Torstai 20.9.2018

Jari Lindström vastaa TE-virkailijalle aktiivimallista: ”Meillä oli kiire”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
20.2.2018 19:30
  • Kuva: Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Työministeri Jari Lindström (sin.) myöntää, ettei aktiivimallissa edetty "kuin Strömsössä".
|

Työministeri Jari Lindström (sin.) antaa yksinkertaisen ja kaunistelemattoman vastauksen sille, miksi yli 140 000 suomalaisen vastustama aktiivimalli haluttiin heti vuoden alusta voimaan. Samalla Lindström myöntää, ettei prosessi ”mennyt kuin Strömsössä”.

Viime viikolla Uudenmaan te-palveluiden asiantuntija Jaana Korppi totesi Ylen A-Teema-ohjelman suorassa lähetyksessä, että aktiivimallin suhteen hallituksella oli ”ikävä marssijärjestys”. Hän viittasi siihen, että aktiivimalli säädettiin voimaan ennen kansallista tulorekisteriä.

Nyt aktiivimalli voi Korpin mukaan pahimmillaan synnyttää kannustinloukun, koska jos mallin mukaisen työn vastaanottamisesta koituu yli 300 euron kuukausitulot, joutuu työtön sovitellun päivärahan piiriin. Korppi arvioi, että ensi vuonna käyttöön otettava kansallinen tulorekisteri purkaa loukun.

Eikö aktiivimallin kanssa olisi voitu odottaa, työministeri Jari Lindström?

–Meillä oli kiire, sanoo Lindström.

–Tämän aktiivimallin kanssa ykkösprioriteetti on työllisyysvaikutukset.

Lindströmin mukaan aktiivimallin vaikutusarvioissa ilmeni, että malli voisi kasvattaa työllisyyttä 8 000–12 000 hengen verran. Näiden lukujen vuoksi myös aktiivimallin käsittelyä päätettiin nopeuttaa.

–Tämä aktiivimalli ja nyt kovasti haukuttu ”aktiivimalli kakkonen” olivat hyvin pitkään yhdessä. Sitten me päätimme erottaa nämä toisistaan ja viedä nimenomaan tämä ”aktiivimalli ykkönen” näiden työllisyysvaikutusten takia nopeassa aikataulussa eteenpäin, Lindström sanoo.

–Ainahan voidaan jälkiviisaasti sanoa, että menikö se kuin Strömsössä. Ja minä olen sen eduskunnassa sanonut, että eihän se mennyt.

Lindström tunnistaa Korpin kuvaamaan loukun, mutta kannustinloukun sijaan hän kutsuu sitä byrokratialoukuksi. Työministeri katsoo, että TE-hallinnon omienkin tietojärjestelmien pitäisi pystyä tunnistamaan tilanteet.

–Byrokratialoukku tarkoittaa sitä, että meillä tällä hetkellä on vielä tietojärjestelmä, joka ei tue sitä, että me tietäisimme, milloin ihminen on työtön tai työllinen. Se aiheuttaa sen ongelman, että tulee viivästyksiä maksatuksissa. Se on byrokratialoukku

–Meidän pitää päästä siihen tilanteeseen, että aina kannattaa ottaa töitä vastaan ja aina kannattaa sitä tarjota. Ja tarkoitan nyt työehtosopimusten mukaista työtä. Meillä on edelleen niitä tilanteita, että olisi lyhyttä työjaksoa tarjolla, mutta ihminen laskee, ettei hänen kannata ottaa työtä vastaan tai että siitä voi tulla tukien maksatukseen viive.

LUE MYÖS:

TE-toimiston virkailija tv:ssä: Aktiivimalliin jäi kannustinloukku – ”ikävä marssijärjestys”

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Meillä oli kiire, sanoo Lindström.

Niin mitä sen väliä oli jos työttömältä ja hänen perheeltään loppuu leipäraha?
(Saihan PS aikaiseksi kylmäautoja leipäjonoja varten milj.verovaroista,pysyy -30% parasta ennen kauppojen ruuat "tuoreena")
Tulihan sitä jo harjoiteltua -17 tammikuu-huhikuun aikana kun toimeentulotuki sählättiin keskeneräisenä Kelan maksettavaksi. Muutama kuukausi ilman rahaa.

Tuliko niin "kiire" ettei vieläkään "huomattu" että tuo 300e vähennetään toimeentulotuesta jota useampi työtön saa?
Ei pitäisi .Koska muistitte vähentää nyt perustulonkin 560e toimeentulotuesta jos se osui kokeilussa työttömälle. Työn vastaanottaminen leikkaa vielä toimeentulotukea -20%. 490e/kk -siinä menee viikon ruokaraha työttömän perheeltä.

Kansan sosiaaliturvaa yhdenvertaisuuslain mukaan ex-palkansaajille,työttömille .

Marja-Liisa Kalkela

Perhevapaa uudistuksessa ja Kelan menojen pienentämisessä pääsisi pitkälle kun leikattaisiin myös vanheimpainvapaan ja muitakin ansiosidonnaisia Kela-etuuksia .Jotka maksetaan tulojen mukaan. Lisäisi kummasti työhaluja kun OP-seinään ei tulisi enää 12x vuodessa "palkkaa" Kelasta .Samasta verokirstusta kuin työttömienkin tuet.

Jorma Nordlin

"Työministeri katsoo, että TE-hallinnon omienkin tietojärjestelmien pitäisi pystyä tunnistamaan tilanteet."

Heillä on aivan surkeat järjestelmät. Sen lisäksi työnhakijoiden sähköinen palvelu on aivan kuraa. Miksi ei ole niitä kehitetty asiakaslähtöisesti, missä on käyttäjätestaukset?

Sähköisen palvelun kautta asiakas ei voi mitenkään osallistua työllistymissuunnitelmansa laatimiseen, ei voi ottaa yhteyttä TE-toimistoon, voi ainoastaan jättää soittopyynnön, johon ei koskaan vastata. Ei näy vastuuvirkailijasta tietoa. Aivan kelvoton sähköinen palvelu asiakkaalle.

Miksi ihmeessä TE-toimiston miljoonilla euroilla ei parempaan pystytä?

Jorma Nordlin

Määräaikaishaastattelujen lisääntyminen jo aiheutti, ettei enää ole ainakaan Helsingin työvoimatoimistoissa asiakaspalvelua ollenkaan, vaan ihmiset ohjataan kotiin netin ääreen lähettelemään yhteydenottopyyntöjä joihin ei vastata ja kirjoittelemaan sähköposteja virkailijoille, jotka näyttävät usein vaihtuvan ja sähköposteihinkaan ei tahdo saada vastauksia.

Työvoimahallinnosta on muodostunut melkoinen keskeneräinen itsepalvelusotku, joka jakaa vain työnhaun katkaisuja ja karensseja.

Jukka Mattsson

TE keskukset työllistävät pääasiassa itsensä. Työttömistä ei ole niin väliä.

Viimeiset kaksi vuotta he ovat soitelleet että tee joku "oma suunnitelma", jonka he voivat sitten järjestelmäänsä tallentaa.

Eli minähän olen työttömänä työllistänyt heitä.

Jos satut itse löytämään työpaikan niin kerro se heille (TE keskukselle) niin he voivat kertoa Lindströmille kuinka pirun hyviä he ovat olleet. Ovat löytäneet jälleen yhdelle töitä! Grande Finale eli suuri kusetus on totta.

Marja-Liisa Kalkela

Oho ? Ei olis uskonut.
18t/3kk ja Aktiivitoimet tuotti jo noin paljon?
Palveluja kysytään ja aktivoituminen te-toimistojen suuntaan näkyy ihan kentällä.
Yhden prosenttiyksikön nousu työllisyysasteessa tuo valtion kassaan noin 600-800 miljoonaa euroa.
VU 20.2-18
Paljonkohan Aktiivitoimien työllistäminen toi kunnille rahaa per/työtön?
50e/per , työtön/pv . +Kelan maksamat tuet työttömille. Taitaa mennä miinukselle ?

Jari Kaisla

Useasti on tullutkin jo todettua ettei hallitus ajattele päätöksiensä vaikutuksia kokouspöytäänsä pidemmälle. Nyt jopa Lindström kehtaa itsekin vahvistaa tämän. Hallituksella kun vaikuttaa olevan vain kiire tempputyöllistää ja saada tilastoja kauniimmiksi seuraavia vaaleja ajatellen. Harmi kun nämä lukemat tilastoissa eivät perustu aitoihin tyällisyyslukemiin.

Tapio Mäkeläinen

Mikä kiire nyt tuli? Vuosiin ei tehty mitään kun uskottiin sähköiseen asiointiin.
Järjestelmät ovat viime vuosituhannelta. Systeemi on siiloutunut.
Olisi hyvä jos seuraavalla työministerillä olisi näin monimutkaista hallinonalaa tukeva kunnollinen koulutus. Nyt käynnissä oleva työllisyyden nousu on nähty jokaisen notkahduksen jälkeen. Syy on jälkisuhdannevetoinen vientimme rakenne. Aktiivimalli se ainakaan ei ole. Sorry vaan.

Marja-Liisa Kalkela

Olisi mielenkiintoista nähdä mikä hulapaloo nousisi kun muiden kelan -etuuksiin tehtäisiin vasteekkeellisuus .
-Tai kun lapsilisissä ,kotihoidontuissa sählättäisiin yhtä paljon kuin työttömien toimeentulotuen kanssa.
Toimeentulotukeenhan ei saa edes lapsilisiä-94 jälkeen 24 vuoteen. Ei myöskään kotihoidontukea ,eikä työtön perheellinen saa itse valita meneekö ilmaistöihin vai ei.
Tukea leikataan heti.
Muitten perhe-etuksissa se näyttää onnistuvan että perheet päättää tuen ehdot ? Ei hallitus eikä eduskunta?

Mutta voi kiesus kun se työtön on "kallis" 491e/kk elantoon,9e/pv työtä vastaan. Ei muita etuuksia.
Asumistuki ja työmarkkinatukikin kun lasketaan tuloksi nekin toimeentulotuessa .Ns köyhyys-loukku josta ei irti pääse edes ilmaistyöllä.

Marja-Liisa Kalkela

Toimeentulotuki
Perustulo otetaan toimeentulotuessa huomioon tulona.
Toimeentulotuki määräytyy perustulokokeilun aikana kuten ennenkin. Työstä kieltäytyminen voi vaikuttaa toimeentulotuen perusosan suuruuden alentamiseen.
KELA-
10.4-17
Piti "auttaa" pois leipäjonosta?

Marja-Liisa Kalkela

Eli kun "pomo" pääministeri haluaa sulan hattuunsa ja työllisyyden 74% vaikka väkisin.
Eikä TEM toinenkaan kepulainen pane pahaksi jos kepun kannatus sillä nousisi.
Työ -ja elinkeinoministeri kun myös puuhastelee työllisyyden kimpussa. Samoin sinisten Mattila joka tukien rahojen pällä istuu Sos ja terv.ministeriön rahoista josta Kela saa työttömien tukirahat.

Jorma Nordlin

Lindströmin ja Sipilän kannustava ideologia alkaa muistuttamaan Pohjois-Korean olympiajoukkueen valmennusta.

"Shigemuran mukaan epäonnistujat taas voivat joutua huonompaan asuntoon. Myös heidän ruoka-annoksiaan saatetaan pienentää."

"Mitä tapahtuu Pohjois-Korean edustajille kisojen jälkeen? Vuoden 1966 urheilijoiden kohtalo oli hirveä - loikkari kertoo maalintekijän sysimustasta kohtalosta"

 https://m.iltalehti.fi/pyeongchangin-olympialaiset-2018/2018022022007581...

Kari Välimäki

Minä toivin kaikesta sydämestäni, että kun tuo kohta-viraton-nahkakuula tippuu pois eduskunnasta, hän työllistyisi uudelleen biolääketieteen laboratoriossa koe-eläimenä pakkotyöllistettynä. Koska hän käyttää kansalaisia poliittisten kokeilujen koekaniineina. Vuoroin vieraissa. Niitto ja kylväminen.

Merja Nurmi

Lindström sentään myöntää, että huonosti meni. Toisin kuin moni muu hallituksesta tai hallituspuolueista. Tässähän alkaa melkein symppaamaan poikaparkaa, jonka varmaan pitää tehdä niin kuin isot pojat määrää.

Tuija Venninen

Kerropa Jari..olen nyt noin kuukauden työttömänä kun en saa "oikean"lääkärin B-lausunto Kelaan tähän hätään,jotta sairausloman jatkuisi,kun työhönkään en pysty kun ei kädet toimi..eli..jos olen nyt 1kk työtön ja sitten vaikka 2kk sairauslomalla,olenko "kuluttanut"yhen kuukauden aktiivimallin tarkastelujaksolta eli palatessani työttömäksi minulle jää 2kk aikaa toteuttaa Tämä velvoite vai nollaantuko sairausloman takia eli olisi taas koko 3kk aikaa????? Onko TE-toimistolla ohjeet tähän ettei mene arpomiseksi

Jari Kaisla

"Oli kiire saada vuoden ensimmäisen 3kk:n tarkastelujaksoon tempputyöllistettyjä", jotta voitaisiin sitten hehkuttaa kuinka loistavaa politiikka on tehty.

Yhä useammat alkavat onneksi pikkuhiljaa heräillä tämän hallituksen tempputyöllistämiskuvioihin ja kuinka he syöttävät kansalle valheellisia tilastoja.

Juha Venäläinen

MITÄ AKTIIVIMALLIN TILALLE?
Kyselytutkimus (Linkki kyselyyn alempana.)

Työttömyysturvan aktiivimalli on herättänyt laajaa arvostelua useista puutteistaan johtuen. Ongelmat, joihin hallitus yrittää puuttua, ovat kuitenkin todellisia.

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD on uusimmassa raportissaan huolissaan Suomen työllisyysasteesta, joka on muihin Pohjoismaihin verrattuna matala. OECD kehottaa Suomea uudistamaan sosiaaliturva-, ja tukijärjestelmää työhön kannustavammaksi. Toinen huolenaihe rakentuu väestömme ikääntymisestä, joka kasvattaa julkisen sektorin kustannuksia.

Mitä aktiivimallin tilalle? Voisimmeko tehdä työelämään tai yrittäjäksi siirtymisen kannattavammaksi tarjoamalla laajemmat kuluttamisen vapaudet ansiotulojen saamisen seurauksena? Olisiko aktivointipolitiikkaa mahdollista rakentaa digitaaliseen rahaan kytkettävien ominaisuuksien avulla?

Suomessa on kansainvälisesti vertaillen korkeat sosiaaliryhmien väliset erot terveydessä ja työkyvyssä. Työttömien joukossa heikkoon terveydentilaan ja päihteidenkäyttöön liittyvät työkyvyn puutteet ovat yleisempiä kuin palkansaajien joukossa, ja etenkin työttömyyden pitkittyessä.

Aktivoisiko sama malli paitsi luomalla taloudellisia kannustinvaikutuksia, myös ohjaamalla terveyttä ja työkykyä tukeviin elämätapavalintoihin?

Toivon mahdollisimman monien suomalaisten osallistuvan laatimaani kyselyyn, jossa pohditaan ja haetaan vastauksia yhteiskuntamme ongelmiin!

Kyselyyn vastataan nimettömänä, eikä vastaajia ole mahdollista tunnistaa sen perusteella.

Kysely:
https://goo.gl/forms/GvcNEBz6OxEccK1r2