Keskiviikko 20.6.2018

Tampereen pormestari ei luovuta: Lakien taivuttava työllisyyskokeiluun – Jari Lindströmin ilmoitus erittäin valitettava

Jaa artikkeli:
Luotu: 
22.2.2018 15:30
  • Kuva: Alma Talent / Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Tampereen pormestari Lauri Lyly puolustaa ylistettyä työllisyyskokeilua, jonka ministeri on ilmoittanut loppuvan. Arkistokuva.
|

Tampereen pormestari Lauri Lyly pitää työministeri Jari Lindströmin (sin.) ilmoitusta Pirkanmaan kuntien työllisyyskokeilun lopettamisesta toteutuessaan erittäin valitettavana.

– Ilmoitus on erittäin valitettava tieto, mikäli tähän päädytään. Meidän hyviä tuloksia ja työttömiltä saatua palautetta ei ole nyt kuultu. Olemme luoneet hyviä uusia toimintatapoja, joilla on ollut lukujen ja tilastojen mukaan selvästi vaikuttavuutta. Mikäli kokeilu loppuu, näitä tuloksia ei nyt täysmääräisesti pystytä hyödyntämään työllisyydenhoidossa. Kokeiluaika jää liian lyhyeksi, Lyly viestii Uudelle Suomelle.

Lindström kertoi Uuden Suomen haastattelussa, että Tampereen kokeilulle ei myönnetä jatkoaikaa tämän vuoden jälkeen. Kokeilussa vetovastuu työllisyyspalveluista on kunnilla, jotka toimivat yhteistyössä TE-toimistojen kanssa, ja tämä kuntien asema ei sovi yhteen maakuntauudistuksen kanssa.

Kuitenkin ministeri Lindström ilmoitti keskiviikkona myös, että nyt käynnissä olevien kokeiluiden parhaat käytännöt pyritään siirtämään maakuntavetoisiin uusiin kokeiluhankkeisiin. Pormestari Lyly ei aiemmin innostunut näistä kuntien ja maakuntien yhteisistä allianssimallin mukaan toteutettavista hankkeista. Muuttaako ministerin uusi avaus Lylyn ja Tampereen näkemystä?

– Lähtökohtamme on saada lainsäädäntö soveltumaan kokeilumme jatkamiseen ja pitää työllisyydenhoidon ja yrityspalvelujen työkalut kuntien käsissä. Jatkamme selvitystyötä, mahdollistaako allianssimalli tämän, Lyly vastaa Uudelle Suomelle.

Hän huomauttaa, että allianssimallia ei ole kokeiltu käytännössä vielä palvelutuotannossa vaan vain rakentamisessa.

– Esillä oleva allianssimalli vaatii muun muassa vielä kuntien ja maakuntien työnjaon, vastuiden, tietojen saannin, palveluiden järjestämis- ja tuottamisoikeuksien määrittelyä, myöskin lainsäädännössä, Lyly listaa kysymysmerkkejä Tampereen näkökulmasta.

– Kunnat haluavat osallistua niin järjestämis- kuin tuotantovastuulla palveluiden tarjoamiseen. Esillä olleiden mallien ja lakien pitää mahdollistaa tämä.

Lylyn mukaan on oleellista, että kunnan on mahdollista vuodesta 2020 eteenpäin pitää työllisyydenhoidon ja yrityspalvelujen työkalut käsissään. Tätä hän perustelee sillä, että maakuntauudistus korostaa kuntien ”elinvoimaroolia”.

– Kunnat maksavat työmarkkinatuen kuntaosuudet, mutta eivät voi vaikuttaa maksuihin, jos työkalut viedään maakunnille. Vaikuttamistyö tältä osin siis jatkuu.

Työministeri Lindström sanoi Uudelle Suomelle, etteivät Tampereen seudun tulokset näytä sen kummemmilta kuin Uudellemaalla, missä ei ole ollut käytössä kuntavetoista mallia. Lyly, kuten aiemmin Tampereen seudun työllisyyskokeilun vetäjä Regina Saari, ei pidä työministeri vertausta perusteltuna. Lue myös: ”Näinhän se ei ole” – Jari Lindströmin perustelulle huutia Tampereelta, TE-kokeilun lopetus närästää

– Lähdemme karkeammasta työttömyyden tasosta kuin Uusimaa. Meillä on työttömyyden rakenteessa enemmän yli 1000 päivää työttömänä olleita kuin Uudenmaan alueella, Lyly toteaa.

Lue lisää (juttu jatkuu linkkien alla):

Ministeriltä lopullinen niitti Tampereelle: Ylistetty työllisyyskokeilu loppuu – ”Olemme tästä tiukkana”

Tampereen ylistetty työllisyyskokeilu päättyy jo joulukuussa? – ”Siirtää työttömät hallinnosta toiseen”

Jaa artikkeli:

Kommentit

Tom Enges

No siinäpä nähtiin minkälainen ministeri tulee duunarista.
Ei olisi uskonut miten lindström vesittää hyviä tuloksia tuoneen työllistämiskokeilun. Aikamoinen jätkä. Ei ajatustakaan työttömille.Haluaa vaan leikkiä hallituksen hiekkalaatikolla ja nuoleskella keskustaa ja kokoomusta.

Marja-Liisa Kalkela

Noin ½t sitten juttelin kahden Manselaisen nuoren työttömän kanssa. Hehkuttivat nykyistä mallia .Ero kuin yöllä ja päivällä.
-Ei pompoteltu luukulta luukulle.Ei syyllistetty vaan aidosti otettiin henkilön omat edut huomioon ja haettiin keinoja löytää työpaikka jossa nuori viihtyisi. Mistä alasta hän oli kiinnostunut ja mitä kautta sihen pääsisi parhaiten.
-Esim. opiskelun tai harjoittelun kautta.

Näin se pitäisikin olla eikä kyykytys ,leikkaus ,ukailulla latistaa työttömän ja nuoren.

10 pistettä Lylylle jolla on näkymystä ja vankka kokemus tuossa miten pitäisi toimia.
Audin takapenkillä ja puoluekasvattina ministeriaitiosta on muutenkin ruohonjuuritason kansalaisten asiat vieraita.Kun istuu lasikuplassa palkkioilla.

Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
kun oli yksi niistä kikyn hyväksyjistä sak puolelta

Oikaistaan vähän. Lyly ei mitään sopinut.Vaan AY-liittojen jäsenet hyväksyi Kikyn.
Siis SAK päättää liittojen jäsenet ei SAK pomo.
Yleensä Suomessa on ollut tapana että puheisiin voi luottaa ja niistä pidetään kiinni puolin ja toisin. Niin työnantajapuolella kuin työntekijäpuolellakin.

Kulttuuri muuttui nyt tämän hallituksen aikana.

Teemu Terava

Mitäpä, jos keskitetty työvoimahallinto lakkautettaisiin kokonaan?
Hajautetuille tai erikoistuneille työvoimapalveluille voidaan määritellä yhteiset tulokseen perustuvat rahoitusperusteet. Kukin työtön voisi valita sen tai ne työvoimapalvelut, joilla on parhaat referenssit ja tulokset. Ansiosidonnainen päiväraha sidottaisiin työvoimapalvelun asiakkuuteen ja työnhaun aktiivisuuteen jonkin mainion mallin mukaisesti, jota oppositio vastustaa.
Saattaisi syntyä kansallinen ihme, jossa työvoimapalvelun tavoitteena ei olisikaan työttömyyden ylläpitäminen, vaan avoimien työpaikkojen ja työnhakijoiden onnistunut yhyttäminen.
Ns työvoimakoulutus pitäisi myöskin järjestää työttömän työllistymistä tukevaksi eikä työvoimahallinnon tarpeiden mukaisesti.
Mutta mutta ... kaikki tällainen on unta nykyisissä julkisissa hyvinvointipalveluissa, jotka ylläpitävät ensisijaisesti omaa hyvinvointiaan.

Harri Tapani

"– Kunnat maksavat työmarkkinatuen kuntaosuudet, mutta eivät voi vaikuttaa maksuihin, jos työkalut viedään..."

Tätähän tässä on naurettu jo vuosia, tuo sanktio kunille jos eivät työllistä on mennen maailman asioita ja älytön muinaisjäänne jota ei ole ymmärretty korjata asioiden muuttuessa. Tuossa jo vuosien takaa havaittua:

"...kunnat ja valtio ovat hävittäneet työpaikkojaan ja työllistämismahdollisuuksiaan siirtyen palveluntuottajista pelkiksi tilaajiksi on itsestään selvä, että kunnat ja valtio eivät voi työllistää kovinkaan paljoa enää nykypäivänä, se sotisi jopa EU:n painottamaa kilpailuneutraliteettia ja yksityistämisideologiaa vastaan."

https://www.uusisuomi.fi/comment/454811#comment-454811

Tosin tuolloin aiemmin työllistettiin jopa ihan oikeasti ja työstä maksetiin palkkaakin.

Marja-Liisa Kalkela

"Tulevaisuudessa":

Tuhannet joutuvat kortistoon !
Lauantai 17.2.2018
IL
Sote- ja maakunta-uudistus johtaa julkisen alan työpaikkojen verilöylyyn.
-Saneeraus alkaa, kun uudet maakunnat luopuvat lähivuosina kannattamattomasta perusterveydenhuollosta ja siirtävät sen suurille työterveysfirmoille.

JK.Julkisenpuolen "siivous" Aktiivitoimiin sosiaaliturvaa vastaan .9e/pv matkoihin ja ruokaan +Leipäkassi Hurstilta?

Pekka Lämsä

Vaika saavutetaan erinomaisia tuloksia, niin kokeilu lopetetaan kun se ei sovi maakunta uudistukseen? Voi herran pieksut tuota Keskusta-Kokoomus diktatuurin yksinkertaisuuden määrää. Sipilä se niin mainosti normien purkua...kele.