Keskiviikko 19.12.2018

”Tarvitaan myös työttömien patistelua” – Enemmistö ekonomisteista kannattaa työttömyysturvan kytkemistä aktiivisuuteen

Jaa artikkeli:
Luotu: 
7.2.2018 10:04
Päivitetty: 
7.2.2018 10:09
  • Kuva: Alma Talent / Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Hallituksen aktiivimallia vastustettiin SAK:n mielenosoituksessa viime perjantaina. Enemmistö ekonomisteista tukee työttömyysturvan kytkemistä aktiivisuuteen.
|

Suomalaisten taloustieteilijöiden enemmistö kannattaa työttömyysturvan kytkemistä työttömän aktiivisuuteen. Asiasta kertoo Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA ylläpitämänsä Ekonomistikoneen kyselyn perusteella.

Noin 50 suomalaisekonomistia vastaa Ekonomistikone-sivustolla talouspoliittisiin kysymyksiin. Nyt tehdyn kyselyn mukaan ekonomistien selvä enemmistö pitää työttömyyspäivärahan kytkemistä aktiivisuuteen järkevänä ja katsoo, että uhka työttömyyspäivärahan pienenemisestä kannustaa työtöntä hakeutumaan lyhytaikaisiin töihin tai koulutukseen.

Ekonomisteille esitetty kysymys oli: ”Työttömien kannustaminen lyhyidenkin työjaksojen tekemiseen tai työvoimakoulutukseen työttömyyspäivärahan pienentämisen uhalla on järkevää työllisyyspolitiikkaa”. Kysymykseen vastasi 41 ekonomistia ja heistä 63 prosenttia oli väitteestä joko vahvasti samaa mieltä tai samaa mieltä.

Vastaajista 12 prosenttia tuki väitettä vahvasti, 51 prosenttia oli samaa mieltä. Epävarmoja vastaajia oli peräti 20, seitsemän oli eri mieltä ja kaksi vahvasti eri mieltä.

– Kokemuksia aktivointimallia vastaavista järjestelmistä ei vielä juuri ole. Työttömillä on sanktioiden uhalla ollut aikaisemminkin velvollisuus ottaa vastaan työtä ja osallistua koulutukseen, mutta näitä sanktioita koskevia tuloksia ei suoraan voine sellaisenaan yleistää aktivointimallin arviointiin, perustelee Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun professori Roope Uusitalo epävarmaa vastaustaan.

Tampereen yliopiston taloustieteen professori Jukka Pirttilä oli epävarma kannastaan, vaikka kannattaa vastikkeellista työttömyysturvaa.

”Kannatan vastikkeellista työttömyysturvaa. Nykyisessä toteutustavassa on kuitenkin ongelmia”

– Vastikkeellisuus on keino pitää korvaustaso hyvänä ilman liian suuria tehokkuustappioita. Nykyisessä toteutustavassa on kuitenkin ongelmia, esim. jos olisi halukas osallistumaan aktivointiin, mutta jos paikkoja ei ole tarjolla.

Myös Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan tutkimusjohtaja Markku Kotilainen oli väitteestä samaa mieltä ehdollisesti.

– Edellytyksenä on, että työttömillä on aito mahdollisuus päästä lyhytaikaisiin töihin tai koulutukseen.

Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tutkimusprofessori Tomi Kyyrä toteaa, että työttömien kannustaminen tai patistelu pätkätöihin ja työvoimapoliittiseen koulutukseen on yleisesti ottaen järkevää.

– Tutkimusten mukaan pienimuotoinen työskentely voi auttaa työllistymään pidempiaikaisesti myöhemmin. Koulutus voi parantaa työmarkkinavalmiuksia. Lisäksi sillä saattaa olla uhkavaikutus, jos osallistumisesta kieltäytyminen johtaa matalampaan päivärahaan. Vaikea sanoa, toimiiko palkitseminen vai rankaiseminen paremmin. On syytä muistaa, että molemmat keinot ovat Suomessa olleet käytössä jo ennen aktiivimallia, Kyyrä kirjoittaa perusteluissaan.

Etlaa ja Jyväskylän yliopistoa edustava tutkimusjohtaja ja professori Mika Maliranta tukee väitettä.

– On sekä ihmisille että kansantaloudelle hyödyllistä että työttömyysjaksot pysyvät kohtuullisen lyhyinä ja työttömyys alhaisena. Tähän ei päästä pelkillä porkkanoilla koska rahat eivät siihen riitä. Siksi tarvitaan myös työttömien patistelua, hän summaa.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Marja-Liisa Kalkela

Nytkö tuo vasta keksittiin oikein EK ekonoomien taholta?
Aktiivitoimia on harjoitettu jo-08 lähtien työttömien tukien leikkauksilla ja karensseilla.
On vain yksi iso ongelma. Kaikista verohelpotuksista ,Kikyistä huolimatta niitä palkallisia työpaikkoja ei vain ole syntynyt lisää elinkeinoelämän taholta.
Kelamaksupoistonkin piti tuoda työpaikkoja. Varallisuusveron ja perintöveron poisto piti tuoda työpaikkoja ja investointeja uusiin työpaikkoihin.

Se työttömyys yhä edelleenkään ei ole työttömien syy.
Eikä se että -08-15 laman aikana yritykset irtisanoi taloudellisista syistä.

Se leipä kun täytyy silti saada perheelle ja laskut maksettua senkin jälkeen kun säännölliset tulot loppuu irtisanomisella.
Yritykset laskutaa yhä työtöntä ja hinnat ja ALV on samat kuin tuloja saavillakin.
(Työttömien kotitalouksien velkaantuminen ei lisäksi ole valtionkaan kannalta hyvä asia. Etenkin kun jo 400 000 on ulosotossa terveyspalv.maksujenkin takia jo) Perintätoimistot kyllä rikastuu siitä.

Entä jos tehdäänkin tuloja saavien Kela-etuudet vastiikkeelliseksi joita he saavat tulojensa päälle?
Miksi yhden kansanosan täytyy sosiaali ja työttömyysturvansa eteen tehdä töitä? Hehän maksoivat verot ja työttömyysturvaansa joka tilistä jo?

Mihin ne maksut ja verot hävisi kun joutuu työttömäksi?
jo 3 milj.ilmaista työtuntia. 120 000 työtöntä tekee sosiaaliturvaa vasten töitä. Päälle työharjoittelussa olevat opiskelijat joille työharjoittelu kuuluu pakolliseksi opintoissa. Pätkä ja osa-aika työtä tekevät jotka saa palkanerotuksen Kelasta asumis ja toimeentulotukena.

Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa työpanoksesta palkat yritysten puolesta?

Marja-Liisa Kalkela

Sas muuta.Kyllä meidän eläkeläisten kelpaa kun muut maksavat meidän eläkkeet ja sosiaaliturvan meidän puolesta.

23.02.2015
KL
Ansiosidonnainen työttömyysturva kuuluu kaikille
-Monelta saattoi jäädä huomaamatta julkinen keskustelu siitä, että kaikki palkansaajat saisivat ansiosidonnaisen työttömyysturvan.

Ansiosidonnaisen työttömyysturvan maksajina ovat
- työnantajat 40 prosentilla ja valtio yli 50 prosentilla.
Kaikki palkansaajat osallistuvat myös ansiosidonnaisen maksuun: työnantaja pidättää sen palkasta ja tilittää eteenpäin.

-Eikö ole outoa kun maksajat on noin päättäneet? Eivät halua maksaa kaikille vaikka pidätetään palkasta?
Vähän sama kuin ottaisi kotivakuutuksen ja kun jotain sattuu "Aprilliä"
Vakuutus ei katakaan mitään. Kuten ei työttömyysvakuutusmaksukaan. Joka nyt nousi 1,9% joka tilistä.

Nämä ei maksa palveluista ja saavat kaikki Kelan -etuudet mihin kulloinkin on oikeutettu. Ilman vastiketta.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001943699.html
Miksi?

Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
ja työntekijä ja työnantaja voivat keskenään sopia palkoista.

Mitä luulet että on iät ja ajat työnantaja ja työntekijä tehnyt keskenään kun työsopimusta on tehty?Sopinut paikallisesti kahden kesken palkan.

Ei tarvita AY .Ei edes Äitiä mukaan siihen neuvotteluun.
AY sopii vain tasokorotukset riippuen hintojen korotuksista. Ja ne tulee kaikille .Samalla ne siirtyy myös Kelan etuuksiin ja eläkkeisiin.
TES on sovittu yhdessä .
Kannattasko perehtyä palkansaajien sopimuksiin ja miten ne on sovittu?

Jari von Behr

Millainen on sellainen maa, jonka oma hallitus uhkailee omia kansalaisiaan? Millainen selalinen yhteiskunta, jonka hallitus peloittelee ja uhkaa heikompiosaisiaan ruoan pois viennillä, sähköttömyydellä, vaatteettomuudella tai asunnottomuudella? Millainen on valtakunta, jossa perustuslakiin nivottu oikeus saada inhimillistä huolenpitoa, taloudellista turvaa sairauden, vanhuuden ja työttömyyden aikana? Millainen on sellainen valtio, jonka hallitus jakaa kansakuntaa kahtia? Aiheuttaa yhtä kansanosaa, työttömiä kohtaan, syyllisyyttä? -Tuskin ainakaan skandinaavinen demokraattinen sivistysvaltio? Vai...

Tapio Mäkeläinen

Mä olen samaa kysynyt myös. Keskustelu kuvaa Suomea, joka on substanssin Mekka , tunteista viis veisataan.
Opiskelin kansantaloutta muinaishistoriassa mutta kun niitä malleja ja matriiseja rupes olemaan läjäpäin päällekkäin niin tuntui ettei niillä ole mitään tekemistä reaalitalouden kanssa. Vaihdoin pääainetta varmaan kaikkien onneksi.
Ekonomistit vois käydä tsekkaas Päivärahalaskurin. Lyökää sinne oma liksanne ja katsokaa miten pärjäätte tuloksella miinus verot 400 vrk ja sitten 680€ kk miinus verot. Kuten Kalkela kirjoitti, menot ei muutu yhtään.

Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Jos yhteiskunnan tuki ja turva ovat liian suuret

-Aivan.Etenkin kun nuo rahoitetaan kansalta kerätyillä veroilla.
Se turva ja tuki on KANSAN -sosiaaliturva.
Oliko n.68Mrd /v
Johon kuuluu terv.palv.ym ja Kelan-etuudet.
Kelan osuus tuosta on 27,8%
Josta työttömien osuus oli 7%.
-Loput 20,8 % saa 5 milj.kansalaista .Vauvasta-vaariin. Rikkaista-eläkeläisiin ja siltä väliltä.
Eniten menee eläkkeisiin Kelasta.
Euromääräisenä suurimmat etuudet saa rikkaat ja hyvätuloiset ansiosidonnaisena lasketut etuudet.
Vähiten saa pienituloiset ja tulottomat työttömät.

Mihin ansiotuloja ja pääomatuloja saavat tarvitsee vielä sosiaalisena tukena Kelasta elantoonsa rahaa verovaroista?
Eikö tulot riitä menoihin ?

Kaikki Kelasta saadut tuet,lisät,vähennykset,eläkkeet on samaa sosiaaliturvaa kuin Toimeentulotuki,työmarkkinatuki ja Ansiosidonnainen työttömyysturva.
Turvaa eri elämäntilanteiden aikana kansalaisen elantoa .
Kun perhe kasvaa,kun sairastuu ,kun joutuu työttömäksi jne...

Porvarien aikana Kelan etuudet on muuttunut rikkaiden ja tuloja saavien tukiautomaatiksi . Nordean seinästä 12x vuodessa ,tulojen päälle rahaa.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #26

Aivan. Noiden maksamat =Saamat verovapaudet,verohuojennukset,Kela-etuudet =Sen minkä maksat sen saa takaisin.

Jos Tulonsiirtona vielä saa sosiaaliturvasta köyhimpien kustannuksella esim."Asumistuet valuu rikkaille" -05-16 jo 17 Mrd.
Eniten kotitalousvähennystä käyttää hyvätuloisimmat. Kela vähennykset yksityisenpuolen terv.palv. tähän asti.

Niin miten Kianderi on päätynyt siihen että suurimman osan sosiaaliturvasta ja palveluista maksaa palkansaajat /myös ne ex-palkansaajat työttömät työssä ollessaan?

Riippuu "tutkijoista" ketkä maksaa ja ketkä ei.

20% Kansasta rikkaiden osuus ei taatusti maksa enempää kuin
Yli miljoonaa eläkeläistä ja 2,4 miljoonaa palkansaajan kotitaloutta .
Se näkyy jo VM luvuissa valtion verotulot.

Pääomatuloista ei makseta kunnallisveroa n.2-3 mrd/v. Kukas ne palvelut maksoikaan edm?

Pasi Käyhkö
Vastaus kommenttiin #33

Vai että asumistuet rikkaille ovat tuota luokkaa eli 17Mrd. Missä kohtaa valtion budjettia tuo summa on mainittu. Toiseksi mitä tuo tekstisi 05-15 tarkoittaa?
Noista ihmisten maksamista palkka- ja muista veroista löytyy netistä kyllä tietoa. Sieltä voit lukea ja ihmetellä asiaa. Viime syksyn veropäiväkin kertoi paljon missä mennään.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #41

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipiteet/lukijalta/asumistuki-valu...

Asumistuki valuu rikkaimpien taskuun !
Kansalaisten perusturvaa parantava asumistuki on kääntynyt vapaassa markkinataloudessa heikommassa asemassa olevien köyhdyttämisvälineeksi sekä rikkaimman tuloluokan rahastusautomaatiksi. Rikkaimman tuloluokan taskuihin on...
MAASEUDUNTULEVAISUUS.FI

JK.Varallisuusraja poistui asumistuissa -14. Josainhan ne rahat on saatava kun korkovähennys poistuu verotuksesta asuntoveloista.

Marja-Liisa Kalkela

Oikeusvaltio Suomessa luulisi noudatettavan Lakeja kaikkien kohdalla samoin. Jos perustuslakiinkin se on kirjattu.
Niin Kansan sosiaaliturvassa .
Yhdenvertaisuuslaissa (työelämässä ja Kelan-etuuksissa)
Työnantapuolen ja työntekijäpuolen yhdessä allekirjoituksilla sopimassa TES mukaan. Kaikki edm.lait on tehnyt eduskunta.

Jos Marjayrittäjä ,Pizzeria yrittäjä saa tuomion liian pienistä palkoista jotka rikkoo Suomen sopimuksia. Niin miten voidaan työtä teettää omaa sosiaaliturvaa vastaan?
Käviskö se EU tulleiden sosiaaliturvan kohdalla? EI . Yhdenvertaisuuslaki estäisi sen .

Jos työpanoksesta ei haluta maksaa niin voisihan sitä leikata kaikkien palkat n.1300e/kk ansiosidonnaisen verran.
Jäisi rahaa yrityksille palkata enemmänkin väkeä .

Kansanedustajan "työttömyysturva" 6 000e/kk
On 12 työttömän kotitalouden kk elantoon 487e. Joku tolkku se olla pitää
tulottomankin kyykytyksessä.
Eiköhän sen palkansaajan ja ex-palkansaajan kohdalla ole se "lypsäminen" viety jo tappiin? Olisko jo tuloja saavien vuoro?

Marja-Liisa Kalkela

Pilkunviilaaja.
3.10.2017 - Kokoomuksen entinen kansanedustaja ja ministeri Suvi Lindén
soeutumiselä 5800e/kk.
Oli ministeri tai kansanedustaja sama "työttömyysturva" on kaikilla.

Ansiosidonnaista saa n.keskimäärin 1300e/kk
Työmarkkinatukea/Toimeentulotukea 487e/kk
Riippuen "arvosta" työttömien joukosta.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #42

3.10-17
IL
Jättieläke

Lindén toimi kokoomuksen kansanedustajana vuosina 1995-2011, joten hän on oikeutettu täyteen sopeutumiseläkkeeseen.

Ministerinä kahteen eri otteeseen toimineen Lindénin sopeutumiseläke on 5 000-6 000 euroa kuukaudessa.
-Lindén voi nostaa eläkettä huhtikuuhun 2027 asti, jolloin hän täyttää 65 vuotta.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #42

16.7-17
IL
Maailman paras "työttömyysturva" vanhuuseläkeikään asti !

-Sopeutumiseläkettä kertyy neljä prosenttia jokaista edustajana ja ministerinä toimittua vuotta kohden. Maksimi on 60 prosenttia kansanedustajan palkkiosta.
-Kansanedustajilla, jotka eivät ole toimineet ministereinä,
-maksimieläke on tällä hetkellä noin 4 100 euroa kuukaudessa.
- Ministerinä toimineen kansanedustajan sopeutumiseläke voi olla
- jopa 5 000-6 000 euroa kuukaudessa.

Tapio Mäkeläinen

Miten pihalla todellisuudesta voi noin suuri joukko koulutettua väkeä olla?
Ekonomistit ovat uusi Ylipapisto, joka neovoo asiassa kuin asiassa kuten valistusajan papit. Hehän antoivat ohjeita viljelyksistä , laeista ja veroista sanan julistuksen ohessa. Kurittomat ja kelvottomat jalkapuuhun kirkonmäelle , mikä nyt on uudessa muodossa uhkaamassa työttömiäkin.
Kyllä se nyt niin on että työttämät hakee töitä apinan raivolla. Valitettavasti epäinhimillisen työkyvyttömyyspolitiikkamme takia työttömien joukossa on suuri määrä ihmisiä, jotka eivät ole työmarkkinoiden käytettävissä erinäisistä syistä. Samoin maailman tylyin ikäsyrjintä jättää valtavan joukon sivuun ilman mahdollisuutta edes yrittää.

Ekonomistit voivat itse mennä kokeilemaan löytää pätkätöitä tai tarjota VTT hattu päässään itseään assariksi. Ei muuten onnistu.

Toistan itseäni: on helppo huudella katsomosta kun kentällä on peli.

Marja-Liisa Kalkela

Juurikin noin.

Ja miten tähän on tultu?
EK/MTK/EU/Porvarienemmistön päätöksillä-03-19
Kepu,kok pääminsterikausilla.
Mistä juontuu juuret pitkäaikaistyöttömyyteen ja työttömien kyykytykseen?
Aivan samoilta tahoilta -93 lähtien.
Paremmin voi perehtyä asiaan Ahon-hallitus/Stvm-93-94
Tai Kelan köyhyystutkimus-10
Seikkaperäisesti kerrottu kenen tukia ja sosiaaliturvaa on eniten leikattu. Jopa nousukautena (-03-09)
-08 leikkaubuumi oli yhä jäänyt päälle+Sipilän hallituksen leikkaukset.

JK.Kannatas katsoa Kelan sivuilta mitkä kaikki Kelan -etuudet leikattiin pois jo-94 .Työttömän "Toisaikaisesta"-94-18 toimeentulotuesta jota saa suurinosa työttömistä.

Pasi Käyhkö

Nimimerkki Kalkela se jaksaa haukkua muutamaa puoluetta vaikka hallituksissa ovat olleet ne kaikki ajoittain. Lisäksi jos siellä on pari kolme puoluetta istunut useammin kuin muut niin sehän on äänestystuloksen seuraus. Demokratia on toiminut ja kansan tahto on toteutunut.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #21

Totta.Enemmistönä porvaripuolueet-87-19
Kun olen vilkaissut työttömien tukien leikkauksia niin miten ne on sattunutkin aina Kepun porvarihallituksen aikoihin suurin osa?
-91-95
-07-11
-15-19
Joko siitä että Kepun porvari-hallitus sopi siitä jo-92 EU?
Työn ja sosiaaliturvan yhteensovittaminen.
Lukeminen kannattaa sanoi Donnerkin aikoinaan.Samoin surffaaminen eri
sivuilla kun etsii tietoa miksi yksi kansanosa on nostettu tikunnokkaan ja vain sen sosiaaliturvaa heikennetään.
Eikö tuota voisi jo verrata rasismiin? Yritys sanoo irti ja yrityksillä ei ole tarjota työtä.
Niin leima lyödään otsaan Työtön (sossupummi,laiska,työtävieroksuva)
Otappa selvää paljonko on myös niitä jotka ei tikkua ristiin pistä Kelan etuuksia varten saati että maksaisi edes veroja itse saamiinsa etuuksiin.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #43

Vuosiluvuista näkee ketkä on ollut asialla. Niin eduskunnan kuin muidenkin sivuilta erilähteistä. Ei tarvitse heitellä mututuntumalta asioita eikä voi puolustella puolueensa sössimisiä. Asiakirjoja kun ei voi sormeilla vaalipropakandankaan takia.
Samoin on työllisyyden hoito. Jo Ahon hallitusohjelman julkaisemissa tutkijat huomioivat sen että nyt uudistetaan sosiaaliturvaa(heikennyksillä) ,keskitytään vain kilpailukykyyn . Työttömyyden hoidosta ei ollut mitään mainintaa.

Sama toistui nyt. Kaivoiko Erityisavustaja E.Aho EVAN mallin -90 luvulta naftaliinista koipallojen seasta Apollokadun kaapista nyt käyttöön?
Senkin asian huomioivat asiantuntijat jo-15.
Sosialipuolen asiantuntijat kun on eri mieltä niin ekonoomien kuin VM virkamiesten kanssa siitä mistä ne säästöt olisi tehtävä jotta yhteiskuntarauha säilyisi.Tai ettei tulevaisuudessa olisi kallis lasku terveydenhoitopuolella . Hurstin hiilarikassi kun ei ole kaikkein terveellisin "palkkamuoto" jos työstä ei saa rahallista palkkaa.
Lapsiperheitä työttömissä on n.60 000. Alle kouluikäisiä heistä on n.40 000.
Kannattas miettiä edm.tulevien veronmaksajienkin puolesta asioita.
Yksi syrjäytynyt nuori maksaa n.160 000e yhteiskunnalle.

Kun on syntynyt lumilapionkokoinen kultalusikka suussa ja hyvävelisysteemillä kiivennyt herrahissillä kunon tienesteille ei näe mitä ympärillä tapahtuu.
Suurinosa kansasta kun on tavallisia tallaajia joidenka arki on aivan toisenlaista .

Harri Tapani

"Miten pihalla todellisuudesta voi noin suuri joukko koulutettua väkeä olla?
Ekonomistit ovat uusi Ylipapisto..."

Joku siellä taisi erehtyä ajattelemaankin :P

"Me kauppatieteilijät melkein romautimme maailmantalouden", professori tunnustaa....

Kauppatieteilijät opetettiin etenkin yhdysvaltalaisissa bisneskouluissa luottamaan matemaattisiin malleihin, terveen järjen vastaisiin monimutkaisiin rahoitustuotteisiin ja ahneutta lisääviin kannustinjärjestelmiin.

Seurauksena oli velkavipuja, valtioiden riskilainoituksia, luottoluokitusten sumutusta, yhteisten rahaliittosopimusten ylikävelyä, piittaamattomuutta ja yli varojen elämistä, koska asiantuntijat eivät nähneet touhussa mitään väärää. Olivathan ne heille opetettujen teorioiden mukaisia."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001735874.html

"– Me kauppatieteilijät melkein romautimme koko maailmantalouden. Ja se on vieläkin mahdollista, yhdessä poliitikkojen kanssa, hän sanoo."

Marja-Liisa Kalkela

Porvarihegemonia !
joulukuu 2015

Suomessa on vallinnut porvarillinen hegemonia lähes koko 2000-luvun. Eduskunnassa on ollut porvarienemmistö, samoin hallituksissa, pääministerit ovat porvareita,
- yritysjohtajat ovat porvareita ja
-elinkeinoelämän järjestöt ovat kokoomuksen
-puoluetoimistosta värvättyjen kauppakamarinulikoiden hallussa.

Suomalaiset yritysjohtajat ovat tuhonneet metsäteollisuutta, pankkeja, elektroniikkateollisuutta ja myyneet suuren osan muutakin teollisuutta Ruotsiin. Itse he ovat saaneet ruhtinaallisia kultaisia kädenpuristuksia,
- kun työntekijät ovat jääneet puille paljaille.

Kun kokoomus yritti laajentaa kannatuspohjaansa, se tarrautui sairaanhoitajiin, joille järjestettiin reilu palkankorotus 2008. Tuo korotus aiheutti palkkaliukuman ja tuli vähitellen muillekin.
Korotus tuli maalle kalliiksi, sillä palkkaliukuma vei kilpailukyvyn.
IL/Blogi Loka-Laitinen

JK.Työttömät ex-palkansaajat joutuvat maksumieheksi.
Koska päättäjät eroavat kun on sössitty kunnolla?

Jarkko Kainulainen

Mutta edelleen pitää muistaa että asian ydinhän on tämä epäreiluus koska tämä malli on suurimmalle osalle suora leikkuri siksi koska hallitus on epäonnistunut täysin työllisyyspolitiikassaan koska se ei edelleenkään ole onnistunut luomaan misää tölliauyttä työpaikkoja työtä sitä ei kertakaikkiaan ole eikä ole koulutuspaikkojakaan ja maahanmuuttajia malli ei koske heitä elätetään täysin ilmaiseksi ja menevät näissä koulutuksissakin suomalaisten ohi ei ole edelleenkään työttömien vika että hallitus on täysin kyvytön työssään jos hallitus hoitaisi työnsä niin kyllä suurin osa työttömistä haluaa töihin mutta kum niitä töitä ei ole sanoipa ekonomistit mitä tahansa sipilää ja kumppaneota täsdä pitää sormella osoittaa.

Marja-Liisa Kalkela

No hyvä. Saa Aktiivitoimissa olevatkin palkallisen työn .Samoin työttömät kotipaikkakunnaltaan .Ei tarvitse myydä kotia eikä repiä lapsia tutusta ympäristöstä.

Pohjois-Pohjanmaan työ- ja elinkeinotoimiston (TE-toimiston) alueen kunnissa oli lomautetut mukaan lukien 21 660 työtöntä työnhakijaa.
Työllistymistä edistävien palvelujen piirissä olevista lähes puolet oli koulutuksessa (omaehtoisessa koulutuksessa noin 3 000 ja työvoimakoulutuksessa noin 1 100).
-Erilaisilla tukimuodoilla työllistettyjä oli lähes 2 000, joista yksityisellä sektorilla 66 %.
Tiedot ilmenevät Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen syyskuun työllisyyskatsauksesta.

JK.Jää Kelan rahoja muuhun tarkoitukseen kun työttömien "palkat" sosiaaliturvasta jää pois.

Jari Kaisla

Samaan aikaan eduskunnassa jälleen yksi henkilö päättää siirtyä nauttimaan valtion loputtomista aktivointikorvauksista. Tuolla summalla on mukava aktivoida itseään tekemään melkeinpä mitä vain.

"Eduskunnan jättävää Stefan Wallinia odottaa siviilissä noin 5 000 euron sopeutumiseläke - ei nähnyt tarvetta muuttaa nykyistä järjestelmää" -IS

Marja-Liisa Kalkela

Onko päättäjät miettinyt asioita loppuun saakka?
Kouluista valmistuneita jää OAJ mukaan joka vuosi n.100 000 ilman opiskelu tai työpaikkaa. (Saadakset elantoonsa tukea Kelasta on ilmoittauduttava työttömäksi työnhakijaksi)
Joka keväinen ilmiö ollut jo pitkään . Niin paljonko loppujen lopuksi niitä työstä irtisanottuja palkansaajia on ?
He eivät ole ammattitaidottomia. Eivätkä tarvitse työelämään sopeuttavia kursseja tai työharjoitteluja sosiaaliturvaa vastaan.
Luulisi työpanoksesta maksettavan palkkaa TES mukaan .
n. 600 000 työttömän palkat on pois verokirstusta.Samoin on poissa 600 000 työttömän kotitalouksien kulutus pois PK-yritysten kassoista.
Työttömyyskorvauksista menee joka euro yrityksille kulutuksessa. Veroa valtiolle 20%-24%+ALV 24%. Yhtään ei liikene Nordean verottomiin kuoriin .

Lauri Kiiski

Pienetkin lyhytaikaiset työsuhteet katkaisemassa työttömyyttä torjuvat pitkäaikaistyöttömyyttä. Jos on ollut kokonaan työmarkkinoiden ulkopuolella 6 - 12 kk, työllistymisen kynnys käy yhä korkeammalle työnantajien arvostaen enemmän aktiivisempia työnhakijoita. Pidempi työttömyys on aina jarruksi työllistymiselle.

Marja-Liisa Kalkela

Niinhän sitä luulis kun ei ole kokemusta siitä.
Toimeentulotuesta "palkka" vähennetään tulona edm.tuesta.
Pitäisi saada sen verran että vuokran,sähkön lääkärikulut +487e/kk jäisi käteen elantoon. No miksei niitä palkallisia töitä löydy jossa maksetaan tuon verran?
Keikkatyön jälkeen syöt seiniä siihen asti kunnes korvaukset lähtee uudelleen juoksemaan.
Laskut ja nälkä ei odota jos tuet viikkoja on myöhässä.

Marja-Liisa Kalkela

Tarkoitatko kun kerätään
Palkoista veroja,ALV,veroluonteisia maksuja,kunnallisveroa niin aletaan kaikki tekemään työtä Aktiivimallilla edm.vastaan?
Vai lahjoittaisitko nuo kerätyt verot sosiaaliturvaa varten SOTE pörriäisten tuottoihin ?
"Työmies on palkkansa ansainnut" Sanoi kok kunnia jäsen eduskunnan puhemies Uosukainenkin.
Kun palkkio nousi yli 100%.
Ei EK /Pankkien ekonoomeistakaan kukaan ilmaiseksi mitään tee.
"Salatut sopimukset-satumaiset palkkiot"
TE-11
Kertoo konsulttipalkkioista hallitukselle . Eikä summat tosiaankaan olleet pieniä muutaman kuukauden työstä.Veronmaksajien taskuilta.
Jotkut tahot laskutti kahteenkertaan samasta työstä.
Hyvävelisysteemi pitää leivänsyrjässä hyvin kiinni.

Arvo Tammela

Mielestäni maamme eturivin ekonomistit ovat tietämykseltään parhaat asiantuntijat arvioimaan, mikä vaikutus työttömyysturvan
kytkemisellä työttömien aktivointiin on. Ekonomistikoneen kyselyn tulos antaa siihen selvä vastauksen vaikka eräs aktiivinen kommentoija yrittää toisin todistaakin aikaisemmin jo satoja kertoja julki tuomillaan "faktoilla".

Marja-Liisa Kalkela

Ekonoomit voisi laskea myös
Paljonko työttömyysturvaa vasten teetetty työ hyödyttää valtiota.
Jos tuon lisäksi aletaan maksamaan kaikki Kelan etuudet mihin on kulloinkin oikeutettu tuon päälle. Kuten muillekkin maksetaan. Työtönhän tekisi työtä Aktiivimallissa Kela-etuuksiaan varten. Sekään ei olisi enää pätevä veruke niiden leikkaamiseen että on työtön.
Ne jotka leikattiin pois jo-94 ja on ollut pois jo 23 vuotta.

Maksaako Aktiivitoimista tulevasta työpanoksesta saanut yritys hyödystä valtiolle veroa enemmän?
Vai jääkö se yhä veronmaksajien taakaksi ja hyödyn kerää yritys yksipuolisesti?

Timo-Pekka Mustakallio

"Groupthink" näyttää pesiytyneen Suomen hallintoon. Harva - jos kukaan - vaivautuu ajattelemaan kerettiläisesti, itsekriittisesti, tehdäänkö oikeita ja moraalisesti kestäviä päätöksiä (esimerkiksi edellä Jari von Behrin pohdintaa). Huvittavintahan on, että nämä hallintohenkilöt kavereineen kuitenkin saavat itseoikeutetusti tulonsa kansan yhteisistä varoista... muttei tule kuuloonkaan, että hallinto alkaisi säästää omista kuluistaan!

Tällainen epäkriittinen lauma-ajattelu, "tiimipelaaminen", on eräs juurisyy Euroopan Unionia nyt ravistelevaan kriisiin. Hallinto ei enää viitsi vaatia itseltään korkeimman tason kurinalaisuutta, korkeita standardeja - vaan pikemminkin päinvastoin se täyttää taskujaan jopa härskisti yhteisistä varoista - mutta kansalaisilta ryhtiä vaaditaan sen sijaan epäinhimillisyyksiin asti. Voisi puhua kuvainnollisesti uudesta Versailles-hovista... siitä, jota vastaan ranskalaiskansa viimein nousi 14.7. 1789 väkivaltaisin keinoin. Lukeneen tekijämiehen, liittokansleri Helmut Schmidtin aavistus jo syksyllä 2012 oli, että Eurooppa elää vallankumouksen aattoiltaa: hän ei ole kirjoittajan kaltainen two bit-ennustajaeukko, vaan aito eurooppalainen visionääri... sellainen, joita nykyinen, reaalisti olemassa oleva EU ei ole kyennyt enää nostamaan kärkeensä (oire sekin EU:n vääränlaisesta kulttuurista, mikä ilmenee monin tavoin ja monella tasolla, ja koituu ennen pitkää sen turmioksi).

Muutos Suomen työttömyysturvassa on mielestäni rinnastettavissa Marie Antoinetten sanomaksi väitettyyn "Qu`ils mangent de la brioche" (syökööt leivoksia, kun leipä on loppu): samanlaista itsestään häikäistynyttä ylimielisyyttä voi nähdä ajatuksessa, että työtöntä on "helt okej" kiristää, viedä häneltä perustuslain takaama perustoimeentulo, ja vieläpä toimeentulo hädänalaisessa tilanteessa jonka varalta hän oli työssä ollessaan jo maksanut osansa. Tällainen ei mitenkään voi olla oikeaa ja kohtuullista - vieläpä joukon ekonomisteja lausumana, jotka eivät kuitenkaan osanneet omalla työsarallaan soittaa hälytyskelloja Euroopan kultaisella, mutta "vekselivetoisella" 2000-luvulla, jonka aikana ilmeni Suomen 1980-luvun kasinoriehankin ajalta hyvin tuttuja oireita, eivätkä liioin soita pölyttyvää hälytyskelloa nyt EKP:n finanssieksperimenttien keitellessä kuplia melkeinpä mihin tahansa omaisuusarvoihin. Ymmärrän toki, että olisi urakehityksen kannalta aika haitallista ajatella kerettiläisesti - olla siis ryhdikäs ja ammattimainen - ja "keikuttaa venettä" ikävästi... mutta juuri sitä "epämukavuusalueelle menemistä" vartenhan he kouluttautuivat, ja nostavat mukavaa palkkaa, eikö vain?

Mielestäni Suomen pitäisi silmät tarkkana ja korvat höröllä kuunnella Länsimaiden nyt jo kirkuvaa crescendoa, ennakoida jonkinmoista "paukahrosta", ja harhaisen uusliberaalin politiikan sijaan palata perinteisesti varmoihin ja kestäviin linjauksiin: rakentaa Suomelle vahvaa kansallista yhteenkuuluvuuden tunnetta, perinteistä kykyä vetää joukolla yhdestä köydestä, kerätä jo kiireellä ideoita miten selvitä mikäli vakava ulkopuolelta tuleva kriisi iskisi: siis, tihrustaa tulevaisuuden sumuun mitä sieltä mahtaa olla tulossa vastaan, ja miten mahdolliset uhkat parhaiten torjuttaisiin. Linjauskollisesta "ajattelusta" (mielestäni EU ja itse asiassa koko Länsiblokki osoittaa hyvin samankaltaisia oireita kuin NL ennen kaatumistaan) pitäisi loitontua, ja pohtia miten hitossa me ajattelimme pärjäillä mikäli pahoja skenaarioita kuten EU:n ajautuminen umpikujansa peräseinään toteutuu.

Kaikkein heikoimmilla olevien kansanosinen sorsiminen, peräti siihen kannustaminen kuin kuorolauluna kertoo, ettei sihti tai ryhtikään nyt ole Suomessa oikein kohdallaan. Valon pilkahdukseksi näkisin laajan yksimielisyyden, jolla presidentti Niinistö - paitsi ajatteva ja eläytymiskykyinen, myös tuore isä joka varmaankin tavoittelee pojalleenkin hyvää tulevaisuutta - valittiin jatkamaan sakkokierrokselle. Hän vaikuttaakin pitäneen silmänsä auki, ja välinsä kaikkiin suuntiin hyvinä: ehkäpä hänestä on ankkuriksi, mikä pitää pahassakin myrskykelissä.

Marja-Liisa Kalkela

Salaiset sopimukset, satumaiset palkkiot !
28.3.2011
TE
Valtio helli lannoiteyhtiönsä myyjää miljoonan euron onnistumispalkkiolla. - Talouselämä selvitti valtion omistusohjausosaston kulungit.
Pieni osasto valtioneuvoston kansliassa käyttää suurta valtaa.
Ympärillä hyörii joukko hyvin pukeutuneita työmuurahaisia.
- Pääkaupungin investointipankkiirit, huippujuristit ja eri alojen asiantuntijat odottavat sähköpostia Timoselta
ja siivua valtion lihavimmasta kulubudjetista.

"Aktiivitoimista" mukava "toimeentulotuki" verovaroista.
Samasta kirstusta mistä irtisanotun työttömän kuukauden elantoon annetaan roposia,työtä vastaa.

Jari Kaisla

Kannattaa katsoa tämä Vartiaista koskeva haastattelu pätkä. Herra vertailee itseään Churchilliin ja Napoleoniin jotka nukkuivat myös työaikana. Hän ei ota myöskään kantaa erillistapauksiin jotka putoavat aktiivimallin kärsijöiden kategoriaan. Mies on kuin iso "lapsi", joka on saanut mukavia etuja veronmaksajien pussista, mutta haluaa ennestään vähäosaisilta vielä vähäisetkin pois säilyttääkseen omat etunsa. Vartiainen on loistava esimerkki tapauksesta joka luo ihan oman todellisuutensa asettaen itsensä järjestelmän ulkopuolelle.

http://www.iltalehti.fi/iltv-paivarinta/201802070185324_iv.shtml

Markku Kanninen

A Teema / Työtä ohjelmassa 15.2.2018 näkyi hyvin että aktiivimallin puolustajat ovat asiansa takana mutta ymmärtävät jopa itsekin että hakoteillä ollaan. Naureskellaan omille vastauksille ja toimintatapojen uusille nimille ja mukana oli hymyilemässä myös TYÖMINISTERI. Aiempien toimintatapojen uudelleen nimeäminen ei asioita muuksi muuta. Ohjelmassa haastateltu 62 vuotias lehtikuvaaja kertoi selkokielellä aktiivimallin aiheuttaman ongelman. Olihan siinä retoriikkaakin mutta totuudessa pysyttiin. Suosittelen katsomaan tuon ohjelman: A Teema Työtä
Jos työttömiltä edellytetään aktiivisuutta, niin henkilö joka työtä tahi koulutusta hakee, kuuluisi tuntea että hänen työllään on jokin muukin tarkoitus kuin täyttää aktiivisuus- tai "18 tunnin" työaikavaade. Sama koskee koulutuksia. Itse olen 61 vuotias ja olen selvittänyt mitä JÄRKEVÄÄ koulutusta tämän ikäiselle on tarjolla. Koulutusta tarjolla toki on. Esimerkiksi 32 opintoviikon Rakennusmaalarikurssi. Ihan hyvä ja varmasti tarpeellinen (yksi järkevimmistä). Saisin jopa "paperit" siitä mitä jo harraste ja kodinrakentajana olen tehnyt. Valitettavasti olen henkilö joka ei tuijota ainoastaan omaan napaansa. Jos nyt edes tulisin tuolle kurssille valituksi, veisin joltain nuorelta koulutuspaikan ja mikä pahinta. Mahdollisuuden vuosien/vuosikymmenien työllistymiseen.
Työvoimatoimistot (te) järjestävät 5 pv;n kursseja jotka täyttävät aktiivimallin koulutusvaateen. Siellä opiskellaan mm. miten teet työhakemuksen tms. Osaan jo. Ei pahalla mutta kutsun tämän suuntaista toimintaa TUULIMYLLYN LÄMMITTÄMISEKSI.
No oletko hakenut töitä ? kyselevät tuttavat. Kyllä. Tässä esimerkki 61 vuotiaan työnhausta. Paikallinen palveluyritys etsi prosessin hoitajaa. Hakijoita oli n.30. Haastattelun jälkeen toimitusjohtaja kertoi että aiempi työhistoria/kokemus ovat juuri sitä mitä he nyt tarvitsevat. En tullut valituksi. Yhtiön johto halusi "jatkuvuutta". Se vaan on niin että työnantajat katsovat 61 vuotiasta henkilönä joka eläköityy 3 vuoden sisällä. Näitä samanlaisia kokemuksia on jo toistakymmentä.
Oma, hätäinen tulkintani tuolle sanalle "jatkuvuutta" -> VANHA.
Miksi tämän ikäisiä simputetaan aktiivimalli vaatimuksilla. Olen toiminut työelämässä 45 vuotta ja katson että olen korteni jo kekoon kantanut ja aina itse työpaikkani hakenut.