Lauantai 15.12.2018

Kai Mykkänen: ”Sote täyttää minimiedellytykset – häviämme, jos jumitamme”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
11.3.2018 11:54
  • Kuva: Alma Talent / Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Kai Mykkäsen mielestä sote-uudistusta pitää arvioida ennen kaikkea kustannusten hallinnan kannalta.
|

Sisäministeri Kai Mykkänen (kok.) linjaa, että sote-uudistusta pitää arvioida ennen kaikkea kustannusten hallinnan kannalta.

–Minusta uudistus täyttää minimiedellytykset, joiden avulla päästään eteenpäin purkamaan nykytilan pahenevia ongelmia. Itse näen kohtalonkysymyksinä ennen kaikkea sen, minkälaiset ammattijohtajat maakuntiin saadaan ja toisaalta sen, annetaanko maakuntiin kohdistuvan tiukan budjettirajoitteen toimia, hän kirjoittaa blogissaan Verkkouutisissa.

Hän kommentoi sotea myös Twitter-tilillään erityisesti Uudenmaan kannalta.

–Jos sanoo että kaatukoon sote ja jääköön kuntiin eikä se Uudellamaalla haittaa, on hakoteillä: vaikka nykymallin ongelmat kärjistyvät muualla, ne päätyvät uusmaalaisille veronmaksajille valtionosuuksien & verotasausten kautta. Me häviämme jos jumitamme.

Ministerin mukaan on tärkeää, että malli on tarpeeksi selkeä, että maakuntien sote-puolen ammattijohtajiksi hakeutuu parhaita henkilöitä.

–Jos toteuttajat ovat kolmossarjaa, hyväkin malli kompuroi. Vastuukysymysten kannalta maakuntamalli on huomattavasti selkeämpi ja tarjoaa vahvemman mandaatin johtajillensa kuin tähän asti sommitellut kuntayhtymämallit, hän kommentoi.

Mykkänen varoittaa samalla tilanteesta, jossa eduskunnassa ”hermo pettää” ja maakuntien budjetteja löysätään lakeja muuttamalla.

–Kun sen tekee kerran, saa tehdä pian uudestaan. Toivottavasti eduskunta tiedostaa, että olemme hyväksymässä erittäin kustannustietoista mallia, jonka toteuttaminen tulee vaatimaan ryhtiä ja vastuullisuutta. Itse mallille tämä tiukkuus on kokoomuslaisten arvojen valossa kunniaksi.

Mykkänen myöntää, että helppoa tai täydellistä sote-mallia ei ole Suomessa eikä maailmalla olemassakaan. Vielä vaikeammaksi yhtälö muodostuu hänen mukaansa siksi, että reformin pitää kelvata perustuslain tulkitsijoille ja läpäistä eduskunnan enemmistö.

Sunnuntaina myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylijohtaja Marina Erhola, Helsingin yliopiston professori Heikki Hiilamo ja Aalto-yliopiston tutkimusjohtaja Katariina Silander ottivat voimakkaasti kantaa sote-uudistuksen puolesta mielipidekirjoituksessaan Helsingin Sanomissa. He sanovat, että sanovat, että sote-uudistuksessa on riskinsä, mutta niin on valmistelun pitkittymisessäkin.

Lue myös:

Sote-asiantuntijoilta painava ulostulo - HS: ”Tarpeettomalla pitkittämisellä arvaamattomat vaikutukset”

Ministeri vastasi Jan Vapaavuorelle Ylellä: ”Olen hämmästellyt pitkin matkaa”

Kuohuttavan sote-laskelman tehnyt johtaja: ”Tämäkään ei ole kauhuskenaario”

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Pekka Lämsä

Sote täyttää Terveysjättien vaatimukset ja terveysjättien bonukset realisoituvat osakkeenomistajille jos "uudistus" toteutuu. Ennakoidut voitot jäävät saamatta kun Sote kaatuu ja se on se häviö mistä Mykkänen puhuu.

Risto Nikander

Juuri näin kun sanoit. Kun sote kustannukset tulevat kasvamaan palveluseteleitten ja valinnanvapauden ansiosta, niin myös helsinkilaisten ja uusimaalaisten maksuosuus tulee myös kasvamaan. Samoin kuin kaikkien muiden kasvukeskusten osuus, joissa asuu suhteellisestikin eniten työssä käyviä veronmaksajia.
Mitä tahansa Mykkänen sanoo, palvelee vain sijoittajien ja "pakolaisten" etuja.
Kauppaministeri Mykkänen osoitti jo kykynsä antamalla Irakiin miinanraivausrahaa ja pitämällä irakilaiset nuoret miehet täällä veronmaksajien kustannettavana. Ei edes vaatinut palautus sopimusta. Eli on typerys lisäksi.

Pasi Käyhkö

Tässä lehmänkauppa sote-maakuntauudistus ei voittajia ole. Jos projekti jatkuu nykymuodossa eduskunnan kesäkuun äänestyksen jälkeen lyhyen aikavälin voittaja on Keskusta.
Mutta, ympäröivän maailman muutos muuttoliikkeineen kääntyy kepulaisuuden tappioksi
Evoluutio pitää asiasta huolen.

Seppo Simonen

Evoluution viimemeiset mohikaanit elävät maaseudun onnelassa, kaupungit ovat kivierämaata josta elo on kadonnut.
Pasilla on nuo eläin vertailut hallinnassa, lehmä ja kana erityisesti sydäntä lähellä. Monella on ollut pakkolähtö maasedulta pois ja se katkeroittaa vihaamaan maaseutua mielen syvyydestä saakka.

Pasi Käyhkö

Seppo, olen ihmetellytkin asiaa kun pääkaupunkiseudulle,'Helsinki, Espoo, Vantaa ihmisiä muuttaa maaseudulta paljon, mutta Keskustan kannatus ei täällä nouse vaan päin vastoin pienenee.
Eli ne muuttajat ovat mielestäsi katkeroituneita ja eivät siksi äänestä Keskustaa.
Mielenkiintoinen analyysi.

Risto Nikander

Onhan tässä voittajia. Kokoomuksen sijoittaja piirit ja keskustan politiikkokööri. Siksihän sitä on ajettu kuten käärmettä pyssyyn.
Mitään varsinaista muuta ei olisi tarvittu, kuin yliopistollisten sairaaloitten valtion rahoituksen lisääminen.
Ja politiikko byrokraattien vähentäminen.

Anja Koppinen-Niemi

Nopeimmin ja kustannustehokkaimmin asiassa edettäisiin, kun ensin kokoomus ja keskusta yhdessä perääntyisivät lukkoon lyömistään suunnittelua sitovista ja epäoleellisista raameista. Eli valinnan vapaus tulisi hallitusti mukaan vasta kakkosvaiheessa ja Sote- maakuntia tulisi viisi. Tällöin myös toteutuksen suunnittelu maakunnissa pystyisi etenemään nopeammin ja kustannustehokkaammin, kun voitaisiin keskittyä perusketjujen ja integraation kuntoon laittamiseen. Myös asiantuntija-apu, budjetit ja muut resurssit riittäisivät paremmin suunnittelu-ja toteutusvaiheessa, kun niitä ei tarvitsisi jakaa kahdeksaantoista maakuntaan ja niissä valinnanvapauden suunnitteluun. Yksityisiä terveysfirmoja voitaisiin hyödyntää tarvittaessa. Ihan turha kokoomuksen ja keskustan on väittää, että vaihtoehtoja ei ole.

Mikko Toivonen

Me joilla on terveysasioista kansainvälistä kokemustietoa käyttäjän kannalta tiedämme, kuten niin moni onkin eri tavoin kertonut, että koko lehmänkauppa pörssisote ja Maakuntahallinto on 100% susi kaikelta perustaltaan.
Siksi se on kokonaisuudessaan torpattava ja aloitettava alusta ilman ideologisia tavoitteita ja vain kansakunnan yhteinen ja palvelun tarvitsijan oikea etu perusteena.

Silloin koko sote tehostus näyttäisi kertakaikkioaan toisenlaiselta ja maakuntahallintoa ei edes tulisi vaan soten osalta keskitetty terveyshallinto joka hoitaa koko maan terveyshallinnon, jonka pohjana vaativan hoidon osalta ovat yliopistosairaalapiirit, 5 kpl

Muu hallinto taas pitäisi järjestää pudottamalla kuntien määrä noin 50 kuntaan ja tämä täysin ilman maakuntia

Kaikille tiedoksi, että maakunta- ja sote-uudistuksesta saa ajankohtaista tietoa, kun tilaa sen alla olevasta linkistä omaan sähköpostiinsa:

http://alueuudistus.fi/tilaukset

Näin pysytään kaikki paremmin kärryillä, mitä meille ollaan nyt päättämässä. Havaitsemistaan epäkohdista kannattaisi kertoa eteenpäin sille omalle kansanedustajalle - jos mahdollista - ja kirjoittaa vaikka tänne US:een, jotta voimme yhdessä miettiä, mitä kullekin asialle tulisi tehdä. Maakunta- ja sote-uudistus ei ole vielä kiveen hakattu.