Sunnuntai 19.8.2018

Poliisilta häkellyttävä luku suojateiden onnettomuuksista – Nyt alkaa tehovalvonta

Jaa artikkeli:
Luotu: 
13.3.2018 09:40
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva

Poliisi tehostaa suojateiden valvontaa osana tällä viikolla toteuttavaa monivalvontajaksoa. Kaikista jalankulkijoiden kohtaamista onnettomuuksista huomattava osuus sattuu suojatiellä. Kaikista tieliikenteessä menehtyneistä 12 prosenttia ja loukkaantuneista seitsemän prosenttia oli jalankulkijoita.

–Suojatie ei valitettavasti ole nimensä veroinen, koska uhreista joka viides menehtyi suojatiellä. Lisäksi jalankulkijoiden loukkaantumisista yli puolet tapahtui suojatiellä. Kaikkein vaarallisin paikka suojatie on iäkkäille ja lapsille, kertoo poliisi.

Suojatiellä menehtyneistä jalankulkijoista 75 prosenttia ja loukkaantuneista 33 prosenttia oli 65-vuotiaita tai vanhempia. Reilu neljännes loukkaantumisista tapahtui lapsille tai nuorille.

–Tästä johtuen valvonnassa kiinnitetään erityistä huomiota ajoneuvon kuljettajien liikennekäyttäytymiseen lähestyttäessä suojateitä, joille on pyrkimässä lapsia tai vanhuksia, poliisi toteaa.

Liikenteen valvontaviikon aikana tarkastetaan myös ulkomaalaisten maassa oleskelun edellytykset. Valvontaa tehdään muutoinkin osana päivittäistä peruspoliisityötä.

–Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun poliisitehtävällä poliisin asiakkaana olevan ihmisen henkilöllisyys tarkastetaan ja hän osoittautuu ulkomaalaiseksi, varmistetaan samalla myös hänen maassa oleskelunsa edellytykset, poliisitarkastaja Mia Poutanen sanoo.

Sen lisäksi poliisilaitokset voivat tehdä tarkastuksia esimerkiksi ravintoloihin tai muihin etukäteen suunniteltuihin kohteisiin. Tällaisessa valvonnassa valvontatoimenpiteet perustuvat etukäteen saatuihin vihje- taikka analyysitietoihin.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Petri Hämäläinen

Suomi on surkuhupaisa maa jossa liikenneturvallisuutta arvioidaan aina kaahari - rattijuoppo -akselilla. Siis moralismilla ja syyllistämisellä.

Yllättävää että junaonnettomuuksia ei arvioida näin. Autoilija on aina syyllinen. Junakuski ei koskaan.

Todellisuudessa (siinä aikuisten oikeassa todellisuudessa) rattijuopot ja ylinopeus on suojatiekuolemien ja -vahinkojen osalta lähes täysin merkityksettömiä.

Todelliset syyt ovat surkeassa liikennesuunnittelussa ja vielä enemmän itäeurooppalaisessa liikennekulttuurissa, joka on epäystävällinen ja aggressiivinen.

Liikennesuunnittelu ei ole Suomessa vielä tasolla, jossa raskaan ja kevyen liikenteen yhteisoeli onnistuu.

Liikennekulttuurin puutteet syntyvät lainsäätäjän ja virkamiesten asenneympäristön tuloksista - naurettavan yksityiskohtaisesti säännöistä, käsittämättömön alhaisista nopeusrajoituksista ja mielivaltaisen korkeista ylinopeus- ja parkkisakoista.

Mikko Räsänen

Petri on jäljillä. Ei liikenneturvallisuudesta oikeasti välitetä. "Turvallisuusajattelu" pohjautuu helppoon sakotettavuuteen. Sen vuoksi kytätään vimmaisesti Pekka Perusmerkonomin ylinopeuksia ja pysäköintivirheitä. Peruskansalaiset maksavat sakkonsa mukisematta ja ovat helppoja asiakkaita poliisille. Siihen on panostettu vuosi toisensa jälkeen automaattivalvonnalla ja ylinopeuksien nollatoleranssilla vaikka kaikki tutkimukset todistaa sen, että ongelmat ovat muualla. Tuloksena on se, että suomalaiset ajavat hysteerisen kuuliaisesti juuri nopeusrajoituksen mukaan eivätkä noteeraa vallitsevia olosuhteita lainkaan. On opetettu tuijottamaan vain nopeusrajoituksia. Suojateidenkin kohdalla - 50 km/h, koska se on rajoitus ja ylin ohjaava tekijä liikenteessä. Toki suomalaiset ovat täysiä juntteja liikenteessä. Lahden moottoritiellä ruuhka-aikaan vasemmalla kaistalla jurrataan Helsingistä Lahteen saakka. Autoilun sivistysmaassa Saksassa sakotetaan, jos kuski ei suorita ohitusta ripeästi. Yli kilometrin losottaminen vasenta kaistaa tietää rangaistusta. Meikäjuntit tukkii koko motarin vasemman kaistan: tää on mun tie...