Keskiviikko 14.11.2018

Konservatiivisempi Tapio Luoma on uusi arkkipiispa – torjuu homoliitot

Jaa artikkeli:
Luotu: 
1.3.2018 14:32
Päivitetty: 
1.3.2018 14:45
  • Kuva: Alma Media arkisto / John Palmén
    Kuva
    Espoon piispa Tapio Luoma (kuvassa) nousee arkkipiispaksi kesäkuun alussa, jolloin nykyinen arkkipiispa Kari Mäkinen jää eläkkeelle.
|

Faktakulma

Uusi arkkipiispa Tapio Luoma

Syntynyt vuonna 1962.

Vihittiin papiksi vuonna 1987.

Espoon hiippakunnan piispa helmikuusta 2012.

Ollut Seinäjoen kirkkoherra ja Lapuan hiippakunnan pappisasessori.

Etelä-Pohjanmaan rovastikunnan lääninrovasti 2010–2012.

Vuoden pappi vuonna 2000.

Suomen seuraavaksi arkkipiispaksi on valittu Espoon piispa Tapio Luoma. Hän voitti vaalissa Porvoon piispan Björn Vikströmin.

Kisasta odotettiin etukäteen tiukkaa. Alustavan laskennan mukaan Luoma sai 56,17 prosenttia ehdokkaiden yhteenlasketusta äänimäärästä. Luoman saama äänimäärä oli 374,667 ja Vikströmin 292,333.

Luoma on Vikströmiä konservatiivisemmilla linjoilla, joskin näkemyserojen osoittaminen kaksikon välillä on myös nähty haastavaksi.

Toiselle kierrokselle päässyt kaksikko on kuitenkin eri mieltä kysymyksestä, joka tällä hetkellä ehkä eniten jakaa kirkkoa, sukupuolineutraalista avioliitosta. Lain mukaan kirkolla on samat oikeudet kuin suomalaisilla viranomaisilla vihkiä samaa sukupuolta olevia avioliittoon. Toistaiseksi kirkko on kuitenkin vihkinyt vain heteropareja lukuun ottamatta joitakin ”kapinapappeja”.

Luoma ei toivo homojen vihkimistä ja näkee avioliiton miehen ja naisen välisenä, mutta lupaa noudattaa kirkon tulevaa päätöstä asiassa. Lisäksi hän pitää todennäköisenä, että tulevaisuudessa homopareja on Suomessakin vihittävä. Vikström puolestaan toivoo, että kirkolliskokous tekisi mahdollisimman pian päätöksen, joka mahdollistaisi sama sukupuolta olevien parien vihkimisen. Toisaalta hän ei halua pakottaa pappeja vihkimään omatuntoaan vastaan.

Äänioikeus arkkipiispan vaalin toisella kierroksella oli 1528 henkilöllä. Äänioikeutettujen lukumäärä on vaihdellut vaaliprosessin aikana. Lukuun vaikuttaa hiippakunnan papiston määrä, jossa on tapahtunut muutoksia.

Nykyinen arkkipiispa Kari Mäkinen jää eläkkeelle kesäkuussa. Ensimmäisellä kierroksella ehdolla olivat myös lähetysjohtaja, teologian tohtori Ville Auvinen, organisaation ja johtamisen yliopisto-opettaja, teologian tohtori Heli Inkinen sekä kansanedustaja, teologian tohtori Ilkka Kantola.

Vaalin tulos vahvistetaan perjantaina 2.3. klo 13 alkavassa Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin istunnossa.

Lue myös:

Tuleva arkkipiispa joko hyväksyy tai torjuu homoliitot: Vikström tai Luoma valitaan

Faktakulma

Uusi arkkipiispa Tapio Luoma

Syntynyt vuonna 1962.

Vihittiin papiksi vuonna 1987.

Espoon hiippakunnan piispa helmikuusta 2012.

Ollut Seinäjoen kirkkoherra ja Lapuan hiippakunnan pappisasessori.

Etelä-Pohjanmaan rovastikunnan lääninrovasti 2010–2012.

Vuoden pappi vuonna 2000.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

Toki olen kirkosta jo vuosikymmenet sitten eronnut, mutta alkuperäinen naudanlihaakin syövä mies ja näen siis asian niin, että ei voi olla saman sukupuolen avioliittoja eikä kahta äitiä.

Voi ihan hyvin olla juridisesti rekisteröityjä parisuhteita, mutta lapsella ei laillisesti kahta saman sukupuolen vanhempaa. Tämä siis henkilökohtaisena asenteena ja käsityksenä eli mielipiteenä

Muuten en suhtaudu mihinkään länsimaiseen pääkirkkoon vihamielisesti sen demokraattisten maiden nykyisessä asemassa. Näen sillä sosiaalista tehtävää ja tarvetta. Soisinkin sen muuttuvan eli reformoituvan pikkuhiljaa sellaiseksi nuorison tapaamispaikaksi,missä sivutuotteena opetetaan nätisti inhimillistä etiikkaa henkisesti vapaimpien eurooppalaisten maiden omaksumien käyttäytymisnormien mukaisesti

Juha Koponen

..jos olisimme kuunnelleet kirkkoa; polttelisimme ihmisiä roviolla, milloin milläkin syyllä. Ostaisimme ane kaupalla sieluja taivaaseen. papit sekaantuisivat pikkkupoikiin..naisia ei saisi olla pappeina.
Ehkä kirkon pitää nyt kertakaikkiaan pystyä muutokseen, jota se on tehnyt koko ajan "raamatun vastaisesti", muuttuvan yhteiksunnan mukana.
Kristin usko pyrkii hyvään ja opastaa ihmiskuntaa oikeaan. Tarrvitsemme moraalista selkärankaa.
Onko oikein, että amerikassa pappi on lähettämässä sähkötuoliin menevää vankia "anteeksiantoon"?
Kyllä homot ovat tulleet osaksi yhteiskuntaa. Heidät pitää vihkiä kirkossa, koska yhteisksunta on siihen nyt mennyt...

Pasi Anttila

Jos seurakunta olisi pitäytynyt raamattuun, jos seurakunnata ei olisi tehty valtiouskontoa ei noita sinun mainitsemiasi asioita olisi koskaan edes tapahtunut.

Seurakunnan suurin tappio tapahtui 300-luvulla kun kristinuskosta tehtiin rooman valtakunnan uskonto. Siitä alkoi epäraamatullinen aika joka jatkuu edelleen.

Kirkko tai kuten sanon seurakunta joutuu nytkin tekemään vastoin Jumalan säätämystä tässä parisuhdeasiassa koska se on valtionkirkko joka sen ei kuuluisi olla.

Reijo Sallinen

Niinpä. Samaan aikaan kun kirkkoa vaaditaan muuttamaan tai luopumaan vanhoista sakramenteistaan ja periaatteistaan, on maahamme ja koko läntiseen maailmaan tunkeutumassa tuo keskiaikainen uskonto, joka saa yhä laajempaa jalansijaa. Se elää edelleen roviolla polttamisajassa, kivittää aviorikkojia, sekaantuu pikkupoikiin ja tyttöihin, silpoo lapsien sukuelimiä, naisia ei todellakaan uskonnollisiin virkoihin ym. ym. Mitä se kertoo meistä?

Raimo Laine

Vanhasta Testamentista löytyy paljon kannaottoja homoihin aina Mooseksesta, Lootista ja Sodomasta alkaen.
Myös Apostoli Paavalilla oli asiasta selkeä näkemys.
Kysymys on vain mitä ohjeistusta Kristillinen Kirkko noudattaa.

Pasi Anttila

Liberaalit ym. sanovat tätä Paavalin omiksi ajatuksiksi. Jeesushan ei maininnut asiasta suoraan yhtään mitään.

Puhutaan myös että nämä homoseksuaalisuuteen liittyvät maininnat on kulttuuri ja aika sidonnaisia. Missähän raamattu antaa näin ymmärtää? Samaa sanotaan naispappeuden kohdalla.

Teemu Terava

Vaikuttaa siltä, että kirkko pyrkii ratkaisemaan ongelmiaan kärjistämällä niitä.
Kirkko on ilmeisesti päättänyt vastustaa yhteiskunnan liberalisoitumisen aiheuttamaa uhkaa ottamalla etäisyyttää ”maalliseen kehitykseen”.
Tulevaisuus kertoo, onko linjavalinta kirkon ja kirkkokansan edun mukainen.

Markku Vähätalo

Jätine luterilaisen kirkon jo yli 30 vuotta sitten. Olen ollut valintaani tyytyväinen. Suomen evlut kirkko on sentään vielä hiukan parempi kuin Ruotsin, jossa lesbopiispa ei vihi papiksi sellaista, joka ei alistu vihkimään homoja keskenään.