte monet toimittajat, että tämä on populismia ja ohimenevä juttu, että kansa vastustaa ja kohta palataan taas samaan kehitykseen. Mutta tähän globalisaatioon ja ylikansalliseen yhdentymiseen ei ole enää paluuta. Suomenkin täytyy hakea uutta suuntaa tässä tilanteessa.

Alma Talent haastattelee kaikki presidenttiehdokkaat:

Presidenttiehdokas Tuula Haatainen haastaa Sauli Niinistöä feminismillä

Presidenttiehdokas Matti Vanhanen varoittaa Afrikan kansainvaelluksesta: ”Järjestelmämme oli seota miljoonasta”

Presidenttiehdokas Merja Kyllönen: ”Ei koskaan Natoon”

Presidenttiehdokas Huhtasaari Natosta eri mieltä kuin pomonsa Halla-aho

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Juha Koponen

..toivotaan, että globaalisaatio jatkuu. Juuri se estää sotien ja suurien konfliktien syntymistä. Trump ei päätää globaallisaatiota, vaan hauaa järkeistää amerikan panostusta muiden ongelmiin.
Väyrysen perusta on Kekkosen ajasta jolloin tehtiin suomen demokratiaa kohtaan suuria karhunpalveluksia.
Väyrynen yhä ajaa Kekkosen ajalla, hän ei ole tehnyt irtiottoa roistojen aikaan....

Raimo Laine

Globalisaatio siirtää työtä halpamaihin, jossa se tehdään nälkäpalkoilla , kurjissa oloissa ja välittättä ilmaston ja ympäristön suojelusta. Teettäjä saa tuotteet todella halvalla ja tuotanto sekä vöitto kasvavat rajusti.
Jälkeen on jäänyt työttömyyttä ja köyhyyttä sekä kasvavia tuloeroja. Vastineeksi on saatu halpaa ja huonoa tavaraa, joka aikaansaa ympäristöongelmia.

Tapio Mäkeläinen

Ehkä noin käy halpahallituotteille. Investointituotteita on helpommasta päästä siirretty lähemmäksi asiakasta mikä on ruokkinut kasvua sekä alkuperäisessä kotimaassa että uudessa kohteessa. Tällä hetkellä virta tuo takaisin päin koska sosiologian lakien perusteella liksat ovat sielläkin nousseet. Sosiologialla tarkoitan ettei massoille voi myydä kurjuutta kansallisena etuna.
Enää ei niin tyhmää yritystä löydy joka veisi vähänkään vaativampaa duunia ulos vain palkkakustannusten takia.

Harri Tapani

" globaalisaatio jatkuu. Juuri se estää sotien ja suurien konfliktien syntymistä."

Jos tarkemmin tutkitaan, niin juuri se globalisaatio ja sen edistäminen on aiheuttanut niitä sotia, kapinoita ja kansanousuja yms. ympäri maailmaa. Ihan lyhesti ja esimerkin omaisesti lähes selkosuomella:

"Globalization of Poverty (Köyhyyden globalisointi, 1997)"

http://www.tammilehto.info/Chossudovsky.htm

Aiheesta on todella pajon materiaalia saatavilla niin kirjoina kuin netissäkin, outoa että olet onnistunut välttämään niitä...

Marja-Liisa Kalkela

Mitä tarkalleen ottaen Ahon hallitus sopi jossa mukana oli
Ulkoasiainministerit
Väyrynen-91-93
H.Haavisto-93-95

Maastrichtin sopimus Euroopan unionista
Sopimus Euroopan unionista on uusi vaihe Euroopan yhdentymisessä, sillä se tekee mahdolliseksi poliittisen yhdentymisen käynnistymisen. Sopimuksessa luodaan Euroopan unioni, joka koostuu kolmesta pilarista: 1)-Euroopan yhteisöt, yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka (YUTP)
2)- yhteistyö oikeus- ja sisäasioissa (YOS). Sopimuksessa otetaan käyttöön Euroopan kansalaisuus, lujitetaan Euroopan parlamentin toimivaltuuksia 3)- perustetaan talous- ja rahaliitto (EMU).

Maastrichtissa 7. helmikuuta 1992 allekirjoitettu sopimus
-Euroopan unionista tuli voimaan 1. marraskuuta 1993.
-Sopimus syntyi niin sisäisten kuin ulkoistenkin tekijöiden vuoksi.

Harri Tapani

Edelleenkään ei me saada EU:sta tukia, vaan meidän sinne maksamat rahat käy siellä kääntymässä Brysselissä ja ne sitten sieltä antaa vain osan takaisin kertoen, että mihin me niitä rahoja saadaan käyttää. Sitä tarkoittaa nettomaksaja, jollainen Suomikin on. Osa meidän maksamista rahoista mene sitten vielä muihin maihin ja tullitulotkin EU pitää itsellään.

Jari Koponen

Vuokon Paavo sanoi eilisessä monologissaan, oli mukamas haastattelussa, että Koiviston toinen valinta presidentiksi oli Neuvostoliiton päätös. Tämä kuulemma siksi, että nimenomaan N-liitto salli Holkerin hallituksen. Jos oltaisiinkin oltu tilanteissa ja vielä Kekkosen aikana kovin oltiin, jossa naapurilla piti hyväksyttää kaikki presidentistä Sleepy Sleepersin lp-levyn nimeen (karjala takaisin vaiko takaisin karjalaan) niin mielummin hierotaan keskinkertaisia yhteisiä ratkaisuja Brysselissä kuin otetaan valmista Moskovasta. Paavo vois tulla pois sieltä Brysselistä kun ei sielläkään mitään ole aikaiseksi saanut. Kuvitelkaa nyt häntä puhumassa kun jokainen lause alkaa "I (minä)...".

Ilmari Jokinen

Kuka teistä äänesti eurosta?
Jos ette niin on tapahtunut perustuslakia rikottu toimi.

Siksi Suomeen tulee perustaa perustuslakituomioistuin. Poliitikot sivuun omien tavoitteidensa tulkinnasta.

Helsinkiläinen katujätkä, Lipponen harhautti Eduskuntaa ja Suomen kansaa euroon liittymisessä.
Haemme nyt turvaa Pohjoismaista emmekä kuulu samaan viiteryhmään . Heillä on omat valuuttansa.

Marja-Liisa Kalkela

Lipponenko se oppositiosta "harhautti" kun Suomi liittyi EU ja samalla Rahaliitto EMU 1.1-95?
Ihanko vain varmuuden vuoksi jonka voi perua myöhemmin?
Ja Ahon hallitus "harjoitteli " jo Ecuilla -94 euroon siirtymistä?
Kun niissä pöydissä Valtio Suomi jotain sopii muiden EU-maiden kanssa ei niitä peruta sen jälkeen.Kuten ei Kreikan vippejäkään mitkä EU-valtio Suomi oli sopinut-09 aina 2018 asti.
Oli hallitus mikä tahansa tuona aikana.
Kummankin muuten sopi Kepu,kok,Rkp .Oliko yllätys?
-91 takiaispuolueena krst.-07 Vihreät.
Eduskunnan enemmistö hyväksyi kummankin sopimuksen.
Kansa oli antanut valtakirjan -91 ja-07 vaaleissa.

Ilmari Jokinen

Kerro toki jos Paavo ministeriaikoinaan olisi hoitanut tehtäviään huonosti.
Päinvastaisia kommentteja saa lukea hänestä usein.
Median rummutus on ollut vieläkin mollaavampaa kuin mitä Soinia kohtaan masinoitiin ennen suuria jytkyjä.
Minä lähinnä häpeän sinun matalaotsaisuuttasi.

Marja-Liisa Kalkela

Miten voi "muistaa" noin erilailla kuin mitä EU ja muut asiakirjat kertoo? Vaikka itse oli osapuolena hallituksessa joka nuo sopimukset teki.
Kekkosen oppipoikana voisi kysyä Paavolta mitä varten Urkki sopi EFTA,ETY,EY sopimukset ja miksi EY-kuriiri E.Aho meni brysseliin sopimaan lisää EU asioita.

Tapio Mäkeläinen

Kun luki Hesarin henkilökuvan ja Paavon itse lausumat kommentit niin kyllä kyse on jo harhaisesta kuvasta itsestään jota paranoia milloin mistäkin ruokkii.
Paavo on kuin sadan vuoden takainen kulttuurimenninkäinen Sigrud Wettenhovi-Aspa jonka teorioiden mukaan kaikki sivistys on lähtöisin Suomesta ja hän sen Tulkki nr Uno.
Hän nojasi väitteensä omiin kirjohinsa ja tutkimuksiin.

Ilmari Lampinen

Maailma muuttuu siitä tosiaan on kyse, markkinavoimien hallitseman maailman Klopalisaation aika on ohitse, nyt taas muututaan.
Valtiot ei voi luovuttaa valtaa markkinoille, sen me olemme huomanneet, Suomenkin kansa haluaa valtansa takaisin, koskien sekä taloutta että turvallisuus politiikkaa.
Ensimmäinen fakta on, että meillä ei ole vihollisia ja turvallisuus tilanne on lähtökohtaisesti erittäin hyvä.
Sotilaallinen liitouttuminen tarkoittaa, että me valitsemme jonkun osapuolen viholliseksi ja sitten meillä on vihollinen.
Maailma tarvitsee edelläkävijöitä moraaliseja esimerkkejä, se asema puolueettomalla Suomella on aina ollut, se on paras turvallisuus takuu.
EU:un piti olla kauppaliitto, mutta se ei enää ole sitä, siitä on tullut Imperiumi joka pyrkii yhä suurempaan sotilaalliseen ja poliittiseen valtaan.
Tämä EU valta ei ole mitään hyvää valtaa, se tarkoittaa vastustajan alistamista, taloudelisesti ja sotilaallisesti. Elikkä fasistista ylivaltaa johon me emme pysty vaikuttamaan, meidän on vain pakko tukea sitä.
Eikö puolueettomuus ja riippumattomuus olekkin paljon parempi vaihtoehto, tottakai vapauteen ja riippumattomuuteen sisältyy riskejä.
Mutta tuhansien vuosien ajan, kansan on uhranneet mitä hyvänsä vapautensa puolesta.
Vapauden ja itsenäisyyden kaipuu on ikuinen arvo, se ei muutu koskaan vanhanaikaiseksi.
Paavo ei puhu menneistä vaan ikuisista arvoista, joista ei voi koskaan luopua.

Jarmo Lius

Presidentti Sauli Niinistön pyrkimys asemoida Suomi "länsirintamaan" muistuttaa vahvasti presidentti Svinhufvudin päätöstä tehdä asevelisopimus Saksan kanssa 1930-luvulla. Tiedämme miten Neuvostoliitto suhtautui Hitlerin kanssa kujertelevaan Suomeen; ja tiedämme nyt Zapad sotaharjoitusten perusteella, miten Venäjä suhtautuu Saulin kujerteluun Yhdysvaltojen johtaman NATOn kanssa. Sekä Svinhufvud että Niinistö presidentteinä leikkivät tulella ja suomalaisten hengellä. He unohtavat presidentin tärkeimmän tehtävän - huolehtia suomalaisten asioista ja turvallisuudesta.

Paavo Väyrynen on puolustusvoimien analyysissaan täysin oikeassa. En silti pidä presidentinvaaleja NATO vaaleina.

Jarmo Lius

Kyllä meille kuuluu millä aseilla Venäjä Suomea tähtää; eli mitä venäläiset Suomesta ajattelee. Jos Venäjä pitää Suomea vihollisenaan eli NATOn jäsenenä, Venäjä tähtää meitä taktisilla ydinaseilla. Jos ei pidä vihollisena, heillä ei ole tarvetta tähtäillä.

Väyrynen on oikeassa. 1. kierroksella kannattaa äänestää Väyrystä protestiksi nykyiselle NATO hivutukselle.

Pasi Käyhkö
Vastaus kommenttiin #26

Venäjä kunnioittaa vain voimaa. Siitä esimerkkinä Krimille ja Ukrainaan hyökkäys. Syynä Ukrainan heikkous.
Kun Baltian maat liittyivät Natoon, Venäjän aggressiot vaimenivat heti näitä maita kohtaan.
Mistähän kyseinen asia kertoo?

Jarmo Lius
Vastaus kommenttiin #32

NATO anelee Suomea puolustamaan Viroa. Se kertoo siitä, että Viron miehittäminen ei Venäjälle olisi ongelma. Krim ja Ukraina kertoo siitä, että USA ja EU yrittivät pakkoassosioida maan unioniin ja miehittää krimillä sijaitseva sotilastukikohta NATOlle.

Harri Tapani
Vastaus kommenttiin #34

Nato varman kuten sanotaan tappelisi varmaan viimeiseen suomalaiseen sotilaaseen vaikka Viron puolesta (se toki kävisi äkkiä),mutta ne Naton muut asiat joita ei äänestäjille saa kertoa, ne ovat jo hieman ikävämpia ja rajoittavat demokratiaa aika rajusti, aiheesta sveitsiläisen Daniela Gansherin kirjassa. "Operaatio gladio, Naton salaiset armeijat...

Uusi Wikiversio

https://fi.wikipedia.org/wiki/Operaatio_Gladio

Wanhemmassa on ehkä hieman enemmän asia ja kuvausta,

https://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=Operaatio_Gladio&oldid=11360452

Harri Tapani
Vastaus kommenttiin #25

"Nyt elämme vuotta 2018. 1970-luvulle on lähes 50 vuotta. Eläkäämme ajassa."

Just, Naton kannattajilla suurimmalla osalla on vielä toinen jalka itärajan taisteluhaudoissa ja kauhea revanssi päällä :p

(ps.Eivät ilmeisesti ole hoksanneet, että noi "Natokaverit" ostelee ja valtaa maan ihan ilman laukaustakan, pikkurahalla ja isoilla puheilla.

Pentti Westerholm

Hyvä,että Paavo Väyrynen tuli presidenttikisaan mukaan.Nyt ei mennä pelkästään yhden totuuden varassa eteenpäin.Ihmiset saavat vapaammin ajatella mikä on suomalaisille parasta.Ekakierroksesta täytyy tehdä tasaisempi jotta herätyksiä tulee.Meillä on lähes 400000 työtöntä ja maahanmuutajia on saman verran tulossa lähivuosien aikana.

Isa Sea

Väyrynen on oikeassa globalisaatiosta. Tässä on jo useampi vuosi liikuttu kohti multipolaarista maailmaa. Tämä voimavarojen keskittyminen on nimenomaan globalisaation tulos. Alueet, jotka erottuvat selkeästi ympäristöstään kaupankäynnin, lainsäädännön, kulttuurin ja tieto-ja turvallisuusverkostojen suhteen löytävät toisistaan ymmärrettävät ja luotettavat kumppanit.

Globalisaation varjopuolet ovat niin synkkiä, että nähtäväksi jää selviääkö maapallo niistä, vaikka korjausliike on jo tapahtumassa.

Veijo Murtomäki

Väyrynen on ainoa presidenttiehdokas, jolla on realistinen käsitys Suomen asemasta suhteessa Eurooppaan, USA:.n, Natoon ja Venäjään. Muilla kyse on enemmän ideologinen ja samalla vaarallinen. Isänmaan myyjiä meillä riittää, sillä Suomen poliittinen, taloudellinen ja sotilaallinen eliitti hyötyy mahdollisimman suuresta länsi-integraatiosta. Suomi ja suomalaiset eivät.

Kätemme alkavat olla jo sidotut oman taloudellisen ja sotilaallisen päätöskykymme suhteen. Voisimme olla tekemisissä kaikkien muiden länsimaiden kanssa ilman, että meitä natoutetaan, sidotaan Venäjä-vastaiseen rintamaan ja vedetään mukaan USA:n kauppapoliittisiin päämääriin, joihin liittyvät paitsi Venäjä-pakotteet myös käynnissä olevat "vapaakauppaneuvottelut", jotka tarkoittavat amerikkalaisjohtoisen suurbisneksen rajatonta investointisuojaa sekä amerikkalaisten ympäristö-, ravinto- ja lääkestandardien pakottamista meillekin.

Globalisaatiokin hyödyttää vain suuryrityksiä, ei yleensä koskaan paikallista väestöä. Joten Paavo on oikeassa ja ainoa mahdollinen presidenttiehdokas, joka kelpaa ajattelevalle suomalaiselle!

Harri Tapani

Väyrynen puhuu nyt kyllä toiveajattelua, Toki toivoisi, että Väyrynen olisi oikeassa, mutta todellisuus on toista ollut jo pitkään ja Globalisaatio on vasta totaalisesti alkamassa (suosittelen Väykälle William Blumin kirjoja, siellä sentään tajutaan missä mennään, eikä Risto Isomäen "Kohti vuotta 1929? Kohti vuotta 1929?- Vapaakauppa, työttömyys ja ääriliikkeiden nousu" mitenkään huono todellisuuden kuvaaja ole. muuetn varmaan äänestäisinkin Väyrystä ihan protestiksi nykymenolle...Oikeassahan Väyrynen oli Eurosta ja varmaan EU:stakin.

Harri Tapani

Miltäs tuollainen kulostaisi? Sellaista taitaa olla tulossa, hitaataasti mutta varmasti, tuo seuraava on Taloussanomista:

"Jotta Amerikan malli toimisi, Eurooppaan tarvittaisiin 40–50 miljoonaa köyhää, jotka suostuisivat työskentelemään ruokapalkalla Useilla heistä pitäisi olla kaksi työpaikkaa niin, että he esimerkiksi ajavat päivät pakettiautoa ja ovat illalla nurisematta kaupan kassalla tai vartijoina...".

"Martin, Hans-Peter - Schumann, Harald: Globalisaatioloukku. Hyökkäys demokratiaa ja hyvinvointia vastaan."

https://www.uusisuomi.fi/comment/769475#comment-769475

Myös tuosta 20:80 yhteiskunnasta on jo Euroopassakin puhuttu ja sekin näyttäisi olevan oikean suuntainen arvio.

https://www.uusisuomi.fi/comment/762348#comment-762348

Eli kyllä tässä ollaan menossa kohti yövartiovaltiomallia piikoineen ja lankkipojatkin ehkä tekee paluun.

Muistaa täytyy myös että työttömyys on tärkeä instrumentti politiikassa( NAIRU, non-accelerating inflation rate of unemployment), sillä pidetaan kurissa palkkainflaatiota tässä nykymallissa, eli työttömyyttä pitää olla tietty määrä ja työttömien on voitava huonosti jotta kilpailevat tarpeeksi ahnaasti työllisten kanssa työpaikoista...Siksi työperäistä maahanmuuttoakin panotetaan joidenkin puolueiden taholta kovasti.

https://fi.wikipedia.org/wiki/NAIRU

Tähän pitäisi varmaan sanoa, että sitä saa, mitä äänestää, mutta onko se enää niinkään, päätöksiä, niitä tärkeitä kun tehdään nykymaailmassa jo ihan muualla kuin piskuisissa valtioissa ja demokratia on häviämässä.

Ps. Pessimisti ei pety.

Harri Tapani
Vastaus kommenttiin #48

Ei pitäisi alkaa säätään kesken kirjoituksen, tulee sutta ja sekundaa jopa linkityksessä...

Korjattu kohta:

"Myös tuosta 20:80 yhteiskunnasta on jo Euroopassakin puhuttu ja sekin näyttäisi olevan oikean suuntainen arvio.

"Martin, Hans-Peter - Schumann, Harald: Globalisaatioloukku. Hyökkäys demokratiaa ja hyvinvointia vastaan."

https://www.uusisuomi.fi/comment/762348#comment-762348

Ilmari Lampinen

Paavon vaihtoehto on itsenäisyys ja vapaus, mikä tarkoittaa myös sotilaallista puolueettomuutta
Täytynee ymmärtää että Suomen vapaus ja itsenäisyys kesti vain lyhyen hetken, Neuvostoliiton hajoamisesta siihen hetkeen, kun paniikkiin joutuneet Kokoomuksen raukat ei kestäneet sen tuomaa vastuuta vaan luovuttivat vapautemme EU:lle.
Meillä ei siis ole Kekkosen eikä Paasikiven itsenäistä Suomea, meillä oli vain hetken Kokoomuksen vapaa Suomi, jonka ne valtion kavaltajat antoi pois.

Kyse on itsenäisyyden ja vapauden hinnasta ja Kokoomuksen keskustelijat on yhä uudelleen vakuuttaneet, että hyvään hintaan se kannatti myydä.
Jatkuvasti Kokoomus painottaa, että taloudellista hyötyä saatiin niin paljon että isänmaan kavallus kannatti.
Mahtaako Suomen kansa tosiaankin olla samaa mieltä, kansa ymmärtää kyllä myös sen, että itsenäisyyden menetys johtaa aina lopulta myös rahojen varastamiseen.
Vapautensa ja itsenäisyytensä menettänyt on orja, joka ei lopulta pysty puolustumaan omaisuuttaan.
Tämäkin on tuhansina vuosina opittu historiallinen fakta.

Tapio Mäkeläinen

Paavosta tulee jo mieleen sadan vuoden takainen kansallisuusfanaatikko / mystikko taiteilija Sigurd Wettenhovi-Aspa (1870-1946) . Hän oli myös säveltäjä, astronomi, runoilija sekä kanava-arkkitehti. Hänkin rakensi suunnittelemansa valtakunnantemppelin; pyramidi ( pyhät raamit) kattoisen huvilan kymmenmetrisellä huipulla.
Voimallisesti politiikkaan osallistunut Sigurd ajoi kuninkaaksi Kaarle Kustaa Mannerheimoa eli CGM:a ja oli kovin Saksa suuntautunut kun taas PV katsoo vastakkaiseen ilmansuuntaan. Mutta usko suurempaan voimaan oli kova
Hänen mukaansa koko tunnettu maailma ja sivistys oli lähtöisin Suomesta. Troija oli Toija ja italialainen mahtisuku Forzza oli Forssasta . Berliini oli Perälinna, Berkeley = Perkele ja kun lukee hänen aatostensa näköispainosta niin aina hurjemmaksi vaan menee hänen fennoegyptologiansa.
Hänkin oli luonut oman todellisuutensa ja historian ja oli uskossaan vahva. Aikalaisten mukaan Aspan omahyväinen käytös ärsytti ihmisiä varsinkin kun hän ei juurikaan tavoitteitaan saavuttanut.
Myös Wettenhovi kirjoitti omat kirjansa , Kalevala ja Egypti sekä Suomen kultainen kirja II ja vetosi niihin puheissaan. Niinpä.
Eli ei mitään uutta auringon alla.