Keskiviikko 26.9.2018

Ukaasi: DNA:n, Elisan ja Telian laskettava hintoja jopa 80 % – estävät kilpailun

Jaa artikkeli:
Luotu: 
15.3.2018 12:47
Päivitetty: 
15.3.2018 13:04
  • Kuva: All Over Press / EPA
    Kuva
    Suuroperaattorien tukkuhinnoittelu jumittaa laajakaistamarkkinan kilpailua.
|

Faktakulma

Laajakaistapalvelujen tukkumarkkinat

Laajakaistojen tilaajayhteysmarkkinalla tarkoitetaan paikallis- tai keskustason kiinteään verkkoon pääsyn tukkumarkkinaa. Vuokratun tilaajayhteyden avulla kilpaileva teleyritys voi tarjota laajakaistapalveluja loppuasiakkaille ilman omaa tilaajayhteysverkkoa tai ilman omia tilaajayhteyden välityskykyä parantavia laitteita.

Liian korkeat tukkuhinnat estävät kilpailun laajakaistamarkkinoilla, toteaa Viestintävirasto. Viraston päätöksestä kertoo Talouselämä.

Viestintävirasto asettaa DNA:lle, Elisalle ja Telialle kuitutilaajayhteyksiä koskevat enimmäishinnat kolmeksi vuodeksi. Mainitut kolme suurta toimijaa vastaavat lähes 90 prosentista Suomen tilaajayhteysmarkkinoista, ja Viestintäviraston mukaan liian korkeat tukkuhinnat estävät kilpailun laajakaistamarkkinoilla.

Muutos alentaa kilpailevien teleyritysten kuituhintoja 28-80 prosenttia. Lisäksi vastedes kaikkien huomattavan markkinavoiman yritysten on tarjottava säänneltyjä tukkutuotteita muille teleyrityksille syrjimättömin ja avoimin ehdoin.

– Kilpailun pääasiallisena tarkoituksena on edistää valinnanvapautta ja kohtuuhintaisten laajakaistapalveluiden saatavuutta niin kansalaisille kuin yrityksille, sanoo johtaja Johanna Juusela tiedotteessa.

Asetetuilla velvoitteilla on tarkoitus parantaa jo olemassa olevien verkkojen tehokasta käyttöä, vauhdittaa investointeja ja tuoda lisää kilpailua valokuituverkkojen palvelutarjontaan alueille. Toiveena on saada markkinoille myös uusia toimijoita.

Laajakaistapalvelujen tukkumarkkinalla tarkoitetaan eri toimijoiden pääsyä paikallis- tai keskustason kiinteään verkkoon. Vuokratun tilaajayhteyden avulla kilpaileva teleyritys voi tarjota laajakaistapalveluja loppuasiakkaille ilman omaa tilaajayhteysverkkoa tai ilman omia tilaajayhteyden välityskykyä parantavia laitteita.

Lähde: Talouselämä

Faktakulma

Laajakaistapalvelujen tukkumarkkinat

Laajakaistojen tilaajayhteysmarkkinalla tarkoitetaan paikallis- tai keskustason kiinteään verkkoon pääsyn tukkumarkkinaa. Vuokratun tilaajayhteyden avulla kilpaileva teleyritys voi tarjota laajakaistapalveluja loppuasiakkaille ilman omaa tilaajayhteysverkkoa tai ilman omia tilaajayhteyden välityskykyä parantavia laitteita.

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Merja Kangas

Minä haluan uusia toimijoita ja kilpailua sähkönsiirtoon, hyvinhän tuo kilpailu tietoverkoissa toimii. Turha sanoa, että sähkönsiirtoverkon kunnossapito maksaa. Voin toimittaa 20km:n matkalta yli 100 valokuvaa, missä tammikuiset tykkylumen katkomat koivunlatvat killuvat käytössä olevissa sähkölinjoissa Varsinais-Suomessa. Yhtäkään työtä ei tehdä kuin sähkökatkotilanteessa ja vain se kohta mistä lanka poikki. Vai kuuluvatko Destialle, kun ovat tien varressa? Carunalle vasta kun sähköt taas poikki? Voisiko joku selventää?

Eero Pekonen

Hyvä Merja, kirjoitat oikeaa asiaa. Taitaa olla niin, että Caruna antaa kaikille merkittäville puolueille pientä "vaalirahaa", joten sähkön siirtohintoihin ei puututa. No se on tietysti liikesalaisuus, ei me maksajat siitä tietoa saada. Puhdasta arvailua tämäkin kirjoitus. Suomessa ei ole korruptiota...

Teemu Terava

Monopoleilla ei ole mitään tarvetta kilpailla hinnoilla tai palvelun laadulla. Sähkön siirto on kallista, koska ei ole mitään syytä tehdä sitä halvalla.
Markkinoita hallitsevilla laajakaistaoperaattoreilla ei ole mitään tarvetta päästää kilpailijoita markkinoille häiriköimään.
Esimerkiksi Soulissa asennettiin uusille kerrostaloalueille 10 ja 100Mb yhteyksiä jo 2000-luvun alussa. Meillä yleisin nopeus taisi olla 256kb.
Laajakaistojen nopeuksien tarjonta on meillä kehittynyt rauhallisesti, koska kukaan ei ole ryhtynyt niillä kilpailemaan markkinoilla. Vanhat investoinnitkin on saatu ensin maksettua takaisin täydellisesti.
Laajakaistaliiketoiminta on ollut ilmeisen kannattavaa. Perusliittymien hintataso on ollut kohtuullinen, mutta nopeudet eivät ole kehittyneet.

Reijo Helli

Sähkön siirtohinnat on ihan sieltä itestään..... lisää asiasta on täällä jos kiinnostaa...
https://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?messageID=7...

Noista puh. Operaattoreista ja erikoisesti DATAN hinnoittelusta ... sitä ei operaattorit erittele millään tavalla... on vain käytetty Nettiä niin ja niin paljon, mutta erittelystä ei selviä missä ja mitä tuolla Netissä on tuo aika tehty... ja minne !! on vain könttäsumma netin käyttö/Data !? ei mitään erittelyä siis !

Ja erikoisesti Operaattoreiden pitäisi informoida yleisellä tasolla asiakkaitaan EU.n ulkopuolella noista Data maksuista nimittäin nykyiset "Älykkäät" puhelimet on heti "Netissä".... kelaavat paikallisen operaattorin kautta kaikki mahdolliset sovelluket puhelimeesi ja en tiedä mitä muuta jos "DATA" on pällä..... kun menet minne tahansa ja jos et ole laittanut puhelintasi Datan käyttöä pois päältä... tulee äkkiä arvaamattoman suuret laskut .. jopa muutamassa minuutissa riippuen kohdemaan veloituksista jotka ovat joissain maissa HUIPPULUOKKAA....
Operaattoreilta et saa mitään erittelyä DATASTA missä ja minne olet ollut NETISSÄ yhteydessä.... Tätä ja tämä ei operaattoreita kiinnosta... informoida asiakkaitaan ettei noita yllätyslaskuja tule.... Miksi ?

Tiedän asiasta ja olen siitä tällä samalla palstalla kirjoittanut aikaisemmin... Gambian matkalla oli ja tuli kokemuksia, mutta sain kyllä asiat oikaistua Telialla monien kiistojen ja vaiheiden jälkeen, mutta OPERAATTOREIDEN pitää kertoa asiakkailleen tästä asiasta niin että ihmiset tietää nämä "Älykännykät" ne kasvattaa laskuasi nopeasti ja älykkäästi jos et varaudu ja osaa varautua asiaan ennakolta.

Toni Niemi

Pakko puuttuu muutamiin kohtiin jotka oli täysin väärin tässä sun kirjoituksessa. Operaattori ei seuraa mitä sä puhelimellasi teet liittymä siirtää vaan dataa ja se datamäärä on siksi ainoa asia mikä siinä laskulla näytetään. Henkilön netin käytön seuraaminen muilta osin on tietosuojalain vastaista. omasta puhelimesta näät kyllä millä sivuilla oot käyny ja mitkä sovellukset dataa käyttää.

Liittymän hinnoittelu on sopimuksessa ja ulkomaan hinnoittelu löytyy aina palveluntarjoajan sivulta kun vaan tajuaa mennö ennen reissua katsomaan

Operaattori ei myöskään valmista käytössäsi olevaa puhelinta, joten operaattorin vastuu ei ole opettaa sinua käyttämään sitä. Jos ei osaa käyttää niin ei pidä ostaa. Sama se on autokaupassakin. Ei ne pidä siellä autokoulua samassa.

Väität että tiedät asioista mutta et selkeästi ymmärrä niistä mitään. En tiedä mitä olet operaattorisi kanssa selvittänyt mutta olen aika varma, että gambian matkalta tullut lasku datasiirrosta on ollut aiheena ja reklamaatiokäsittelijä on vain kyllästynyt sun ulinaan ja hyvittäny jotain, ei siksi että laskussa olisi mitään virhettä vaan siksi että pääsee susta eroon lopullisesti.

Teemu Terava

Kilpailun puute. Energian siirtoa ja veroja ei voi kilpailuttaa, ja ne muodostavat valtaosan energialaskusta. Kunnallisten yritysten laskutus on osa kunnallista verojärjestelmää. Ne ovat usein paikallisia monopoleja.
Vanha kansa tietää, että: Kaikessa liiketoiminnassa pitää pyrkiä monopoliin. Jos monopoli ei ole mahdollinen, huonokin kartelli on parempi kuin vapaa kilpailu.

Kimmo Huoso

Mihin ovat kadonneet todellisuudessa edulliset (5-10€/kk) kiinteät laajakaista liittymät jotka toteutettu adsl:llä nopeusta luokkaa 2-8M

Osalle kuluttajista pöytäkoneen käyttöön ja youtuben toistoon kyseinen nopeus riittää enemmän kuin mainiosti.

Muistan edelleen kun Telia-Soneran ruotsalainen toimitusjohtaja julisti suureen ääneen operaattoreiden märkää unta siitä kuinka suomessakin tulisi ottaa käyttöön muuallakin euroopassa olevat datansiirron mukaan lukeutuvat minuuttitaksat myös kiinteissä (x)dsl yms liittymissä.

On se kumma kun mikään ei tunnu riittävän. Liittymien hinnat nouseet naurettaviksi ja enää ei tarjota oikeasti edullisia ehkä hieman hitaampia liittymiä kuluttajille.