Tiistai 20.11.2018

Kiviniemi: Ilman aktiivimallia olisi tullut satikutia – OECD patisti Suomea jo 2016

Jaa artikkeli:
Luotu: 
1.3.2018 08:50
  • Kuva: Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Entinen pääministeri Mari Kiviniemi (kesk.) toimii nykyään OECD:n apulaispääsihteerinä ja esitteli tuoreen maaraportin keskiviikkona.
|

Suomen ”ongelma numero yksi” on matala työllisyysaste ja korkea työttömyysaste. Se on myös jarru Suomen talouskasvulle, kuvaa OECD:n apulaispääsihteeri, entinen pääministeri Mari Kiviniemi (kesk.).

–Läntisen naapurin esimerkki valaisee hyvin asian merkitystä. Jos työllisyysaste Suomessa nousisi Ruotsin tasolle, vajaaseen 77 prosenttiin, bruttokansantuote kasvaisi vajaat viisi prosenttia, Kiviniemi hahmottaa.

Keskiviikkona julkaistussa maaraportissa OECD puuttuu erityisesti Suomen sosiaaliturvajärjestelmään ja verotukseen. Se suosittaa, että eri sosiaalietuuksia niputettaisiin uudeksi ”yleisturvaksi”, jonka määrä laskisi asteittain työtulojen kasvaessa.

Suomen verotus taas voisi Kiviniemen mukaan palvella talouskasvua nykyistä paremmin.

–Työn verotusta voisi edelleen keventää työllisyyden vahvistamiseksi. Valtio voisi kompensoida veromenetyksiään rajaamalla alennettujen arvonlisäverokantojen piirissä olevien tavaroiden ja palveluiden määrää sekä korottamalla kiinteistöveroa ja ympäristölle haitallisia veroja. Ympäristölle haitalliset tuet tulisi lakkauttaa asteittain, Kiviniemi sanoo.

Työn verotuksen keventämisen ohella OECD kiinnittää huomiota Suomen maaraportissa pääomatulojen ja ansiotulojen verottamisen eroavaisuuksiin. Verokantoja tulisi lähentää ja Kiviniemi korostaa, että näin käy jo, kun palkkaverotusta kevennetään.

–Suunnan pitäisi olla sellainen, että poistuisi kannustin muuttaa tulolajia, OECD:n apulaispääsihteeri linjaa.

Kahden vuoden välein julkaistavan raportin politiikkasuositukset muuttuvat myös käytännöksi. Yhteyttä vahvistaa se, että Suomen valtiovarainministeriö osallistuu raportissa tarkasteltavien aiheiden valintaan. Esimerkiksi kaksi vuotta sitten OECD linjasi, että Suomen työttömyysturvaa tulisi kehittää aktivoimaan työttömiä työnhakuun. Kiviniemi myöntääkin, että jos tänä vuonna voimaan astunutta aktiivimallia ei olisi säädetty siitä ”oltaisiin ilman muuta sanottu”.

–Kyllä me pidämme kiinni näistä suosituksista. Aktiivimallin osalta kaikki tutkimustieto tukee sitä, miten se on rakennettu, hän lisää.

Kiviniemi uskookin, että raportin aiheet nousevat esiin kevään 2019 eduskuntavaalien jälkeen käytävissä hallitusneuvotteluissa. Gallupien suurimman puolueen kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kommentoi Uudelle Suomelle, että raportti sopisi hänestä hyvin uuden hallitusohjelman rungoksi.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Marja-Liisa Kalkela

Kun isot velat jälkeensä jättänyt ex-pääministeri nyt noin väittää. Niin miten perustelut tälle on mahdollista?

9.2.2018
Kaleva
Työttömyyden väheneminen yli 30 000 ihmisellä olisi laskelmien mukaan Suomen taloudelle isku.
-Tutkimusjohtaja Heikki Räisänen työ- ja elinkeinoministeriöstä puhuu OECD:n ja Euroopan komission arvioimasta rakenteellisen työttömyyden rajasta.
-Työttömyyden kehittymiseen ja rakenteelliseen työttömyyteen voidaan kuitenkin vaikuttaa poliittisilla päätöksillä.

Eiköhän ole niin että työttömyyttä pidetään tahallaan yllä ja kurjistetaan entisestään työttömien sosiaaliturvaa.Jotta saadaan aikaiseksi halpatyövoimaa ,kahdet työmarkkinat.
Niin olin lukevinani -92 Lakivaliokunnan asiakirjasta joka oli sovittu EU jo tuolloin. Ahon hallituksen aikana.
Se miten työtön on syyllinen jos yritykset sanoo irti taloudellisista syistä,laman tai konkurssin takia? Ei voi olla mikään syy leikata kansan sosiaaliturvaa yhdeltä kansanosalta.Ex-palkansaajlta,työttömiltä.

Nokian jätti irtisanomiset,Microsoftin,Postin,Anttilan,UPM,Julkisenpuoluen irtisanomiset kunnissa ym.
"SOTE myötä sanotaan tuhansia irti kunnissa"
IL -helmikuu

Vain palkallisella työllä pidetään hyvinvointivaltiota pystyssä. Ei ilmaistyöllä eikä "ilmaisella" perustulolla (joku ne aina maksaa,ilmaista rahaa ei ole olemassakaan)

Jaakko Aalto

Kalkela se taas höpöttelee omiaan. Kuvaavaa on, että samassa kommentissa työttömyyden laskua maalaillaan iskuksi Suomen taloudellaja valitetaan, että työttömyyttä ylläpidetään tahallaan.

Itse asiassa Kiviniemen puheenvuoro oli järkevä. Kiviniemi oli pääministerinä yhden vuoden ja siinä ajassa ei velkaantumisvauhtiin vaikutettu sitä eikä tätä. Lähinnä siitä velkaantumisvauhdista vastasi silloinen valtiovarinministeri Katainen.

Harri Tapani

"Kalkela se taas höpöttelee omiaan"

Kyllä hän nähdäkseni siteeraa suoraan tätä herraa : "-Tutkimusjohtaja Heikki Räisänen työ- ja elinkeinoministeriöstä"

Kyseinen juttu on muutaman viikon takaisesta uutisesta.

Timo Harju

"Kuvaavaa on, että samassa kommentissa työttömyyden laskua maalaillaan iskuksi Suomen taloudellaja valitetaan, että työttömyyttä ylläpidetään tahallaan."

Mitä sisäisesti ristiriitaista tässä lauseessa näet?

Harri Tapani
Vastaus kommenttiin #6

Entä mitä ristiriitaa näet, vai näetkö ollenkaan mitään ristiriitaa edellä mainitun TEM:n johtavan virkamiehen ja tutkijan puheissa vs. hallituksen puheissa? Samoja asioita on toki puhunut moni muukin.

Tutustu siihen tarjottuun linkkiin ja sieltä löytyviin muutamiin kommentteihin.

Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Kiviniemi oli pääministerinä yhden vuoden ja siinä ajassa ei velkaantumisvauhtiin vaikutettu sitä eikä tätä.

Kuten Rinnekkin oli .Tasan saman verran. Joten tuo kai pitää myös Rinteen kohdalla kutinsa?
Joten Vanhasen/Kiviniemen hallituksessa teki velat Kepu ja kokoomus yhdessä.
Kuten Ahon aikanakin.

Voihan tuo ollakkin "hyvä" ehdotus .Mutta kumma kun se ei käy Kepu,Sinis eikä krstil. Miksiköhän ? Aktiivitoimet ei kelpaa kotihoidontukia saaville ,luopumistukia saaville samoilla ehdoilla kuin työttömille. Alle eläkeikäisille .

Hallituksesta vastaa pääministeri yhdessä kaikkien ministerien kanssa .Ministerivaliokunnissa päätetään yhdessä toimista.
Vai Orpoko nyt johtaa Sipilän hallitusta? Kuten Urpilainen johti Kataisen kokoomuksen hallitusta?

JK.Ministerien tehtävistä löydät lisää eduskunnan sivuilta.
Yksi ministeri ei koskaan päätä mitään yksin.Ei edes Lipponen aikoinaan.

(ja siksi noin ettei tulisi iltalypsyjä,siltarumpu pekkarointeja vain omalle kannattajakunnalle)

Markku Koivisto

Onhan se aivan omaa luokkaansa oleva kommentti että työttömyyttä pidetään yllä tahallaan. Ikäänkuin työttömyys pitäisi talouden edes tässä kunnossa kuin se nyt on ja työllisyyden lisääntyminen huonontaisi oloja tulevaisuudessa entisestään.
Uskoo ken tahtoo ja ainakin Kalkelaan se näkyy uppoavan. Kuten kai moniin muihinkin, jotka katsovat että köyhiä ja pitkäaikaistyöttömiä ehdoin tahdoin kyykytetään. Kuitenkin heitä edes miten kuten pidetään hengissä työllisten piikkiin (tai valtion velalla).
Yrittäkää nyt ymmärtää että kunkin työttömän siirtyessä kuluerästä veronmaksajaksi vaikutus on varsin tehokas talouden niinkuin työttömänkin kannalta. Puuttuu vain kannattavia työpaikkoja. Niiden saamiseksi olisin odottanut "normienpurkutalkoilta" paljon enemmän.

Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
että työttömyyttä pidetään yllä tahallaan. Ikäänkuin työttömyys pitäisi talouden edes tässä kunnossa

Missä kunnossa?
-Velka kasvaa koko aika. 9e/pv matkoihin +sosiaaliturva tekee työtä n. 200 000.
Toimeetulotukea saa 200 000 työtöntä +asumiskulut,sähkö,terveyd.huolto ja lasten toimeetulotuki.
Nytkö se nousee lisää 18t/työllä 3kk? Monta euroa työtön tienaa tuosta? Paljonko valtio saa veroa 18t työstä?
Miksi asumistuki ja toimeentulotuki menot vain kasvaa Kelan menoissa?
Siksikö kun työllistyneitä on "enemmän" jotka saa palkkaa työstä?

Ihan kansakoulun Elon-laskuopin mukaankaan tuo nyt ei vain voi pitää paikkaansa.
Että työllisyys on parantunut .
Eikä se kyllä näy myöskään viimeisimmän TEM-tammikuu-18 työllisyyskatsauksen mukaankaan.

Harri Tapani

"Onhan se aivan omaa luokkaansa oleva kommentti että työttömyyttä pidetään yllä tahallaan. "

Et sitten ymmärtänyt tuota 'Työministeriön' virkamiehen "-Tutkimusjohtaja Heikki Räisänen työ- ja elinkeinoministeriöstä" kirjoitusta joka tuolla edellä löytyy, siellä on jopa linkki josta löytyy ko. virkamiehen puhe noin laajemminkin ja myös asiaa selittäviä kommentteja.

Onko suomalaisten oikeasti vaikea nykyään ymmärtää lukemansa kuten usein väitetään?

Reijo Tani

Suomea verrataan aina Ruotsiin,sillä on yksi etu oma raha.Suomen pitäs tehdä pari asiaa,pienille yrityksille helpotuksia työvoima kustannuksiin,raha siihen löytyy suuryrityksien tuista,lisäksi pitäisi erota eu:rahaliitosta ja ottaa markka takaisin!

Marja-Liisa Kalkela

Tai hinnat ja verot alas jotta palkat ja eläkkeet riittää elantoon. Kela-etuudet pois kokonaan tuloja saavilta.Etuuksiin tuloraja kuten on toimeentulotuessa.
Mihin muuten rikas,hyvätuloinen tarvitsee tulojensa päälle sosiaalista tukea verovaroista? Samoin mihin yrittäjät,johtajat tarvitsee eläkettä verovaroista? Jääkö eläkkeet itseltä maksamatta kun saa esim.Takuueläkkeen?
Ei sitä suinkaan pientä työeläkettä saavia varten sorvattu -10 kun kepu teki kok kanssa lehmäkauppaa siitä ,kelamaksunpoistoa vastaan.
Kummankin maksaa veronmaksajat yht. n.1,6mrd/vuodessa.
(siihen löyty kyllä rahaa)

Harri Tapani

Siellä on pienituloisia työntekijöitä ollut jo vusoikausia toimeentulotuen jonoissa.

" Palkkatyö ei vapauta köyhyydestä, ei vaikka tekisi kahta työtä. Amerikkalainen filosofian tohtori Barbara Ehrenreich teki "elämysmatkan" köyhyyteen ja totesi, että palvelualan nälkäpalkoilla ei tule toimeen. Sadat tuhannet osa-aikatyöntekijät kuuluvat Suomessa työtä tekeviin köyhiin.

Suomessa köyhyys liitetään pääosin työttömyyteen, mutta tosiasiassa sadat tuhannet lähinnä palvelualoilla työskentelevät osa-aikaiset elävät toimeentulominimin rajamailla. Suurin osa heistä ei tulisi toimeen ilman puolison tuloa tai toimeentulotukea. Stakesin mukaan toimeentulotuen saajista kymmenesosa on työssä käyviä..."

http://www.palkkatyolainen.fi/pt2003/pt0305/p030604-a1.html

..." PAM:in seminaarissa..., kuinka palveluja tuotetaan Suomessakin nälkäpalkalla. Yksinasuva osa-aikatyöntekijä pääkaupunkiseudulla joutuu tukeutumaan toimeentulotukeen, sillä vajaan tuhannen euron kuukausipalkka ei riitä vuokraan, työmatkoihin, ruokaan saati sitten muuhun elämässä tarvittavaan..."

Tarja Laakso

Mitä muuta se on kuin tahallaan työttömyyden lisäämistä, jos halutaan lisätä työssäkäyvien työntekijöiden työaikaa (kiky-sopimus siis), sehän on itsestään selvä asia, että se lisää työttömyyttä, kun pienemmällä työntekijämäärällä halutaan saada enemmän palveluita / tuotteita. Yrityksen ei tarvitse palkata työntekijöitä, vaan vähentää. Eli lisätä työttömyyttä.
Ja sama porukkahan se tekee hommat senkin jälkeen, jos sattuisi käymään niin hyvin, että yrityksen palveluiden / tuotteiden kysyntä kasvaisi. Heiltähän voi vaatia kokoajan enemmän, kun työttömiä on tarpeeksi eli työntekijä voidaan korvata toisella jos alkaa valittamaan...

Ja muutenkin siis kokoajan työntekijöiltä vaaditaan enemmän ja enemmän - aikaisemmin työntekijä teki työtä A, ja lisäksi oli assistentteja jne. hoitamaan tiettyjä hommia. Nyt samainen työntekijä hoitaa paitsi sen aikaisemman oman työnsä joka sekin on lisääntynyt kysynnän myötä, mutta lisäksi vielä kaikki ne aiemmin jonkun toisen tekemät hommat. Ja sehän on vain työntekijän vika, jos hän ei kykene hoitamaan liian suureksi kasvanutta työmäärää (otetaan nyt esimerkkinä julkishallinnon puolelta vaikkapa työvoimaneuvojat - heitä ei ole lisätty vaikka on tullut lisää työttömiä ja lisäksi on vielä lisätty työmäärää kaiken maailman aktivointihommilla - vastuuministerihän on toistuvasti todennut, että resursseja mietitään ehkä sitten joskus... ei niitä enää silloin tarvitse miettiä, jos työttömien määrä vähenee, niitä pitäisi olla silloin kun työttömyys on suurempaa, eikö?)

Tai kuten pankit tekivät, kun valtio lisäsi pankille hommia, pankki ilmoitti että pitää pistää porukkaa pihalle, että sijoittajille tulee vähintään samat tuotot, tai mieluummin vielä enemmän (kun pankin "50% tuotto" ei ole riittävä sijoittajien voitoksi).

Työnantajien etu on se, että on paljon työttömyyttä. Se on itsestään selvä asia - silloin työnantajalla on "ostajan markkinat".
Julkishallinnon etu se ei kuitenkaan ole, mutta silti hallitus on tehnyt päätöksiä, jotka lisäävät työttömyyttä, kai siksi kun heidän kaverinsa ovat vaatineet, että heidän pitää saada entistä halvemmalla (mieluiten valtion maksamana) työntekijät ja sijoittajien pitää saada entistä suuremmat osingot ja toimitusjohtajien entistä suuremmat palkkiot ja bonukset. Onhan nyt ministerienkin saatava niitä "ilmaisia lounaita" (jotka siis joku muu maksaa) jatkossakin, ja omille sijoituksilleen tietysti myös riittävä kate...

Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Se on itsestään selvä asia - silloin työnantajalla on "ostajan markkinat".

Juuri noin. Mitä enemmän työttömiä sitä vähemmän pyydetään palkankorotuksia ja tyydytään palkkamaltteihin.
Tuo tyyli lähti jo -90 laman aikana kun oli yli 534 000 työtöntä.
Tee tai tilalle on työttömistä tulijoita jos ehdot ei kelpaa.
Yli 3 milj.ilmaista työtuntia jo Kikyllä tehty.
US-17
Yli 200 milj/vuodessa yritykset tienaa ilmaisesta ylityöstä .
TE-15
Päälle opintoon kuuluvat pakolliset työharjoittelut ammatteja varten ,ilmaista työvoimaa mistä ei makseta palkkaa n.200 000.
AL-11
Joka kevät valmistuu n.100 000 koulunsa päättäneitä jotka ei saa jatko -opintopaikkaa eikä ammattiin valmistuneet saa työpaikkaa.
OAJ-16
Missähän ne "palkalliset" työt olikaan? Niitä tekee yli 400 000 ilmaiseksi.
Miksi maksaa palkkaa ja sivukuluja, kun verovaroista saa ilmaisen tekijän?

Steven Fargo

Kiviniemeltä on mennyt koulutus ja työkokemus täysin ymmärryksen puutteesta hukkaan, tai hän valehtelee härskisti. Viljelee kelvottomia vertauksia, yrittäen vakuuttaa lukijat populistisella tavalla asioita, joka on läpinäkyvän verhon takana.
Setä ei ole täti, vaikka panisi mekon päälleen, eikä joku aktiivimalli luo yhtään konkreettista työpaikkaa. Työpaikat syntyvät ainoastaan kysynnästä, kannattavuudesta, taidosta ja osaamisesta, mutta tärkein on kysyntä.

"–Läntisen naapurin esimerkki valaisee hyvin asian merkitystä. Jos työllisyysaste Suomessa nousisi Ruotsin tasolle, vajaaseen 77 prosenttiin, bruttokansantuote kasvaisi vajaat viisi prosenttia, Kiviniemi hahmottaa."

Juha Venäläinen

MITEN SUOMALAISET SUHTAUTUISIVAT TYÖTTÖMYYSTURVAN TOIMINTAKYKYMALLIIN?

(Kyselytutkimus. Linkki kyselyyn alempana.)

Työttömyysturvan aktiivimalli on herättänyt laajaa arvostelua useista puutteistaan johtuen. Ongelmat, joihin hallitus yrittää puuttua, ovat kuitenkin todellisia.

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD on uusimmassa raportissaan huolissaan Suomen työllisyysasteesta, joka on muihin Pohjoismaihin verrattuna matala. OECD kehottaa Suomea uudistamaan sosiaaliturva-, ja tukijärjestelmää työhön kannustavammaksi. Toinen huolenaihe rakentuu väestömme ikääntymisestä, joka kasvattaa julkisen sektorin kustannuksia.

Onko Suomella vaihtoehtoja? Voisimmeko tehdä työelämään tai yrittäjäksi siirtymisen kannattavammaksi tarjoamalla laajemmat kuluttamisen vapaudet ansiotulojen saamisen seurauksena? Olisiko aktivointipolitiikkaa mahdollista rakentaa digitaaliseen rahaan kytkettävien ominaisuuksien avulla?

Suomessa on kansainvälisesti vertaillen korkeat sosiaaliryhmien väliset erot terveydessä ja työkyvyssä. Työttömien joukossa heikkoon terveydentilaan ja päihteidenkäyttöön liittyvät työkyvyn puutteet ovat yleisempiä kuin palkansaajien joukossa, ja etenkin työttömyyden pitkittyessä.

Aktivoisiko sama malli paitsi luomalla taloudellisia kannustinvaikutuksia, myös ohjaamalla terveyttä ja työkykyä tukeviin elämätapavalintoihin?

Toivon mahdollisimman monien suomalaisten osallistuvan laatimaani kyselyyn, jossa pohditaan ja haetaan vastauksia yhteiskuntamme ongelmiin!

Kyselyyn vastataan nimettömänä, eikä vastaajia ole mahdollista tunnistaa sen perusteella.

Kysely:
https://goo.gl/forms/GvcNEBz6OxEccK1r2