Tiistai 11.12.2018

Vapaavuori avautuu taas hallituksen aikeista: ”Eturistiriita on ilmeinen – pettääkö puolueensa vai kotikaupunkinsa?”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
6.3.2018 10:50
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
|

Helsingin pormestari nostaa jälleen blogissaan esiin hallituksen ajamaan maakuntamalliin ja -hallintoon liittyviä ongelmia.

Mikäli maakuntahallinto toteutetaan sote-uudistuksen osana, syntyy Suomeen eduskunnan ja kunnallisen päätöksenteon rinnalle kolmas vaaleilla täytettävä hallintorakenne. Tällöin voi syntyä tilanne, jossa ”samat ihmiset toimivat parhaimmillaan – tai pahimmillaan – päättäjinä kolmella tasolla: kunnissa, maakunnissa ja vielä eduskunnassa”, Vapaavuori kirjoittaa blogissaan. Ministereille tasoja voi olla jopa neljä.

Vapaavuoren mukaan tilanne on ongelmallinen monella tapaa.

– Kuulun itse niihin, jotka ovat toimineet samanaikaisesti vastuullisissa tehtävissä kunnallispolitiikassa ja kansanedustajana. Tiedän, että se on ajankäytöllisesti haasteellista, ainakin jos pyrkii hoitamaan hyvin molemmat tehtävät, joihin kansalaiset ovat valinneet. Mahdollista se on, mutta raskasta. Ottaen huomioon maakunnille kaavaillut isot vastuut, kolmen eri tehtävän hoitaminen kunnialla on kuitenkin mahdotonta, hän arvioi.

Ajankäyttöä suurempi ongelma ovat järjestelmän synnyttämät eturistiriidat.

– En itse koskaan ajautunut tilanteeseen, jossa kunnan – minun tapauksessani Helsingin kaupungin – etu olisi ristiriidassa sen linjan kanssa, jota puolueeni eduskunnassa edusti. Tämä on teoriassa kuitenkin ihan mahdollista.

Kyse ei hänen mukaansa ole pelkästään teoriasta, vaan useampi hallituspuolueen edustaja joutuu jo piakkoin ”tuskailemaan äänestääkö ryhmäkurisyistä keväällä eduskunnassa sote- ja maakuntauudistuksesta päätettäessä oman kaupunkinsa selkeän edun vastaisesti”.

–  Yleisellä tasolla voidaan ajatella, että kansanedustajan tulee nähdä isompia kokonaisuuksia (mitä ne sitten ovatkin), eikä asettaa kotipitäjäänsä äänestyksissä etusijalle, mutta jos sama edustaja on tullut valituksi myös kunnanvaltuustoon (tai jopa –hallitukseen tai jopa sen johtoon) ristiriita on jo ilmeinen. Pettääkö puolueensa vai kotikaupunkinsa? Vapaavuori kysyy.

– Kolmen eri hallinnontason mallissa – joka jo itsessään kertoo, kuinka hölmöä uudistusta maahan puuhataan – konfliktitilanteiden potentiaalinen määrä vain kasvaa.

Vapaavuoren mukaan on  selvää, että kunnat ja maakunnat ajautuvat pysyvään kilpailutilanteeseen valtiovallan rahoituksesta.

– Kuntien valtionosuusriippuvuus kasvaa uudistuksessa olennaisesti ja maakunnathan ovat täysin riippuvaisia valtion rahoituksesta (huumorintajuisimmat kutsuvat maakuntahallintoa silti itsehallinnoksi). Kumman etua siinä sitten ajaa ja kumman etua kolmannessa mahdollisessa roolissaan eduskunnassa rahanjakotaistelussa priorisoida? pormestari listaa.

Vapaavuori toivoo kuitenkin loppukaneettina, että hänen huolensa on lopulta tarpeettomaksi osoittautuvaa teoreettista pohdintaa.

– Maakuntauudistushan kaatuu vielä kevään aikana, eikä maakuntavaaleja koskaan järjestetä!

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Pasi Karlsson

Hyvä pointti Vapaavuorella, stadilaisen on syytä tarkkailla kuka Stadista valittu ajaa tai äänestää maakuntauudistuksen puolesta!
Siitä voi tehdä johtopäätöksen onko ko. kansanedustaja sopiva edustamaan stadia eduskunnassa jatkossa?

Hannu Nummi

Maassamme on Perustuslaissa määritelty kuntien itsehallinto. Jos kunnille määrätään sen ylittäviä pakotteita tulee lait säätää perustuslaillisuuden edellyttämällä tavalla sis 5/6 enemmistöllä. Vai olenko väärässä?

Mikko Toivonen

Ihan riippumatta siitä kuka asiaa esittää, tärkeintä on että maakuntahallintomalli ja nykyisellään kaavailtu sote sotku kaatuvat järjettömyyteensä.
Sen jölkeen noita ja muutamaa muutakin kansakunnalle kriittistä asiaa voidaan tarkastella uudelleen. (Energiapolitiikan mittava uudistus, vastuullisen hintaiset vuokra asunnot Helsinkiin ja muihin kasvuvetureihin, Koulutuksen muuttaminen palvelemaan paremmin vienti-ja tuotantoteollisuutta eräitä tärkeimpiä mainitakseni)

Martti Salo

Kokoomuksen Timo Heinonen: ”Jos me saisimme itse päättää, ei Suomeen maakuntahallintoa tehtäisi”
Muuta Kokoomuksen eduskuntaryhmästä kuultua:
”Jos me saisimme itse päättää, niin tällaista heikkoa valinnanvapausmallia ei Soteen tulisi”
”Jos me saisimme itse päättää, niin mitään maakuntavaaleja ei pidettäisi”
”Jos me saisimme itse päättää maakuntavaalien ajankohdan, niin se olisi eduskuntavaalien yhteydessä, ei nyt lokakuussa”
”Jos me saisimme itse päättää maakunta- tai Sotealueiden määrän, niin paras olisi viisi, ei 18"
”Jos me saisimme itse päättää niin sote-palvelut järjestettäisiin vastuu- tai isäntäkuntamallilla, ei maakuntamallilla"
”Jos me saisimme itse päättää, niin maakuntauudistus pitäisi tehdä ennen kaikkea kaupunkien tarpeet huomioiden"
Jos me saisimme itse päättää, niin elinkeino- ja työllisyyspolitiikka pitäisi olla kuntien ja kaupunkien itse päätettävissä, ei maakuntien"
”Jos me saisimme itse päättää, niin perhevapauudistus olisi Suomeen tullut”
”Jos me saisimme itse päättää….”

- No päättäkää nyt sitten...

Gun-May Arffman

Suomalaiset eivät tarvitse kepulaisten jättimaataloustukien lisäksi vielä uutta kepulaisten hallintohimmeliä. Mistä verorahat tähän järjettömyyteen? Suomalaisilla on jo nyt EUssa neljänneksi suurin verotaakka harteillaan, joka rasittaa jokapäiväistä elämää ja laajemmin koko yhteiskuntaa.

Risto Nikander

Katso ensin EUn maataloustukia, keille se menee, byrokratiaa ja korruptiota. Sitten vasta Suomen tukia suomalaisille ruoan tuottajille.
Ruoasta pitäisi maksaa oikea, kohtuullinen hinta jolloin tuet voitaisiin lopettaa. Varsinkin ne EU tuet.

Pasi Käyhkö

Jan Vapaavuori on tässä asiassa sata oikeassa. Tämä maa tullaan vetämään jäykällä, moniportaisella hallintomallilla suohon. Johan pelkät 1300 virkamiesten palkkakulut ja muut korvaukset lähenevät 100 miljoonaa euroa.

Ville Hurmalainen

Vapaavuori taistelee - mutta aivan väärän asian puolesta. Maakunnan tehtävä on ottaa haltuunsa isompia kokonaisuuksia, jotta 311 kuntaa voivat keventää organisaatiotansa ja siten saada huomattavia säästöjä.

Helsinkiläisenä minusta on täysin tyhmää, että Vapaavuori väittää, että kyseessä on Helsingin vastainen toiminta. Vain siinä tapauksessa että hän laiminlyö tehtävänsä ja pitää itse yllä hurjaa hallintohimmeliä, kulut todella tulee kasvamaan. Ilmeisesti vallasta luopuminen ja rationalisointi on poliitikoille mahdotonta.

Harri Kovala

Mutta todennäköisempää on, että kunnat eivät kevennä organisaatioitaan. Täälläkin perustetaan kaupungin johtoon uusia hallinnollisia johtajavirkoja. Hallintomme tulee paisumaan nykyisestä mahdottomasta täysin mielettömäksi.

Taloussanomissa olleen katsauksen mukaan jo nyt julkisen sektorin hallinto on toiseksi suurin menoerä, siis suurempi kuin terveydenhoito.

Raimo Laine

Kaupunki ei ole itseisarvo, jonka tulee vain kasvaa ja kasvaa, koska samalla kasvavat myös ongelmat. Saastuminen ja terveysongelmat pahenevat, liikenne ruuhkaantuu, asuminen ahtautuu ja sen hinta nousee pilviin.
Hyvien yhteyksien ja internetin avulla töitä voidaan tehdä muuallakin, missä on tilaa ja puhtautta ja kaikki lisäksi halpaa.

Jos ei usko voi mennä vaikka Pekingiä katsomaan, kun muistaa ottaa kaasunaamarin mukaan.

Seppo Simonen

Citymafia kapinaa johdetaan Helsingistä ja tavoitteena aivan kuin SAK tavoin yritetään vaikuttaa eduskunnan lain säätöön. Citymafiassa kummisetinä ovat 20 kapungin joko Pormestari tai Kaupunginjohtaja.
Kaupungin rajojen sisällä asuu paremmat ihmiset ja rajojen ulkopuolella ovat niitä jotka tuottavat hyvinvointia kaupungin sisälle. Esim. Helsinki saa veden ja sähkön maaseudulta lisäksi maaseutu tuottaa mielihyvää pääkoppaan viinan muodossa, kun ruokapöydän antimilla maha täytetään ja sekin ruoka tuotetaan maaseudulla.

On suorastaan hävytöntä ja törkeätä Citymafia kummisedän Helsingissä alkaa ruveta jaottolemaan maaseudun ihmistä toisenluokan kansalaiseksi, ken tätä puolustaa on jotenkin vajaa.
Uuden sote ja maakunta mallin tulo yhteiskuntaamme on modernisointia parhaimmillaan joka luo digitalisointi mahdollisuudella tuo merkittävät kustannussäästöt tulevaisuudessa niin cityihmisen kuin maaseutuihmisen parhaaksi.

Harri Kovala

Todellista modernisointia, Breznevin ja vanhojen läänien aikaan. Läänejä oli 12 ja niihin meillä ei enää ollut varaa mutta nyt on varaa 18 kepuhallintohimmeliin...

Julkisen sektorin hallinto imee verovaroja jo yli 15 mrd euroa, ollen jo toiseksi suurin menoerä.

Kalevi Salonen

Nyt et tunnu tietävän digitalisoinnista riittävästi. 1) Digitalisointiin ei tarvita sote-uudistusta ja 2) terveydenhuoltojärjestelmän monimutkaistaminen mutkistaa digitalisaatiota ratkaisevasti. Oikeasti järjestelmää pitäisi yksinkertaistaa, koska silloin digitalisaatio saataisiin palvelemaan terveydenhuoltoa monimutkaisuuden hallinnan ja laskutuksen sijaan. Kyse on ihan muusta kuin modernisoinnista. Liike-elämässäkin mennään juuri päinvastaiseen suuntaan.

Pääkaupunkilaisten kuvittelemasta itseriittoisuudesta olen samaa mieltä, mutta se on toinenjuttu.

Kalevi Salonen

Nyt et tunnu tietävän digitalisoinnista riittävästi. 1) Digitalisointiin ei tarvita sote-uudistusta ja 2) terveydenhuoltojärjestelmän monimutkaistaminen mutkistaa digitalisaatiota ratkaisevasti. Oikeasti järjestelmää pitäisi yksinkertaistaa, koska silloin digitalisaatio saataisiin palvelemaan terveydenhuoltoa monimutkaisuuden hallinnan ja laskutuksen sijaan. Kyse on ihan muusta kuin modernisoinnista. Liike-elämässäkin mennään juuri päinvastaiseen suuntaan.

Pääkaupunkilaisten kuvittelemasta itseriittoisuudesta olen samaa mieltä, mutta se on toinenjuttu.

Pentti Westerholm

Maakuntahallinto vie päätöstä ameriikkalaiseen kuvernööri malliin.Maakuntajohtajat päättävät asioista.Kaupungin pormestarit ja johtajat jäävät lähinnä edustukselliseen virkaan.Tämä ei tietenkään virassa istuvia ilahduta. Maakunta malli luo paremmat edellytykset kehittää maakuntien palveluja.Kaupunkikeskeisyys vähenee ja asutus jakaantuu tasaisemmin pitäen syrjäkylätkin asuttuna.

Pasi Käyhkö

Nyt Pentti on täysin ulapalla tapahtumista. Ihmisiä ja yrityksiä eivät pidättele kunta- eivätkä maakuntarajat.
Muutto maaseudulta tulee jatkumaan vahvoihin kaupunkikeskuksiin voimakkaana vielä muutaman vuosikymmenen. Noin 700 tuhannen ihmisen verran.

Pentti Westerholm
Vastaus kommenttiin #25

Pasi ja Mikko ,minä heitin jo aikoja sitten veenestä airot.Kun päätökset olivat yhtä soutamista ja huopaamista.Pelastusrenkaan jätin siltä varalta jos Sote ja maakuntauudistus katuu.Mikä vaikuttaa näillä näkymin epätodennäköiseltä.Ainostaan jos hallituskumppanit lähtee huopaamaan.Ehkä sille renkaalle löytyy joskus hyvääkin käyttöä.

Jari Lantta

Kansanvallan karsastajat

Kokoomus pitää kesällä puoluekokouksen puheenjohtajansa kotikaupungissa Turussa.

Maan taloudessa ja jopa valtiontaloudellakin menee sen verran hyvin, että kovin monen mieleen tuskin on edes juolahtanut Petteri Orpon (kok.) haastaminen saati syrjäyttäminen. Varsinkin, kun kokoomus paistattelee galluppien kärkisijoilla.

Silti kokoomuksen kansanedustajat Hjallis Harkimo ja Elina Lepomäki ovat tarttuneet Helsingin pormestarin Jan Vapaavuoren (kok.) jo aiemmin nostattamaan kapinalippuun. Ainakin Lepomäki uhkaa loikata opposition kelkkaan ja kaataa sote- ja maakuntauudistuksen aivan sen loppumetreillä.

Samantien he tulisivat kaataneeksi opposition riemuksi koko hallituksenkin.

Turussa samoin kuin keskustan Sotkamon kokouksessa olisikin silloin aika lailla uutta pohdittavaa ja edessä syksyn maakuntavaalien sijasta ennenaikaisiin eduskuntavaaleihin valmistautuminen.

Näin kaksikko aikoo tehdä siitä huolimatta, että molemmat olivat hyväksymässä 2015 Sipilän hallituksen ohjelman, jonka ydinkohtia uudistuksen toteuttaminen on.

Politiikassakin on tunnetusti sekä joukkue- että yksilöpelaajia. Molempia tarvitaan, mutta huonosti käy isänmaalle, jos jälkimmäiset päästetään suurimmissakin puolueissa niskan päälle.

Myöhäsyntyistä kapinaa tuskin on synnytetty pelkästään puoluekokousta, lähestyvää kirjanjulkistusta saati ensi kevään vaaleja ajatellen. He ovat varmaankin aidosti eri mieltä itse uudistuksen tarpeesta ja sisällöstä, vaikka vaihtoehtoa huolella valmistellulle lakikokonaisuudelle en ole huomannut heidän esittävän.

Ylimalkaiset heitot ja perustelemattomat väitteet eivät sellaiseksi riitä.

Hjallikselta tekee mieli kysyä, että onko se jonkin ”uuden hallintohimmelin” rakentamista, jos yli 400 erilaista kuntien ja valtion nykyistä organisaatiota lakkautetaan ja kootaan 18 kansanvaltaisesti johdettuun maakuntaan ja yhteen valtion lupa-ja valvontavirastoon.

Faktantarkastajat olisivat pikemminkin sitä mieltä, että kyse on aikamoisesta hallinnon järkeistämisestä ja keventämisestä, siis päällekkäisten hallintohimmelien purkamisesta.

Kansanedustajille tiedoksi, että sellainen väliporras valtion ja kuntien välissä meillä on aina ollut ja tulee olemaan, kuten kaikissa muissakin pohjoismaissa. Siellä liikkuu noin 20 miljardia euroa julkista rahaa ja paljon muuta valtaa, joka on pysytellyt tähän asti aika lailla etäällä ja paikoin piilossakin.

Jos ja kun kaksikon kapina tyrehtyy, kansalaiset pääsevät ensimmäisen kerran itse suoraan valitsemaan nämä aluetason päättäjänsä, joiden vastuulle siirtyy mainittujen miljardien lisäksi reilut 200 000 työntekijää, jotka tänään vielä ovat niissä yli 400:ssa omaa erillistehtäväänsä hoitavassa lokerossa.

Miksi tätä suoraa kansanvaltaa karsastetaan? Kuka ja miksi rakastaa nykyisiä päällekkäisiä, vallan ja vastuun hämärtäviä kuntayhtymiä, elyjä ja aveja, liittoja ja piirejä niin paljon, että demokratialle myös aluetasolla pitää näyttää keskisormea?

Hjallis voisi tutustua myös perustuslakivaliokunnan yksiselitteiseen kantaan keväältä 2015.

Sote-palvelujen järjestäjä on valittava suorilla vaaleilla ja sen mukaisesti nyt mennään.

Markkinatalouden puolustajana tunnetulta Lepomäeltä kysyn, mihin hän perustaa väitteensä, että terveyspalvelujen saatavuus heikkenee ja kulut karkaavat, kun nykyistä julkista monopolituotantoa avataan osin myös kilpailulle ja yritykset osallistuvat laajemmin palvelujen tuottamiseen.

Taloustiede ja arkikokemus puhuvat sen puolesta, että tarjonnan lisäys ja kilpailun avaaminen koituvat yleensä asiakkaan hyväksi ja kustannuksetkin pysyvät monopoleja paremmin kurissa.

Lepomäki ei ehkä tiedä tai ole huomannut, että itse asiassa käynnissä on jo soten ikioma Onnibus-ilmiö.

Esimerkiksi meillä Etelä-Karjalassa jo aiemmin varsin kustannustehokkaasti toiminut Eksote on entisestään vain parantanut ja tehostanut toimintojaan, kun tiedossa on, että kohta edessä on aito kilpailu asiakkaista.

Kirjoittaja on Etelä-Karjalan maakuntajohtaja.

Matti Viialainen

Harri Tapani

" julkista monopolituotantoa avataan osin myös kilpailulle ja yritykset osallistuvat laajemmin palvelujen tuottamiseen.

Taloustiede ja arkikokemus puhuvat sen puolesta, että tarjonnan lisäys ja kilpailun avaaminen koituvat yleensä asiakkaan hyväksi ja kustannuksetkin pysyvät monopoleja paremmin kurissa."

Tuosta tuollainen, jos ei ole sattunut Taloussanomien uutinen aiemmin silmiin, Briteissä homma meni hiukka toisinpäin väittämäsi kanssa, jopa veroja jouduttiin korottamaan:

"Ulkoistaminen käy kalliiksi brittikunnille

Pitkään rummutettu kunnallisten palvelujen ulkoistaminen on tuomassa Britannian kunnille odotettujen säästöjen sijasta jättilaskun. [...] kunnallisvero on noussut 84 prosenttia."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001489659.html

Niilo Mäkelä

Jaan oikealla asialla. Maakunnat eli läänit lakkautettiin miksi siis samanmoista himmeli taas? Jos ottaisivat osan kunnan tehtävistä, niin irtisanottaisiinko esim puolet kutaviranhaltijoista?
Mikä himmeli jos sama henkilö olisi kuntapäättäjä/maakuntapäättäjä/kansanedustaja - minkä instanssin asiaa hän ajaisi?

Mauri Gardin

Ei ole tainnut "besserwisser" Vapaavuori perehtyä maakuntauudistukseen, kun väittää syntyvän uusi päätöksenteko taso. Fakta on se, että samassa yhteydessä
(Sote) lakkautetaan yli 100 päätöksenteko -organisaatiota. Sehän karsii huimasti byrokratiaa ja jo sinällään alentaa julkisia menoja ennen kaikkea hallinnosta. Sehän on hyvä asia. Vapaavuori on nyt niin itseään ja Helsinkiä täynnä, että sokaistuu ja unohtaa jopa sen, että onko hallitus ja eduskunta Suomea vai Helsinkiä varten. Onkohan kokoomus saanut oman "paavoväyrysensä". Siltä alkaa tuntumaan täältä keskeltä Suomea katsottuna.

Pasi Käyhkö

Mauri Gardin, näyttääkö asiat sieltä kertomasi mukaiselta? Valitettavasti ne vain näyttävät siltä. Kuinkahan monta kunnan virkailijaa saa fudut? Veikkaan, että ei monikaan. Joten organisaatiot vain turpoavat.
Keväällä tästä tulee kunnon härdelli. Nyt jo kolmas hallituspuolueen edustaja kyseenalaistaa koko puuhastelun.

Kaarlo Erjala

Kuntien luottamushenkilöt valitsevat käsittääkseni nykyiset maakuntavaltuustot. En näe suurta demokratian lisääntymistä, jos ne valitaan suorilla vaaleilla. Jos sitten kuntien tehtävät sosiaali-ja terveystoimen osalta siirretään maakuntien tehtäväksi, niin kuntien tehtävät jäävät vähäisiksi ja lähidemokratia vähenee. Tätä taustaa vasten ymmärrän hyvin Jan Vapaavuoren ja monen muun kunnanjohtajan aiheellisen huolen.

Matti Mulari

Täyttääkö jo Vapaavuoren touhut ja vehkeily ja yllytys laillista esivaltaa vastaan valtiopetoksen tunnukset?

"Suomessa valtiopetos on rikos, jolla väkivaltaa käyttämällä tai sillä uhkaamalla, oikeudettomasti pakottamalla taikka valtiosääntöä rikkomalla yritetään kumota tai muuttaa Suomen valtiosääntö taikka muuttaa valtiojärjestystä. Valtiopetokseen syyllistyy myös se, joka yrittää väkivaltaa käyttämällä tai sillä uhkailemalla syrjäyttää Tasavallan presidentin, valtioneuvoston tai eduskunnan taikka kokonaan tai osaksi estää niitä käyttämästä toimivaltaansa. Rikoksesta tuomitaan vähintään vuodeksi ja enintään kymmeneksi vuodeksi vankeuteen. Valtiopetoksesta tuomittava henkilö on rikoslain 2. luvun 14a. pykälän mukaan lisäksi tuomittava menettämään sotilasarvonsa; kyseinen määräys otettiin rikoslakiin jatkosodan aikana vuonna 1944".

Harri Tapani

Kysehän on tuosta sanaoista "Väkivaltaa käyttämällä tai uhkaamalla" joten ei, jos sitä väkivaltamainintaa ei olisi, niin täällä olisi tuomittu jo aikoja sitten muistakin jutuista melko paljon ihmisiä... Valtio/maanpetosrikoslakeja ei enää isommin ole noteerattu, ne on tulkittu sillä tavoin, paitsi tietysti jos ne koskevat Naapurimaatamme, sitten voi olla mahkuja saada jopa tuomioita.

Joni Rikkola

Nyt on vapaavuori hieman hakoteillä ja tämä on ajattelun valitettava totuus.
Hei vapaaäly
KANSANEDUSTAJAN ON AINA AJATELTAVA KANSAN JA VALTION JA PARASTA. ei puolueen tai kotikaupungin.

Kiva kun käyt jo maakuntavaalikampanjaa.