Keskiviikko 25.4.2018

Helsinki–Tallinna-tunneli auki jo 24.12.2024? – TE: ”Yhdessä olemme isompi kuin Amsterdam”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
10.1.2018 16:30
  • Kuva: AfterDawn
    Kuva
|

Kiinasta rahaa Helsingin ja Tallinnan yhdistävää tunnelia varten etsivän Peter Vesterbackan mukaan ajatus on nyt, että juna kulkisi 24. joulukuuta vuonna 2024.

–Se olisi mukava joululahja meille kaikille, Vesterbacka sanoo puhuessaan Metropolia-ammattikorkeakoululla Helsingissä keskiviikkona. Hänen mukaansa laskelmaan on lisätty hieman puskuria.

Tunnelihanke nytkähti eteenpäin marraskuussa, kun Pöyry, A-Insinöörit, Fira ja FinEst Bay Area Development kirjoittivat aiesopimuksen tunnelin tarkemmasta suunnittelusta ja rakentamisesta.

Konsortio työstää nyt tarkempia suunnitelmia kiinalaisten kumppaniensa kanssa. Vesterbackan mukaan näistä suunnitelmista tiedetään lisää jo myöhemmin tässä kuussa.

Tunnelin kuluiksi Vesterbacka kumppaneineen arvioi noin 15 miljardia euroa. Hän kertoi tilaisuudessa saaneensa hyvää palautetta sijoittajilta, ja asiasta odotellaan uutisia lähiaikoina. Tällä hetkellä ajatus on, että rahoituksesta 70 prosenttia tulisi Kiinasta ja loput 30 prosenttia pohjoismaisilta eläkeyhtiöiltä. Tehtyjen laskelmien mukaan tunnelin pitäisi maksaa itsensä takaisin 37 vuodessa pelkästään henkilöliikenteellä.

–Tunneli on kuitenkin pelkkä tunneli, Vesterbacka toteaa Talouselämässä.

Hänen mukaansa ajatus Suomen syrjäisestä sijainnista pitäisi unohtaa ja huomata, että Suomella on uniikki sijainti Euraasian sydämessä. Kiinakin on hänestä oikeastaan naapurissa. Tunneli taas mahdollistaa tässä kuviossa kahden kaupungin, Helsingin ja Tallinnan metropolin syntymisen – ja se mahdollistaa tulevaisuuden kasvua.

–Yhdessä olemme isompia kuin Tukholma tai Amsterdam. Kun yhdistämme voimat, siitä tulee hyvin kiinnostavaa, Vesterbacka sanoo.

Tunneliprojekti loisi mahdollisuuksia myös uudelle asumiselle. Vesterbackan ja hänen kumppaneidensa suunnitelmissa tunnelijunalla olisi neljä asemaa: Yksi Helsinki-Vantaan lentokentällä, yksi Espoon Keilaniemessä, yksi Ülemisteen Tallinnan lentokentän lähellä ja yksi Helsingin edustalla rakennettavalla keinotekoisella saarella.

Kaikkien asemien ympäristöön tulisi asumista 50 000 ihmiselle, mikä tarkoittaisi uutta asumista 200 000 ihmiselle. Tämä varmistaisi, että Helsingin ja Tallinnan alueella olisi tarjolla edullista asumista, Vesterbacka sanoo.

Niin sanotusta virallisemmasta tunnelihankkeesta odotellaan nyt myös uutisia. Tässä FinEst Link -projektissa on selvitetty EU-rahalla Helsingin ja Tallinnan välisen rautatietunnelin hyötyjä ja kustannuksia. Selvityksen lopulliset tulokset esitellään helmikuun alkupuolella. Selvityksen ovat tilanneet esimerkiksi Helsinki, Tallinna ja Viron sekä Suomen liikenneministeriöt.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Veikko Hintsanen

Eli Selkokielellä :

Tunneli onkin toissijainen investointi, jolla ensisijaisesti mahdollistetaan itsenäisen investoreille ja heidän hallintaansa jäävän , heille rakennettavan, saaren ( uusi valtio ? ) olemassa olo Suomen ja Viron aluevesirajojen ulkopuolella.

Veikko Hintsanen

Edellämainitusta käytiin keskustelua tämän lehden palstoilla kuukausi sitten hyvän pohjustuksen ja 152 puheenvuoron kera.

On selvää että mikäli uuden tehtävän saaren toiminnoilla ei voida kompensoida investointia ,niin pelkkänä liikenneväylänä henkilö ja tavaraliikenteeseen sillä ei ole mitään taloudellista edellytystä toimia kannattavasti.

Mikko Toivonen

Edullista asumista: Keilaniemessä, Helsingin lentokenttäalueella ja Helsingin edustalle rakennettavalla saarella! Heh heh

Minä nsisijaisesti lähtisin hommaan supernopealla junalauttajärjestemällä eurooppalaisella raideleveydellä jos Rail baltika päätetään rakentaa.

Silloin uusi junalauttasatama mahdollistaisi paljon suuremman asuntotuotantomassan ja alueen, koska lauttaliikenne vedettäisiin uusista satamista molemmissa maissa ja niiden avuksi joututtaisiin rakentamaan melkoisia pätkiä eurooppalaisen leveyden kiskoja. Aivan uusia lähi Helsingin ja Tallinnan alueita tulisi kysymykseen. Helsingin aluetta pitäisi samalla lopulta laajentaa niin, että Helsinkiin liitettäisiin Espoo, Kirkkonummi, Sipoo, Vantaa, Nurmijärvi Tuusula ja Kerava yhdeksi Helsingiksi

Veikko Hintsanen

Mikko

En usko sen enempää asumisen ensisijaisuuteen kuin liikenteenkään tässä projektissa.

Ensisijainen tavoite on liike-elämän itsenäinen saari, jolla aasialainen - Kiinalainen pankki, sijoitus, teollisuus ja rahamaailma voivat tulla fyysisesti omaan laillisesti hallitsemaansa paikkaan Euroopassa.

Jari Rahkonen

"Tunnelin kuluiksi Vesterbacka kumppaneineen arvioi noin 15 miljardia euroa"

Huomioiden viimeaikaisten rakennusprojektien onnistumiset, nauraisin itseni tärviölle, ellen tiedostaisi olevani maksajan roolissa. Muutenki koko tarina on niin epäuskottava kuin olla ja osaa. Yhtäkkiä paraatipaikoille aletaan rakentaa edullista asumista. Keinosaari Helsingin edustalle !!??

Juha Koponen

..heh, punainen ,älytön lintulogolla varustettu huppariasuinen mies höpisee tunnelleista kiinaan? eikun kiiinalaisella rahalla tunnelista viroon? hinta noin 16 miljardia?
Toisaalta, äijä on tehnyt miljardin verran rahaa jo naurettavilla pikkuanimaatioilla. Ehkä ytityselämässä juuri vision näkeminen ennenkuin tavalliset taulapäät sen tajuavatkaan, on menestyksen edellytys?
Tunneli olisi vallankumouksellinen hanke ja yhdistäisi Suomen ja baltian maat keskieurooppaan. Briteissä vastustettiin kanaalitunnelia, sieltä voisi katsoa mallia, minkälainen on tarve ja todellisuus hankkeella..

Markku Matikainen

Helsinki-Tallina tunnelihanke on erittäin riskialtis .Mahdollisen konfliktin puhjetessa Balttian ja Venäjän välillä kyseinen tunneli olisi kohde numero yksi ja sotilaallisesti helppo kohde.Ranskan Britanian välinen tunneli on geopoliittisesti aivan eri juttu.Kiinalaiset voisivatkin harjoitella tunnelintekoa ensin Mannerkiinan ja Taiwanin välillä!