Keskiviikko 15.8.2018

KL: Anne Berner povaa mullistusta autojen verotukseen – ”Tulee perustumaan käyttöön”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
18.1.2018 15:26
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Alma Talent
    Kuva
    Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) tiedotustilaisuudessa torstaina. Hän mainitsee esimerkkinä kehityksestä OP:n DriveNow-yhteiskäyttöpalvelun autottomille kaupunkilaisille.
|

Autoalan kehitys tuo ministerin mukaan verotukseen merkittäviä muutoksia, kertoo Kauppalehti. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) arvioi asiaa alan seminaarissa.

Uusia verotuspäätöksiä ei kuitenkaan ole Bernerin mukaan edessä enää tällä hallituskaudella. Sen sijaan hän uskoo, että kulutustottumuksien muutos on nopeaa.

–Kulutustottumukset ovat muutoksen ytimessä. Muutoksia on näkyvissä omistajuudessa ja siinä millaiset arvot ovat tärkeitä. Rahoituspohja tulee perustumaan käytön, eikä auton omistamisen verotukseen, Berner sanoi Alma Median järjestämässä seminaarissa Finlandia-talolla.

Bernerin mukaan muutospainetta aiheuttavat ennen kaikkea ympäristötavoitteet ja jakamistalouden kasvu autoilussa. Kyytien jakaminen kehittyy ja auton omistaminen voi muuttua jatkossa tarpeettomaksi ainakin kaupungeissa. Berner kuvaili tulevaisuuden autoa palvelualustaksi ja huomautti, että jo nyt yli puolet autojen hinnasta on tietotekniikkaa.

Suomen päästötavoitteena on, että kaduilla on vuoteen 2030 mennessä 250 000 sähköautoa ja 50 000 kaasukäyttöistä autoa. Tämä edellyttää merkittäviä muutoksia autoilun kannalta. Hallitus pyrkii korjaamaan Suomen iäkästä autokantaa romutuspalkkiolla, jota on alustavien tietojen mukaan hyödynnetty alkuvuonna vilkkaasti. Toinen merkittävä toimi on sähköautojen hankintatuki ja latausinfraan panostaminen.

Tekoälyn ja automaation mahdollisuudet etenkin julkisessa liikenteessä ovat huomattavat. Helsingissä on jo testattu pieniä itseajavia bussiajoneuvoja ja Lapissa testataan parhaillaan itseajavia ajoneuvoja talviolosuhteissa

–Onnettomuustilastot on mahdollista kääntää päälaelleen. Automaatiolla on siten inhimillinen ja taloudellinen vaikutus.

Berner kohautti viime vuoden tammikuussa suunnitelmillaan liikenneverkkoyhtiöstä, joka lopulta haudattiin. STT kuitenkin kertoi maanantaina, että vastaavan tyyppisiä ajatuksia on herännyt uudelleen parlamentaarisessa työryhmässä. STT:n tietojen mukaan pääministeri Juha Sipilä (kesk.) aikoo yrittää liikenteen rahoituksen mullistamista hallituksen johdolla vielä tämän hallituskauden aikana.

Lähde: Kauppalehti

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jaakko Salomaa

Tässä on se hyvä puoli, että tuo ei onnistu kuin GPS-paikantimilla, ja niiden päälle voi vain laittaa elintarvikefoliota. Berner on vain aivan liian tyhmä tajutakseen, että jos suomalaisia yritetään kyykyttää niin että kyykytyksestä ei seuraa rangaistusta, iso osa ihmisistä ei alistu kyykytettäviksi.

Mainitsinko että Anne Berner on aivan käsittämättömän tyhmä?

Kari Aaltonen

Varmasti Berner ja Sipilän hallitus ajattelee taas vain kansalaisten parasta ja liikenteen turvallisuutta, Valtio ja parit tutun firmat saavat lisää rahaa, mutta veronmaksajien autoilu halpenee, tämä on sitä Keskustalaista korkeampaa matikkaa.

Mikko Toivonen

Käyttöön perustuva verottaminen tuo tullessaan 100% varmuudella autojen ja sitä kautta omistajan liikkumisen valvonnan.
Samalla se mahdollistaa kepu alueiden eli muka pidempien matkojen alueiden erilaisen verokohtelun
Sillä tavalla kuin ymmärrän asiaa suunniteltavan olisimme matkalla Orwellin maailmaan ja sitähän meidän ei tule hyväksyä.
Autojen rahastusta on mahdollista kohdistaa suoraan tienpätkillä tapahtuvaan rahastukseen kuten maailmalla monin paikoin on jo ennakkoon maksetulla "radiotarralla" toteutettu. Ne järjestelmät veloittavat vain tieosuutta eivätkä muuten kontrolloi auton liikkumista.

Seppo Simonen

Täydellistä, typerää populismia median masinoimaa kouhotusta oli edellisellä kerralla Anne Bernerin ehdotuksen vastustus mustasta boksista autoissa. Meillä olisi ehkä jo nyt halvemmat autot ja vero maksettaisiin ajokilometrien mukaan. Erityisesti IL ja sen älykkäät muka tietoviisaat toimittajat säestivät kilpalaulantaa muka että nyt vahditaan sitä sun tätä, Kyseessä oli vain boksi joka laski ajetut kilometrit josta seurasi veromaksu.
Muistan että jo 1970 luvulla oli Ruotsissa rekistöröidyissä diesel autotoissa musta laatikko km seurantaa varten, ilmeisesti katsastusmies luki sen.

Harri Kovala

Sen sijaan, että ottaisimme käyttöön julmetun kalliin satelliittivalvonnan, voisimme mennä Ruotsin järjestelmään, jossa ei ole autoveroa ja vuotuinen vero on alkaen 30 € vuodessa. Autoveron poistosta tulee noin 600 miljoonan euron lovi mutta lisääntyneen autokaupan johdosta ALV paikkaa suurimman osan siitä.

Laskelmien mukaan satellittijärjestelmän käyttöönotto tulee maksamaan 1,5 mrd euroa, eli 3 vuoden maantieinfran kunnossapitorahat ja sen jälkeen ylläpito maksaa 0,5 mrd euroa vuodessa, eli maanteiden kunnossapitorahat.

Eli kuitenkin pelkkä autoveron poisto olisi edullisempi vaihtoehto niin valtiolle kuin maanteiden käyttäjille. Toki satelliittivalvonnalla välistävetäjät saisivat suurimman potin antamatta mitään lisäarvoa.

Ja Ruotsissa asuneena en tiedä siellä olleen mustaa laatikkoa.

Mika Lampinen

Sateliittivalvonta on hölmöläisen homma. Polttoaineveroa on kerätty vuosia ja sähköautoon saa varmaan mittarin latausenergian määrästä, mitä ladataan. Voi olla vaikka etäluettava ja luku kerran kuukaudessa. Ja tuo mittauskin on varmaan autoihin jo valmiiksi asennettu. Vain hölmöläiset kehittelevät yhteiskuntaan ja kansalaisille lisää kuluja, jotka kokonaisuutena syövät aina meidän kilpailukykyä muihin verrattuna.

Veikko Hintsanen

Ministeri puhuu ilmeisesti vain henkilöliikenne osuudesta :”Tulee perustumaan käyttöön” kun tässä ei ole mitään miten hoidetaan infra kulut sen suurimmalta kuluttajalta :raskaalta liikenteeltä.

Lisä ongelma tulee vielä siitä että Suomi ei ole vielä aloittanut suunnittelua (poliittinen /lobattu tahtotila) raskaan maantieliikenteen siirroista raide ja vesiliikenteeseen(EU liikenne strategia vuodelta 2011) ja niiden merkitysestä infra kulujen pienentymisiin . Ainoastaan henkilöliikenne autopuolen sähköistämisen aiheuttamien muutosten arvion tarve esitetään kerta kerran jälkeen.... ei sitä miten pienennetään maanteitten kulutusta. vrt EU liikennestrategia ja Satamien takamaat ja niissä oleva selkeä ristiriita tahtotiloissa toinen edellyttää maanteiltä liikennettä siirrettäväksi toisessa edellytetään maanteitten lisäkäyttöä ja lisävaroja maantieliikenne infran kehittämisiin.

https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en

ja http://docplayer.fi/33929349-Suomen-satamien-takamaatutkimus.html

Mikko Toivonen

Se on Timo niin, että jokainen todellakin maksaa käytöstään jo maailman huipputasoa olevassa verotuksessa nestemäisten polttoaineiden osalta.

Niiden ongelma Kepulle onkin juuri siinä, että kaikki maksavat tasapuolisesti omasta käytöstään. Kepulaisille tarvitaan joko tukia tai "olosuhdealennus"

Harri Kovala

Sähköautot ovat ja vielä 10-15 vuotta tulevat olemaan niin marginaalinen, että polttoaineverokertymässä ei juurikaan tule muutoksia.

Jos juuri nyt lopetettaisiin polttomoottoristen autojen myynti, niin vuoden 2030 tienoilla alle puolet autoista olisi sähköautoja. Nykyisellä alle prosentin markkinaosuudella, sähköautojen määrä ei ole mitenkään merkittävä.

Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien ja kylmien talvien maassa, sähköautot ovat kohtuullisen hyödyttömiä. Toki kaupunkiautoina ne ovat varsin erinomaisia, jos tarvittava matka on alle 100 km.

Taisto Pihlajamaa

täydennän, kun ei vielä muut,

taitaa kuitenkin olla kyse siitä iänikuisesta byrokratiatalkoosta, eli että selkeytetään ja yksinkertaistetaan ja puretaan turhaa raskasta hallintoa.

Sehän tarkoittaa käytännössä sitä, että hankitaan lisää uusia työpaikkoja perustamalla vaikka nyt uusi liikennevalvonta- ja seurantahallinto ja miehitetään se.

Onhan joku jossakin joskus tullut luvanneeksi, että työpaikkoja tulee lisää!

Jan-Gösta Grönholm

On ilmeistä että autoilu siirtyy koko ajan vähemmän saastuttavaan käyttöön.Siirtymä on hidas mutta jatkuva.Kaikki eivät ole edesauttamassa tätä kehitystä.Siihen vaikuttavat monenlaiset taloudelliset intressit.Mutta ajan oloon ne joutuvat hiljalleen myöntymään ja sopeuttamaan taloudellisen toimontansa kehityksen suunnan mukaan.

Heikki Paananen

Joku Usarin kommentoija muistaakseni ennusti, että tämä asia nousee pintaan pullonkorkin tavoin aina uudestaan ja uudestaan.

Tavoite pitäisi olla liikkumisen tekeminen mahdollisimman halvaksi ja helpoksi, eikä päinvastoin. Pitkien etäisyyksien maana Suomi antaa turhaa tasoitusta globaalissa kilpailussa kurittamalla liikkumista kipurajalle asti.

Kaytöön perustuva maksu johtaa siihen, että kaikilla on auto, mutta kukaan ei aja. Kuka siinä voitttaa, kuka häviää? Esimerkiksi presidentin vaaleissa äänestämisestä koituvien kustannusten epätasapuolisuus korostuu vain entisestään.

Jos käyttömaksu tulee, ekologian kannalta paras malli olisi, että maksu laskee ajoneuvon käytön mukaan (mitä enemmän ajaa, sitä vähemmän maksaa), siihen pisteeseen asti, kunnes käytön saastuttava vaikutus alkaa ylittämään kulkuneuvon valmistuksen saastuttavan vaikutuksen. Siitä eteenpäin maksu taasen alkaisi kasvamaan käytön mukaan.

Teknisesti käyttömittauksen voi toteuttaa kilometrimittarina, jonka lukema välitetään verohallinnolle aina katsastuksen yhteydessä.

Harri Tapani

EU:han tätä on ajanut jo ainakin 2000-luvun alkupuolelta asti, antanut asiasta jopa direktiiviäkin, lähinnä huvittaa, kuinka väki ja kommentoijat eri foorumeilla syyttelee aina kulloistakin ministeriä joka pyrkii tuota EU-ohjeistusta edistämään, lopulta se tulee kuitenkin, ollaanhan me EU:n jäseniä, jopa nettomaksajia. Homman kuuluu myös GPS-paikannus ja muut "herkut".

Lauri Kiiski

Sähköautojen yleistyttyä 8 miljardin euron verotulot joudutaan höyläämään liiketeeltä yhä enemmän polttoaineen verotuksen ulkopuolelta. Valtio tarvitsee aivan vietävästi enemmän verotuloja 10 vuoden kuluttua tähän päivään verraten, eikä maksajista ole vielä sen parempaa tietoa.

Juha Koponen

..tuo käyttöön perustuva verotus on myös epäoikeudenmukainen , kuten koko auto verotuskin. Miksi rangaistaan niitä jotka tarvitsevat autoa.
On liikenteen vallankumouksen aika, älyliikenne ja energia ystävälliset autot tulevat ja autoa ei enää omisteta. Kukaan ei laita kymmeniä tuhansia ja elä velkavankeudessa autojen vuoksi.
Oikeaa politiikkaa olisi poistaa autoveroa. Alentaa valtion menoja; on maataloudentukia ja maksuja jotka maksavat 7 miljardia vuositain verovaroja jne. vähentämällä valtion menoja saamme veroja alemmaksi. Maksamme suomessa maailman korkeimpia veroja ja rahat eivät silti riitä. Liikenteen verotus on ensisijainen asia, ei liikenteen kehitys, valtiolla.
Autoverot minimiin , mahdollistetaan uudet energianlähteet ja autot liisataan ja vuokrataan tarpeen mukaisesti. Älyliikenne ohjaus toimimaan...

Jouko Kauppinen

Auton omistaminen verotuksen lähtökohtana ei ole ollut oikein niitä auton omistajia kohtaan jotka ajavat vain muutamia tuhansia kilometrejä vuodessa. Nykytekniikalla voidaan jo nyt saada enemmän oikeuden mukainen verotus aikaan, turhat ajokilometrit voitaisiin karsia pois, koska tavoitteena on saada vähemmän saastuttava liikenne.

Ritva Västi

Eikö niitten pitäisi jäävätä itsensä päätöksen teossa ,jotka istuu ministeri auton takapankilla.Yleensä kaikki muutokset päätökset on lisänny menoja haja-asutusalueella eli maaseudulla asuvia. Tasapuolisuutta kaivaten .

Harri Tapani

"Yleensä kaikki muutokset päätökset on lisänny menoja haja-asutusalueella eli maaseudulla asuvia."

Se on semmoista kun äänestelee sellaisia puolueita...No EU:stahan tämä on, ja jo vuosien takaa, löytynee nettihauillakin.

Tapio Mäkeläinen

Toivottavasti mikään näistä surkeista jutuista ei toteudu.

Menkää tuonne porvoo - hyvinkää- hanko eli Kehä IV ulkopuolelle katsomaan millä kansa ajelee!

Berber ja hänen jetset ystävänsä saivat jo Nokian kännyt nurin ja nyt yritetään uutta rahastusta ja mainetta.
Ei Käy!
Bensan hinta on helpoin tapa rahoittaa ja järjestellä asioita.
Tämä on kusetus maximus.