Lauantai 18.8.2018

Heikki Hursti puhkesi kyyneliin tv:ssä – Paavo Väyrynen ”tarjosi” rahaa: Näin kommentoi avustusta leikannut kaupunki

Jaa artikkeli:
Luotu: 
26.1.2018 17:29
  • Kuva: Alma Media arkisto / Jenni Gästgivar
    Kuva
    Veikko ja Lahja Hurstin laupeudentyö ry on jakanut ruokaa vähävaraisille vuodesta 1967. Arkistokuva.
|

Suomen tunnetuin ruoka-avun jakaja Heikki Hursti on avautunut julkisuudessa talousongelmistaan ja Helsingin kaupungin myöntämän tuen pienenemisestä. Uusi Suomi kysyi kaupungin talouspäälliköltä, mistä on kyse.

Hursti puhkesi kyyneliin MTV:n Huomenta Suomen suorassa lähetyksessä ja toivoi valtiolta kädenojennusta talousahdingossa, joka uhkaa johtaa toiminnan loppumiseen. Hurstin mukaan Helsingin kaupunki laski muutama vuosi sitten vuokrakuluihin myönnettyä vuosiavustusta 150 000 eurosta 100 000 euroon.

– Se on tehnyt loven. Piti olla, että Helsingin kaupungin sosiaalivirasto maksaa vuokrat ja sähköt mutta ei olekaan, Hursti sanoi MTV:lle eilen torstaina.

Asia nousi esiin jopa presidenttipelissä, kun presidenttiehdokas Paavo Väyrynen (val.yhd.) ilmoitti viimeisessä tv-tentissä tekevänsä ”merkittävän ilmoituksen” ja lupasi lahjoittaa Veikko ja Lahja Hurstin laupeudentyö ry:lle 50 000 euroa, jos hänet valitaan Suomen presidentiksi. Laura Huhtasaari (ps.) sanoi heti lähtevänsä mukaan tempaukseen.

Ilmoitus herätti huomiota ja somessa Väyrystä syytettiin populismista. Moni myös ihmetteli Twitterissä, miksi Väyrynen ei voisi lahjoittaa summaa heti. Hursti kommentoi tänään MTV:lle, että vaalipäivän ovella tullut ele ”tuntuu työllämme ratsastamiselta” ja kertoi, että toinen presidenttiehdokas on jo antanut rahaa. Hän ei halua paljastaa, kuka.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan talouspäällikkö Johanna Simpanen vahvistaa Uudelle Suomelle, että Hurstille myönnettyä järjestöavustusta on pienennetty. Leikkaus tehtiin jo vuonna 2015. Tämä sote-toimialan järjestöavustus myönnetään Hurstille vuokrakuluun, joka on 109 000 euroa vuodessa.

– Se on ajateltu kattamaan tilavuokra pääosin. Avustuksen on arvioitu kohtaavan tarve, koska heillä on pääomia, Simpanen sanoo Uudelle Suomelle.

Avustuksen ja vuokran väliin jää siis 9000 euron aukko. Yhdistyksen pääomat ovat huvenneet, kun kuluja on enemmän kuin sisään tulevaa rahaa. Simpasen mukaan yksi sote-avustuksen kriteeri on se, että saajan talous on tasapainossa. Hänen mukaansa taloustilannetta pitäisi sopeuttaa, jotta kaupunki voisi nostaa avustussummaa.

– Heidän pitäisi sopeuttaa toimintasuunnitelmansa niin, että he pystyvät pyörittämään toimintaa ilman alijäämää. Tilanne on ollut nähtävissä jo pitkään, eivätkä talousongelmat ole tulleet kenellekään yllätyksenä. Kaupunki on keskustellut tilanteesta Hurstien kanssa.

Hursti vetosi MTV:n haastattelussa siihen, ettei yhdistyksellä ole säännöllistä tuloa ja toiminta perustuu vapaaehtoisiin lahjoituksiin, joita on tullut nyt vähemmän. Tänään hän on kertonut, että kohun myötä lahjoituksia on alkanut ropista.

Kaupunki vuokraa yhdistyksen tiloja Kalliossa Helsinginkadulla ja on luvannut joustaa esimerkiksi vuokranmaksuaikatauluissa, mutta lisärahaa ei Simpasen tiedon mukaan tällä hetkellä ole Hursteille tulossa.

–En sano, ettei asiaa voisi tarkastella, mutta tällä hetkellä sellaista valmistelua ei ole käynnissä.

Simpanen arvelee, että tilannetta voisi helpottaa syksyllä alkanut hanke, jossa leipäjonotoimijoita yritetään koota yhteen. Helsingissä toiminta on hyvin pirstaloitunutta, kun esimerkiksi Vantaalla toiminta on keskitetympää. Hurstit ovat mukana hankkeessa.

–Yhteistoiminta varmasti auttaisi taloudellisestikin.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Jari Kaisla

Paavolta olisi ollut paljon fiksumpi veto lahjoittaa suorilta tuo summa Hurstin yhdistykselle ilman ehtoja niin saatujen äänten määrä olisi ollut varmasti merkittävä. Valitettavasti ahneus taisi kuitenkin iskeä ja touhu näyttää nyt pelkältä äänten "ostamiselta".

Muut poliitikot tuskin pistävät yhtään paremmaksi tästä, sillä porvaripuolueita lähellä oleville ehdokkaille on ainakin perinteisesti ollut tärkeämpää siirtää leipäjonot vaom mahdollisimman syrjään arvoalueilta, jotta ongelmat "poistuisivat" heidän näköpiiristään. Porvareiden mottohan on: "poissa silmistä, poissa mielestä".

Markku Nieminen

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan talouspäällikkö Johanna Simpanen vahvistaa Uudelle Suomelle, että Hurstille myönnettyä järjestöavustusta on pienennetty.
Heidän pitäisi sopeuttaa toimintasuunnitelmansa niin, että he pystyvät pyörittämään toimintaa ilman alijäämää. Tilanne on ollut nähtävissä jo pitkään, eivätkä talousongelmat ole tulleet kenellekään yllätyksenä."

Tällaiselle ei Helsingin kaupungilla ole rahaa, mutta laittomiin on rajattomasti! Miten se on mahdollista Simppinen?

Lauri Kiiski

Miten ihmeessä Paavo on osallinen siihen, että maan kevyimmin verotettu rikas kansankoti Helsinki on päättänyt Kokoomuksen ja Vihreiden johdolla häivyttää Hurstin epämukavan julkisuuden takavasemmalle ?

Maailan mukavimmassa kaupungissa Euroopan ainoat ruokakerjäysjonot, vaikka kansallinen sosiaaliturva on eräs maailman parhaista ?

Risto Salonen

Helsinki saisi noin 80 miljoonaa euroa enemmän kunnallisveroa vuonna 2018, jos pitäisi veroprosenttinsa ennallaan 18.5 prosentissa.
Siitä varmaan riittäisi muutama promille myös Hurstille, eikä Paavon tarvitsisi uhrautua.
Kaupunki voisi jopa lahjoittaa köyhälle naapurilleen Espoolle rahaa onnettoman Länsimetron kehittämiseen.

Ari Wendelin

Koskahan nämä Helsinkiläiset Veronika Honkasalo (vas.), Leo Stranius (vihr.) ja Thomas Wallgren (sd.) olisivat huolissaan kantasuomalaisista? He kyllä ajoivat läpi valtuustossa aloitteensa paperittomien henkilöiden ilmaisista sosiaali- ja terveyspalveluista. Tässä asiassa ollaan oltu kyllä hiljaa, mikä tekee suomalaisten auttamisen vihervasemmistolle niin vaikeksi. Onko Kallion ja Myllypuron leipäjonot liian kaukana...auttaisko kentis avustuspisteen avaaminen punavuoreen tai töölöön.

Raimo Ilaskivi

Helppo luvata 50 000 euroa Hurstille jos valitaan presidentiksi, kun tietää ettei tule valituksi eikä siten senttiäkään Hurstille anna. Paljon olen nähnyt mutta en sentään näin härskin populistista "merkittävää ilmoitusta".

Jonne Peto

Nämä vihervasemmiston utopistit, joiden tärkein tehtävä on haalia Helsingin veronmaksajien elätettäväksi "monikulttuuriset" ihmislaumat, pääasiassa täysin vieraan ja sopeutumattomasta kulttuurista eli muslimit. Rahaa palaa myös laittomien maassaolijoiden kuluihin. Joko vihervasemmisto mainostaa romaniassa, arabiassa että täällä on ilmainen terveydenhoito? Samaan aikaan vihervasemmisto ei löydä rahaa Hurstille. Onko syy että hän auttaa huono-osaisia suomalaisia, jotka eivät edusta "oikeaa" ihmisluokkaa ..vihervasemmisto agendassa?

Markku Nieminen

Naulan kantaan. Osui ja upposi. Tästä juuri on kysymys! Näittehän presidenttiehdokkaittenkin tuohtumuksen ja kyynelehtimisen laittomien etuja arvosteltaessa. Kyyneleet kuivuvat heti kun leipäjonoista puhutaan!??

Niin kaksinaamaista ja sikamaista peliä kuin olla voi! Miksi kansa ei tätä nää?

Markku Nieminen

Tuula Haatainen lämpeni oikein kunnolla vaalitentissä!?? Hyvä kun ei hyökännyt Lauran kimppuun! Keskeytti hänen puheensa kovalla päälle huudolla kun rupesi laittomia puolustamaan!?

Tällaisia työväen puolustajia vasemmistossa on kaikki. Järkyttävää katsottavaa!

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #21

Aika kaukaa haettu. Nythän on nimittäin niin että Kepu hallituksen päätöksillä on EU sopimukset tehty.Porvarienemmistö eduskunnan hyväksymänä. -07-11 ja -15-19.
vas,sdp 2-7 porvaripuoluetta (kepu,kok,vihr,rkp,krst,Ps,sinis.)
Joko EU tiedetään että 2 vasemmistopuoluetta Suomessa päättää mitä tehdään-03-19 aikana jolloin kepu ja kok on ollut pääministeripuolueena.
Koska sdp oli pääministeripuolue? -99-03 viimeeksi.
Koska sdp oli sisäministerin salkku?-03-7 viimeeksi Rajamäellä . (mikä oli hänen kantansa tuolloin?)
-07-19 se on ollut
- Homlund(kok),Räsänen (krst),Orpo (kok),Risikko (kok)
Pääministeri sopii,Sisämin,sos ja terv.minist .ja TEM toteuttaa.
Hallitusohjelmien mukaan .
Miksi lopettaa mukava bisnes verovaroista ?

Marja-Liisa Kalkela

Vihreät porvaritko Vanhasen II-porvarihallituksesta?
Kyllä 2 vasemmistopuoluetta kevyesti johtaa 7 porvaripuoluetta vaikka AY kanssa.
Kannattasko äänestää niitä jotka jotain saa aikaankin eikä tyydy 2 vasemmiston päätöksiin? Porvaripuolueilla äänet menee hukkaan.

Jaakko Karki

Aivan samaan mieltä, on sopimatonta että Suomalaiset hylkäävät omat avun tarpeessa olevat kansalaisensa ja syytävät pienen ja köyhän kansan varoja maahan tunkeutuneiden ja maassa laittomasti olevien "monikulttuuristen" ihmislaumojen elättämiseen. Vihervasemmistolla näyttää olevan ennennäkemätön kaksinaismoraali jokan pitää nostaa yleisen keskustelun teemaksi hyvissä ajpin ennen ensi vaaleja.
Sitäpaitsi, olisi korkea aika leikata Suomen (yleensä kprruptioon livahtanutta) ulkomaanapua ja ohjata ne varat kotimaan huono-osaisten tukemiseen.

Jussi Keskinen

Älkää selitelkö; Suomen kansa tarvitsee nyt kaiken avun, olipa köyhä tai rikas. On varmaa, että EU ja meidän sitä kumartelevat poliitikot ajavat maan huostaanottokuntoon, kuten on nyt Kreikka ja moni muu ... Mikis Helsingissä on omituisia apulaiskaupunginjohtajia,,, pilvin pimein ,,?

Hannu Wegelius
Vastaus kommenttiin #29

"Miten perussuomalaiset "vastusti" hallituksessa kun pakolaisvirta alkoi tulla tänne-15?
Olivat Sipilän ja kokkanssa samaa mieltä,Laurakin persuna +koko persujen eduskuntaryhmä aina 6.6-17 asti."

Sano se Soinin suuntaukselle, eli loikkareille. Ei se ole Halla-ahon tai Lauran vika, eikä voineet mitään sille, sillä selkeä erohan syntyi puolueessa.

Marja-Liisa Kalkela

19.7-17
TS/IS
Yhdestä asiasta sisäministeri Paula Risikko (kok) ja ulkoministeri Timo Soini (uv) ovat samaa mieltä. Siitä, että kaikkien EU-maiden tulee jatkossa hoitaa omat velvollisuutensa.

Risikko ja Soini viittaavat vuoden 2015 sopimukseen, jolla EU-maat sopivat Italian ja Kreikan taakanjaosta. 160 000 pakolaista ja turvapaikanhakijaa päätettiin tuolloin sijoittaa ympäri EU:ta.

2015 sopimustahan oli tekemässä kepu 49,Ps 38,kok 37 eduskuntaryhmät,eduskunnan enemmistönä.

Heikki Paananen

Jos Suomessa langetetaan "vihapuhetuomio" tai muuta vihreää agendaa palveleva orwellus, media huolehtii kaikilla voimillaan, että Suomen maineen tahraamiseen tähtäävä uutinen leviää joka maailman kolkkaan. Nyt, jos koskaan, olisi mitä mainioin tilaisuus aidosti pilata Suomen mainetta maailmalla uutisoimalla leipäjonoista ja miten niitä yritetään poistaa. Miksi media ei tee niin? AP, STT, miksi olette hiljaa? Järkyttävää epäjohdonmukaisuutta! Suorastaan vihreää logiikkaa!

Kimmo Tallqvist

Taas kommentoija vetää mutu; lla vailla faktapohjaa.
Suomi on ainoa pohjoismaa joka on joutunut Euroopan neuvoston sosiaalisen komitean tarkkailulistalle neuvoston peruskirjan säännösten vähimmäisvaatimusten rikkomisesta ja velvoitettu säännöllisesti raportoimaan sosiaalisen perusturvan kehityksen tasosta.
Suomi on jo vuosia rikkonut EU säännöksiä ja valta , lue valhe -media on hiljaa jotta tyhmä kansa ei nouse kapinaan vaatimaan heille EU;n velvoittamaa ,oikeuttavaa ja hyväksymää minimi perustuloa.
Sosiaaliturvan tason tulisi sivistysvaltiossa olla väh. 50 % mediaanitulosta eikä missään olosuhteissa alle 40 %.
Meillä rikotaan räikeästi kumpaakin vaatimustasoa ja meno eikun kiihtyy.
Indeksikorotuksien tekemättä jättäminen v. 2020 asti ja aktiivimallin 4,65 % pakkovähennys vain lisää erotusta EU;n vaatimasta minimi sosiaaliturvan tasosta.
Ei prkl. Fyrkkaa täynnä olevassa rikkaassa pohjoismaassa ihmisiä tule kyykyttää nykyisellä pirstaloituneella mallilla.
Ulkomailla eivät meinaa uskoa kun kerron että meillä on porukkaa joka hakee ensin työmarkkinatukea ja asumistukea ja kun se ei riitä niin sitten täydentävää toimeentulotukea ja kun sekään ei riitä niin sitten mummot jonottaa leipää pakkasessa.
Vai ja kohtako verokkimaana Suomen suhteen tulee ottaa LDC maat eli YK;n Least Developed Countries, kohta alkaa näyttää siltä.

Kimmo Tallqvist
Vastaus kommenttiin #35

Ei hoidu valitettavasti lisää veroja maksamalla
Hallitus päättää hallitusohjelmassa ehkä tärkeimpänä tulonsiirroista ja sosiaaliturvan tasosta joka ei siis täytä edes EU; n minimivaatimuksia.ja velvotteita
Muukalaiset kun vaelsi rajan yli 2015 niin silloin lässypolitikot kyllä pakenivat EU säännösten ja kansainvälisten sopimusten selän taakse ja vetäytyivät poliittisesta vastuusta vedoten EU sopimusten velvoittavuuteen.
Omien kansalaisten kohdalla kukaan ei puhu EU sopimuksista ja velvoitteista kun sosiaaliturvan tasoa tulisi nostaa EU;n vaatimustason mukaisesti radikaalisti kymmeniä %
Sipilä päinvastoin varastaa vain kansalta lisää.
Viher Helsinki budjetoi fyrkkaa ilman velvollisuutta muukalaisten auttamiseen mutta kantakaupunkilaisten asunnottomien ja ruokajonojen auttamiseen ei lisärahaa löydy.
Jos et tiedä niin politiikalla ja järkevällä toimintalogiikalla ei hyvin usein ole mitään tekemistä keskenään

Hannu Hämäläinen

Pasi Käyhkö.Ei pitäisi vertailla köyhyyttä muihin maihin tai maailman köyhiin .Suomessa asuu se vähän yli 5milj ja värstömme on rikasta voimme aivan varmasti pitää huolta kaikista halutessamme.Maailmalla on monia kaupunkeja joiden väestö määrä on monin kertainen verrattuna Suomeen.Lisäksi kustannukset ilmasto ym täysin eri kuin Suomessa .Köyhyys ei ole verrannollinen .Köyhyyden syitä on juuri välinpitämätön asenne ja myös tämä asenne että asialle ei pitäisi tehdä mitään kun on aina köyhyyttä tämä asenne on väärä.Köyhyys kun aiheuttaa ongelmia kaikille myös sinulle jos köyhyys lisäntyy vaikuttaa se myös sinun elämääsi.

Lento Pro

Vihreitä ja vasemmistoa dissaavat kulttuurisegregaatit jaksavat aina olla käsittämättömän epäloogisia ja putkinäköisiä - tai sitten epärehellisiä. Mitä ihmeen vähävaraisten puolustamista se on, kun jutut sataa koko ajan omistavan luokan ja suurpääoman laariin?

Kuvitteletteko oikeasti, ettei Suomessa ole muita vähävaraisia kuin täällä syntyneitä. Viimeksi viime viikolla leipäjonossa seistessä juttelin ainakin farsia, viroa, thaita ja venäjää kotikielenään puhuvien ihmisten kanssa - muitakin varmaan olisi ollut. Toki vähintään 85% näytti olevan kantasuomalaisia.

Hurstia käy kyllä vähän sääliksi, kun hänellä koettaa ratsastaa vuoroin vaali-Väyrynen, joka koettaa ostaa hyvää karmaa rahalla, vuoroin alemman tason rasistit, jotka koettaa propagoida omia pakkomielteitään muka puolustamalla meitä köyhiä. Todellisuudessa he puolustavat vain omia epämääräisiä visioitaan ja eivätkä edes ilmeisesti tajua olevansa rahavallan pelinappuloita. Eri vähävaraisten laittaminen vastakkain ei koskaan ole köyhien puolustamista, se on aina rikkaiden etujen ajamista.

Minunkaan tapauksessani ei riitä se kiusa, että olen vähävarainen. Joudun taistelemaan äänivaltani eteen paitsi rahavaltaa vastaan, myös kaikkia niitä tahoja vastaan, jotka koettavat käyttää minua keppihevosenaan.

Vasemmisto ja vihreät ovat tehneet hyvää työtä esim. kaltaisiani sortavan aktiivimallin vastustamisessa. Tulkitsen, että heitä täällä morkkaavat tahtovat huonontaa vähävaraisten asemaa, koska heidän tavoitteenaan selkeästi on vähentää köyhiin kohdistuvaa sortoa vastustavien resursseja. (Ja virkistäkääs muistiani: mistäs puolueesta se talousministeri olikaan?)

Lento Pro

Simpasen kommentti kyllä käy kupoliin. Kyllä se vähän on muut tahot joiden tars sopeuttaa toimintaa niin ettei Hursti tars niin paljon rahaa. Ja miten ihmeessä hyväntekeväisyyden kuvitellaan tuottavan?

(Toki tiedostan, että Simpanen on voinut sanoa jotain fiksumpaakin, ja journalisti siitä sitten referoinut riepovan osan.)

Henri Järvi

Eikö Helsinkiä hallitse viherkokoomus, vai vihersekoomus, eli Kokoomus ja sen polkupyöräosasto vihreät. Siinä kaupassa suurituloiset saavat verohuojennuksensa ja Vihreät pyörätiensä. Hyvä kauppa. Laskun maksaa keskituloinen lähiössä asuva autonkäyttäjä kohoavien tonttivuokrien ja yhä vaikeutuvan yksityisautoilun muodossa jota polkupyöräilevä kaupunkilaisemme katsoo satulastaan moraalisenylenkatseisesti koputtaessaan vihaisesti auton konepeltiä kun se on tullut hänen eteensä.

Suomi 100 perkele

-vanhempi kaupunkilaisenaolon erityisasiantuntija-

Jaan Johanson

En yhdistä tätä politiikkaan millään tavalla! Eiköhän tässä ole ihan yhdistystoiminnan säännöistä kyse, riippumatta täysin poliitikkojen päätöksistä.
Hursteilla on mennyt vähän puurot ja vellit sekaisin. Ei kai tuollaisen yhdistyksen ole tarkoitus tuottaa voittoa tai hankkia pääomaa ? Jos leipäjonosta jää rahaa yli ja hankitaan pääomaa, toiminta on väärillä raiteilla, eikä sellaisen tukeminen yhteiskunnan varoin ole mitenkään perusteltua. Johan tuossa laki ja säädökset on vastassa!