Perjantai 14.12.2018

Tyly arvio työttömille aiotusta työnhakupakosta: ”Hankaloittaa asiointia ja lisää byrokratiaa”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
10.1.2018 19:21
  • Kuva: Satumaari Ventelä / Alma Talent arkisto
    Kuva
|

Hallituksen valmisteleman työnhakupakon pelätään vain lisäävän byrokratiaa, vaikka tavoitteena on järjestelmän yksinkertaistaminen, kertoo Talouselämä. Useampi lausunnon antaja ilmaisi huolensa siitä, että uusi laki ei tosiasiassa selkeyttäisi välttämättä mitään, vaan aiheuttaisi lisää työtä.

Alkuvuosi on kohistu voimaan tulleesta työttömyysturvan aktiivimallista, joka valmisteltiin erikseen. Työnhakupakon osalta lausuntokierros käytiin viime kesän alussa, mutta lain lopullisesta sisällöstä ei vielä ole tietoa. Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) kuitenkin tiedotti tänään, että kyse ei ole uudesta aktiivimallista, jollaisena siitä on laajasti puhuttu. Myös ministeriö kutsui mallia aiemmin työnhaun aktiivimalliksi.

Nyt ministeriö puhuu omatoimisesta työnhausta: työttömän tulee hallituksen esitysluonnoksen mukaan hakea kerran viikossa ainakin yhtä työpaikkaa. Tilannetta seurataan 12 viikon välein. Kaikki tapahtuu lähinnä verkossa digitaalisesti, vaikka esitys lupaa poikkeuksiin olevan varaa.

Velvoite tuo työttömälle 60 päivän karenssiajan, jolloin työttömyysturvaa ei siis makseta, jos hän ei hae työtä keskimäärin kerran viikossa. Tästä huolimatta ministeriö on korostanut, että kyse on vain nykyisten velvoitteiden tarkentamisesta, eikä uusia ole tulossa, niin myös TEM:n hallitusneuvos Tiina Korhonen. Hän huomauttaa, että työttömyysturvalaki edellyttää tälläkin hetkellä aktiivista ja omatoimista työnhakua, mutta nyt pyritään selkiyttämään, mitä vaatimuksella tarkoitetaan. Lisäksi pohditaan, voisiko karensseja yksinkertaistaa.

Korhosen mukaan lakiesityksen jatkovalmistelussa tarkennetaan, kuka esimerkiksi seuraisi omatoimisen työnhaun toteutumista ja miten. Tarkoitus on helpottaa työllistymistä, ei tuottaa turhia raportteja.

–Tässä on ollut se ajatus, että seurannalla saadaan myös ajantasaista tietoa henkilön työnhausta hänen palvelutarpeensa määrittämiseksi. Se on jopa tärkeämpi näkökanta kuin työnhaun seuranta mahdollisen karenssin asettamisen näkökulmasta, Korhonen kertoo Talouselämälle.

Kesän lausuntokierroksella nousi kuitenkin esiin pelkoja nimenomaan byrokratian lisääntymisestä.

–Finanssivalvonnan käsityksen mukaan olisi syytä huolellisesti selvittää, toteutuuko uudistuksen tavoite järjestelmän yksinkertaistamisesta, koska luonnoksen perusteella toimijoiden määrä ei välttämättä laske, vaan saattaa kokonaisuutena jopa kasvaa, Fiva totesi lausunnossaan.

Teollisuusliitto oli samoilla linjoilla.

–Työnhakijan palveluprosessiin norminpurku ei kuitenkaan hallituksen esityksen perusteella ulotu. Teollisuusliiton näkemys on, että hallituksen lakiesitys lisää työnhakijan näkökulmasta byrokratiaa ja hankaloittaa asiointia ja etuuden hakemista.

Lopullisen esityksen sisältö paljastuu ehkä vasta sitten, kun se esitellään eduskunnalle. Hiljaisuudessa valmistelemisesta on jo esitetty kritiikkiä. Myös oikeuskanslerinvirasto arvosteli hallituksen esityksen keskeneräisyyttä omassa lausunnossaan.

–Valmistelun avoimuuden kannalta on myös ongelmallista, että ratkaisuehdotuksia joihinkin keskeisiin kysymyksiin valmistellaan ilmeisesti ainoaksi jäävän kuulemisen aikana, kesällä apulaisoikeuskanslerina toiminut Risto Hiekkataipale toteaa lausunnossaan.

Korhonen ei osaa vielä sanoa, onko laki menossa toiselle lausuntokierrokselle. Esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle tänä vuonna.

Lähde: Talouselämä

LUE MYÖS:

Aktiivimallin vetäjäpäällikkö tyrmää kritiikin: ”Täyttä yhdenvertaisuutta ei käytännössä voi saavuttaa”

Väittely aktiivimallista levisi presidenttikisaan – Niinistö: ”Eihän se heikennä jos työtön täyttää velvoitteet”

Ministeriö lupaa: Aktiivisen työnhaun malli ei ole uusi aktiivimalli – leikkaisi työttömyysturvan 60 päiväksi

Kansliapäällikkö puolustaa aktiivimallia – KL: Suunnitelmat olivat pahempia

Seuraava aktiivimalli tekee jo tuloaan: 60 päivän karenssi syrjäyttäisi kohusanktion

SAK: Valmisteilla hiljaisuudessa jo aktiivimalli 2 – ”Toisi työttömille uusia karenssiautomaatteja”

Ekonomisti: ”Vaatimukset aktiivimallin peruuttamisesta ovat absurdeja”

Ay-ekonomisti tunnustaa ehdottaneensa aktiivimallia: ”Pienetkin marjat on nyt poimittava – tilanne niin vakava”

Kansliapäällikkö Hetemäki puolustaa aktiivimallia – KL: Suunnitelmat olivat pahempia

Työtön, saat pian kirjeen Kelalta – Pääjohtaja: Aktiivimallia voisi laajentaa

”Tämä muistuttaa farssia” – RKP:n Henriksson äimistyi hallituksen aktiivilinjasta

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jairi Palonen

Päättäjät tekevät päätöksillään ongelmia, hyvin koulutetut pääsevät pääsevät töihin, jotka olisi uhka valtaa pitäville, byrokratia lisääntyy. Työpaikat ja koulutus onkin rakentunut näiiten ongelmien ympärille. Tulonjako politiikka onkin suosinut hyvin toimeentulevia, vanhusten ja vähävaraisten kustannuksella

Topi Rantakivi

En usko sirpalepuolueiden sotkevan. Koska nykyiset istuvat puolueet ne sotkevat kaiken ja eivät salli sementoituneiden muurien takaa sallivan uusien puolueiden tulevan sekoittamaan suunnitelmia.

Vanhoilla puolueilla on taakkanaan hyväveli/sisar-puolue ja lobbarit ja siksi emme ole esimerkiksi koskaan kuulleet rikosilmoituksia lahjuksista.

Uudet puolueet varmasti herkästi ilmoittavat lahjusyrityksistä poliisille.

Ainoa keino politiikan uudistamiseksi vaaditaan vanhojen puolueiden heittämistä ulos.

Ilmari Jokinen

Halooo!
Voiko sirpalepuolue saada pääministerin paikkaa ja syrjäyttää kepua tai kokoomusta sen ottamisesta.....ei voi. Jos haluat muutosta niin on pakko valita hevonen joka ei pamahda laukoille. Soinin polle sen jo teki ja sinertyi kuolon kouriin.

Harri Tapani
Vastaus kommenttiin #14

Onhan noi demarit aiemminkin hypänneet kokoomuksen kelkkaan, Jo Tanner kannatti liki yövarttijavaltiota...ja Lipposen hallituksen sanottiin menneen jopa oikealta ohi kokoomuksesta.

"Hyvinvointivaltio vai yövartijavaltio? Suomi oli silloin maa, jossa oma perunapalsta, lehmä ja suku toimivat vakuutuksina sairauden, työttömyyden ja vanhuuden varalta. Silti oikeiston mielestä valtio oli kasvanut liian suureksi. Kokoomus vaati valtion menojen supistamista, jotta veroja voitaisiin alentaa. Samaa mieltä oli SDP:n vahva mies Väinö Tanner."

http://hirvasnoro.blogspot.fi/2008/05/vasemmistoenemmist-1958-ja-tyliste...

Ei siellä oikeasti tapahdu mitään muutoksia nyt harjoitettuun politiikkaan verraten, kun nuo kolme suurta jatkavat edelleen, tai tuskin mikään muuttuisi vaikka mikä tahansa nykyisistä eduskuntapuolueista voittaisi, sama meno jatkuisi, vain menon vauhti ehkä hieman vaihtelisi riippuen siitä ketkä tai mikä puolue johtaisi.

Jos jotain muutosta oikeasti haluttaisiin, niin kyllä sen pitäisi tulla uusien puolueiden muodossa eduskuntaan.

Kuten vasemmistotoimittaja aikoinaan kirjoitteli:

"Lässyvasemmistosta ei ole vaihtoehdoksi "

http://hirvasnoro.blogspot.fi/2006/01/lssyvasemmistosta-ei-ole-vaihtoehd...

Se pitänee edelleen paikkansa.

Harri Kovala
Vastaus kommenttiin #15

Voisimme alentaa veroja kolmanneksella ilman, että yhdestäkään kansalaisten palvelusta tai tuesta tarvitsisi vähentää euroakaan. Ainoastaan julkisen sektorin tyhjäkäynti saataisiin kuriin, onhan hallinto jo toiseksi suurin menoerä sosiaalimenojen jälkeen julkisella sektorilla.

Jos asettaisimme julkisen sektorin hallinnon saman suuruiseksi asukaslukujen suhteen kuin kommunistisessa Kiinassa, niin säästäisimme vuodessa 8 mrd euroa.

Jari Kaisla

Sipilä ei ainakaan välitä näistä tutkimuksista, sillä hän ei "kaiken maailman dosentteja" kuuntele. Lindströmillä ei taas oma älykkyys riitä näkemään asioita kahvipöytäänsä pitemmälle ja taustalla tilastoja lukeva Vartiainen ei vain ymmärrä maailman menosta yhtään mitään.

Pertti Ikonen

"
Nyt ministeriö puhuu omatoimisesta työnhausta: työttömän tulee hallituksen esitysluonnoksen mukaan hakea kerran viikossa ainakin yhtä työpaikkaa. Tilannetta seurataan 12 viikon välein. Kaikki tapahtuu lähinnä verkossa digitaalisesti, vaikka esitys lupaa poikkeuksiin olevan varaa.
"
Kävin TE-toimistossa tekemässä työllistymissuunnitelmaa ja täti kirjasi mm. paperiin näin: "Asiakkaalla ajantasalla CV ja osaa tehdä työhakemuksen.
"

Tarkoittaakohan tuo nyt sitä, että minulla on kyky hakea sellaisia työpaikkoja (kun uusi laki tulee voimaan), että ne lasketaan mukaan sellaisiksi työpaikkahauiksi, jotka hyväksytää oikeiksi työnhauksi. Että en vaan hairaihtuisi hakemaan sellaista työpaikkaa, mikä ei ole minule sovelias (te-tädin mielestä) ja näin saisin 60 vuorokauden karenssin, kun en hakenut minulle sopivaa työpaikkaa.

Jan Stenvall

Viimeisen 10vuoden aikana on YT neuvotteluissa irtisanottu yli 55vuotiaita työntekijöitä. Monilla heistä pitkänkin työura takana. Nyt ovat työttömänä. Kysymys kuuluu auttaako kyykyttäminen siihen että yli 60 vuotias osittain sairas hakija saa työtä? Totkkupeiton alla sopeutumiseläkettä odotellessa tämä ei ehkä tule mieleen. Onneksi nämä "Lindströmin pihvit" putoaa eduskunnasta vaaleissa.

Juha Uotinen

TE-toimisto ohjeisti minun olevan rauhallisen. Kielsivät minua tekemästä mitään. Ajattelin mennä kurssille, mutta uutta kurssia, jota aiemmin en ole käynyt ei ollut. Kävin rakennustyömaalla kysymässä työpäällikön paikkaa, mitta se oli jo täytetty. Kaupassa kysyin apumiehen paikkaa, mutta töitä ei ollut. Nyt haen työtä osoitteesta jari.lindströ[email protected]. Työtehtävä: Työttömien rationaalinen työaktivoinnin kehittäminen ja toteutus.

Teijo Myllylä

Työpaikkojen luomisesta, ostovoiman lisäämisestä ja koulutuksen parantamisesta on hallitus luopunut täysin jos sitä nyt koskaan on ollutkaan. Nyt fokus on täysin työttömien vainoamisessa, jolla saadaan tilastoja siivottua ilman todellista työllistymistä. Kyllä työllä täytyy oikeasti elää, pitäisikö jopa olla ihan oikea minimipalkka. Orjatyö on leikisti kiellettyä, tämä hallitus sitä edelleen ajaa agenalle erilaisin tempuin. Hallintorekisteri on saatu, yritysten ja site pääomapiirien asemaa parannettu ja palkansaajaa körmitetty. Siinä tämän hallituksen aikaansaannokset. Ennätys osinkokevättä odotellessa....työttömän asemaa kohentaisi parhaiten täsmäkoulutus. Nyt sitä ei ole olemassa, tuskin tuleekaan.

Jorma Nordlin

"Tässä on ollut se ajatus, että seurannalla saadaan myös ajantasaista tietoa henkilön työnhausta hänen palvelutarpeensa määrittämiseksi. Se on jopa tärkeämpi näkökanta kuin työnhaun seuranta mahdollisen karenssin asettamisen näkökulmasta, Korhonen kertoo Talouselämälle."

Millä resursseilla?

Juha Uotinen

Olen hakenut viikon työhaun. Miten todentaa suoritus, kun se on yrityksen ja minun välinen salassa pidettävä asia. Minun asioitani ei repostella.En usko että saan 18 päivää töitä, rahakorvausta ei kannata hakemukseen laittaa, se on yksityisasia. Yritykselle maksettavan työllistämistuen määrä on vielä epävarma, samoin toimenkuva. Nämä vaikuttavat saamaani korvaukseen työstä. Joudun ilmoittamaan sen liitolle ja todentamaan maksun.

Irma Asikainen

Sipilähän uutisissa oikein "rukoili" kansaa odottamaan vuoden, että ihmiset näkisivät, miten hyvä tämä aktivontimalli oikeasti onkaan - tai sitten ei, ehkä sitä sitten prukakaan, kun ollaan ensin vuosi menty sokkona metsään. Sinä aikana ehtii jo monen työttömän talous olla ahdingossa ja monta itsemurhaa lisää tilastoissa. Työttömälle saatta muumakin viikko olla pitkä aika, varsinkin ilman rahaa, saati sitten vuosi tuota aktivointirumbaa. Perään edelleen Ay-liikkeen tukea työttömille, enkä panisi pahakseni, vaikka muutkin tahot lähtisivät nyt painostamaan hallitusta. Olisikohan työttömienkin aika järjestäytyä ja lähteä äänekkäästi barrikaadeille? Siitä voisi olla hyötyä myös niin, että hallitukselle voisi heittää esityksen paremmasta malllistakin. Ei noita hallituksen mulkeroita muuten saa korjaamaan kurrsiaan. On selvää, että jotain on tehtävä, mutta tämä malli nyt vaan ei tunnu toimivalta.

Tapio Mäkeläinen

Mietin ihan käytäntöä eli miten joku otetaan Sipilän puheiden mukaisesti muutamaksi tunniksi töihin.

Kun olin vielä työelämässä niin kun tällaisia juttuja tai uusi tes tuli, niin työnantajaliitosta tuli soveltamisohje.
Onko TEM tehnyt sellaista nyt? En tiedä.

This is DOA.