Keskiviikko 15.8.2018

Valtiosihteeri Hetemäki varoittaa: Moni ehtii syrjäytyä, jos aktiivimalli ja uudistukset jumivat

Jaa artikkeli:
Luotu: 
15.1.2018 09:56
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Valtiovarainministeriön kansliapäällikkö, valtiosihteeri Martti Hetemäki veti työryhmää, jonka valitseman mallin pohjalta tuli voimaan laajasti haukuttu työttömyysturvan aktiivimalli. Arkistokuva.
|

Väärinkäsitykset aktiivimallista vievät huomion pääasioista, sanoo aktiivimallia valmistellutta työryhmää vetänyt kansliapäällikkö Martti Hetemäki valtiovarainministeriöstä.

Valtiosihteeri Hetemäki puolustaa aktiivimallia kolumnissaan. Hetemäki huomauttaa, että työttömyyden keskimääräinen kesto on nykyisin yli vuosi ja jos se ei lyhene, työttömyys alenee vain, jos työttömyysriski alenee. Riski on kuitenkin päinvastoin nousemassa nykysuhdanteiden, globalisaation ja automatisaatiokehityksen valossa. Hän varoittaa, että jos uudistukset viipyvät, moni ehtii syrjäytyä.

– Työttömyyden keskimääräinen kesto määrittää siis pitkälti työttömyyden tason. Työttömän köyhyysriski on Suomessa kymmenen kertaa suurempi kuin työllisen. Pitkittyvä työttömyys johtaa usein syrjäytymiseen, Hetemäki kirjoittaa.

– Suomi on monin keinoin yrittänyt ilman tuloksia lyhentää työttömyyttä. Monet muut maat ovat onnistuneet siinä alentamalla työttömyysetuutta selvästi työttömyyden kestettyä tietyn aikaa.

Hetemäen mukaan talous muuttuu nyt vauhdilla ja riskit ovat selvät. Tarvitaan avointa keskustelua ja yhteistyötä.

–Jos työvoiman osaamisesta ja sen joustavasta siirtymisestä uusiin tehtäviin ei pidetä huolta, voi talous ajautua kriisiin. Ajoissa tehdyt uudistukset ovat kaikkien etu.

”Lyhentää työttömyyttä reilulla tavalla”

Hetemäki selventää, että vuoden alusta voimaan tulleessa aktiivimallissa etuus nousee työttömyyden alussa ja ”yhdenkin aktiivisuusehdon täyttyessä etuus on vielä korkeampia alun etuuteen nähden”.

– Etuus siis nousee työttömyyden alussa, pysyy vähintään sillä tasolla ja aktiivisuus nostaa sen vanhalle tasolle. Muiden maiden malleihin nähden tätä voi pitää reiluna tapana lyhentää työttömyyttä.

Aktiivimallia on arvosteltu siitä, että sen kanssa samaan aikaan ei lisätty työvoimapalvelujen resursseja. Kritiikin mukaan palvelujen saatavuus vaihtelee suuresti eri puolilla Suomea, eikä niitä riitä kaikille. Samanlaista kritiikkiä on esitetty avoimista olevista työpaikoista. Näihin myös perustuslakivaliokunta kiinnitti huomiota lausunnossaan ja totesi, ettei malli ole perustuslain kannalta ongelmaton.

Hetemäen mukaan palvelujen saatavuus on parantunut ja alueiden erot ovat melko pieniä. Hänen mukaansa työvoimapalveluhenkilöstöä on jo lisätty ja määrärahojen puolesta lisänostoon on edellytykset. Hetemäen mukaan myös työmahdollisuudet ovat kasvaneet kaikissa Manner-Suomen maakunnissa ja avoimet työpaikat ovat lisääntyneet 45 prosenttia kahdessa vuodessa.

– Vain osa avoimista työpaikoista ilmoitetaan TE-toimistoihin, joissa niitä on aina vähemmän kuin työttömiä. Avoimien työpaikkojen ja työttömien suhde on noussut kahdessa vuodessa 75 prosenttia

Hetemäen mukaan työttömän palkkatuki ryityksissä on tuonut hyviä tuloksia. Se tuo Hetemäen mukaan työttömälle heti käyvän palkan, vaikka tuottavuus olisi aluksi heikko. Hetemäki toivoo viestiä palkkatuen käytön helppoudesta paremmin perille.

Hetemäen mukaan niin sanottu aktiivimalli 2 ei tosiasiassa liity aktiivimalliin. Hän korjaa myös keskustelua tilastojen kaunistelemisesta.

– Aktiivimallin on väitetty kaunistelevan tilastoja, kun Eurostat luokittelee yhden tunnin viikossa tekevän työlliseksi. Tilastokeskus mittaa kuitenkin myös työntunteja, ei vain työllisiä.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jorma Nordlin

Paljon on puuhailtu työttömyydenhoidossa pureutumatta juurisyihin, eli työttömien aktiivisuuden kahlitsevaan byrokratiaan.

On väärinkäsitys jos kuvitellaan työttömyysturvan olevan niin ruhtinaallinen, että on varaa jäädä kotiin loikoilemaan. Suomalaisessa yhteiskunnassa ei kannata työttömän yrittää olla aktiivinen, koska perinteisesti on pudonnut tulottomaksi erilaisten käsittelyaikojen ja muun byrokratian vuoksi. Työttömän tilanne on ollut aivan absurdi.

Hetemäellä ei ole oikeasti käsitystä työttömien todellisesta tilanteesta.

"Kootaan kuitenkin vielä kerran aktiivimallin suurimmat ongelmat:

Mikä tahansa aktiviteetti, kuten aktiivinen työnhaku, talkootyö tai vapaaehtoistyö ei kelpaa aktiivisuuden osoitukseksi. Pitää olla työssäoloehdon täyttävä palkkatyö, ja se edellyttää työsopimusta, palkan sivukulujen maksamista ja vähintään 6,91 euron tuntipalkkaa. Naapurin mummoa voi käydä auttamassa, mutta se ei ole lain tarkoittamaa aktiivisuutta. Pätkittäistenkin palkkatöiden tarjonta jakautuu maassa epätasaisesti, mutta laki ei ota sitä huomioon.

Te-toimiston kursseille eivät edes nyt mahdu kaikki halukkaat, mutta lisää resursseja ei ole luvassa.

Kuntouttava työtoiminta ja työkokeilu kelpaavat aktiivisuudeksi, mutta niissä tehdään työtä palkatta, eikä niitäkään paikkoja riitä kaikille.

Mikä tahansa omaehtoinen opiskelu ei käy, vaan sen pitä olla Te-toimiston hyväksymää ja työllistymistä edistävää.

Laki ei ota huomioon yksilöllisiä ja paikkakuntakohtaisia olosuhteita millään tavalla. Tästä huomautti jo perustuslakivaliokunta, mutta hallitus ei huomautuksesta piitannut.

Työtön saa ”kotona istumalla” 32,40 euroa päivässä työmarkinatukea. Siitä menee ennakonpidätystä 20 %. Kuinka moni 20-100 tuntia palkkatyötä tekevä saa yhtä vähän? Jostain syystä työttömyystuki käsitetään palkaksi olemisesta. Ei se ole, vaan se on se pieni rahasumma, jolla työtön on tarkoitus pitää hengissä sen aikaa, että hän löytää palkkatyötä. Jokainen työssä oleva maksaa palkastaan työttömyysvakuutusmaksua juuri työttömyyden varalle. Myös työttömät ovat maksaneet sitä ollessaan vielä työssä, joten saatu raha ei ole ilmaista. Työttömiä on karkeasti arvioiden 350 000 ja avoimia työpaikkoja noin 15 000. Tämä ei ole työttömien vika.

Työtön saa ansaita 300 euroa kuukaudessa sen vaikutamatta tukiin. Jokainen pätkä palkkatyötä keskeyttää tukien maksamisen siksi aikaa, että tulot on palkkakuiteilla selvitetty ja tuen määrä laskettu uudelleen. Se voi kestää jopa viikkoja, kun ensin on saatava ja toimitettava palkkakuitti, ja sen jälkeen on odoteltava tuen maksajan laskelmia ja päätöksiä.

Yrittäjäksi rupeava on vaarassa menettää tukensa kokonaan, sillä muutaman kuukauden jälkeen hänet voidaan varoittamatta todeta päätoimiseksi yrittäjäksi."

http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/

Jorma Nordlin

Kelan lakiyksikön päällikkö Marjukka Turunen: "Meillä on liikaa etuuksia. Ihmiset eivät ymmärrä, mihin he ovat oikeutettuja tai kuinka he saavat sen. Edes asiantuntijat eivät ymmärrä sitä. On esimerkiksi hyvin hankalaa olla Suomen etuusjärjestelmässä, jos olet itsensätyöllistäjä – sinun täytyy todistaa tulosi uudelleen ja uudelleen ja uudelleen, Turunen sanoo Guardianin mukaan."
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/239310-kela-johtaja-marjukka-turunen-sa...

Marja-Liisa Kalkela

Mites tämä näin on lipsahtanut? Eikö palkansaajien omista verovaroista ole hallitukset halunneet maksaa kaikille? Vaan pitää osan työttömistä kyykytettävänä perustulolla ja toimeentulotuen ehdoilla. Valtion maksamaan työttömyysturvaanhan rahat tulee verovaroista. Kuten muukin sosiaaliturvan rahoitus.

23.02.2015
Ansiosidonnainen työttömyysturva kuuluu kaikille!
KL-15
Monelta saattoi jäädä huomaamatta julkinen keskustelu siitä, että kaikki palkansaajat saisivat ansiosidonnaisen työttömyysturvan.

- Kaikki palkansaajat osallistuvat myös ansiosidonnaisen maksuun: työnantaja pidättää sen palkasta ja tilittää eteenpäin.

Maksat koko ikäsi työttömyysvakuutusmaksua
(nyt 1,9% palkasta joka kk.)
muille,
mutta sinua kohdellaan niin kuin et olisi koskaan ollut töissä

Jaakko Salomaa

Lukuja pöytään. Kuinka monta syrjäytyjää syrjäytyy jos työttömien kyykytysmallia lykätään kuukaudella että siitä saadaan järkevämpi? Kahdella?

Kuinka todennäköistä on, että talous "voi" ajautua kriisiin? Hetemäki on valtiosihteeri, kyllä minun veroistani maksettavassa pestissä nyt pitää pystyä parempaan kuin maalailla epämääräisiä piruja seinille ja puhua ympäripyöreitä.

Marja-Liisa Kalkela

Olisiko aika antaa asiantuntijoiden hoitaa työttömien asiat? VM-virkamiehellä ei ole asioista mitään käsitystä miten työttömien esim.perhe elää noilla tuilla.
Mikä vaikutus sillä on syrjätymiseen ollut -94-18.
Kelassa on asiantuntijoita jotka ottaa huomioon myös sosiaalisen puolen.

Tiilikaisen (kesk) 300e/kk työttömille jota ei vähennetä. Paitsi toimeentulotukea saavilta.Kuten kaikki muukin mikä ylittää 50e kela vie ne kirstuunsa.
Lapsilisät,kelan muut etuudet,isovanhempien rahalahjat lapsille,veronpalautukset ym.

Joko työttömiltä poistui 40% leikkaus ja 3kk karenssi jos ei ota työtä vastaan? Mihin siis Aktiivimallia tarvitaan? Nyt marraskuu-17 TEM
on pois "syrjätymisestä" jo n.126 700 aktiivitoimissa. 487e/kk+9e/pv kuluihin .
30 milj. työtuntia tehty ilmaiseksi yrityksille
US-17

"Kannustetaan" perustulolla 560e työttömiä töihin ???
Toimeentulotuki
Perustulo otetaan toimeentulotuessa huomioon tulona.
-Työstä kieltäytyminen voi vaikuttaa toimeentulotuen perusosan suuruuden alentamiseen.
KELA-17
JK.Tulona huomioon javähennetään toimeetulotuesta . "Kannustinloukku" jos ei halua tienata Kelan kirstuun tuloja saavien etuuksia varten.

Jorma Nordlinille ja kaikille meille:

Ks. "Aidosti palkitseva aktiivimalli" -aloite kansalaisaloite.fi -palvelusta:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2810

Tässä 8.1.2018 avatussa kansalaisaloitteessa vaadimme kumoamaan HE 124/2017 lain kuten siinä nyt 126 600 allekirjoitusta saaneessakin aloitteessa, mutta meidän aloitteessamme esitetään lisäksi ratkaisuna uusi työttömien "osallisuudenmalli", joka lisää työttömyysturvaa 4,65 %:lla ja hyväksyy myös vapaaehtoistyön, oman lähiomaisen tai naapurin auttamisen vaadittavana aktiivisuuden osoituksena.

Kansalaisaloitteessamme kerrotaan, että nyt vuoden alusta lainvoiman saanut aktiivimalli on perustuslain vastainen (1 § 2. ja 3. mom.). Siksi se tulisi käsitellä riippumattomassa perustuslakituomioistuimessa, koska se meni jo perustuslakivaliokunnan seulasta läpi. Oikeuskanslerinkin lausunnon arvioi sama perustuslakivaliokunta, kertoi "Ykkösaamussa" la 13.1. Tuomas Pöysti, ja siksi tarvitaan perustuslakituomioistuin Suomeen kiireellisenä.

Sitä odotellessamme käykäämme allekirjoittamassa "Aidosti palkitseva aktiivimalli"!

Olli Bäckström

Tuhannet ja tuhannet työttömät ovat jo ehtineet syrjäytyä, mutta ei se asia aiemmin kiinnostanut Hetemäkeä tipan lirun vertaa. Nyt, kun tämän veronmaksajien tuottamattoman elätin oma virkamiesuskottavuus on kyseenalaistettu, hänen sydämessään herää äkisti syvä huoli työttömien syrjäytymisestä. Liikuttavaa.

Pasi Anttila

Mielenkiintoista. Tätä kehitystä on ollut tekemässä vuorollaan jokainen eduskuntapuolue. Missä siis on vaihtoehto tälle kehitykselle. Äänestät ketä tahansa niin sama meno jatkuu. Ihmisiä syrjäytyy kaikilla halllituspohjilla.

Missä on tulevaisuuden toivo?

Ei herännyt mikään huoli. Kuten tuskin kovin monella muullakaan suomalaisella, paitsi jos sattuu joku tuttu olemaan syrjäytynyt.

Marja-Liisa Kalkela

Moni on jo syrjäytynyt päättäjien toimilla.
1)Laaman-lapset-90luvulla
2)Laman-lapset 2000 luvulla
Nämä ei Aktiivitoimista hyödy ,eikä hyödy heidän perheensä 18t/3kk "työstä"!.

Kela-köyhyys-08:
Työttömien asema on kaikilla mittareilla mitattuna yksi pahimmista. Työttömien olot ovat kaikkien mittareiden mukaan heikentyneet 1990-luvulla.
Eräs syy tähän muutokseen on se, että työttömien
koostumus on muuttunut.
-Vuonna 1995 valtaosa
työttömistä oli oikeutettu ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan,eikä ansiosidonnaista päivärahaa
saavien tilanne ollut kovin dramaattisesti huonompi
kuin palkkatyössä olevien.
-Nyt yhä suurempi osa on pitkäaikaistyöttömiä, joiden oikeus ansiosidonnaiseen
työttömyyspäivärahaan on ehtynyt ja valtaosa työttömistä
-elää perusturvan varassa.
Työmarkkinatuki on muiden perusturvaetuuksien tavoin jäänyt jälkeen muun väestön tulokehityksestä.

-Peruspäivärahaa saavien köyhyysriski on moninkertainen
muuhun väestöön nähden, ja heidän
tilanteensa huonontui 1990-luvulla, kuten kuviosta
4 havaitaan.
Kelan tutkija

Toimeentulotuki pysynyt samana 20 vuotta !
Toimeentulotuki on jäänyt selvästi jälkeen ansiotuloista.
-Toimeentulotuesta tehtävät vähennykset
-johtavat usein myös siihen, että käytännössä lapsi voi elättää vanhempiaan.
6.2.2011 YLE

Toimeentulotuki
Perustulo otetaan toimeentulotuessa huomioon tulona.
-Työstä kieltäytyminen voi vaikuttaa toimeentulotuen perusosan suuruuden alentamiseen.
KELA-17

Marja-Liisa Kalkela

Ei pitäisi olla mitään vaihtoehtoja tähän.Sopinut EK/SAK yhdessä.Laiksi tehnyt eduskunta:

Korvauksesta sopimista rajoittavat työnantajaa sitovan työehtosopimuksen määräykset, joita myös järjestäytymättömän työnantajan
-on noudatettava, mikäli alalla on yleissitova työehtosopimus.
-Työstä on maksettava aina
- alalle tavanomaisena pidettävää ja työn vaativuuteen nähden
-kohtuullista palkkaa.
(eikä missään lue työtä omaa sosiaaliturvaa vastaan,saati 9e/pv palkkaa.

Ja jos lakeja ei edes eduskunta noudata niin miksi niitä tehdään ja vaaditaan kansan niitä noudattavan?

Snow Flare

Lait ovat meitä pieniä kansalaisia varten joilla ei sitä valtaa tavalla tai toisella taskussa ole näköjään mutta voisivat sentään pikkuisen enemmän parantaa lakien laatua ja samalla purkaa niitä satoja mitä on jäänyt menneisyydestä roikkumaan..
Kepillä aina koittavat jäätä jos nyt kepin kestää niin kohta tuodaan se rekka ylitse..

Jäisivät vielä parat työttömiksi jos hyviä lakeja joutuisivat tekemään.

Pentti Westerholm

Aktiivimalli on hyvä,parempaakaan ei ole tarjolla.Sitä voidaan jalostaa kokemuksen kautta.Olen varma,että kerralla se ei tule valmiiksi ja kömmöhdyksiäkin satuu yksittäisten ihmisten kohdalla.Mutta jos ei mitään tehdä syrjäytyminen jatkuu pahempaan suuntaan..Arvostelu on sinänsä paikallaan,jotta voidaan pohtia etukäteen esitettyjä näkemeyksiä.Tarttis tehrä jottain...siitä se lähtee..

Marja-Liisa Kalkela

Helpompi on myöntää se että työelämä on muuttunut EU,Globaalin markkinatalouden aikana.Siitä mitä se oli ennen edm.
Tuhansia ammatteja on poistunut,koneillistumisen myötä.Tietokoneet vienyt tuhansia työpaikkoja. Ja mikä tärkein Pörssiyhtiöiden myötä voittojen maximoiminen osakkeenomistajille on tullut tärkeimmäksi kuin se onko Suomessa kansalla töitä.

Niitä työpaikkoja ei synny ellei yritykset investoi uusiin työpaikkoihin .
Ja vain uudelleen kouluttamalla voidaan palata työelämään ja saavuttaa ne vaatimukset mitä nykyään työelämässä on.
Ei siten että yli 50v hitsari pannaan väkisin tukien leikkaamisen uhalla puistoihin kitkemään vieraslajeja,tai maatiloille lantaa luomaan 9e/pv kuluihin+487e/kk toimeentulotuki+Hurstin leipäkassi palkalla.

Joka ikinen verovaroilla ilmaistyössä olevan puuttuvat verot palkoista maksaa veronmaksajat.Eniten keskituloiset veroissaan.
Seuraavaksi eläkeläiset ja lapsiperheet sosiaaliturvan leikkauksilla.

Ilmari Jokinen

...ai nyt se jo muuttuikin jo syrjäytymisen ehkäisyksi...entäpä ikärasismin syrjäyteyt työttömät jotka osaisivat vaan ei heitä huolita?
Sinullakin nuo kommenttisi opettelet ulkoa kuin papukaija. Matkiminen ei kannata. Näkee läpi kuinka ontto kommentoija on.
Kokoomus on kohta opositiossa ja Sipilä oman vakuutuskuorensa sisällä.

Snow Flare

- Suomi on monin keinoin yrittänyt ilman tuloksia lyhentää työttömyyttä. Monet muut maat ovat onnistuneet siinä alentamalla työttömyysetuutta selvästi työttömyyden kestettyä tietyn aikaa.

En itse muista pahemmin kuinka monta "hyvää" keinoa on kokeiltu kuin ehkä palkka tuki nuorille ja yli 2v työttömänä olleille mutta enemmän muistan kyllä niitä huonompia uhkailuja ja karenssin kiristyksiä millä on kovasti kokeiltu.

"Moni ehtii syrjäytyä, jos aktiivimalli ja uudistukset jumivat"
Kyllä moni varmasti tekee minkä voi sen eteet että ei pidä miettiä riittääkö maitoon vai ei, siinä ei malli auta kuin vielä enemmän syrjäyttämään ihmisen kun putoaa toimeentulon piiriin jos ei siellä ennen ollut.. Kyllä palveluille on saatava ainakin 5 kertaa enemmän budjettia kuin se nykyään on jos todella halutaan parantaa mahdollisuuksia työllistää tai velvoitettava yrityksiä palkkaamaan porkkanan avulla.

Esim 1-3kk työharjoittelun jälkeen yritys palkkaa min 6kk tai enemmän osa aika tai kokopäivä työhön ja saa vastineeksi osaavan työntekijän ja vielä porkkanan 1-3kk hatusta otettu "koe aika/perehtyminen" jossa ei voi irtisanoa ilman pätevää syytä kyllä siihen hyvät ohjeet maalaisjärjellä saisi varmsti että olisi kohtuullista tekijälle ja yrittäjille..

Ilmari Jokinen

NYT RYTISEE!!
Eläkehakemusten tulvat ryöppyävät nyt sisään! 50%n vanhuuseläkkeet ovat nyt haluttua tavaraa. Näin välttyy kyykytysmalleista ikuisesti...

Veikkaanpa että n. 30 000 hakemusta ilmaantuu jo parin kuukauden sisällä.

Seppo Simonen

Tämä aktiivimallin provosointi yleensä on järjestelmällistä Antti Rinteen johtaman Sosialidemokraattisen puolueen provokaatio. Antti Rinne haluaa estää hallituksen työlistämistoimenpiteet säilyttääkseen omat kannattajat vaikka kurjistamalla työttömät jatkuvaan köyhyyteen. Antti Rinne sanoo purkavansa valtaan päästyään kaikki työttömyyttä vähentävät toimenpiteet, tämä jos mikä on eriarvoistumista syvemmän jälkeen.
Minäpä oikein unohdin että Antti Rinteen ihanne yhteiskunta on sosialidemokraattinen hyvinvointiyhteiskunta jossa yhteiskunta huolehtii ihmisestä kehdosts hautaan saakka ilman yksilön omaa vastuuta omasta elämästään.
Juuri tuli uutinen että SAK kapinoi jollakin torilla laillista aktiivimallia vastaan tämä jos mikä on kansan jakamista.

Pasi Anttila

"Hetemäki huomauttaa, että työttömyyden keskimääräinen kesto on nykyisin yli vuosi ja jos se ei lyhene, työttömyys alenee vain, jos työttömyysriski alenee."

Tässä on nyt sanottu se mistä olen aiemmin jo kirjoittanut. Se Aktiivimallin todellinen syy ja tavoite. Tällä aktiivimallilla saatiin avattua keskustelu työttömyydestä ja sen kestosta mutta varsinkin työllistymisen vaikeudesta. Ilman aktiivimallia ei tämän laajuista keskustelua olisi millään saatu luotua.

Nyt pehmitetään kansalaisia ja ay-liikettä suopeammiksi "työllistämisriskin" helpottamiseksi. Työkaluja on irtisanomisen helpottaminen, takaisinottovelvollisuuden poisto, paikallinen sopiminen (myös palkat) ensi alkuun.

Matti Kurki

Miehen joka ei osaa laskea ei kannattaisi ottaa osaa mihinkään keskusteluun missä on lukuja. Muistuu vaan mieleen Jutan ja Martin seikkailut Kreikan takuumarkkinoilla. Surkea tyyppi. Minkähänlainen mahtaa olla kotioloissa, kun julkisuudessa esiintyy kuin "sen" nielleenä.

Topi Rantakivi

Marja-Liisa Kalkela, mitä jos tutustuisit vähän enemmän perustulon aiheeseen, niin ymmärtäisit levittäneesi väärää tietoa. Olen tarkastellut sitä useammalta lakipykäleiltä ja tämä on selkeästi kannustavampaa. Esimerkiksi. Ulosottovirasto ei voi ottaa yhtään mitään perustulosta pois, eikä myöskään muut virastot voi ottaa tätä huomioon, kun haetaan muita tukia.

Miksi se on sinulle niin vaikeaa ymmärtää?

Harri Kota-aho

Kukahan tässä on syrjäytyneet . Virkamiehet ,joiden palkan maksavat veronmaksajat. Helppo huutaa. Kun on virassa veronmaksajien piikkiin. Ei tarvi pelätä irtisanomista. Kasvoton raha antaa näköjään suuren vallan tunteen. Ei tarvitse muuta, kuin olla suuresti huolissaan valtakunnan tilasta. Iso kysymys on tarvitaanko kansliapäälliköitä mihinkään.