Tiistai 19.6.2018

Nyt tulee kovaa tekstiä kokoomuksen sisältä: ”Aika kaataa sote ja maakuntauudistus”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
28.2.2018 13:46
Päivitetty: 
28.2.2018 14:03
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Elina Lepomäki kaataisi hallituksen sote-uudistuksen.
|

Hallituspuolue kokoomuksen kansanedustaja Elina Lepomäki kaataisi hallituksen keskeiset sote- ja maakuntauudistukset. Lepomäki tiedotti poikkeuksellisesta hallituksen esitysten vastaisesta kannanotostaan keskiviikkona ja kertoo näkemyksensä myös Puheenvuoron blogissaan.

Kansanedustajan mielestä hallituksen valmistelemaa esitystä ”sote-uudistukseksi, valinnanvapauslaiksi ja maakuntauudistukseksi ei pidä viedä eteenpäin”.

– Mielestäni nyt on aika todeta, että sote-esitys ei täytä sille asetettuja tavoitteita. Säästöjä ei tällä mallilla saa aikaiseksi, eikä ole syytä olettaa, että malli parantaisi asiakkaiden palvelun laatua tai hoidon saatavuutta. Valinnanvapausmalli ei johda suotuisaan kilpailuun, Lepomäki sanoo.

Hänen mukaansa valinnanvapausmallissa maksetaan asiakkaiden määrästä eikä potilaiden hoidosta.

– Markkinat keskittyvät muutaman suuren tuottajan ympärille, joilla on jatkossa kaikki valta. Pienillä tuottajilla ei ole tässä mallissa mitään jakoa, Lepomäki perustelee.

Lepomäki näkee ongelmaksi myös maakuntien roolin. Hänen mukaansa maakunnilla ei ole kannustimia tehokkaaseen rahankäyttöön, koska niiden järjestämisvelvoite ja rahoitus on asetettu ylhäältä. Kun rahat loppuvat, valtio ei voi vetää rahahanoja kiinni, Lepomäki sanoo.

– Maakunnista tulee maksuautomaatteja, jotka välittävät valtion rahaa palveluntuottajille, kansanedustaja sanoo.

”Sote-uudistus ei edellytä massiivista hallinnollista remonttia”

– Ratkaisuksi jää valtion verotuksen nostaminen. Suomalaiset ovat jo entisestään himoverotettuja.

Kokoomuslainen asettuukin suoraan nokikkain keskustan hellimän, sote-uudistukseen kytketyn maakuntauudistuksen kanssa.

– Sote-uudistus ei edellytä massiivista hallinnollista remonttia. Todellinen valinnanvapaus on mahdollista saada aikaan Kelan rahoittamalla valtakunnallisella “raha seuraa asiakasta” -mallilla, jonka pohjana toimii nykyinen Kela-korvausten malli, Lepomäki sanoo.

Hän viittaa myös tuoreeseen keskusteluun EU-säädösten ja -oikeuden vaikutuksesta soteen. Kansanedustaja arvioi, että ”valinnanvapausmalli saatetaan joutua ennemmin tai myöhemmin perumaan keskeisiltä osin joka tapauksessa, koska se törmää EU-oikeuteen”. Samaa kritiikkiä on esittänyt oppositio. LUE MYÖS: Suomen sote osui nyt keskelle EU-mylläkkää – Opposition vaatima syynäys käytännössä hyödytön

– On riski edetä mallilla, jonka palvelu- ja rahoitusratkaisua joudutaan tulevaisuudessa korjaamaan. Ainoa mikä pysyisi, ovat maakunnat. Kun maakuntahallinto kerran olisi olemassa, organisaatio kyllä keksii itselleen tehtävät, jos niitä ei ole, Lepomäki katsoo.

Hallitus on tuomassa esityksensä sosiaali- ja terveydenhuollon valinnanvapauslaiksi eduskuntaan ensi viikolla.

Näkyvistä kokoomuslaisista etenkin Helsingin pormestari Jan Vapaavuori on toistuvasti ilmoittanut vastustavansa maakuntauudistusta ja toivonut sen perumista. Epäilyksiä ovat esittäneet muutkin kokoomuspoliitikot.

Lue lisää:

Vapaavuoren kapina etenee – keskusta tyrmää vaatimuksen: ”Juna meni jo – maakuntauudistus tulee”

Kokoomuskonkari varoittaa terveysjättien vallasta: ”Valtava asemiin hakeutuminen” jo käynnissä

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Pasi Anttila

Tuleva kok. puheenjohtaja. (en tarkoita olympiakomiteaa)
Vapaavuori ja Lepomäki ovat kokoomuksen tulevaisuus. Suunta kääntyy hiukan enemmän oikealle kunhan "sosiaalikokoomuslaisesta" Orposta vain päästään eroon.

Lepomäeltä kelpo avaus (tai onhan hän puhunut tästä aiemminkin). Vastusti myös kiky-sopimusta aivan oikeutetusti (Harmi vaan ettei Selinillä riittänyt pokka sopimuksen kaatamiseen). Molemmat uudistukset tulee kaataa, niin sote kuin maakuntauudistus.

Ja kokoomuksen kannatus senkun nousee.

Hannu Rissanen

Uudet vaalit ja uusi hallitus. Sinisillä ei ole mitään osuutta tai arpaa seuraavassa hallituksessa. Uusi hallitus voi olla Kokoomus, SDP ja Persut tai Persut, Kokoomus ja Kepu. Kannatan ensimmäistä vaihtoehtoa, sillä Kepuun ei ole tavallisella veronmaksajalla enää vara.

Markku Lehto

Niin, tulee mieleen, että miksi lyödä päätä vuosikauksi seinään vaikka huomataan, että tämä ei toimi.

Onko Elina Lepomäki niitä harvoja poliitikkoja, joka uskaltaa sanoa ääneen, että "keisarillahan ei ole vaatteita" ?

Maakuntamallin hallinnosta ja tehtävistä ei ole äänestäjillä vielä mitään selkoa ja syksyllä pitäisi sopivat ehdokkaat olla nimettynä jotta heistä voidaan valita parhaimmat maakuntien hallintoon. Mistähän vaalien alla ehdokkaat puhuvat ja mitä lupaavat, jos eivät tiedä mihin tehtäviin heitä ollaan valitsemassa ? Missä on esitettynä maakuntahallintojen työjärjestykset ?

SoTe:n tehtävät, sovellutusohjeet, kustannukset, rahoitus ja mm. tietotekniikan uudistamisen tarpeet ovat vähintään yhtä epäselvän sumuverhon takana.

Markku Lehto

Vielä on halpaa perua maakuntamalli ja SoTe -malli. Kun nämä sitten laitetaan pyörimään, niin sen jälkeen hallitus voi unohtaa leikkaukset. Maakuntamallin ja SoTe:n käyttöön otto tulee maksamaan maltaita, niin kuin kaikki suuret organisaatiomuutokset.

Jos niistä joskus tulee säästöjä, se tulee vasta 5 - 7 vuoden kuluttua, kun kaikki valuviat ja lastentaudit on uusista organisaatioista saatu hiottua ja parannettua. No silloinhan voi sen ajan hallitus alkaa keksiä uusia organisaatiomalleja. Ettei vain mitään saataisi pyörimään rutiinilla.

Läänit ==> AVI:t/ELY:t ==> maakunnat / SoTe ==> ????

Seppo Simonen

Pidin Elina Lepomäkeä järkevänä Kokoomuksen uutena kasvona, mutta on suorastaan mielettömyyttä ja järjetöntä nyt tyrmätä sote/maakuntamallia. Lepomäen olisi pitänyt puuttua jo kehitysvaiheessa sote asiaan. Saattaa olla kun oli Orpon haastajana puheenjohtajaksi ja kun ei pärjännyt niin se riepoo takaraivossa ja jotenkin pitää nostaa kissaa pöydälle.

Thomas Pälikkö

Mites Seppo Simonen sote/maakuntamalliin olisi voinut puuttua kehitysvaiheessa? Missä kohtaa? Sehän on ollut yhtä soosivelliä tähän asti. Eikös tämä ole juuri se oikea hetki puuttua tähän katastrofihankkeeseen. Juuri ennen eduskunnan äänestystä. Järjetöntä olisi, jos Lepomäki ei olisi tullut ulos näillä johtopäätöksillään. Itsekin sain ensimmäistä kertaa edes jonkinlaisen kokonaiskuvan tästä suuruudenhullujen "keisarin vaatteet" hankkeesta. Sote / maakuntahallintouudistus pitää pysäyttää. Ehdottomasti.

Seppo Simonen

Kokoomuksen katkeroituneet sivuun heivatut Stubbin perintöprinssi ja prinssessa juoksevat pitkin seiniä ja hajaannuttavat hyvässä nousu vireessä olevaa Suomen taloutta.
Kysymyksessä on hallituksen hyvinvontivaltion järkiperäistäminen luomalla soteen monimuotoinen kilpailu tilanne sillä nyt nykyinen yhdeltä terveyspalveluja järjestävän tahon asiakkaana olet altavastaajan tilanteessa byrokratianpelinappula. Elina Lepomäki ja Jan Vapaavuori haluavat säilyttää hyvin konservatiiviset luokkarajat paremman hoidon( eliitille, tavallisen kanssa sisaren tai veljen kustannuksella.
Myös uusi maakuntamalli halutaan vetää viemarista alas sillä olisi liian modernia jos 295 kuntapäättäjän sijasta olisi vain 18 maakuntaa päättämässä asioista.

Kokonaisuudessaan tälläiset Kokoomuspuolueesta tulevat irtiotot ovat sinällään tervettä pyristelyä ja räpiköintiä puolueen sisäisen vallan kiiman paineessa aivan kuin Paavo Väyrynen Keskustapuolueessa.

Irma Asikainen
Vastaus kommenttiin #45

Hyvä huomio Pasi. Meillä on jo entuudestaan ylisuureksi pöhöttynyt, tehoton virkamisekunta, joka maksaa yhteikunnalle maltaita ja nyt sitä yritetään entisestään paisuttaa, mikä kaluaa valtion kukkarosta sen, mitä sinne talouden elpymisen myötä ollaan saatu kerätyksi. Olisi syytä perata ensin tämä nykyinen, turhista päällekkäisistä toiminnoista koostuva järjestelmä ja vasta sen jälkeen rakennettava uusi, täysin terveelle pohjalle.

Risto Nikandrr

Järkevää kilpailua on ollut. Itse olen käynyt yksityisillä lääkäreillä ja hammaslääkärillä.
KELA korvaus vaan on ollut naurettavan pieni. Ilman että viedään rahat veronmaksajilta suurille terveysjäteille, jotka eivät edes maksa veroja Suomeen.
Pulma onkin vain vähävaraiset ja syrjäseutujen asukkaat.

Mikko Toivonen

On hyvä, että joku kokoomuksesta uskaltaa avata suunsa ja todeta tosiasiat.
Uskon että kokoomuksessa on monia muitakin järkeviä ja vastuullisia. He ovat vain nykyisen kokoomus johtamis- ja pörssisaalistuskiihkon painostamina vaienneet.

Kokoomuksen kannatus on parhaimmista kannatuksista edelleen viitisen prosenttia vähemmän. Voinette arvata keitä ne puuttuvat 5% ovat. Well, ne ovat ne jotka rakenteellisesti ymmärtävät yhteisvastuun ja yhteisen edun mutta kannattavat tiukasti yksityisyrittämistä ja vastuullista markkinataloutta.
Ne ovat nyt jääneet vähemmistöön kokoomuksessa tai kokonaan sen äänestäjistä kodittomiksi jääneet.

Siis: Sote susi on peruttava kokonaan ja luotava uusiksi niiden mallien mukaan mitä on usein ehdotettu. Samalla pitää tietysti kaataa toinen iso susi eli maakuntahallitus hanke ja organisoida maa ilman maakuntia 50-70 kunnaksi ja 5 yliopistosairaalakeskeiseksi sote piiriksi erikoissairaanhoidon osalta.
Täys päivystyssairaaloita on tämän kokoisessa (alueellisesti) maassa oltava ainakin parisen kymmentä.

Harri Kota-aho

Tänään,kun seuraa eduskunta tv:stä. Pistää silmään,kuinka hallituksen edustajat nauravat, kun heitä arvostellaan. Ei hyvältä näytä, kun pitäisi olla ” päättäjiä huipulla” . Onko nämä kaikki vanhoja koulukiusaajia ?

Johanna Sirén-Kaplas

Sote-uudistuksen asiantuntijaryhmän jäsen, HYKSin hallintoylilääkärinä pitkään toiminut ja elämäntyönsä kirurgian ja lastenkirurgian erikoislääkärinä tehnyt professori Martti Kekomäki kritisoi sote-uudistusta ja osoittaa tässä kirjoituksessaan sen suurimmat puutteet:

"Sote: vastuu potilaasta on jakamaton

Sote-nimellä tunnettu hyvinvointisektorin uudistushanke on etenemässä vaikutusarviointiin ja maaliskuussa eduskunnan käsittelyyn. Edellisen lausuntokierroksen jälkeen lakiin tehtiin toivottuja muutoksia, kun lähinnä erilaisilta leikkaustoimenpiteiltä poistettiin kilpailutuspakko. Tämä ns. asiakasseteliin liittynyt ongelma ei ollut silti ainoa. Moni lausuja epäili myös tavoiteltujen kustannussäästöjen ja peruspalveluiden yhdenvertaisen saatavuustavoitteen toteutumista.

Valinnanvapauslain luonnoksessa onkin pulmia, jotka ovat jääneet huomiotta. Yksi niistä koskee ns. ”suoran valinnan palveluiden” rahoitusta eli perustason tutkimuksia ja hoitoja, jotka tuotetaan nykyisissä terveyskeskuksissa. Suoran valinnan palvelut lakiluonnos korvaa jokaisen yksilön hyvinvointiriskin mukaan eli kapitaatioperiaatteella sen sijaan, että ne korvattaisiin hoidon aiheuttamien kustannusten mukaan. Hoitamalla potilasta palvelun tuottaja ei siis saa rahaa. Kapitaatioperiaate edellyttää, että jokaisen kansalaisen hyvinvointiriski määriteltäisiin euroissa kutakin vuotta kohden. Rahoitus kattaisi silti vain terveyskeskustasoisen hoidon, ei esimerkiksi sairaalahoitoa.

Tällaisella ratkaisulla lienee historiallinen selityksensä. Yksi takavuosien työryhmä tutustui ruotsalaiseen valfrihet-säädöstöön ja totesi sekä hoitoon pääsyn helpottuneen että käyntien yksikkökustannusten pienentyneen. Tältä pohjalta tehty malli otettiin enempiä pohtimatta valinnanvapauslain pohjaksi. Ei maltettu odottaa siihen asti, että hoitoketjujen kokonaiskustannukset olisivat olleet selvillä.

Ainakin Tukholman maakäräjien erikoissairaanhoidon kustannuslisä tulikin monelle yllätyksenä. Toisin sanoen potilaat siirrettiin valinnanvapauslain nojalla terveyskeskusten jonoista sairaaloiden jonoihin.

Perimmäinen syy tähän katastrofiksikin kuvattuun tilanteeseen huomataan heti: integroidussa järjestelmässä vastuuta potilaan hoidosta ei voida jakaa eri tahoille, terveyskeskuksiin ja sairaaloihin. Käsitys, että jako perusterveydenhuoltoon ja erikoissairaanhoitoon jatkuisi vielä sote- aikanakin, on väärä. Asiaa mutkistaa vielä se, että nuo suoran valinnan palvelut rahoitetaan kapitaatioperiaatteella ja sitä seuraava sairaalahoito avainosaajien kuukausipalkalla. Avaintuottajien ansaintalogiikka ei voi vaihtua kesken yhden ja saman hoitoketjun. Vastuu potilaasta on jakamaton.

Ei tarvita kummoisiakaan ennustajan lahjoja, jos nähdään suomalaistenkin sairaaloiden ensiapuyksiköiden ja ajanvarauspoliklinikoiden turpoavan ennen näkemättömällä tavalla. Olen kuullut sanottavan, että ”lähetepolitiikkaa tullaan valvomaan tarkasti”. Siis kuka valvoo, palkaton joukko talkoolaisiako? Valvominen se sitten vasta terveydenhuollossa kallista onkin, kun siihen tarvitaan sekä lääketieteellistä että juridista osaamista, ehkäpä statistiikankin tietoja.

Ongelmat olisivat (olleet) vältettävissä, jos malttia olisi (ollut) hiukan enemmän. Valinnanvapaus ja jopa yksityistäminen olisi voitu toteuttaa niin, että vastuu potilaan hoidon kokonaisuudesta olisi ollut jakamaton: olisi ensin luotu alueelliset väestökokonaisuudet vastaamaan brittien King’s Fundin ajamia Place-based systems- ratkaisua. Terveydenhuollon asiantuntijat olisivat integroineet niiden palvelutuotannon käyttäen integraatiossa parhaita julkisia ja yksityisiä tuottajia. Sen jälkeen tälle väestökokonaisuudelle (ml. hoiva ja hammaspalvelut, päihde- ja mielenterveyspalvelut) olisi katsottu tuoreista tilastoista yksi kaiken kattava kapitaatiosumma, mikä on määriteltävissä alle prosentin tarkkuudella. Jokainen kansalainen kuuluisi ensimmäisen sovellusvuoden omaan väestökokonaisuuteensa. Ellei tuon kokonaisuuden, ”riskipoolin”, kohtelu ja odotteluajat miellytä, jokainen olisi vapaa vaihtamaan poolia ja viemään siinä vaiheessa oman kapitaatiosummansa mukanaan uuteen pooliin.

Kuvaamani malli toteuttaisi ”samalta viivalta” –periaatteen, samoin ”jaloilla äänestämisen” –periaatteen, joilla kummallakin on haluttu vauhdittaa markkinaehtoisuuden esiinmarssia suomalaiseen palvelujärjestelmään.

Suoran valinnan palvelutarjooma vaihtelee jo nyt tuntuvasti maan eri osissa, osa terveyskeskuksista tarjoaa keinomunuaishoitoa, osa ei ompele edes haavaa. Lakiin merkitty (§18) tavalliset yleislääkärin suorittamat tutkimus- ja hoitotoimenpiteet” on hämäryydessään huvittava. Lain perusteluissakin tavoiteltu perustason palveluiden vahvistaminen, esimerkiksi erikoislääkärikonsultaatioiden aktiivinen tuominen sote-keskuksiin (tavoitteena tuon kuuluisan ”pompottelun” vähentäminen), muuttaa tilannetta jatkossa vielä nykyisestään. Mikä silloin mahtaa olla suoran valinnan palvelun määritelmä ja kapitaatiokorvauksen suuruus per nuppi?

Kaikkein pahinta on, jos valinnanvapauslaki kaikkine virheineen ruhjotaan läpi sellaisenaan myös niissä parissa maakunnassa, joissa oikeata sote-integraatiota on toteutettu jo vuoden 2017 alusta. Hyviä, esimerkillisen järkeviä ratkaisuja osataan tehdä kaukana Kehä III:n ulkopuolella. Tavaksi on tullut viitata myös Mäntän-Vilppulan kokonaisulkoistuksen (Pihlajalinna) mahtavaan asiakaslähtöiseen palvelukulttuuriin. Miten siellä toteutetaan mänttäläisten valinnanvapaus, repimällä koko systeemi riekaleiksi? Ja jos mänttäläisten ”valinnanvapaus” on jo yksityistämisen kautta onnellisesti toteutunut, miksi Siun sote ja SOITE on purettava?

Nykyinen lakiehdotus ei ole saanut sosiaali- ja terveysministeriön 17-jäseniseltä asiantuntijaryhmältä juuri mitään tukea. Ryhmä näkee lakiehdotuksen kasvattavan yhteiskunnallista eriarvoisuutta ja lisäävän hallitsemattomalla tavalla terveydenhuollon kustannuksia. Lainlaatijat ovat siis ryhmän mielestä luopuneet molemmista laille asetetusta tavoitteesta.

Poliittisen hölmöilyn maksaa tässäkin tapauksessa suomalainen veronmaksaja, joko suoraan tai ulkomaanvelan ja sen korkojen kasvuna. Tämänkö perinnön haluamme jättää lapsillemme?

Martti Kekomäki
Professori, emeritus"

http://blogs.helsinki.fi/med-viikonjuttu/

Mikko Toivonen

Läheltä jo pitää, ettenkö minäkin voisi häntä äänestää. Tämä esiin nostettu kissa on niin suuri plussa, että sen alle hautautuu ehkä joku aikaisempi kannanottokin. Kokonaisuushan lopulta ratkaisee. On ainakin vihdoinkin yksi jota voi harkita

Harri Juhani Taponen

Idiootilla ei ole korvia eikä se ymmärrä mitä tarkoittaa järki
Mutta kautta koko olemisen historian äly aina lopulta voittanut
Siksi ihminen on edelleen olemassa ja on luomakunnan kruunu
Oletko nähnyt simpanssia joka itse tekee vaatteet ja pukee ne päälleen
Olen nähnyt Äitini joka teki itse vaatteet koko perheelle
Jokainen osasi pukea vaatteet itse päälleen jo vauvana
Vanha Äitini tekisi vieläkin vaatteita jos vielä eläisi
Kaupasta saa rahalla vaatteita jos osaa pukeutua
Sovittaa kannattaa kaupassa jos uskaltaa kun kaupoista on poistettu sovitus kopit

Kenneth Ainetdin

Bravo Lepomäki! Olen aina pitänyt Lepomäestä ja tykkäys lisääntyy!!

Mutta missä on aina niin kärkäs Marja-Liisa Kalkela? Meniköhän sanattomaksi Lepomäen ajatuksista? En olisi uskonut eläväni sitä päivää kun kommariryhmittymä joka kirjoittaa nimimerkin "Marja-Liisa Kalkela":n turvin menee mykäksi.

Risto Mäkinen

Lepomäki on tietääkseni kokoomuksen eduskuntaryhmän jäsen. Mistä tämä myöhäisherännäisyys SOTE-asiassa ? Vai eikö ole saanut tahtoaan läpi ryhmässä ja nyt hakee ryhmän ulkopuolelta Vapaavuoren tukea. Jan V. taas hävisi äänestyksen Orpolle- Onko tässä katkeruutta. Itse asiassa Lepomäen ultraliberaali markkinatalous tavoittelee meille Viron mallia: Tasavero kaikkeen ja äärimmäisen matala ja huono sosiaaliturva. Lepomäen SOTE perustuisi tälle ideologialle. Enpä lähtisi tähän leikkiin vaan Sote maaliin ja käytössä siihen tarpeelliset korjaukset

Pasi Anttila

Kyllähän Elina on tätä asiaa esillä pitänyt muuta kun ei kuulu puolueen sisäpiiriin niin vaikea on asioita torpata, ei ole edes ministeri.

Kyllä Lepomäki ja Vapaavuori ovat kokoomuksen tulevaisuus kunhan Orposta päästään. Kokoomuksessa on selvästi menossa valtataistelu vasemman ja oikean siiven välillä. Lopulta Vapaavuoren porukka voittaa.

Seppo Simonen

Oppositio nauraa kippurassa tämän loistavan hallituksen kompurointia. Sipilällä, Orpolla ja Terholla on nyt yhteiset tavoitteet kansan parhaan edun turvaamisessa tässä some kulttuurissa. Hetken täällä on Lepomäki pinnalla huomenna on joku toinen.

Jari Kaisla

Sipilän, Orpon, Terhon ja Lindströmin paikka ei todellakaan ole Suomen hallituksessa. Heidän kompetenssinsa riittää korkeintaan rivikansanedustajan tehtäviin. Sellaista säheltämistä ja kotiinpäin vetämistä on koko kulunut hallituskausi ollut, että toiminta menee jaetulle jumbosijalle Kataisen edesmenneen hallitustunaroinnin kanssa. Nämä herrat yhdessä Kataisen kanssa ovat asettaneet tason niin matalalle, että lienee syytä uskoa että tästä on suunta enää vain ylöspäin. Suomi menetti lähes kaksi kokonaista hallituskautta täysin päästäessään nämä tunarit hallintoon.

Juha Koponen

..on aivan selvää, että terveydenhuollon kustannukset nousisivat vastuullisen hoidon myötä. Ikävää, että SOTE uudistusta ei millään haluta, vaikka se olisi kansalaisille ehdottoman hyvä asia. Mahdollisuus saada hoitoa muualta kuin terveyskeskuksesta on asian ydin. Vastuullisuus ja hyvä työn tekemisen halu ovat asioita joita NYT ei DDR-hoitomme anna kansalaisille. On myös selvää, että hyvä hoitto on kansakunnalle säästöä. NYT terveyskeskjuksilla on varaa olla hoitamatta ihmisiä ja pitää kuukausien jonoissa, Sote uudistus takaisi nopeaman hoidon, lyhyemmät sairaslomat.
Kannattaa kannattaa SOTEA!! mutta jos saat korkeata palkkaa jossain hus ja pussin viroissa. Sieltä löytyy vastustajaa ,joka ei muuta halua kuin jatkaa omassa merkityksettömäässä virassaan korkeassa palkassaan.
Suomessa on todella vaikkea tehdä uudistusta koska muutosvastarinta on olemattoman vapaan median kautta voimakasta.
Kuinka Suomessa voitaisiin vähentää maatalouden miljardi tukia, jotka maksavat nyt jo 7 miljardia euroa joka vuosi?....

Tapani Pakarinen

Oikeassahan Lepomäki on samoin kuin Kekomäki jo aiemmin.
Tulee niin kallis hallintohimmeli, ettei 10-20 vuoden jälkeen ole varaa hoitoihin!
Yhtenäisten potilastietojärjestelmien puuttuminen tulee lisäämään vielä päällekkäisiä tutkimusmenoja sadoilla miljoonilla! Päätösvalta siirretään kunnilta, jotka parhaiten kuitenkin tuntevat asukkaittensa tarpeet kauemmaksi.

Heikki Hassi

Ryhdikäs ulostulo Elinalta - oikein hyvä! Maakuntauudistus+valinnanvapaus -lehmäkaupat Kepun ja Kokoomuksen kesken ovat sen sortin hämärähommia, ettei sellaisia pidä kansalaisten missään nimessä hyväksyä. Sellaisen yrittäminen on (toivottavasti) kansalaisten aliarviointia. Lehmäkaupan osapuolet eivät välitä siitä, mikä on homman kansantaloudellinen tai sosiaalinen lopputulos - ajavana voimana on puoluepoliittinen taktikointi - joka sekin voi mennä pieleen ja kääntyä suhmuroijien omien puolueiden tappioksi - jos niin käy, demokratiamme toimii asiassa oikein.

Juha Lapveteläinen

Valinnanvapausmallia ei tarvita, maakuntauudistusta ei voida toteuttaa perustuslaillisesti muulla tavoin kuin kunnallista itsemääräämisoikeutta laajentamalla maakunnan alueelle itsehallintoalueen muodossa, ja kunnanvaltuuston päätöksellä. Keskustapuolueen ministeri Annika Saarikko toteuttaa säästöä Sote- palveluseteli mallilla, joka maksaa yhteiskunnalle 2Miljardia euroa. Maakuntamallissa tarkoitus on jakaa julkiset palvelut kunnan ja maakunnan kesken perustuslaillisia yksilönoikeuksia noudattaen, jokaiseen kuntaan jäävä osuus yhteisestä vastuusta on pienempi kuin maakunnan vastuu julkisen palvelun tuotannosta kokonaisuutena. Maakuntamalli tasaa verotusta kuntien kesken alueellisesti, kun byrokratia on molemmissa hallintoelimissä saatu eläkeratkaisuin järkeistettyä. Ratkaisu tulee lähitulevaisuudessa johtamaan verotuksen alenemiseen tasapuolisesti kaikkien maakunnan alueella asuvien kansalaisten kesken. Tulevaisuuden maakuntahanke tulee itsehallintoalueena toimeen, miksi yksityissektorin lääkärikeskuksia- tai sairaaloita ylipäätään pitäisi rahoittaa valtionosuus rahoituksella? Eduskunnan rahoituksen tulee kohdentua valtion toimintoihin perustuslaillisen maakuntasairaalan osalta, vakuutusyhtiöiden sairausvakuutusmalli on myös jatkossa yksityinen terveydenhoitopalvelu kansalaisille. Vanha keskusjohtoinen Terveyskeskusmalli on jo historiaa, remontilla tilalle saadaan varmasti tulevaisuuden tarpeeseen tulevia vanhustenhoitokoteja, myös lähi- tai perhelääkärimalli on tulevaisuutta pienissä maakuntakeskuksissa Suomen Tasavallan alueella. Selvää on että yksittäinen kunta ratkaisumallina ei edusta tulevaisuuden oikeusvaltiota perustuslaillisessa kansalaisyhteiskunnassa, itsehallinnollinen maakunta on yksilönoikeuksien mukainen perustuslaillinen osavaltio. Todellisuutta on myös se, että man-in-the-middle attack (MITM) hyökkäys on todellisuutta Uusi Suomi- sivuston selaimella kun mielipidettä kirjoitetaan, toivottavasti asia on perustuslaillisesti ensi kertaan mennessä korjattu sananvapautta ja lakia noudattaen kenenkään viranomaisen, toisen tai kolmannen osapuolen sitä estämättä, tai millään tavoin seuraamatta?

Mikko Toivonen

Vielä kertaukseksi: Maakuntahallinto pitää kuopata ikuisesti ja organisoida Suomi 50-70 kuntaan.

Sote pitää toteuttaa niin että lähinnä terveyskeskustoimintaa tehostetaan mahdollisin tavoin kuten organisoimalla työt niin, että lääkärit kykenevät vastaanottamaan saman määrän potilaita päiovässä kuin esimerkiksi saksalaiset lääkärit
Palautetaan kuten kaikkialla muualla maailmassa aidot yksityiset ammatinharjoittajalääkärit ja pienklinikat muutamalla lääkärillä tukemaan julkista järjellisellä vastaanottohinnalla, kuten taas lähes koko muussa maailmassa.

Pörssirahastusterveystalot toimimaan puhtaasti omillaan ja yksityisten vakluutusyhtiöiden kanssa. Kela tuet vain ammatinharjoittajavastaanotoille.

Erikoissairaanhoito on siedettävässä tilassa eikä erityisiä muutoksia edes kaipaa. Samoin normaalisti nyt toimivat sairaalat kaikkine funktioineen

Tapio Mäkeläinen

Tällaiselle 60 v rivikokkarille tämä on ollut selvää koko ajan.
Näköjään ovat huomanneet miten helkutin huono Diili tuli tehtyä. Valinnanvapaus on toteutunut Lauslahden, Rädyn, Männistön ja Turusen kohdalla. Vastapallo oli maakuntamalli Kepulle. Järjetöntä. Suomi on Minnesotan osavaltion kokoinen konklaavi. Eduskunta, liki 350 kunta/ kaupunkia, 19 alueosuuskauppaa niin mihin tarvitaan 18 maakuntaa ja 300 työehtosopimusta.
Pitikö normeja purkaa.
Tulkoon sitten uudet vaalit. Vaaleja tulee ja menee. Maakunnat jää vuosikymmeniksi.

Raimo Koskelo

Ensiksikin, olen olut samaa mieltä alusta alkaen!! Elina Lepomäen kohdalla tämä kannanotto on erityisen merkittävä, sillä se tekee hänestä paljon merkittävämmän poiitikon, kuin luulin hänen olevan. Enää hän ei ole nuori oikeistolainen Kokoomusedustaja, vaan politiikassa oleva kansanedustaja, joka tekeekin töitä oikeiden ja hyödyllisten päätösten aikaansaamiseksi ja uskaltaa toimia mahdollisia sidosryhmiään vastaan, irtautumalla pelkistä ideologisista riippuvuuksista. Sellaista tarvitaan politiikassa lisää.

Mark Daniel

TERVETULOA URHEILUJEN, FAME JA TEHTÄVISTÄ. olemme

olet liiketoiminta Mies tai nainen, poliitikko,

muusikko, pastori, asianajaja, näyttelijä, näyttelijä, pankkiiri, ja haluat olla rikas,

voimakas ja kuuluisa elämässä. Voit saavuttaa unelmasi olemalla a

suuri ILLUMINATI-veljen huppari. Näin kaikki unelmasi

ja sydämen halu voidaan täysin saavuttaa, jos todella haluat olla a

suuri ILLUMINATI-veljen huppari, Huom: hiljattain rekrytoitu

jäsenet ovat oikeutettuja 1 000 000 Yhdysvaltain dollariin, A Golden Ring

suojaa ja kilpailee vihollisilta sekä vapaata viisumia Yhdistyneelle

Amerikan valtio. Älä jakaa verta. Ystävällisesti

osoitteessa +16314839145 TAI sähköpostitse: [email protected]

Matti Kosola

”Sote-uudistus ei edellytä massiivista hallinnollista remonttia”
Totta: Eniten vastustusta aiheuttaa se, että asiaan kytkettiin maakunnat eli uusi taso kuntien ja SOTE -hallinnon väliin.

Varminta on rakentaa 20 sh -piirin päälle niin, että kuntien osuus SOTE -vastuusta asteittain vähenee. Minusta kuntien on parempi ulkoistaa julkiseen SOTEen kuin yksityiseen yritykseen.

Nykysysteemi on pitkän kehitystyön tulos. Sen pohjalle voidaan integroida mielenterveys- ja sosiaaliset toiminnot. Silloin myös tietojärjestelmien yhtenäistäminen sujuu pienimmin häiriöin.