Maanantai 10.12.2018

Näkökulma: Suvi Lindénin touhut ovat keskisormea työttömille

Jaa artikkeli:
Luotu: 
19.2.2018 20:15
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Suvi Lindén ministeriaikaisessa arkistokuvassa vuodelta 2010.
|

Kokoomuksen entinen kansanedustaja ja ministeri Suvi Lindén on ajautunut keskelle tapahtumia, joiden ympärillä on niin syvä usva ja hämärä, ettei läpi näe. Hän on ollut Ugandan Kampalassa ”avaamassa ovia” liikemiehen kanssa, joka on löytynyt hotellihuoneestaan kuolleena.

Vuoden 2011 vaaleissa eduskunnasta pudonnut ja myös Oulun valtuustosta vetäytynyt Lindén on ollut Kampalan tapahtumista vaitonainen. Miten hän liittyi liikemiehen Patria-kuvioon vai liittyikö mitenkään, on yhä auki.

Tietoa on julkisuuteen kuitenkin tihkunut. Esimerkiksi Helsingin Sanomat on saanut haltuunsa paikallisen toimittajan nauhan, jolle Lindén oli puhunut, koska oli luullut puhuvansa poliisille. Siinä hän muun muassa kertoi olleensa selvittämässä bisnesmahdollisuuksia Ugandassa.

Mitä lie bisnesmahdollisuuksia, mutta monen muun kysymyksen ohella tapaus on nostanut esiin kansanedustajien sopeutumiseläkkeen, joka on joissain tapauksissa ylenpalttisen antoisa.

Vuosina 1995–2011 eduskunnassa istunut Lindén kuuluu näihin tapauksiin, sillä 55-vuotias oululainen on nostanut lehtitietojen mukaan jo vuosia noin 5 000 euron kuukausieläkettä sen lisäksi, että hän tekee konsultointitöitä oman yhtiönsä lukuun.

Suvi Lindénin pyörittämä PearlCon Oy teki vuonna 2016 liikevaihtoa 53 000 euroa ja voittoa 16 000 euroa. Sen kaupparekisteriin ilmoitettu toimiala on ”sijoitus- ja konsultointipalvelut sekä kaikki muu laillinen toiminta”.

Palkkaa hän ei yhtiöstä ole nostanut, mutta voittoa yhtiöön on kertynyt kolmessa vuodessa noin 21 000 euroa.

Tällainen konsulttiyhtiö on vähän niin kuin säästöpossu, josta omistaja voi nostaa tulevaisuudessa osinkoa, koska voittoja kertyy. Esimerkiksi konsulttimatkojen reissukulut voi panna kätevästi yhtiön piikkiin ja palkkaa ei ole pakko itselleen maksaa, jos on muita tuloja.

Suvi Lindén on ollut poliitikonuransa jälkeen yritysmaailmassa muutenkin kuin konsulttifirmansa kautta aktiivinen. Hän häärää Jämsässä tahmeasti etenevän ”Suomen Piilaakso” -hankkeen parissa, NxtVn Finland -yhtiön hallituksen puheenjohtajan ominaisuudessa.

Työttömälle vastaavan laajuinen liiketoiminta ei onnistuisi mitenkään ilman korvauksien menetystä.

Ex-ministeri Lindénin tapauksessa lisänärkästystä on herättänyt hänen Iltalehdelle aiemmin antamansa lausunto: ”Ainakin omalla kohdallani soveltuvat työt ovat Helsingissä ja itse asun Oulussa”.

Miltä sekin mahtaa toiselle paikkakunnalle töihin patistettavasta työttömästä näyttää? Tai eläkeläisestä, jonka etuuksia on leikattu?

Ei varmasti kivalta, ehkä jopa keskisormelta.

Nyt on viimeistään aika purkaa kansanedustajien nauttimat ylianteliaat sopeutumiseläkkeet ja asettaa ne samalle viivalle nykyisen, kooltaan ja kestoltaan selvästi niukemman järjestelmän kanssa. Uusi järjestelmä koskee vuonna 2011 tai sen jälkeen ensimmäistä kertaa valittuja kansanedustajia.

Esimerkiksi vanhasta järjestelmästä nauttiva Lindén voi ilman lain rukkaamista nostaa jättimäistä sopeutumiseläkettään 65 ikävuoteen asti ja siirtyä sitten vanhuuseläkkeelle. Nykyisen sopeutumisrahan enimmäiskesto on kolme vuotta joitain poikkeustilanteita lukuun ottamatta.

Päällä vanhan järjestelmän lopulliseksi purkamiseksi on 70 000 nimeä jo kerännyt kansalaisaloite, ja myös eduskunnan puhemies Paula Risikko (kok.) on paheksunut suuria sopeutumiseläkkeitä tähän yhteiskunnalliseen tilanteeseen sopimattomina.

Kansalaiset ovat poliitikoille sopeutumiseläkkeestä aivan syystä närkästyneitä, aivan kuten he olivat myös vaalirahoituskohun aikaan. Se närkästyminen maksoi keskustalle ja kokoomukselle yhteensä yli 20 kansanedustajapaikkaa vuoden 2011 vaaleissa.

Kirjoittaja on Uuden Suomen päätoimittaja.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Paikat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikael Alaraappana

Kokoomuslaisilla tuntuu olevan ihan normaalia käytöstä tälläinen yhteiskunnan rahojen huijaaminen kuten Tuija Nurmen tapaus. Lääkärillehän ei olisi muuta tapaa saada palkkaa kuin kierrättää oman yrityksen kautta kaikki. Mielestäni ihan yhtä oksettavaa touhua kuin rahojen piilottelu Panamaan ja pitäisi lähestyä petosta.

Irma Asikainen

Veikkaanpa vähän, että jos noiden lakien ja asetusten syntyperää lähdetään kaivelemaan, niin niiden syntyhistorian takaa löytyy hyvinkin keskusta-vasemmistolainen kuvio, mutta nyt, kun niitä "julkisesti" sovelletaan käytäntöön, niin johan on taas tietty ääni vasemmiston kellossa. Komppaan nyt Kaskelaa ja alan kysellä, kuka hävisi yhteikunnan rahoja tässä viime vuosisadalla pankki- ynnä muissa rötöstelyissä. Kovin olivat punertavia silloin rötösherrat. Ja nämä kun nyt kuitenkin pelaavat omilla rahoillaan. Kyllä niitä eduskuntatyöstä kertyneitä eläkkeitä ovat haalineet kaikki, mutta ne punertavat lasist taas....

Marja-Liisa Kalkela

Lainaus:
kuka hävisi yhteikunnan rahoja tässä viime vuosisadalla pankki- ynnä muissa rötöstelyissä.

Hmm? KOP ja SYP johtajat ja omistajat?
Taisi käydä niin että ahneus yllätti. Kun "esiliina" poistettiin eli valvonta,rahan vapauttamisen yhteydessä (EMU-kokeilua varten) iski ahneus.
Tehtiin "Kouri"-kauppoja,vipattiin ilman vakuuksia,osteltiin kiinteistöjä ,otettiin ulkomailta lainoja yms.
Kävi "Kreikat" kuten Saksan ja Ranskan pankeille -10-15.
Sosialisoitiin kansan taskuilta niin kotimaisten kuin EU liikepankkien riskiluotot ja tappiot. Voitot meille,tappiot veronmaksajille Pankkien Motto.

Irma Asikainen
Vastaus kommenttiin #10

Nauran täällä ihan vatsa kipenä, kun luen tuota kommenttiasi. KOPn j SYPn kyllä muistit ja niiden johtajat, mutta suusrin roisto taisi uhohtua. Mihinkäs se "Uffe" ja Uffen pulju jäivär? Samaan rimpsuun voisi lisästä monta vasemmalla häärännyttä, mutta eihän se totuus sinuun upoa, Voi sinua. Vai onko sinulla niinkapea näkökenttä, ette millään saa sihen mahtumaankoko kuvaa yhteikunnasta?

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #14

Pankkikriisin peitellyt paperit:

talousseminaarin presidentinlinnassa 2.3.1992. Mukana olivat Postipankin pääjohtaja Seppo Lindblom, SYP:n emopankin Unitaksen johtaja Vesa Vainio ja KOP:n pääjohtaja Pertti Voutilainen. Tilaisuudessa Bjorn Wahlroos avasi pankkikriisin syvimmän olemuksen arvovaltaiselle päättäjäjoukolle. Wahlroosilla oli ratkaiseva rooli, kun pankinjohtajista koostuvat ryhmä päätti, miten valtio pelastaisi pankit niiden itsensä aiheuttamista ongelmista.

Näin siis markan kaatumiseen keskeisesti vaikuttaneista miehistä tuli maan hallituksen tärkeitä neuvonantajia, kun piti korjata markan kaatumisen aiheuttamat tuhot. Wahlroosin perustelut hyväksyttiin laajasti ja nopeasti.

-Pääministeri Ahon hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta päätyi samaan lopputulokseen kuin Wahlroosin analyysi.
lähde:
Pankkikriisi 2008

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #16

En.Koska Postipankki oli hallituksen käsissä.
STS ajettiin alas jotta voitiin pelastaa SYP ja KOP liikepankit.
Vaikka STS ei ollut heikoin pankki mutta omistajat oli epäselvempiä.
Suomeksi :omistajat ei ollut rikkaita pankkien osakkaita kuten edm.pankeissa.

Pasi Käyhkö
Vastaus kommenttiin #22

STS kaatui rytinällä ensimmäisenä. Sinun selityksesi ovat täyttä huuhaata. Pojat laittoiva peliin "jaardeja*, joiksi Uffe ja kaverit kutsuivat sijoittamiaan miljardeja. Samoin muista mainitsemistani instituutioista tuli veronmaksajille laskuja. Rakennuskunta Haka meni samassa rytinässä.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #29

Voi kuule nuo oli vain siemeniä siinä konkurssissa. Otappa vähän laajemmin kokonaisuus ko.asiasta . Netistä löytyy kyllä linkkejä ja kirjojakin tuosta ajasta.
Että ihan vasemmisto pisti pääomat ja liikepankkien omistajat,porvarihallituksenkin polvilleen ?
Uskotko itsekkään tuohon?

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #31

Ei ole ei.Vaan kun ottaa faktat huomioon . Isopääoma,elinkeinoelämä,pankit ja porvarienemmistö eduskunta tuolloin. Niin ei ole mitään mahdollisuuttakaan että noiden tietämättä vasemmisto teki tuon . Joten ota sinäkin niskalenkki vasuri fobiastasi.
Johan tuon sanoo talonpoikaisjärkikin . "Vasurit" piti hyppysissään muitten rahoja.
Voi kiesus.

Mikko Toivonen

Suvi Linden toimii lain kirjaimien mukaisesti!
Tämä on hyvä esimerkki siitä mitä lain kirjaimen eikä tarkoituksen noudattaminen tarkoittaa.
Mielestäni myös laiskat ja huonot tuomarit toimivat lain kirjaimen mukaan eivätkä lain tarkoituksen mukaan. Jokainen laki on kuitenkin tehty tarkoitusta varten ja se tarkoitus, ellei sitä ole lainsäätäjä ilmaisuut pitäisi kyllä olla tulkintaohjeena jokaisen lain johdannossa.

Jari Kaisla

Linden kuuluu ylempään "kastiin", joten hänellä on huomattavasti enemmän oikeuksia kuin tavallisella kansalla. Jos tavallinen duunari saisi vaikkapa 600 euroa työttömyystukea kuussa ja olisi koittanut hieman parantaa elämänlaatuaan vaikka jakamalla postia kerran kuussa tienaten 20+ euroa ylimääräistä niin hänet ristiinnaulittaisiin jo iltapäivälehdistössä sekä poliitikkojen joukossa ja ruvettaisiin säätämään uusia lakeja tämän estämiseksi.

Harri Tapani

Totta, eiköhän tuollainen aktiivitoimiin joputuvia työttömiä hiukka närästä.

Se toki on ymmärrettävissä, että kansanedustaja saattaa joutua jonkin sortin mustille listoille jos eduskunnassa menee ihan "vääriä asioita" puuhaamaan tai puhumaan eikä välttämättä enään pääse kansanedustajan pätkätyön jälkeen välttämättä hommiin kovin helposti, ei kelpaa työnantajille mielipiteistä johtuen. Siksi niin moni politiikko avaa nykyisinkin sanaisen arkkunsa vasta kun on päässyt eläkkeelle.

Eli ei se sopeutumisrahakaan aivan perusteeton ole.

Seija Matikainen

Kansanedustajan pitäisi pärjätä samoilla työttömyyspäivärahoilla kuin
tavallinen kadun tallaajan Yleensä he ovat työkykyisiä.ei kenelläkään tänä
päivänä ole ikuista työpaikkaa
heillähän on parempi mahdollisuus soveltaa aktiivimallia.
Ehdottomasti kansan tulisi vaatia poistettavaksi Sopeutumiseläkkeet.

Harri Tapani

Nehän ovat jo tavallaan poistettu, jo monta vuotta sitten, uudet kansanedustajat eivät enää saa sellaisia kuin muutaman vuoden kestäviä, hiukak kuin "liiton rahoilla" olisi (tosin niitä "liittojen rahoja" ja niiden kestoa ja saantia on hunonnettu jo useampaan otteeseen:

"Sittemmin anteliaana pidetty sopeutumiseläke korvatiin sopeutumisrahalla, jota maksetaan enintään kolme vuotta. Sen pituus määräytyy kansanedustajavuosien mukaisesti siten, että vähintään kolme vuotta kestäneestä edustajantoimesta sopeutumisrahaa saa vuoden, seitsemän vuotta kestäneestä toimesta kaksi vuotta ja 15 vuotta kestäneestä toimesta kolme vuotta.[7]"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_kansanedustaja

Vanhojen sopimusten muuttaminen taas on sitten jo hiukka eri asia.

Harri Tapani

Meille tulee lait EU:sta, joten Eduskunnan voisi säästösyistä lopettaa kokonaan, kyllä valtion virkamiehet osaisivat kirjata EU ohjeet ja direktriivit laeiksi ihan ilman eduskunnan näytelmiäkin, toki kuten moni on sanonut, Eduskunnan täysistunto on TV:n paras huumoriohjelma, joten se kai vielä puoltaa eduskunnan olemassaoloa, mutta aika kalliiksi se tulee noin tv-ohjelmaksi.

Ilkka Salo

Sopeutumiseläkkeensä voi käyttää paljon huonomminkin kuin vienninedistämiseen. Olisiko se sitten tuottavaa verovarojen käyttöä kutoa villasukkia Oulussa veronmaksajien piikkiin. Monet eläkeläiset nuhjaavat kotona toisten kustannuksella vaikka olisi työkykyä, sillä ani harva on itse läheskään koko eläkettään maksanut, vaan useat maksattavat elintasonsa toisten lasten tekemällä työllä.

Marja-Liisa Kalkela

Suvi Lindén 55 vuotta = Tehokasta työikää vielä 10 vuotta .Ansaita itse rahansa.

Eläkeläiset on työuransa jo tehneet ja maksanut jälkipolven palvelut ja sosiaaliturvan ,kunnes ovat päässeet työelämään kiinni.

Vois olla yllätys jos miljoonan eläkeläisen verot,Alv24%,veroluonteiset maksut ,kulutus,palveluiden käyttäminen olisi pois niin valtiolta kuin PK-yrityksiltä .Työllistävänäkin vaikutuksena.

Olisko jo nuorison aika päästä töihin rakentamaan tulevaisuuttaan ? Vai pitäisikö yli eläkeikäisten roikkua kuten Argadianmäellä yli 80v asti sorvin ääressä?

Kokkarilaisten puolustus:Älä tee kuten minä teen ,vaan tee kuten minä päätän"!
Esim.Köyhien,eläkeläisten,lapsiperheiden sosiaaliturvan leikkaukset I.Viinasen ja E.Ahon aikana.
Sieltä juontuu työttömien tukien leikkaus-94.Kaikki mikä menee yli toimeentulotuen normin lasketaan tuloksi ja vähennetään edm.tuesta.
Esim. Tiilikaisen lupaama 300e työttömille ,perustulo 560e,lapsilisät ym.

Kela vie kaikki takaisin kirstuunsa minkä työtön tienaa tai saa takaisin esim.veronpalautuksena. Yli 50e menevä osuus Kelan kirstuun kaikilta toimeentulotukea saavilta.

Juhani Ahonen

Totta. Demokratian alkuperäinen idea on ollut, että kansan edustaminen on luottamustoimi ja siitä saa palkkion. Ts. kansan edustaminen ei saisi olla ammattiin verrattava työ. Nythän on ajauduttu tilanteeseen, jossa kansan edustaminen on ammatti. Tämä on juuri se tilanne, josta demokratian keksijät varoittivat.

Jari Liedes

Muistatteko joitakin aikoja sitten, kun julkisuudessa oli tapaus työtön kirjailja Ossi Nyman, niin kyllä median "moraaliruoska" heilui, vaikka Ossi oli rehellinen ja sanoi mitä ajatteli. Suvi Lindeenin kohdalla media on mielestän, ainakin jos Ossiin vertaa, niin varsin maltillinen.

Pasi Käyhkö

Kyseinen eläkelaki asetettiin voimaan vuonna 1967 Rafael Paasion, Sos.Dem, hallituksen aikana. Hallituksessa istuivat myös kaksi muuta vasemmistopuoluetta ja Keskusta. Eli sitä saa mitä tilaa. Eikä Linden ole ainoa kyseisen eläkkeen nauttija.

Marja-Liisa Kalkela

Metkaa kun työttömien korvauksien lakeja on voinnut muuttaa -94 lähtien .Nyt -15-16-18.
Mutta sopeutumislakia ei ole voinut muuttaa-67 jälkeen?
Olisko eläke ollut hiukan maltillisempi markka aikana?
Koskas se kansanedustajien hulpea palkkion korotus tapahtuikaa kun ne kuulemma oli "palkkakuopassa"?
Montas kertaa sen jälkeen on palkkioista päättävä kokoonpano nostanut palkkioita?
Joten Pasi haet aika kaukaa syyllisiä ja vielä vasureista?

Pertti Aaltonen

Vasemmistolla oli silloin yksistään enemmistö eduskunnassa. Se oli aikaa, jolloin punamultahallitus jakoi kannattajilleen etuja.

Vasemmisto sai etuja työntekijöille mm. työsopimuslakiin tuli pykälä yleissitovuudesta 1970. Silloin oli Mauno Koiviston hallitus. Ilmeisesti työttömyysturva tuli silloin ja monet työsuojelulait työsuojeluvaltuutettuineen. Keskustan kannattajille tuli ilmeisesti 60-luvun lopulla maataloustuet, lomitukset jne.

Silloin tuli myös tuo sopeutumiseläke. Kuka sitten sitä lienee ehdottanut? Sen selvittämiseksi pitäisi mennä penkomaan eduskunnan arkistoja. Jos veikkaisi, niin esittäjä on ollut vasemmistosta, koska sillä oli enemmistö eduskunnasta. Siinä olisi tutkivalle journalismille tehtävää, mutta eipä näytä kiinnostavan. Oppositio on kovin vaitelias.

Minusta tuntuu, että tuon lain kumoaminen on helpommin sanottu kuin tehty. Nykyisin tuntuu kaikki tyssäävän perustuslakiin. Voisi olettaa, että myös tässä perustuslaki tulee vastaan. Vaatisiko tuon lain kumoaminen 5/6 enemmistön, eli täydestä eduskunnasta 167 kannattajaa?

Harri Tapani

Vasemmistoenemmistö oli eduskunnassa:

"Vasemmistoenemmistö 1958 ja työläisten joukkovoima synnyttivät sosiaaliturvan...

Nyt itsestään selviltä tuntuvat uudistukset, kuten työttömyysvakuutus, viisipäiväinen työviikko ja työeläkejärjestelmä pantiin silloin alulle.
Mutta ilman kansalaisten joukkoliikettä se ei olisi onnistunut. Kerta toisensa jälkeen työläiset osoittivat joukkovoimaansa kaupunkien kaduilla ja eduskuntatalon edustalla..."

https://www.uusisuomi.fi/comment/772202#comment-772202

Myös 1966 oli vasemmistoenemmistö,

https://fi.wikipedia.org/wiki/Eduskuntavaalit_1966

Vaikka demareita ei nykyisin enään vasemmistoon viitsi edes laskea, siellä on sen verran ollut historian saatossa oikeistodemareita joiden poliittinen koti on enempi Kokoomus jonne jokunen demari on jo suunnannutkin, Vartiainen taitaa olla tämän hetken kuuluisin loikkari.

Juha Koponen

..hei, Linden ja liikemies ovat uhreja. Patria jo erottanut henkilökuntaansa tästä "törkeilystä". Niin Mistä? Siellä murhattu suomalainen mies ja kenties muitakin asiaan liittyen. He ovat olleet tekemässä bisnestä, mitä pahaa siinä on? Valittajat eivät tee mitään , osaavat vain arvostella.
Pitäisi nyt olla korrekti ja tukea naisraukkaa ,joka on kenties itse ollut vaarassa, Patriaa joka on suomalainen yritys. Hei ,mikä viittu suomalaisiavaivaa..?

Juha Koponen

..SDP oli se porukka joka pyrki estämään Suomen itsenäisyyden ja kaatoi eduskunnan. Keskusta varastaa tosin rahasi-sopivasti! Kokoomuslainen taas haluaa päästä hyviin virkoihin. Siniset ovat hallituksessa siksi että puheenjohtaja ei halunnut joutua syrjään. Katsokaapa kuinka SPD Saksassa teki; johtaja meni syrjään ja ei mennyt ulkoministeriksi....

Harri Tapani
Vastaus kommenttiin #52

" Tarkoitatko -95 jälkeen kun porvarit sai vedätettyä kansankin sanomaan
kyllä EU?"

No kyllä siellä vedättäjissä oli demareitakin mukana, siitä löytyy juttua mm. kirjasta "Lännettymisen lyhyt historia". Yksi demareista pelotteli kansalaisia ja vaalikarjaansa jopa Venäjällä, sanoi että se on valinta joko kyllä tai njet :P

Harri Tapani
Vastaus kommenttiin #46

"Mielestäni stasin tantta joka löytyy saksan "Tiitisen listoilta"."

On myös toisenalsia näkemyksiä, että Merkel olisi Neocon ja hänen agendansa olisi, että USA johtaa Eurooppaa, juttu löytyy hakukoneilla ainakin englannin kielellä ja taitaa löytyä ihan suomeksikin. Löytyy myös mainio kuva saksalaisen mielenosoituksen patsaasta joka kuvaa sitä mistä Merkell on "kotoisin" :P

Ko. poliitista huumoria sisältävä kuva:

http://i2.photobucket.com/albums/y7/Aknib/karneval_bush_merkel.jpg

Kari Iso-Järvenpää

Kuinkas paljon tämä sopeutumiseläke kerryttää sitten varsinaista vanhuuseläkettä? Tässäkin työttömiltä niistetään ensin 25% ansiosidonnaisen laskuperusteesta ja lisäksi kertymä tuosta alennetusta summasta oli viime vuoteen asti ikääntyneiltä 0,4% (1,5% vs. 1,9%) pienempi kuin esim. palkansaajilta.

Marja-Liisa Kalkela

Kokoomuslaisten touhut ovat sellaisia

Että mikään niistä ei toteutuisi edes Ahon ,Vahasen tai Sipilän hallituksessa ellei kepu,rkp,vihr,krst,PS/sinis. olisi takaamassa kok aloituksia .

Nyt kepu 49 eduskuntaryhmä+ Ps/sinis.,kok 37 eduskuntaryhmä.
Holkerin ja Kataisen kok hallitusten aikana ei kyllä maata ajettu tähän kuntoon.

veli leppäjuuri

Marja-liisa Kalkela on sitä mieltä että pankkikriisi oli pankkien vika. Näinhän ei todellisuudessa ole asian laita, vaan syyt siihen löytyvät politiikoista ja heidän huonoista päätöksistä. Koivisto Liikanen Aho Viinanen olivat ne henkilöt joilla oli päätösvalta.

Marja-Liisa Kalkela

Tuskin oli.
Jos liikepankit pääsi norsuna posliinikauppaan kun raha vapautettiin EMU kokeilua varten, kukaan ei enää valvonut pankkeja niiden velan otossa ja luottojen antamisessa.
Liikepankkia tuskin sen jälkeen pystyi kukaan määräämään.
Rahaa jaettiin ilman vakuuksia,osteltin kiinteistöjä ym. Luottotappiot oli 104 Mrd.
Annettiin vapaa valtakirja kuitata SYP velat valtion kirstusta.
Pistettiin yrityksiä lihoiksi veloista ,ostettiin yrityksiä,taloja pilkkahinnalla ja myytiin nousukautana hyvällä voitolla.
Ns.Omaisuuden uusjako I.
Siinä syntyi monta miljonääriä tuon laman ja pankkikriisin aikana.

Kerrotaan että "isotpojat" keskusteli kabinetissa:
"Tehdäänkö tästä taantuma vai syvä lama"?

Mietitääs "Kreikka" peitenimellä Saksan ja Ranskan pankkien velkoja.
Pankit rahasti satoja miljardeja korkotuottoja Kreikan tukipaketeilla.
EU veronmaksajat maksoi ne.
lähde:
tal.sanom-11

Kummasti ne Pankkikriisit ,lamat seuraa syklinä toisiaan aina -30 luvun syvästä lamasta lähtien. Sama USA pankki oli takana tuolloin ,kuin nyt Kreikan velkojen takana. Goldman Sachs.
Sodat,lamat,kriisit kaikki pyörii rahamaailman ympärillä.

Harri Tapani

"Sama USA pankki oli takana tuolloin ,kuin nyt Kreikan velkojen takana. Goldman Sachs."

No mutta, lähes salaliittoa epäilet :P myös demarien kannattama EU,sekin:

"EU:n ja Goldman Sachsin liitto

Vaikutusvaltaisin "goldmanilainen" EU:ssa on tällä hetkellä euroalueen keskuspankin EKP:n pääjohtaja Mario Draghi. Hän toimi pankin tytäryhtiön Goldman Sachs Internationalin toimitusjohtajana ja hallituksen varapuheenjohtajana 2002–2005. Goldmanilta Draghi siirtyi Italian keskuspankin johtoon ja sieltä 2011 EKP:n ykköseksi.

Juuri ennen Draghin tuloa Goldmanille pankki auttoi Kreikkaa piilottamaan valtionvelkojaan virallisista tilastoista johdannaissopimusten avulla..."

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/05/05/eun-ja-goldman-sachsin-liitto

Pasi Käyhkö

1990-luvun alun ongelmat johtuivat pääasiassa maan siirtymisestä sääntelytaloudesta länsimaiseen markkinatalouteen nopealla syklillä emonaan Neuvostoliiton mennessä konkurssiin ja koko sosialistisen järjestelmän kaatuessa.
Suomi putosi puusta

veli leppäjuuri

On todella harmillista lukea tekstejä joista huomaa sen, kuinka huonoa tietoa ja ymmärrystä on monella kirjoittajalla, koskien Suomen lähi historiaa ja varsinkin -90 luvun alun lamaa ja sen syntyä. Islannissa laitettiin pankit maksamaan omat rötöksensä, mutta meilä poliittinen konsensus päätti toisin ( Koivisto Liikanen Aho Viinanen ) pankit pelastettiin kansalaiset laitettiin kyykkyyn ja pien yritykset ajettiin näiden toimijoiden päätöksellä nurin. Näin työttömäksi saatiin hirveä määrä kansasta. Poliittinen konsensus on taannut myös sen että ketään ei yritetä laittaa vastuuseen vaan mieluiten unehdetaan tapahtunut. Islannissa on pankkien ja sijoitus yritysten henkilöitä tuomittu vankeuteen. Tämä sama puolueiden välinen konsensus on myös taannut nämä kansanedustajien röyhkeät sopeutumiseläkkeet. Puolueilla on Suomessa valta ja sitä ne käyttävät yhdessä ( konsensus ) ilman demokratian häivääkään.

Viljo Tuononen

Kaarlo Erjala Olen täysin samaa mieltä kanssasi sillä mukana kansanedustajissa on oikeasti vain rahan lypsäjiä valtiolta eikä oikeita kansanedustajia. Myös Hallituksen porukassa kaikki lypsää valtiolta helppoarahaa, koska ei heitä kukaan palkanmaksaja seuraa mitä he sen rahansa eteen tekee muuta kuin kinastelevat turhanpäiväisiä. Se kertoo , että valtiolla on löysää rahaa vaikka Presidentin suustakin kuulee mainintaa, ettei se ole pohjaton kassa. TOTUUS KERTOO TOISTA, ETTÄ SE ON POHJATON KASSA JOSTA VOI MAKSAA HUUHAA KANSANEDUSTAJILLE JA HALLITUKSEN PORUKALLE LIIAN SUURIA SUMMIA TYHJÄSTÄ SUUNSOITOSTAKIN. VERON MAKSAJATHAN SITÄ SINNE KASSAAN JATKUVASTI TUOVAT LISÄÄ JOKA KUUKAUSI. OLI SITTEN SAIRAS , TYÖTÖN TAI ELÄKELÄINEN, NIIN KAIKILTA RYÖSTETÄÄN SINNE SAMAAN KASSAAN JOKA KUUKAUSI LISÄÄ. TÄMÄ TOUHU ON KOKONAISUUDESSAAN SAIRASTA TOUHUA, KUN TUHLATAAN TURHAAN RAHAA JA SITTEN VALITETAAN KUN ON KASSASSA VAJETTA.

Viljo Tuononen

Meillä ei ole tänä päivänä maassamme enää Isää eikä Äitiä jotka hallitsee maamme asioitamme jotka olivat URHO KALAVA KEKKOSEN AIKAAN. Moni nyyhky politikko ja joku muukin huu haa ihminen sanoo noista sanoistani, että et sinä mitään ymmärrä, mutta en vaivaudu kommenttiin sillä jätän heidät omaan arvoonsa kärsimään jos hyväksyvät nykyiset kuviot mitä maassamme sallitaan tapahtua. Minä en sääli heitä vaan haluan, että hakevat hoitoa ennen kuin se on myöhäistä.