Torstai 20.9.2018

Akava: Toinen aktiivimalli tulee keskeyttää – liittäkää työnhaku nykyiseen aktiivimalliin

Jaa artikkeli:
Luotu: 
12.1.2018 11:45
Päivitetty: 
12.1.2018 11:48
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
|

Keskusjärjestö Akava esittää, että niin sanottuun toiseen aktiivimalliin sisältyvä omaehtoinen työnhaku liitetään nykyiseen aktiivimalliin.

Työttömyysturvan toista aktiivimallia ei pitäisi Akavan mukaan toteuttaa, vaan mallin olennaisin osa eli omaehtoinen työnhaku olisi sisällytettävä nykyiseen aktiivimalliin. Työ- ja elinkeinoministeriössä valmistellaan parasta aikaa lakiesitystä omatoimisesta työnhaun mallista. Tätä suunnitelmaa on kutsuttu julkisuudessa toiseksi aktiivimalliksi.

Valmisteilla oleva malli edellyttää työttömältä säännöllistä työnhakua ja siitä raportoimista työttömyysetuuden määräaikaisen menettämisen eli karenssin uhalla. Akava esittää tiedotteessa, että lakia aktiivimallista muutettaisiin niin, että omaehtoisella työnhaulla voi välttyä työttömyysturvan alenemiselta, vaikka töitä ei saisikaan. Nykyinen aktiivimalli rankaisee myös siitä, jos työnhaku ei onnistu.

- Akava pitää omatoimisen työnhaun huomioimista keskeisenä ja olemme vaatineet, että se sisällytetään vuoden alussa voimaan tulleeseen aktiivimalliin. Valmisteilla oleva työnhaun aktiivimalli sen sijaan on seuraamuksiltaan liian ankara eikä sitä pitäisi viedä eteenpäin, Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder sanoo tiedotteessa.

Suunnitelmassa työnhaun aktiivisuuden puute voi tuoda 60 päivän karenssin työttömyysturvaan.

Vuoden vaihteessa tuli voimaan aktiivimalli, jossa työttömän aktiivisuus vaikuttaa työttömyysturvan tasoon. Jos työtön ei osoita laissa määriteltyä riittävää aktiivisuutta, työttömyysetuus heikkenee 4,65 prosenttia 65 maksupäivän ajaksi. Työttömän velvollisuuksia ovat muun muassa työttömien haastattelut sekä aktiivimallin mukaisiin palveluihin osallistuminen.

Valtiovarainministeriö arvioi, että työttömyysturvan aktiivimalli vaikuttaa myönteisesti työllisyyteen. Fjäder sanoo, että aktiivisuuden palkitseminen tuleekin olla lähtökohta.

- Lähtökohdan pitää luonnollisesti olla, että kaikissa tilanteissa aktiivisuus palkitsee enemmän kuin passiivisuus. Olemme saavuttaneet 70 prosentin työllisyysasteen, joka on hyvä asia. Meidän pitää pyrkiä parantamaan työllisyyttä edelleen ja tavoitella ainakin 75 prosentin työllisyysastetta. Hyvinvointivaltion perustan luovat työ ja yrittäminen, Fjäder jatkaa.

Lähde osin: Kauppalehti

LUE MYÖS:

Väittely aktiivimallista levisi presidenttikisaan – Niinistö: ”Eihän se heikennä jos työtön täyttää velvoitteet”

Ministeriö lupaa: Aktiivisen työnhaun malli ei ole uusi aktiivimalli – leikkaisi työttömyysturvan 60 päiväksi

Seuraava aktiivimalli tekee jo tuloaan: 60 päivän karenssi syrjäyttäisi kohusanktion

Ay-ekonomisti tunnustaa ehdottaneensa aktiivimallia: ”Pienetkin marjat on nyt poimittava – tilanne niin vakava”

Kansliapäällikkö Hetemäki puolustaa aktiivimallia – KL: Suunnitelmat olivat pahempia

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Olemme saavuttaneet 70 prosentin työllisyysasteen, joka on hyvä asia.

No nyt ei sitten Aktiivimallia tarvita enää ollenkaan. L.Laatunen kertoi IL että vilkaistuaan työllisyystilastoja ansiosidonnaisilla olevilla työttömyys kesti vain muutaman kuukauden .Ja ne työllisty hyvin.
Talous "kasvaa" kohisten joten loputkin työttömät saa töitä ilman rahantuhlausta tempputyöllistämiseen.

Marja-Liisa Kalkela

Ja näin me "Pienipalkkaiset" herrat hallituksessa ja AY "poistimme" töttömyyttä:

Analyysi: Hallituksen aktiivimallissa muhii mojova tilastotemppu – tunti viikossa ponnauttaa työttömän työlliseksi
Hallitus saattaa hyvinkin saavuttaa työllisyystavoitteensa – osin työttömyysturvan aktiivimallin ansiosta. Syynä on työllisyyden tilastointitapa, jossa yksi tunti työtä viikossa riittää henkilön tilastoimiseen työlliseksi.
Yle 12.1
(Aktiivi-leikkauksilla viemme työttömien leipärahasta muutaman miljoonan "säästön" kelan kirstuun.)

Pekka Hovatov

Niinistö ratkaisee "Kansan kahtijaon" hyväksymällä lisää verohelpotuslakeja rikkaille ja kyykytyslakeja köyhille. Sipilän hallitus aikoo seuraavassa "työttömien aktivointimallissaan" ottaa käyttöön lain, jossa työttömät joutuvat rangaistuksen uhallla ompelemaan vaateisiinsa merkin. Merkin muotoa ei ole vielä päätetty, mutta se tulee olemaan keltainen, helposti havaittavissa oleva kangasmerkki. Niinistö on kahden välisissä keskusteluissa ilmoittanut, että hän tulee hyväksymään kyseisen lain. Sipilä, yhdessä Orpon kanssa on vahvasti sitä mieltä että työtön pitää erottua selkeästi muusta väestöstä. Helpoin tapa on merkata työttömät samalla tavalla kuin vähemmistöryhmät merkittiin Natsi-Saksassa, eli rintaan ommeltavalla merkillä. Hallitus on yhtä mieltä siitä, että toimenpide tulee vähentämään työttömyyttä ja lisäämään työttömien aktiivisuutta. Lisäksi tieliikennelakiin ja rikoslakiin on tulossa seuraavan kaltainen muutos. Jos hyvätuloinen ajaa autollaan, uuden lain mukaisesti merkatun työttömän päälle, esimerkiksi suojatiellä, ei hyvin toimeentuleva kokoomuslainen tai keskustalainen äänestäjä tule saamaan syyttettä, vaikka olisikin pienessä maistissa, koska oli juuri poistunut purjehduskerhon pikkujouluista. Työtön velvoitetaan korvaamaan autolle aiheutuneet vahingot täysimääräisinä, koska hän oli tahallisesti aiheuttanut yliajon liikkumalla ihmisille tarkoitetulla suojatiellä. Yleisradion, hallituksen pyynnöstä tekemän mielipidekyselyn mukaan, vastanneista 153% oli sitä mieltä että laki on hyvä ja tulee vähentämään työttömyyttä. Sinisen tulevaisuuden edustajat ovat vaatineetverovapautta auton etuosaan kiinnitettäville karjapuskureille, jotka suojelevat ajoneuvoa, kun silä ajetaan työttömien yli. Lisäksi Kokoomus ehdottaa, että "karjapuskurin" asennukseen saisi käyttää kotitalousvähennystä.

Näillä toimenpiteillä Suomi saadaan nousuun, kommentoi Niinistö Kuopiossa ollessaan.

Lisää pohdiskeltavaa kaikille:

"Perustuslain 106 §:n mukaan tuomioistuimen on annettava etusija perustuslain säännökselle, jos tuomioistuimen käsiteltävänä olevassa asiassa lain säännöksen soveltaminen olisi ilmeisessä ristiriidassa perustuslain kanssa. Tuomioistuin ei voi arvioida yleisesti ja ilman yhteyttä konkreettiseen oikeustapaukseen sitä, onko lain jokin säännös ristiriidassa perustuslain kanssa. Tuomioistuin ei myöskään voi esimerkiksi julistaa lain säännöstä perustuslain vastaiseksi, vaan se voi ainoastaan jättää lain säännöksen soveltamatta yksittäistapauksessa."

Lähde edelliseen:

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Documents/kk_752+2010.pdf#sear...

Edellä esitettyyn viitaten, kysynkin, että siksikö hallitus, pääministeri, presidentti ja oikeuskansleri kaikki kuin yhdestä suusta alleviivaavat sitä, että lainvoiman juuri saanutta aktiivimallia tulee seurata, jotta saadaan yksi työttömien aktiivimallin mukainen yksittäistapaus, jossa aktiivimallin lakinormit jätetään soveltamatta perustuslain vastaisina? Vai miten tämä tulisi ymmärtää?