Keskiviikko 26.9.2018

Kokoomusjohto sotesta omilleen: 24 mrd.€ tarvitsee hallinnon – Valinnanvapaus ”käännekohta”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
17.3.2018 14:02
  • Kuva: Ossi Kurki-Suonio
    Kuva
    Kokoomus kokoontuu lauantaina puheenjohtajapäivillä Tampereella.
|

Maakuntamalli on sote-uudistuksessa välttämätön hallintomalli, johon on kiinnitetty turhan suurta huomiota ja ilman valinnanvapausmallia koko sote-uudistus olisi pelkkä maakuntauudistus. Näin kokoomuksen johtohenkilöt valtiovarainministeri Petteri Orpo, oikeusministeri Antti Häkkänen ja eduskunnan puhemies Paula Risikko valoivat uskoa Tampere-taloon kokoontuneille puolueaktiiveille.

Juuri ennen kokouksen alkua 193 aktiivia vastasi Uuden Suomen, Aamulehden ja Iltalehden ovensuukyselyyn sote-uudistuksesta. Sote- ja valinnanvapausmallia aktiiveista kannatti 70 prosenttia ja maakuntamallia alle puolet, 40 prosenttia.

LUE MYÖS: Alma-kysely: 50 % kokoomuksen kentästä vastustaa maakuntamallia

–En nyt kiinnittäisi siihen [maakuntauudistukseen] niin suurta huomiota, koska tämä sote-uudistus tarvitsee hallintomallin, sanoo Orpo kokoomuslaisille Tampereella.

Orpo painottaa kokoomuslaisille, että sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä ”on pakko uudistaa”. Hän viittaa kuntien välisiin eroihin palveluissa sekä Suomen ikärakenteeseen. Suomessa yli 65-vuotiaiden osuuden ennustetaan kasvavan 26 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, kun osuus tällä hetkellä on 19,9 prosenttia.

Vaikka Orpo myöntää, että maakuntamallista ”paljonkin on puhuttu”, hän korostaa, että koko sote-uudistus tarvitsee ”leveämmät hartiat”, kuten soteslangilla on tapana sanoa. Häkkänen, puolueen varapuheenjohtaja ja sote-neuvottelija hallituksessa, täsmentää, että nämä uudet ja leveämmät hartiat tarkoittavat käytännössä uutta hallinnon tasoa.  

–Pitää muistaa, että 24 miljardia euroa sote-rahaa ei voi levätä missä tahansa, vaan pitää olla struktuuri ja hallinto, Häkkänen kertoo.

–Perustuslakivaliokunta edellyttää, että hallinnon pitää olla kansanvaltaisesti ohjattu ja rahoituksen pitää olla kunnista irrotettu. Jonkinlainen vaaleilla ohjattu organisaatio piti tulla. Onko se läänin tai maakunnan kokoinen – se on toissijainen kysymys tässä vaiheessa. Tulevaisuus tulee varmasti vielä järjestelmää kehittämään, hän jatkaa.

”Tulimme hallitusneuvotteluista alahuuli pitkänä”

Kokoomuksen sote-neuvottelijana hallituksessa aina helmikuuhun saakka toiminut Risikko tunnustaa itsekin epäilleensä sote- ja maakuntauudistusta keväällä 2015 käydyissä hallitusneuvotteluissa.

–Kun tultiin hallitusohjelmaneuvotteluista, niin kyllä siinä oli vähän alahuuli pitkällä siitä syystä, kun ajattelimme, miten saisimme soten oikeasti kuntoon tämän hallituskauden aikana. […] Tuli sellainen tunne, että tuleekohan tästä sotesta nyt sitten mitään. Maakuntahallinto kyllä, mutta entäs sote? Risikko kertoo.

Kiista sotesta vei hallituksen jo hajoamisen partaalle syksyllä marraskuussa 2015, kun pääministeri Juha Sipilä (kesk.) uhkasi kesken sote-väännön saattavansa ”kävellä presidentin luokse” pyytämään hallituksen eroa.

Tällöin puolueet pääsivät sopuun sote-uudistuksen keskeisistä piirteistä: sote-järjestelmä perustetaan keskustan ajamalle 18 maakunnan mallin päälle ja palveluita avataan nykyistä laajemmin markkinoille kokoomuksen vaatimuksesta.

Risikko arvioi, että tämän neuvotteluratkaisun ja valinnanvapauden myötä sote-uudistuksessa edettiinkin ”sote-kylki” edellä eikä maakuntamalli.

–Se oli minusta käänteentekevä hetki tässä hallituksessa, jolloin aloin uskoa, että myös sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmään saadaan jotain uudistusta, Risikko sanoo.

–Jos valinnanvapausmallia ei olisi tähän saatu, olisi ollut vaarana, että palvelut keskittyvät vain maakuntakeskuksiin, hän lisää.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Sakari Lehto

Ja nykyinen valinnan vapaus säilyy entisellään. Uutta on vain oligopolien ylläpitämät terveyskeskukset. Kustannukset nousevat ja palvelun taso pysyy entisellään tai huononee, koska todellista kilpailua asiakkaista ei synny. Kustannuksia säädellään edelleen tarjonnan rajoittamisella, joten jonot säilyvät. Valittavana on edelleen yksityinen lääkäriasema, jonne pääsee jonottamatta ja maksaa itse laskun.
Veronmaksaja eläkeläisenä ihmettelen sitä, että mihin menee maksamani verorahat...=?
Todennäköisesti ne menevät tehottomien oligopolien (maakuntien terveyskeskukset, yksityiset terveyskeskukset) ylläpitämien terveyskeskusten ja tehottoman maakuntahallinnon (osaamattomat poliittisesti nimitetyt johtajat) pohjattomaan Molokin kitaan.
Kiitos kokoomus

Vesa Huhtanen
Vastaus kommenttiin #12

Pasi olet hyvin asenteellinen ja se näkyy kannanotoissasi. Jos lukisit enemmän ja hieman laajemmin se voisi tuoda objektiivisuutta näkemyksiisi. Toki suurin osa näistä somettajista on asenteellisia linjalla hallitus/oppositio. Ja sitten osa on vain pelkkiä änkkyröijiä ihan muodin vuoksi.

Eero Pekonen

Jatketaa nyt sitä hallinnon uudistamista kun kerran maakuntamali näyttää menevän eteenpäin. Lakkautetaan kaikki Suomen kunnat ja siirretään kuntien loputkin tehtävät maakunnille. Näin uusille (maa)kunnille tulee aito itsehallinto, mm. verotusoikeus ja sitä kautta vastuu asioiden tehokkaasta hoidosta. Mitä halvattua me tehdään mm. yli kolmellasadalla kunnanjohtajalla, joilta nyt on häviämässä puolet töistä, mutta palkka pysyy ennallaan?!?

Seppo Simonen

Päinvastoin 295 kuntapäättäjän pestiä hoitaa 18 maakunnan päättäjää ja vielä siis yhteensä 400-n hallintohimmelin tehtäviä hoitaa samaiset 18 maakunnan päättäjät. Jotka toimivat demokraattisesti valittujen maakuntavaltuustojen ohjaamina.
Kunnanvaltuutetuille pedagogiikka ja infrastruktuuri sekä kulttuurin ohjaamiinen mikä tietää kuntaveron pienemisen.

Petri Hämäläinen

Ilman valinnanvapautta valta ja vastuu olisivat keskitetty maakuntiin. Maakunnat olisivat voineet allokoita kunnilta vapautuvat resurssit käyttöönsä ja vastanneet terveyspalvelujen tuottamisesta.

Mutta se ei Kokoomukselle käynyt!

Tarvitaan Sammon ryöstö. Siinä rahavirrat köännetään valtiolta yksityisille lääkäriasemille.

Maakunnille jää paperinpyörittäjät rooli.

Julkinen terveydenhuolto jää vaille rahoitusta ja ajetaan alas.