Tiistai 11.12.2018

Sote-kapinalliselta uusi täyslaidallinen – Elina Lepomäki: Syntyy ohituskaista ja ”lukkiutumisilmiö”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
14.3.2018 11:08
  • Kuva: Alma Media arkisto / Pasi Liesimaa
    Kuva
    Kansanedustaja Elina Lepomäki (kok.) yllätti pari viikkoa sitten ilmoittamalla, että on "aika kaataa sote- ja maakuntauudistus". Arkistokuva.
|

Kansanedustaja Elina Lepomäki (kok.) lataa uuden täyslaidallisen hallituksen kaavaileman sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen niskaan. Hänen mukaansa sote-uudistus heikentäisi ihmisten valinnanvapautta nykyisestä ja johtaa palveluiden ohituskaistaan.

Ajankohta on tarkkaan valittu, sillä valinnanvapauslaki on tänään lähetekeskustelussa eduskunnassa.

–Kun asiakas on saatu ovesta sisään, hänelle on helpompi myydä lisäpalveluita. Palvelutarjonta keskittyy terveysjäteille ja tulevaisuudessa myös vakuutus- ja finanssijäteille, kuten viimeaikainen kehitys on osoittanut. Ohituskaistan ottavat he, joilla on siihen varaa, Lepomäki kirjoittaa Uuden Suomen Puheenvuorossa.

– On huomionarvoista, että ihmisten valinnanvapaus rajoittuu terveyspalveluiden puolella tulevaisuudessa pienempään määrään toimijoita. Voidaan puhua myös “lukkiutumisilmiöstä”, jossa potilas jää vakuutuksen vuoksi yhden palveluntarjoajan asiakkaaksi.

Osansa kritiikistä saavat niin valtiovarainministeriön valtiosihteeri Martti Hetemäki, maakunta- ja sote-uudistusta vetävä alivaltiosihteeri Päivi Nerg kuin soten suhteen varovaisen myönteiselle puolelle siirtynyt professori Heikki Hiilamokin.

Lepomäki kirjoittaa blogissaan hyvin lämpimästi jo toteutuneesta valinnanvapaudesta Espoossa sekä Etelä-Karjalan ja Pohjois-Karjalan Eksote- ja Siun sote -malleista.

– Esimerkiksi Espoossa voi nykyisin mennä julkiseen tai ulkoistettuun terveyskeskukseen. Omilla rahoilla tai vakuutuksen puitteissa voi käyttää minkä tahansa lääkärikeskuksen palveluita. Vaikka yrityskaupat käyvätkin kuumina, on nykyisin vielä olemassa pieniä ja keskisuuria lääkärikeskuksia, markkinoille tulo on vaivatonta ja asiakkailla on valinnanvaraa.

Lepomäki korostaa evoluutiota, kun nyt on tekeillä hänen mukaansa enemmänkin revoluutio. Ensimmäinen tarkoittaa kehitystä, toinen äkkijyrkkää muutosta.

–On sääli lähteä rikkomaan Eksoten, Siun soten ja suurten kaupunkien ratkaisuja sen vuoksi, että halutaan näennäisesti samanlainen ratkaisu ympäri maata, vaikka alueet ovat lähtökohtaisesti täysin erimitallisia. Nykymallin evoluutio vie toki aikaa, mutta nyt kaavailussa olevalle jättiuudistuksellekin on odotettavissa 10 vuoden siirtymäaika. Esimerkiksi Siun sote polkaistiin pystyyn alle kahdessa vuodessa, kokoomusjohdon ja samalla koko hallituksen näkemyksillään haastanut kansanedustaja kirjoittaa.

Keskustelu on pyörinyt viime päivinä kovilla kierroksilla. Esimerkiksi kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Ben Zyskowicz on asettunut vahvasti uudistuksen taakse.

–Nyt esitetty malli tuo valinnanvapauden ja potilasta ja veronmaksajaa hyödyttävän tuottajien välisen kilpailun sote-järjestelmään tarkoituksenmukaisella tavalla, Zyskowicz tiedotti viikonvaihteessa.

Zyskowiczin aikoinaan puoluejohtajaksi kannattama Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok.) on puolestaan ollut vastustavalla puolella. Helsinki ja Uusimaa ovat ylipäätään profiloituneet hallituksen esityspaketin vastustajina, kun hiertävänä tekijänä on erityisesti maakuntauudistus. Lepomäki on valittu eduskuntaan Uudenmaan vaalipiiristä.

Professori Hiilamo ja kaksi muuta asiantuntijaa taas asettuivat viikonloppuna näkyvästi soten eteenpäin viemisen puolelle. Hiilamo saakin osansa espoolaisen kansanedustajan sivalluksesta. Lue tarkemmin: Professori Hiilamo näyttää nyt keltaista valoa sotelle – ”Asiantuntijan tehtävä ei ole kerätä suosiota oppositiosta”

–Monet ihmiset viittaavat nykymallin kehitykseen laatusanalla “villi”, kuten Hiilamo ym. sunnuntain HS:ssa.  Jos ei perusta kilpailun päälle alunperinkään, ymmärrän käsitteen. Sen sijaan meille kaikille muille pitäisi olla selvää, että kilpailu on aina “villiä”, jos sen annetaan toimia, Lepomäki kirjoittaa.

Hänen mukaansa uudistuksen eteenpäin viemistä ei voi perustella sillä, että se on pitkällä:

–Uponneilla kustannuksilla ei pidä koskaan perustella tulevaisuuteen katsovaa muutosta. Myöskään poliittisen järjestelmän uskottavuus ei parane sillä, että tehdään voimalla.

Lue myös:

Kokoomuslaisen väite yllätti Jan Vapaavuoren: ”Höpö höpö”

Näkökulma: Näinkö riistäjäkapitalisti iskee Suomeen?

Uusimaa tyrmäsi soten: ”Otetaan valta itsellemme”

Helsinki järjesti sote-yllätyksen: Valtuusto koolle - ”tällaisena sen ei pitäisi mennä läpi”

Näkökulma: Ben Zyskowicz pilasi Elina Lepomäen soolon

Yllätys demarinuorista: Tehkää sote nyt – muuten kunnissa alkaa hallitsematon ulkoistus

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Antti Kostet

Hallituksen perustelee sotea lähinnä arvovaltasyillä, koska sotea on valmisteltu pitkään.
Tämä perustelu on hyvin yleinen poliittisissa lehmänkauppoissa.
Nykymallin evoluutiokehitys on turvallinen ja kustannuksiltaan hallittava ratkaisu.

Antti Kostet

Hallituksen perustelee sotea lähinnä arvovaltasyillä, koska sotea on valmisteltu pitkään.
Tämä perustelu on hyvin yleinen poliittisissa lehmänkauppoissa.
Nykymallin evoluutiokehitys on turvallinen ja kustannuksiltaan hallittava ratkaisu.

Matti Rissanen

Julkisen terveydenhoidon petraamisen voisi aloittaa:

Kansanedustajille, ministereille ja eduskunnan sekä ministeriöiden henkilökunnalle työterveyshuolto julkisiin terveyskeskuksiin, eikä mitään ohituskaistaa. Jos haluaa parempaa palvelua maksaa itse.

Ja samoin kuntien ja kaupunkien poliitikoille ja henkilökunnille.

Atso Eerikäinen

Olen tällä foorumilla usein toistanut: Ottakaa mallia Japanista.

Pinta-alaltaan Suomen kokoisessa Japanissa on 50 maakuntaa (joista yksi metropoli, Tokio, ja kaksi suurkaupunkia: Osaka ja Kioto). Asukkaita on vielä (vähenee miljoonalla vuodessa) noin 126 miljoonaa.

Suomeen on kaavailtu 18 maakuntaa, mutta mielestäni vanhat läänit (12) olisi sopiva määrä. Japanissa maakunnilla on verotusoikeus, ja ne keräävät enemmän veroja kuin valtio Samoin pitää olla Suomessakin. Veronmaksajat ilmoittavat tulonsa kuitteineen itse, ja valtio verottaa ensin oman osuuteensa, sitten maakunnat perustuen valtionverotukseen. Verotuksen alaraja on noin 20.000 euroa vuodessa, joten vähätuloiset eivät maksa valtion ja maakunnan veroja ollenkaan. Verotuksen alarajan ylittäviä tuloja verotetaan lievevällä progressiolla, joten keskituloiset maksavat noin 10-15 % veroja.

Terveyspalvelut ja vanhuuden palvelut maksetaan vakuutusrahastosta, johon kerätään varoja bruttotulojen mukaan. Terveyspalveluista joutuu maksamaan 200 - noin 4000 euroa vuodessa bruttotuloista riippuen. Vakuutus korvaa 20-30 % kaikista kuluista, ja eläkeläisillä on noin 50 euron kuukausikatto, minkä ylittävän osuuden saa palautuksena. Vanhuusvakuutus on kalliimpi. Vuosimaksu on noin 250 - 4500 euroa vuodessa.

Valinnanvapaus on 100 %. Voin hakeutua joko julkiselle tai yksityiselle klinikalle (sairaalaan) ja hammaslääkärille missä tahansa Japanissa ja ulkomailla. Hinnat Japanissa ovat täsmälleen samat kaikille.

Pienessä klinikassa on yksi lääkäri, sairaanhoitajia ja laborantti sekä toimistovirkailija. Vastaanottoa ei voi eikä tarvitse tilata. Jonotusaika on korkeintaan puoli tuntia. Jos tarvitaan erikoissairaanhoitoa, klinikasta pääsee suoraan julkiseen kaupungin sairaalaan jatkotutkimuksiin ja -hoitoihin. Noin 20 vuoden ajan minulla on ollut sama lääkäri.

Jos on terveysvakuutuksen lisäksi jokin yksityinen vakuutus, voi käydä niin (kuin minulle), että sappileikkauksessa tienasin, koska oma vastuut voi täysimääräisesti vähentää verotuksessa ja vakuutusyhtiöt maksavat verotonta "kipurahaa" sekä sairaalassa olosta aiheutuvat menot (ruoka ja vuode).