Perjantai 14.12.2018

Niinistön kannatus suli – Professori ei yllättynyt mutta nostaa esiin ”poikkeuksellisen ilmiön” vasemmistoäänestäjissä

Jaa artikkeli:
Luotu: 
19.1.2018 07:52
  • Kuva: Alma Media / Eriika Ahopelto
    Kuva
    Kaikki ehdokkaat presidentti Sauli Niinistön ja kakkospaikkaa gallupeissa pitävän Pekka Haaviston takana nostivat kannatustaan edellisestä mittauksesta.
|

Faktakulma

Näin tutkittiin: Presidentinvaalien kannatusmittauksen teki Alma Median toimeksiannosta Tietoykkönen.

Haastatteluja tehtiin 1500 kappaletta puhelinhaastattelujen (468 kappaletta) ja internet-kyselyn (1032 kappaletta) yhdistelmänä 9.1.–16.1.2018. 

Otantamenetelmänä käytettiin satunnaisotannan ja kiintiöpoiminnan yhdistelmää. Vastaajat edustavat äänestysikäisiä suomalaisia Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Tutkimuksen virhemarginaali on enimmillään 2,5 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Alma-tutkimuksen mukaan istuvan presidentin Sauli Niinistön kannatus on laskenut 12 prosenttiyksikköä edellisestä mittauksesta. Valtio-opin professori Elina Kestilä-Kekkonen ei yllättynyt tuloksesta. Presidentinvaalien toinen kierros alkaa näyttää aiempaa todennäköisemmältä.

Tutkimuksessa kantansa ilmaisseista vastaajista 58 prosenttia äänestäisi Niinistöä. Yhdeksän prosenttia vastanneista ei kertonut kantaansa. Joulukuussa tehdyssä vastaavassa kannatusarviossa Niinistö vaikutti vielä täysin ylivoimaiselta ehdokkaalta. Tuolloin Niinistön kannatusprosentti oli 70.

Valtio-opin vt. professori Elina Kestilä-Kekkonen Turun yliopistosta ei pidä Niinistön kannatuksen sulamista yllättävänä.

–Vaalipäivän lähestyessä istuva presidentti muuttuu ehdokkaaksi ja häntä haastetaan enemmän kampanjoimaan. Yllättävämpää on se, että Niinistön johtoasema pysyi niin selkeänä näin pitkään, Kestilä-Kekkonen sanoo.

Lue Alman tuloksista tarkemmin: Sauli Niinistön kannatus putosi – Alma-tutkimus: Toinen kierros häämöttää

Niinistön kannatus on vahvinta kokoomuksen kannattajien keskuudessa, mutta istuva presidentti saavuttaa suosiota myös yli puoluerajojen.

Kokoomuksen kannattajista 89 prosenttia antaisi äänensä Niinistölle. Keskustan, sdp:n ja rkp:n kannattajat äänestäisivät Niinistöä jopa todennäköisemmin kuin puolueen omaa ehdokasta. Esimerkiksi sdp:n kannattajista 53 prosenttia antaisi äänensä Niinistölle.

– Presidentinvaaleissa ei välttämättä pysytä omassa puoluekannassa, mutta omassa poliittisessa orientaatiossa sen sijaan yleensä pysytään. Niinistön vasemmistoäänestäjien suuri määrä on poikkeuksellinen ilmiö näissä vaaleissa, Kestilä-Kekkonen sanoo.

Vihreiden ja vasemmiston kannattajien siirtymistä Niinistön taakse selittää Kestilä-Kekkosen mukaan se, että Niinistön vaalikampanja on ollut teemoiltaan laaja.

–On käsitelty nuorten syrjäytymistä, ympäristökysymyksiä ja naisten asemaa. Tällaiset teemat vetoavat myös vasemmiston kannattajiin, hän sanoo.

Alma-tutkimuksen mukaan kaikki muut ehdokkaat vihreiden Pekka Haavistoa lukuun ottamatta ovat nostaneet kannatustaan. Haaviston kannatus on pysynyt edellisen mittauksen 14 prosentissa. Muut ehdokkaat nostivat kannatustaan yhdestä viiteen prosenttiyksikköä.

Eniten asemiaan paransi valitsijayhdistyksen ehdokas Paavo Väyrynen, jonka kannatus nousi edellisen kyselyn kahdesta prosentista seitsemään prosenttiin.

Toista kierrosta Kestilä-Kekkonen pitäisi demokratian kannalta hyvänä asiana. Kaikissa aiemmissa vaaleissa ensimmäisellä kierroksella on jääty 50 prosentin alapuolelle.

– Toisella kierroksella saataisiin enemmän väittelyä ja keskustelua aikaiseksi. On huomattava, että kantansa ilmoittaneiden lisäksi on tietysti vielä niitä, jotka eivät ole ilmoittaneet kantaansa tai vastanneet tähän kyselyyn. Heistä emme tiedä mitään.

Lue aiemmasta tammikuun gallupista: Yle: Sauli Niinistön kannatus ”yllättävänkin korkea” – Paavo Väyrynen ampaisi suoraan neljänneksi

LUE MYÖS:

Laura Huhtasaaren gradusta nousi äläkkä – Asiantuntija ja professori eri mieltä plagiointisyytöksestä

Paavo Väyrynen ja Laura Huhtasaari ajautuivat nokitteluun –”Itse hän on täydessä vastuussa Sipilän hallituksen politiikasta”

Miten Suomen presidentinvaaleihin yritetään vaikuttaa Facebook-mainoksilla? – Osallistu selvitykseen

Faktakulma

Näin tutkittiin: Presidentinvaalien kannatusmittauksen teki Alma Median toimeksiannosta Tietoykkönen.

Haastatteluja tehtiin 1500 kappaletta puhelinhaastattelujen (468 kappaletta) ja internet-kyselyn (1032 kappaletta) yhdistelmänä 9.1.–16.1.2018. 

Otantamenetelmänä käytettiin satunnaisotannan ja kiintiöpoiminnan yhdistelmää. Vastaajat edustavat äänestysikäisiä suomalaisia Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Tutkimuksen virhemarginaali on enimmillään 2,5 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Jaakko Aalto

Vaalipovaaminen tekee toimittajan työn helpoksi. Aihe on aina se sama ja spekulointia syntyy rutiinilla. Mitä lähemmäksi vaalipäivä tulee, sitä villimpiä puheenvuoroja ne also-run ehdokkaat heittelevät, ja niistä saa vähällä vaivalla isoja otsikoita. Vaalien jälkeen elämä vaikeutuu kun pitää etsiä kirjoitukselle joku aihekin. Näissä vaaleissa kuvio on ollut oikeastaan koko ajan se sama. Ainoa jännitysmomentti on se, valitaanko Niinistö ensimmäisellä kierrokesella yli vai alle 66,67 prosentin eli 2/3 kannatuksella.

Matti Loikkanen

"Hesarin kyselyn tarkkuus on parempi."
Mistä yiedät Hesarin kyselyn olevan tarkempi?
Tykkäät siitä enemmän koska se vastaa paremmin odotuksiasi, vai?

Tämän tyylinen ajattelu on tuttu Suuressa Länneessä, jossa on vaikea saada selvää onko julkaistu tieto totta, vai onko kysessä ns. vaihtoehtoiset faktat (alternate facts). Suuret TV-kanavat satoine toimittajineen ja lakimiehineen on valjastettu muokkaamaan tietoa oman puolueen ajattelutava mukaan ja samalla kalastelemaan äänestäjiä omalle puolelle.

On merkkejä, että tämä trendi on tulossa Suomeenkin. Esimekiksi Hesarin kommenttipalstalla alkaa olla mahdoton saada kommenttia läpi, ellei se miellytä HS vihervasemmistolaisia sensoreita.