Keskiviikko 20.6.2018

”Nämä ovat murhe”: Espoo vaatii Länsimetron ruuhkiin ratkaisua – voi joutua itse maksajaksi

Jaa artikkeli:
Luotu: 
11.1.2018 19:45
  • Kuva: HKL
    Kuva
    Metro koeajossa Matinkylän asemalla.
|

Espoon kaupunki ja Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä ovat käyneet tiivistä vuoropuhelua Länsimetron ja joukkoliikenteen linjauudistuksen aiheuttamien ruuhkien selvittämiseksi. Uudet toimet voivat tuoda Espoolle lisälaskun.

–Nämä joukkoliikenteen ongelmat ja ruuhkat ovat murhe tällä hetkellä, myöntää Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo Uudelle Suomelle.

–Me edellytämme tietysti sitä, että HSL saa tämän arjen sujumaan. Tässä ei ole muuta vaihtoehtoa. Ihmisten pitää päästä liikkumaan niin aamuisin kuin iltaisin. Liikenteen pitäisi olla sellaista, ettei siitä tarvitse kantaa huolta, hän jatkaa.

Tilannetta käydään läpi HSL:n ja Espoon vuoropuheluna, sillä jos uutta liikennettä päädytään tilaamaan, joutuu Espoo sen maksajaksi. Isotalo selventää, että joukkoliikenteen kustannuksista puolet katetaan lipputuloilla ja puolet valuu HSL:n laskukaavojen kautta liikennöitävän kunnan maksettavaksi.

Toistaiseksi konkreettisia vaihtoehtoja tai summia ei HSL ole Espoolle esittänyt. Isotalo kuitenkin katsoo, että vielä tammikuun aikana ratkaisuja pitäisi tehdä.

–Ja olen aivan varma, että tammikuun aikana tulee ratkaisuesityksiä meille. HSL on etukäteenkin todennut, että kun liityntäliikenne alkaa, siitä kerätään hetken aikaa kokemuksia ja katsotaan, mikä oikeasti on ongelma eikä vain alun näppituntuma.

–Nyt on keskitytty siihen, mitkä ovat ne teknisesti toteutettavat asiat: mitkä saataisiin tehtyä nopeasti ja missä taas kestävät pidempään. Sitten kun löytyy järkevät ratkaisut, niin aletaan katsoa hintaa. Nyt ei ole menty eurot edellä tähän ongelmaan, vaikka ne loppuvaiheessa tietenkin vaikuttavat, Isotalo kertoo.

Ruuhkien taustalla on osin sekin, että länsimetron kahdeksan uuden aseman käyttäjämäärät ovat ylittäneet ennakkoarviot. Uusi Suomi kertoi eilen, että vuoden ensimmäisellä viikolla päivittäisiä matkustajanousuja metroon tehtiin noin 75 000, kun ennakkoarvio oli 60 000. Nousujen määrän uskotaan kasvavan tällä viikolla yli 80 000:een, kun koulujen joululomat ovat loppuneet.

Kovimmat ruuhkat ovat osuneet Matinkylän asemalle, mistä nousuja on tehty 40 prosenttia eli 30 000 kappaletta. Asemalle ajaa kuitenkin vain puolet Espoon ajavista metroista joka toisen jäädessä Tapiolaan.

HSL on nyt pohtinut, voitaisiinko useampi metrojuna ajaa Matinkylään saakka. Myös metron syöttöliikennettä on pohdittu ja käyty läpi, voisiko useampi bussi ajaa muulle metroasemalle kuin Matinkylään.

–Sitten on mietitty pieniäkin asioita, kuten saadaanko liukuportaita menemään oikeaan suuntaan, jotta liikenne on sujuvaa, Isotalo sanoo.

Länsimetron myötä tehtyjen linjamuutosten vuoksi kaikkien espoolaisten matkustusajat eivät ole lyhentyneet vaan päinvastoin pidentyneet. Aalto-yliopiston tohtorikoulutettavat Rainer Kujala ja Christoffer Weckström havainnollistavat karttasovelluksellaan, että matka-ajat ovat pidentyneet Kamppiin eri osista Espoota jopa kymmenellä minuutilla.

Espoon kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Henrik Vuornos arvioi keskiviikkona lähettämässään tiedotteessa, että noin 10 minuutin pidennys on kohtuuton. Hän katsoo, että vaikka päälinjana tulee olla syöttöliikenteen järjestäminen metrolle, ”myös muiden vaihtoehtojen pitäisi olla pöydällä”.

HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila puolestaan arvioi keskiviikkona, että vanhojen suorien bussilinjojen palauttaminen ”olisi kallista puuhaa”.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Taisto Pihlajamaa

Liikenteen simulointia ja liikennemuotojen vaihtelujen keskinäistä kokeilemista osattiin tehdä jo 1960-luvulla silloisilla kompuuttereilla. Liikenne on ilmiönä niin säännönmukainen, että se pitäisi olla hallittavissa nykyiselläkin laskukapasiteetilla.

Jos osaaminen nykyään keskittyy siihen pystytäänkö liukuporras nappulaa painamalla saada vaihtamaan suuntaansa, on mielestäni menty vuosikymmenien aikana jotenkin taaksepäin.

Kyuu Eturautti

Puhut asiaa. Tuntuu että liikenteessä laajemminkin simulointi on unohtunut. Monessa kylässä liikennevaloissa on menty yhtä lailla takapakkia, vaikka jo vuosikymmeniä sitten esim. vihreät aallot pääväylille toimivat.

Tässä kohtaa ei olisi hirmu vaikeaa yhdistää liikennöintidata eri välineistä yhdistettynä asukasprofiileihin eri alueilla, työsskäyntialueisiin yms. Ei se ole edes big dataa, se on pretty small dataa.

Juhani Kytö

Jo kymmenen minuutin matkustusajan lisäystä ryhmän pj pitää kohtuuttomana. Taitaa olla parasta nostaa rajaa hieman, koska muuten tuo taitaa koskea jo noin 30 000 asukasta. Suorat linjat ovat välttämättömiä, mutta riittääkö Espoon ja HSL:n rahat noille kaikille eli noin 30 000:lle ? On hyvä keskustella minne tuo raja asettuisi. Omasta mielestäni 15 minuuttia on jo liikaa. On paljon ihmisiä jotka ovat joutuneet 30 minuutinkin uhriksi.

Harri Rautiainen

Vanhimmat paljasjalkaiset helsinkiläiset muistavat kaup.johtaja Erik von Frenckellin runkolinjan yli 60 vuoden takaa. Vihdintietä ja Hämeenlinnan tietä tulevat bussilinjat katkaistiin Ruskeasuolle, josta matkustajien tuli jatkaa 10:n raitiovaunulla keskustaan. Länsimetron kaltainen fiasko oli hyvin pian valmis, ja runkolinja lopetettiin pian kaikessa hiljaisuudessa.

investoinnit tosin eivät olleet miljardiluokkaa. Ainoastaan ylimääräiset bussilaiturit 10-ratikan päätepysäkille.

Isto Havu

Matka-ajan pidentyminen vajaalla 10 minuutilla ei ehkä olisi suuri ongelma, jos alkuperäinen matka-aika olisi ollut kilpailukykyinen. Nyt on tehty kiemurainen metro, jonka reitti on pidempi ja sisältää enemmän pysäkkejä kuin bussien reitit aiemmin. Lisäksi on suunniteltu kiemuraiset "liityntälinjat", joiden matka metrolle kestää monessa tapauksessa kauemmin kuin autolla koko matka. Kun joidenkin matka-ajat ovat nousseet yli 30 minuuttia tai kun miljardin euron metron myötä matka Kamppiin on yhtä nopea kuin polkupyörällä, on jotain mennyt suunnittelussa pahasti pieleen. On selvää, ettei "muutamaa suoraa bussilinjaa Helsinkiin" voi metron rinnalle mitenkään toteuttaa, koska näihin busseihin pyrkisi varmasti tuhat ihmistä per vuoro ja aggression määrä olisi ihan toista luokkaa kuin nyt ruuhkaisissa rullaportaissa. Jos jotain voidaan pelastaa, kun metron reittiä ei voi enää jälkikäteen oikaista tai asemia pidentää, niin liityntälinjat pitäisi saada selvästi nopeammiksi kokonaismatka-ajan pudottamiseksi kohtuullisemmaksi.