Keskiviikko 15.8.2018

Ministeri ihmettelee: ”Kuinka kukaan voi olla tyytyväinen nykyiseen himmelihallintoon?”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
3.2.2018 09:19
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Anu Vehviläinen.
|

Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen (kesk.) puolustaa sote-uudistusta voimakkain sanoin lauantaiaamuna julkaisemassaan kolumnissa. Vehviläinen muisuttaa, että suuret uudistukset herättävät aina vastarintaa ja vertaa tilannetta peruskoulu-uudistukseen.

–Nyt kiitämme näitä uudistuksia koulutuksen tasa-arvosta ja myönteisestä yhteiskuntakehityksestä. Tänä keväänä eduskunnassa loppusuoralla oleva uudistus järjestelee uuteen asentoon sosiaali- ja terveyspalveluita. Reformi myös muuttaa julkisen hallinnon dynamiikkaa, kun kuntien ja valtion rinnalle tulee uudet kansanvaltaiset toimijat eli maakunnat. Näyttää siltä, että iso osa uudistuksen kritiikistä ottaa voimansa nykyrakenteiden puolustamisesta, Vehviläinen kommentoi.

–Kaikki myöntävät sote-uudistuksen välttämättömyyden, mutta osa nikottelee valtion aluehallinnon ja kuntien ylikunnallisten tehtävien kokoamista maakunnille. Tämä herättää minussa kysymyksiä. Aprikoin mielessäni, että kuinka kukaan voi olla tyytyväinen nykyiseen aluetason himmelihallintoon, hän jatkaa.

Vehviläisen mielestä ”on  fiksua” koota samalla kertaa muitakin alueellisia tehtäviä yhteisen katon alle.

–Ei olisi järkevää jättää esimerkiksi nykyisiä 22 pelastuslaitosta pois uudistuksesta edelleen kuntien kustannettavaksi isäntäkunta- tai kuntayhtymämallilla hoidettuna. Tai olisiko mielekästä, että Suomessa toimisi jatkossakin kuntayhtyminä 18 maakuntien liittoa vastaten muun muassa aluekehitystehtävistä ja maakuntakaavoituksesta, kun rinnalla toimisi kansanvaltainen maakunta-sote?

Sote-uudistuksen ydin on Vehviläisen mukaan, että ihmisille turvataan yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut. Hän linjaa, että erityisesti tulee vahvistaa perusterveydenhuoltoa.

–Tämän rinnalla uudistuksen on hillittävä kustannusten voimakasta kasvua.

Asiaa havainnollistaa Vehviläisen mukaan tämän vuosituhannen kehitys. Hän muistuttaa, että terveydenhuoltomenot kasvoivat vuosina 2000–2015 kaksinkertaisiksi.

–Tuskin kukaan ajattelee, että palvelut olisivat tuona aikavälinä parantuneet samassa suhteessa. Olennaisinta onnistumisessa on se, että saamme rajattua menojen kasvua aiempaa hitaammaksi. Jos vuotuinen menokasvu tällä vuosituhannella olisi ollut noin viiden prosentin sijaan neljä prosenttia, olisi tavoiteltu kolmen miljardin säästövaikutus jo saavutettu. Kun näin ei ole tehty, nyt on tehtävä, ministeri toteaa.

Hänen mukaansa on välttämätöntä, että maakunnasta tulee vahva järjestäjä, joka järjestäjä vastaa taloudesta ja toiminnasta eikä anna tuottajien, ei yksityisten eikä maakunnan liikelaitoksen, ohjata toiminnan ja tuotannon rakennetta.

Vehviläinen huomauttaa myös, että sote-uudistusta on yritetty tehdä lähes 15 vuoden ajan.

–Joskus pitää saada valmista aikaan. Nyt on se hetki. Uudistusta tehdessä pitää sietää, että uudistuksen voimaan tultua joitakin yksityiskohtia joudutaan korjaamaan. Ratkaisevaa on kuitenkin nyt, että meillä riittää ennakkoluulottomuutta ja rohkeutta viedä uudistus päätökseen ja käytäntöön.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Hannu Rautomäki

"Asiaa havainnollistaa Vehviläisen mukaan tämän vuosituhannen kehitys. Hän muistuttaa, että terveydenhuoltomenot kasvoivat vuosina 2000–2015 kaksinkertaisiksi."

Osansa tässä on sillä, että varakkaamman kansanosan kallis yksityinen terveydenhuolto on sekin Kela-korvausten piirissä.

Pasi Käyhkö

Tämä rouva edellisenä ministeriaikanaan investoi Savonlinna-Huutokoski rataosuuteen n. 30milj.€ verorahoja. Kyseistä rataa käytti yksi tavarajunavuoro ensimmäisen kahden kuukauden aikana. Nyt kyseistä rataa puretaan.
Tämä on sitä kepulaista maaseudun elvyttämistä.

Marja-Liisa Kalkela

Himmelinpurun voisi aloittaa Kepu-Sipilän lupaaman poliittisten palkkiovirkojen lopettamisella. Ihan ensimmäisenä voisi aloittaa Kepun tontista Kelasta jota se on hallinnut -56 lähtien.Asiantutijoidenkin mukaan kepun hehkuttama toimeentulotuen siirto Kelaan oli suuri virhe.
Taas on palkkiovirkoja jaossa myös rahapuolella johon uumoillaan eduskunnasta -15 pudonnutta ja-15 Sipilän eritysiasvustajaksi noussutta Lehtomäkeä.
Nämä puoluekasvattien palkkio -ja eläkevirat olisi kilpailutettava vapaasti haettavaksi ja pätevimpien hakijoiden löytämiseksi.
Eduskunnassa istuminen ei tuo pätevyyttä mitä käytännön työssä muilla hakijoilla olisi.

Kekkosen ajoista lähtien on kuntahimmelit ja virkamieskoneisto kasvanut.Onhan Kepulla ollut 201 eniten kuntia.
Toivottavasti kuntavaalien jälkeen Apilanlehdenvihreä kuntakartta on saanut muuta väriä vaalien jälkeen.

Juha Salmi

Itse olen näissä virkamiesasioissa ajatellut siten että sillä ei ole merkitystä mikä puoluetausta henkilöltä löytyy kunhan on koulutusta ja pätevyyttä siihen työhön mihin häntä ollaan valitsemassa. Sinulla ilmeisesti tärkein juttu on tuo puoluetausta.

Mitäs mieltä SDP olikaan tuosta toimeentulotuen siirrosta Kelaan https://yle.fi/uutiset/3-7131576

PS. Onko sinusta nykyien KELAn pomo epäpätevä työnsä vai ei? jos hän on epäpätevä niin millä perusteella?

No ilmeisesti SOTEn nykyinen malli on sinusta hyvä toimiva, tuo malli tulee takaamaan sen että pian kaikki vanhustenhuoltopalvelut ovat yksityisten käsissä. Sillä sen verran hyvä tarjouksia kuntiin he tällä hetkellä tekevät.

Marja-Liisa Kalkela

Piti helpottaa luukulta luukulle juoksua.
Mutta se tärkein jäi huomiotta. Kunnilla ei kaikki noudattanut annettuja ehtoja vaan käyttivät omaa harkintaansa tilanteiden mukaan kuinka paljon tukea maksoi . Kertoi YLE edm.virkailijat. Nyt rahat on kepun näpeissä ja Kelassa samat säännöt. Kuten on todettu tuet viivästyy,karensseja lyödään pilkkuvirheistäkin ja tuen tarvitsija on virkailijoiden armoilla Kelan ohjeilla.

Ei anna hyvää kuvaa jos -10 Sossun virkailijoille on annettu ohje Toimeentulotuen kohdalle:"Aina tukea laskiessa lasketaan vähentävästi".
Tuo sama peli ei tulisi kuuloonkaan hyvätuloisten Kela-etuuksien/sosiaaliturvan kohdalla.
Ei tarvittaisi kuin muutaman kuukauden viive 12xvuodessa 17v/per lapsi lapsiilisiin jos ne ei olisi määräpäivänä Nordean seinästä nostettavissa .Saati että niistä olisi "harkinnanvaraisesti" nipistetty muutama euro pois 12xvuodessa.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #26

Vain faktoja joita olen pominut kelan yms sivuilta.
Eikö ole pirullista kun perus-kepu piti meteliä oppositiossa että kaikki tiedot on oltava julkisia . Ja hyvä niin .Nyt on helppo tarkistaa puhutaanko potaskaa vai muunneltua totuutta mediassa.

Risto Salonen

Ministeri ei halua tunnustaa, että vuodesta 2000 väestö on keskimäärin vanhentunut yli 10 vuotta pidentyneen eliniän takia. Vanhat tarvitsevat enemmän hoitoa. Toisaalta parantunut hoito on pidentänyt elinikää. Vaikeatkin sairaudet osataan parantaa entistä paremmin. Jne syitä löytyy.
Ikääntyminen lienee kuitenkin se merkittävin.

Marja-Liisa Kalkela

Ministerien vastuulla on myös se kuinka paljon pörriäisten annetaan rahastaa eläkkeellä olevia vanhuksia. Siis niitä jotka on jo panoksensa osaltaan antanut 100v Suomen hyvivointiin veroillaan ja työllään.
Ja SE pitäisi olla tärkein tehtävä "KANSAN"-edustajalle ja ministerivalan vannoneella.

Juha Salmi

Nykyinen SOTE-malli mahdollistaa "pörriäisten" toiminnan tai ainakin antaa paremman mahdollisuuden toimia ja omalta osaltasi sinäkin olet tätä tilannetta jatkamassa.

Niin, että olet sitten valmis poistamaan kunnilta päätöksenteko vallan.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #13

A) Minä pysyin julkisellapuolella kuten olen ikäni 71v ollut. Ja erittäin tyytyväinen saamaani palveluun.
B) Minun rahoilla ei pörriäiset eikä kunta edes kostu. Kiitos geenieni jotka perinnöksi sain.
Edel.sairaalakeikka oli -76 haikaraosastolla.
Terv.kesk. vuosihuolto-17
Ei mitään lääkitystä.
Joten pörriäiset ei varmaan edes huolisi minua asiakkaakseen .

Kalevi Salonen

Juuri noin! Nyt syytetään tapahtuneesta julkista terveydenhuoltoa täysin perusteettomasti.

Todellinen ongelma ovat jonot, jotka ovat syntyneet kahdesta asiasta: 1) Lääkäriliitto loi lääkäripulan ajamalla läpi lääkäreiden koulutuksen vähentämisen ja 2) kuntien terveydenhuoltoon saama valtionapu muutettiin kovamerkitsemättömäksi, joten kunnat leikkasivat lama-aikaan terveydenhuollosta.

Jonojen poistaminen olisi tavattoman yksinkertaista lisäämällä terveyskeskusten resursseja noin 10 %. Yksityistämisen kautta hinnasta tulee todennäköisesti kymmenen kertaa kalliimpi.

Marja-Liisa Kalkela

Kun Ahon hallitus leikkasi rajusti kuntien valtionosuuksia ja poisti pääomatuloista kunnallisveron (n.2-3milj/v).
Pieneni kuntien rahat järjestää terv.palveluita.
Sitä jatkettiin kunnes syntyi jonot. Kansa siirtyi yksityisellepuolelle ja otti vakuutuksia. Näin se oli laskettukkin SOTE varten.

Vaikka verojen lisäksi palvelumaksut nousi -91 lähtien kun ne otettiin käyttöön koko aika kansa ei älynnyt kysyä
mihin heidän maksamansa verot hupenee kun palvelut ei enää toimi .
Ja etenkin terveyspalvelut jotka kuuluu perustuslaillisiin oikeuksiin.

Nyt nousi terv.palv.maksut 27%
Yli 400 000 on ulosotossa terveyspalvelumaksuista kun rahat ei enää riitä niihin.
Lindorffit ja Justitiat perintätoimistot on mielissään kun perivät laskuja korkojen kera niiltä köyhimmiltä.

Kuka hyötyy SOTE? Kansa vai pörssi ja perintäyritykset?

Kalevi Salonen

"Näkemiin himmelihallinto" sanoo Vehviläinen. Tosiasiassa maakuntahallinto nimenomaan luo uutta himmeliä. Sen suurin tehtävä liittyisi soteen, mutta sitä varten ei poliittista hallintoa tarvita. Sote-asiat hoituisivat parhaiten niin, että olisi Terveyshallitus, jonka alla sairaanhoitopiirit vastaisivat käytännön toiminnasta. Siinä saavutettaisiin joka suhteessa mittakaavaetuja, jotka nyt sitten annettaisiin kansainvälisille yrityksille. Yksinkertaisesti emme tarvitse soteen 18 eikä edes viittä maakuntaa.

Vehviläisen mukaan demokratia kaipaa virkistystä. Tämä lienee totta, mutta maakuntahallinto on sen irvikuva - näennäisdemokratiaa. Sosiaali- ja terveydenhuolto olkoon vain työkalu, jolla valtio turvaa kansalaisilleen paremman elämän, ja se toteutuu parhaiten ilman politiikkaa. Demokratian kehittämisen pääpainon pitäisi olla kunnissa, joissa ihmisillä on paljon helpompi kokea asiat yhteisiksi. Sote on valitettavasti johtanut suurkuntiin, joissa demokratia etääntyy kansalaisista. Maakuntien kautta ei nyt pitäisi viedä tätä virhettä huippuunsa.

Vehviläinen perustelee hallituksen esitystä kustannuskehityksellä. Tarve kustannusten kasvun hillitsemiseen ei tarkoita sitä, että koko järjestelmää pitää muuttaa. Miksi ei ole mietitty voitaisiinko kustannuksia leikata nykyisen järjestelmän puitteissa? Mitään vertailua en ole nähnyt. Liike-elämän vilkastuttamistavoite on ajanut kaiken muun edelle.

Vaikka sanotaan, että nyt on (hallituksen) sote-uudistus tehtävä, jotta saataisiin kolmen miljardin euron vuotuiset säästöt, ei niiden toteutumiselle ole hallituksen esityksessä mitään asiallisia perusteita. Asiantuntijat uskovat laajasti ”säästöjen” olevan todellisuudessa miinusmerkkisiä. Rahoitusraamit voidaan toki asettaa nykyjärjestelmällekin. Digitalisoinnissa puolestaan olisi monin verroin yksinkertaisempaa, edullisempaa ja hyödyllisempää lähteä suoraan valtakunnallisiin ratkaisuihin kuin maakuntiin. Henkilöstöäkin voidaan johtaa hyvin myös julkisella puolella. Siis Vehviläinen toistaa Hetemäen onttoja perusteluita, jotka oikeasti sopisivat paljon paremmin nykyisen julkisen puolen toteutettaviksi. Tällaisilla puheilla hallitus osoittaa, että se pitää kansalaisia tyhminä.

Ennakkoluulottomuus voi olla hyve, mutta hallituksen esityksessä ei ole sellaisesta kyse. Vehviläisen ennakkoluulottomuus tarkoittaa, että kansalaisten pitäisi vain sokeasti uskoa mitä heille syötetään. Riskejäkin saattaa joskus kannattaa ottaa, mutta ei näin suuria tilanteessa, jossa on kyse Suomen sodanjälkeisen historian merkittävimmästä päätöksestä. Kyse ei todellakaan ole siitä, etteikö parempiakin vaihtoehtoja olisi.

Yhteen vetäen voi todeta, että rehellisyys, tosiasioiden tunnustaminen sekä terveydenhuollon asettaminen poliittisten tavoitteiden yläpuolelle olisivat sote-uudistuksen onnistumisen tärkeimmät tekijät.

Seppo Simonen

Keskustapuolueella taivas aukenee menestyksen tiellä. Merkkejä on tästä kun ei tämän enempää tule haukkumisia ja puolestakin sanotaan. Joku itkee jostakin Savon radasta, toisella on hyvä mieli kun on pääsyt synnytämää sairaalaan.

Kaikkiaan suuri sote/maakuntauudistus järkiinnyttää tämän nyky rönsyilyn jatkossa on vain 18 maakuntaa päättämässä asioista kun nyt on 295 kuntapäättäjää mittaamassa ulos kokouspalkkioita ja muita etuja. Tämä luo mahdollisuudet virtaviivaiseen kehitykseen hallintoa uudistamalla.

Kunta tasolla kehitys johtaa hallinnollisten tehtävien vähentymiseen ja toiminnan keskittymiseen infrastruktuuri ja kulttuuri lähtöiseksi suuremmiksi kokonaisuuksiksi jonka seurauksena veröäyri voi jopa puolittua.

Kalevi Salonen

Vaan kun maakunnat olisivat turha kolossi, joka ei suinkaan vähentäisi pikkupoliitikkojen määrää.

Todella merkittävä byrokratian väheneminen ja asiantuntevuustason parantuminen saavutettaisiin antamalla keskushallinto Terveyshallitukselle, jonka alla sairaanhoitopiirit toimisivat.

Seppo Simonen

Mennään vain Ruotsin malliin otetaan maakunta sanasta maa pois jäljelle jää sitten kunta. Onhan se aika rankka pudotus 295-an määrästä 18-sta kuntaan.
Voiphan olla vaikka olemme sitten Jan Vaapaavuoren Uudenmaan kunnassa,
kyllä tämä on aivan kiehtova visio.

Teijo Myllylä

Älkää nyt niin kauheesti arvostelko. Harmittaahan se miljonäärejäkin kun tilipussi sulaa. Osinkopotti vähän pienenee. Ei oooooo hyvä juttu. Vaikkka melkein verovapaata on. Gaymansaarella naurettaan. köyhät voi ottaa vapaasti kantaa, eikä maksa mitään...t. pipilä

Mikko Toivonen

Maakuntahallinto on täysin turha ylimääräinen, hidastava ja kustannuksia lisäävä hallintakerros jonka ainoa tarkoitus on lisätä kepu valtaa ja antaa isännille palkkiovirkoja.

Ei tarvita näin vähäisen väkiluvun maassa mitään muuta hallintoa kuin valtion hallinto ja 50-70 kuntaa.

Sotepiirejäkään ei tarvita kuin 5 yliopistosairaalapiiriä ja nykyisen kaltainen kuntien terveydenhuolto ja vanhustenhoiva, mitä on tehostettu palauttamalla muun maailman tyyliin ammatinharjoittajalääkärien yksityisvastaanotot ja yrittäjät sekä terveyden, että vanhustenhuoltoon ja pörssirahastajat pitävät omaa "parempaa" väkeään hoidossa yksityisen vakuutusyhtiöiden kanssa. Tuo osuus on sitten pidettävä Brittien NHS tapaan noin 20 prosentissa koko terveydenhuollon markkinasta

Harri Tapani

Peruskoulu-uudistuksen jälkeen tais käydä niin, että ei montaakaan vuotta mennyt, kun sieltä alkoi tulemaan opiskelijoita jotka eivät enää kyenneet pääsemaan vanhojen sääntöjen vallitessa lukioihin tai lukioista jatkaen eteen päin, lukiot ja tekninen yliopistokin valittivat, että ensin peruskoulusta tulee epäkuranttia ainesta joka ei osaa mitään eikä tiedä mistään mitään mitään, sitten yliopistosta kerrottiin, että lukioista tulee väkeä joka ei tiedä mistään mitään...insinöörioppiin hakeutuvillekin piti järjestää peruskoulun alkeismatikan kursseja kuten uutiset tuolloin kertoivat...

Lisäksi vielä oli "Vapaan koulutuksen tukisäätiö tyhmentämässä opiskelijoita."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vapaan_koulutuksen_tukis%C3%A4%C3%A4ti%C3%B6

Uutiset sitten kertoivat, että suomalaiset ovat tyhmentyneet vuodesta 1997 lähtien...

Risto Salonen

Kun halutaan, että peruskoulun läpäisee kaikki eikä luokalle saa jättää, niin tulos on tämä.
Bonuksia maksetaan putken läpäisseiden määrän mukaan, oli kyse peruskoulusta, lukiosta, amk tai yliopistosta.
Mittari väärä ja mittarista päättänyt ammattitaidoton/poliittisesti värittynyt.