Tiistai 17.7.2018

Varoitus ”miljardimokan” mahdollisuudesta sotessa – Osmo Soininvaara: ”Me olemme tekemässä samaa virhettä”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
18.3.2018 19:28
  • Kuva: Satumaari Ventelä / Alma Talent arkisto
    Kuva
    Kun kunnat eivät olleet Norjassa enää vastuussa erikoissairaanhoidon menoista, ne innostuivat lähettämään potilaita sairaaloihin oikein kunnolla, Osmo Soininvaara varoittaa.
|

Vihreiden konkaripoliitikko Osmo Soininvaara varoittaa Suomea toistamasta Norjan ”miljardimokaa” sote-uudistuksessa.

–Norjassa tehtiin miljardimoka, jota me nyt matkimme, Soininvaara kirjoittaa Twitterissä.

Hän viittaa siihen, että norjalaiset siirsivät vajaat parikymmentä vuotta sitten erikoissairaanhoidon valtion vastuulle.

–Kun kunnat eivät olleet Norjassa enää vastuussa erikoissairaanhoidon menoista, ne innostuivat lähettämään potilaita sairaaloihin oikein kunnolla. Raja perusterveydenhoidon ja erikoissairaanhoidon välillä on häilyvä. Jos näillä on eri maksaja, kannattaa tuota rajaa vyöryttää niin, että omalle puolelle jää maksettavaa mahdollisimman vähän, Soininvaara toteaa blogissaan.

–Nyt norjalaiset kiertävät varoittamassa, että älkää tehkö niin kuin me teimme. Me olemme kuitenkin tekemässä samaa virhettä, hän jatkaa.

Koska kunnat ovat Suomessa vastuussa erikoissairaanhoidon menoista, niillä on Soininvaaran mukaan periaatteessa kannustin hoitaa asiat perusterveyden puolella niin hyvin, ettei turhia menoja synny.

–Kuntien taloushallinto ei kuitenkaan toimi rationaalisesti, koska se on lukuisten budjettirajoitusten alaista. Niinpä moni kunta on säästänyt perusterveydenhuollossa ja aiheuttanut näin itselleen paljon isomman laskun sairaanhoitopiiriltä.

Hän muistuttaa, että nykyjärjestelmässä kunta on vastuussa asukkaidensa erikoissairaanhoidon palveluista. Kalliiden kustannusten tapauksessa menot tasataan sairaanhoitopiirin kuntien välillä, jotta esimerkiksi yksi maksansiirtopotilas ei kaataisi pienen kunnan budjettia.

Soininvaaran mukaan olisi järkevää kannustaa maakuntia kokeilemaan erilaisia ratkaisuja, eikä määrätä yhtä ja samaa mallia koko maahan.

–Minä tekisin niin, että lähettävä sote-keskus on taloudellisesti vastuussa tilaamistaan tutkimuksista – esimerkiksi sydäntutkimuksesta – mutta ei tutkimusten perusteella määrätystä hoidosta, esimerkiksi sydänleikkauksesta, hän sanoo.

Soininvaara on jo aikaisemmin arvioinut, että tulevaisuudessa sote-keskuksen kannattaa myös lähettää potilas erikoissairaanhoitoon aina kun mahdollista, jotta kustannukset siirtyvät muualle maksettavaksi.

Sote-keskus päätyy Soininvaaran mukaan valikoimaan potilaiksi niitä, joista maksetaan paljon, mutta jotka käyttävät vähän palveluja. Toisaalta keskuksen kannattaa välttää niitä, joista maksetaan vähän ja jotka käyttävät paljon palveluita.

Lue myös:

Soininvaara varoittaa vakavasta alihoitoriskistä: ”Eduskunta joutuu valitsemaan kahdesta katastrofista”

Ylilääkäri tyrmää ministeriön sote-tilastot: ”Tuntuvat asiantuntijanäkökulmasta puolitotuuksilta”

”Soten kaataminen olisi hyppy pimeään” – Tutkija: Näin asiat etenisivät, jos Juha Sipilä hajottaisi hallituksen

Tiukka sote-kysymys Juha Sipilälle: ”Onko hallitus ylipäätänsä tehnyt minkäänlaista riskianalyysiä?”

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kalevi Salonen

En oikein yhtyisi Soininvaaran huoleen, sillä jos perus- ja erikoissairaanhoito olisivat yhden toimijan (sairaanhoitopiirin) sisällä, toki siellä pystyttäisiin pitämään rajat sopivilla tasoilla. Siis vastuu olisi kaikilla hoidon tasoilla samalla toimijalla. Mielestäni tämä olisi äärimmäisen yksinkertaista.

Nita Hillner

Fiksu mies, tuo Soininvaara.

Ei myöskään pidä mennä rikkomaan jo nyt hyvin toimivia sote-alueita. Alueiden pitää itse voida päättää mikä systeemi juuri heille sopii parhaiten. Kuntia harvaan asutussa Suomessa tulisi vähentää reilusti ja kunnat vastuussa sosiaalimenoistaan (vanhushuolto,lastentarhat) ja kuntien sairaanhoitopiirit vastuussa terveydenhuollosta ja terveydenhuoltoon kuuluvasta sosiaalitoimesta. Yksinkertainen ja hyvä malli. Mutta edellyttää nykyistä suurempia kuntia.

En ihan tarkkaan tiedä Norjan sote-menoista, mutta olen kuullut että kallis on. Työntekijät viihtyvät siellä paremmin kuin Ruotsissa tai Suomessa koska saa keskittyä potilaisiin ja tehdä työnsä kunnolla.

Ihmiset ovat ihan itse tehneet organisaatioista hyvin mutkikkaita ja turhaa työtä joudutaan tekemään paljon koska "ylhäältä" määrätään. Tämä on kallista puuhaa.

Lisäksi virkamiehet ovat "onnistuneet" ostamaan kunnille huonot ja ylihintaiset atk-järjestelmät, jotka eivät edes keskustele keskenään - Sopimukset ovat kaiken lisäksi kunnille huonot. Siksi suurissa atk-hankinnoissa maan parhaat juristit, ekonomit, atk-ammattilaiset tekemeään sopimukset. Ulkomaisia osaajia voi myös käyttää ellei kotimaasta löydy tarpeeksi päteviä. Mikäli näin olisi toimittu, yhteiskunta olisi säästänyt pitkän pennin (veronmaksajien rahaa).

Nita Hillner

Kuulin tänään että Suomenkin erikoissairaanhoidossa alkaa olla vähän Ruotsin piirteitä. Nainen joutui odottamaan syöpäleikkausta puoli vuotta. Hänen leikkaustaan siirrettiin kolme kertaa, tuli kuulemma kiireellisempiä väliin. Vakavien sairauksien hoito täytyy olla kunnossa hyvinvointivaltiossa! Voin vain kuvitella ihmisen pelkoa, hänen odottaessa leikkaukseen pääsyä.

Meidän pitää keskittyä vakavien sairauksien, vanhusten ja moniongelmaisten hyvään hoitoon. Viime kädessä se jopa säästää, mutta ennen kaikkea se on inhimillistä ja kuuluu sivistysvaltioon, se on oikein. Ihmisiä ei saa jättää heitteille. Suomessa on hyvin halpa hoito verrattuna mihin tahansa muuhun maahan.

Jos tahdomme säästöjä, tehkäämme järkeviä atk-ostoja, pienissä hoitokoti-yksiköissä ei välttämättä atk,ta tarvita lainkaan - Jokaiselle asukkaalle kansio/Vihko. Pitää keskittyä siihen päätehtävään ja jättää rönsyt pois! Hallinto-ihmiset kaipaavat rönsyjä...

Kari Kallio

"Jos tahdomme säästöjä, tehkäämme järkeviä atk-ostoja, pienissä hoitokoti-yksiköissä ei välttämättä atk,ta tarvita lainkaan - Jokaiselle asukkaalle kansio/Vihko. Pitää keskittyä siihen päätehtävään ja jättää rönsyt pois! Hallinto-ihmiset kaipaavat rönsyjä..."
Vihko sopii siihen, onko lääkkeet otettu ja onko vaipat vaihdettu tukkimiehen kirjanpitona. Ulkomailla olen joskus nähnyt "kauniin tavan" hotelleissa. Siivooja on jäättänyt pienen viestin.."olen neiti xx ja olen ollut vastuussa tämän huoneen siisteydestä" - toivottavasti olette tyytyväisiä ja hyvää lomaa!" Pöydällä vielä karamellit ja wc-pytyssä desifiointisinetti-- tuntuu hyvältä.
Toisaalta juuri digitalisaatiosta odotetaan helpotusta moneen terveydenhoidon ongelmaan. Sellainen erilainen kosketustunnistus, puheentunnistus, puhuva ruokapaketti milloin se on valmistettu jne mahdollisuuksia on paljon. Viikon ruuat voidaan tuoda kerralla asiakkaan pakastimeen josta ne sitten otetaan ja lämmitetään itse mikrossa jne

Nita Hillner

Hoitokoti = vanhainkodin tapaisia paikkoja. Ei siis ihmisen oma koti vaan hoitopaikka ennen viimeistä leposijaa. Toivon todella ettei edes tulevaisuudessa robotit ja koneet hoida vanhuksia, vaan ihminen. Ajattelin vain että atk-systeemit hyvin kalliita, usein vievät hoitokodin tapaisissa paikoissa enemmän aikaa kuin vanhanaikainen paperi ja kynä. Hoidamme konetta, emme ihmistä :) Ja nämä hallinto-ihmiset viisaudessaan keksivät lisää kirjoitustehtäviä alvariinsa - Nykyisin kirjaaminen on huomattavasti tärkeämpää kuin itse potilas.

Kari Kallio

Just äsken tuli France24 -kanavalta uutinen, että Ranskan terveydenhoitomalli oli rankattu maailman parhaaksi! Onko sotettajat edes kuulleet heidän mallistaan? Onko otettu mallia? Tuskin!
Nyt matkitaan sitä rankkauksen heikointa lenkkiä; USA:ta!

Mikko Toivonen

Monessa maailman maassa Skandinavian ulkopuolella on erittäin toimivia malleja, mutta niille hallitus ja sen "asiantuntijat" eivät korviaan ole lotkauttaneet.
Kysymyshän onkin lopulta puhtaasti kepun ja kokoomuksen poliittisista ambitioista ja vallan sekä rahan uudelleenohjauksesta yksiltä toisille, eikä kansalaisten edusta

Juha Salmi

Ovat varmasti kuulleet mutta heidän mallinsa tuskin menisi Suomessa lävitse. Perustuuhan se lakisääteiseen vakuutukseen ja valinanvapauteen.

Jos on tutustunut esim. Sote uudistuksen yhteydessä tehtyy materiaaliin niin silloin ei tarvitsisi miettiä onko sotettajat tutustuneet muiden maiden malleihin.

Kari Kallio

Helpottava tieto! Sittenhän asiat ovat kunnossa! Mikäpä meillä siis on hätänä - ”Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kun Ellun kanat” .. aiemmin Britannia oli kärjessä ja Ranska kaukana takana. Toimittajatyttö se hehkutti, että 25 eurolla saa nyt vaikka mitä hoitoa maassa, mikä on "unique"!
#8

Harri Tapani

Ranskan malli on joissain kohti erilainen perustuen eri tavalla ajateltuun työperusteiseen sosiaaliturvaankin, malli on muutoksessa sielläkin (totta kai huonompaan suuntaan). Aikoinaanhan ranskalaiset meinasivat alkaa lähes kapinan, kun terveydenhuoltoon ehdotettiin käyntimaksuja, että ihmiset eivät turhaan menisi vaivojaan valittelemaan. No mallin kuvaus tällä hetekellä.

...vaikka omavastuuosuuksia on viime vuosina lisätty ja tähän suuntaan ollaan edelleen menossa...Ranskaan työhön muuttavat saavat yleensä terveydenhoitopalvelut ja muun sosiaaliturvan työnantajan järjestämänä. Sen yksityiskohdista, mm. perheenjäsenille kuuluvista eduista ja esimerkiksi täydentävästä hoitovakuutuksesta mutuellesta (kts. myöhemmin) kannattaa keskustella perusteellisesti jo silloin, kun työsuhteesta neuvotellaan.
Ranskalaisen järjestelmän väliinputoajat ovat maassa pysyvästi asuvat tai sinne haluavat henkilöt, jotka eivät ole työelämässä... ainoaksi vaihtoehdoksi jää vapaaehtoinen sairasvakuutus. Ilman terveydenhoitojärjestelmään kuulumista Ranskassa ei voi laillisesti asua."

https://www.rivieran-suomi-seura.org/terveydenhuolto

Seppo Simonen

Tarkoittiko tämä Norjassa sitä että kun erikoissairaanhoito oli kuntien vastuilla jätettiin tuhansia hoitamatta. Uudistuksen myötä erikoissairasnhoito siirtyi valtiolle on seurauksena että potilaat saavat parempaa hoitoa.

Norjassa siis kunnat suosi valikoitua positiivista syrjintää muutoksen jälkeen käyttöön tuli negatiivinen syrjintä.

Matti Mustonen

Soinivaara on tähän saakka ollut käytännössä valmis hävittämään kunnat. Yksi erikoissairaanhoito riittää. On vain varmistettava ettei uusimaa keskitä itselleen kaikkea. 5 miljoonainen kansa ei tarvitse 100 miljoonan ihmisen hallintoa.

Kyllä nyt kannattaisi edelleen pistää jäitä hattuun soten kohdalla. Ostammeko sian säkissä?

[Soten] Asiakasmaksuja koskeva lakikin on vielä säätämättä, kirjoittaa Varhila:

"Asiakasmaksujen enimmäismääristä säädettäisiin uudessa asiakasmaksulaissa, joka annetaan ensi syksynä eduskunnalle. Tulevassa asiakasmaksulaissa lähdetään siitä, ettei sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuihin tule kohtuuttomia korotuksia. Asiakkaan taloudellinen asema ei saa olla esteenä palvelujen saamiselle, kirjoittaa Varhila."

Nyt pitäisi siis määrittää sana "kohtuuton":

Asiaa kannattaa kysyä reilut 500 euroa kuukaudessa työmarkkinatukea nettona saavalta työttömältä, jota aktiivimallilla piiskataan saaden hänen tulonsa vielä lähes 5 % pienemmäksi.

Sauli Aittola

Eikö valmisteilla olevassa sotessa ole sama maksaja eli valtio. Norjan mallissa aikaisemmin hoitoa vaille jääneet saavat nyt hoitoa. Eikös terveysalan ihmiset ole ammattilaisia ja osaavat toimittaa potilaan tarvitsemaansa hoitoon.

Mauri Gardin

Soininvaara täysin pihalla.Hämmästyin. Nykyisessä järjestelmässä erikoissaaralat (HUS) toimivat 100% kuntien kustannuksella. Maksupiikki on aina auki. Kuntia laskutetaan jälkikäteen ja ne EIVÄT voi vaikuttaa kustannuksiin, jotka ovat kaksinkertaistuneet lyhyessä ajassa ja kasvu jatkuu katastrofaalisesti.
Uudessa järjestelmässä maakunnat vastaavat, että valion antama raha riittää. Vain sillä tavalla saadaan kustannukset kuriin ja optimaaliset palvelut. Eikö Helsingin päättäjät todellakaan ymmärrä? Soininvaaran viimeaikaiset kirjoitukset aivan "ulalla". Pitäisi hakea oppia Keski-Suomesta.