Keskiviikko 26.9.2018

Perutaanko nyt 400 euron sähköpyörätuki? Kokoomuksesta täystyrmäys

Jaa artikkeli:
Luotu: 
21.3.2018 15:47
  • Kuva: Juha Rahkonen / Alma Talent arkisto
    Kuva

Hallitus saattaa olla perääntymässä sähköpyörille kaavaillusta 400 euron hankintatuesta, vihjaa kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Kopra. Kopra toimii myös eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtajana.

–Tietojeni mukaan maan hallitus ei yhdy ajatukseen eikä esitystä sähköpyörien hankintatuesta olla tekemässä, kirjoittaa Kopra blogissaan.

Valtiovarainministeri, kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoo Demokraatille, ettei hän tai kokoomus puolueena tue sähköpyörätukea. Koko ideasta Orpo sanoo lukeneensa vasta lehdestä.

Kopran mukaan sähköpyörätuki olisi vienyt ”auttamatta vikasuuntaan”, vaikka ajatus päästöttömän liikenteen tukemisesta sinänsä on ”kaunis”.

–Nykyistä hintatasoa peilaten käy nopeasti selväksi, ettei tuki riitä pitkälle ja voimme jo huomata, että tällä viikolla sähköpyörien hinnat ovat nousseet. Markkinahäiriö syntyi siis nopeasti. Edelleen, voimme aiheellisesti kummastella, miksi tuki koskettaisi vain sähköllä kulkevia pyöriä, Kopra toteaa.

Kokoomuksen kansanedustaja painottaakin, että kaikkia ekologisia liikkumismuotoja tulisi edistää yleisesti. Sähkömopojen ja -moottoripyörien käyttöönotossa Suomi on Kopran mukaan vielä ”kivikaudella”.

–Ennemmin kuin tällaisia erikoisia markkinahäiriöitä aiheuttavia välistävetoja, kaipaamme pitkäjänteisempää liikennepolitiikkaa. Näpertelystä tulee siirtyä kohti realistisesti vaikuttavia toimia ja hallituksen onkin nyt keskityttävä olennaiseen.

LUE MYÖS:

Ekonomisti pöyristyi 400 €:n sähköpyörätuesta: ”Järki käyttöön – Hallituksen ajatus huonompi kuin kykenin kuvittelemaan”

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

Ehkä tämöä olikin ajoitettu niin, että saadaan täysin pinnallinen kohu aikaan ja sitten kokoomus tulee pelastajana estämään täysin uirrationaalisen hankkeen ja sitten pannaan sankareina toimeen todella pahat sote pörssittäminen ja maakuntahallinto, kun kerran pelastettiin kokonainen kansakunta sähköpyörätuelta.

Harri Tapani

Antakaa ihmisten tehdä itselleen niitä sähköpyöriä, sellaisia kuin itse haluavat kuten monissa muissakin maissa. Ihan ilman turhia ohjeita ja byrokratiaa. Täällähän kaikki sellainen kehittely on ollut pannassa tai sitten siitä on joutunut maksamaan jos jotain myydä aikoo, niin aivan tolkuttomat EU-hyväksyntä/rekisteröintimaksut. Tasi olla Suomessa pitkään kiellettynä esim. USA:ssa suosittu Segwaykin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Segway

Jari Kaisla

Nykyhallitus on typeryydessään aivan omaa luokkaansa. Olemme nähneet toinen toistaan typerämpiä hankkeita sekä säädöksiä ja voimme odottaa näkevämme vielä useita uusia ennen seuraavia vaaleja. Toivottavasti joku tekee tutkimusta minkälaiset ihmiset äänestävät näitä nykyhallituksessa olevia henkilöitä, jotta tulevaisuudessa voisimme ennaltaehkäistä paremmin idiotismia.

Tapani Konnel

Eivät sähköautot, sähköpyörät tai yleensä sähkökäyttöiset laitteet ole missään nimessä päästöttömiä. Sähkön tuottaminen aiheuttaa hyvin paljon päästöjä, tehdään se miten hyvänsä. Arvelluttavaa voi olla myös kehitys, että sähköä ostetaan Venäjältä tai ydinvoimalan rakentaja on Venäjä. Polttomoottorin kehittäminen yhä saasteettomaksi olisi mielestäni se paras vaihtoehto ennen, kuin vesi pystytään pilkkomaan kannattavasti vedyksi ja hapeksi tai aurinkokennot voitaisiin hyödyntaaä sähkön tuotantoon. Tuulivoima ei oikein ole hyödynnettävissä tehokkaasti autoteollisuudessa.

Jari Kaisla

Jos talouselämässä olisi moraalia niin tämä tuki olisi hieno asia ja kannustaisi sähköpyörän hankintaan. Valitettavasti yritykset nostavat kuitenkin pyörien hintoja lähes tuen verran jolloin tuki on käytännössä vain verovaroin toteutettu tulonsiirto yrityksille.

Harri Tapani

Berner, monenlaista:

"Vuonna 1989 hänestä tuli Vallila Interiorin toimitusjohtaja isänsä Rudolf Bernerin jälkeen.[8] Hän siirtyi yrityksen hallituksen puheenjohtajaksi vuonna 2012. Toimitusjohtajana toimiessaan Berner kasvatti yrityksen kokoa noin 10 hengen yrityksestä yli 130 henkeä työllistäväksi yritykseksi.[9][10] Oman yrityksensä lisäksi Berner on toiminut muun muassa Soprano Oyj:n,[11] Kährs Holding AB:n[12] ja eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen[13] hallituksissa. Hän oli eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen hallintoneuvoston jäsen vuonna 2009 ja hallituksen varajäsen 2010–2014 sekä hallituksen jäsen kevääseen 2015.[11]"

jne.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Anne_Berner

"Vuonna 2006 Anne Berner sai Prix Veuve Clicquot -palkinnon vuoden suomalaisena liikenaisena.[19] Suomen Liikemies-Yhdistys nimesi hänet vuoden 2009 liikemieheksi.[4][11] 6. joulukuuta 2014 Berner sai tasavallan presidentin myöntämän Suomen Leijonan komentajamerkki -kunniamerkin"

Lauri Kiiski

Aivan pähkähullu idea ajatellen päästöjen vähentämistä.

Kuinka olisi saksalaisten huijariautonvalmistajien VW, BMW, MB, Skoda ja Seat dieseleiden päästöjen päivittäminen todellisuuteen ?

USA:ssa totesivat, että saksalaisyhtiöiden autojen NOx päästöt olivat todellisuudessa liikenteessä jopa 400 - 800 % suuremmat, mitä valmistajien itsensä laboratoriotulokset antoivat markkinoinneissaan kusettamalla asiakasta silmään ymmärtää.

Kari Lappalainen

Ideana varmasti hyvä, mutta tämä tuki kohdistuu taas heille, joilla on varaa muutenkin ostaa. Valtiolla on edelleen lainaa, joten tämä tuki, kuten tuki sähköautojen hankintaan on järjetön. Tuki mieluummin suoraan joukkoliikenteen kehittämiseen. Peruspyörällä pääsee ja nousee kunto! Kokoomuksen tulee torpata tuki sähköpyörätuki.

Pekka Tuominen

Kättä pystyyn, moniko teistä sähköpyörätukea äimistelevistä käyttää pyörää koskaan asiointimatkoilla (eli ei pelkkään ulkoiluun).
Jostain syystä sähköautojen tuki ja uuden auton ostamisen yhteydessä romutuskorvaus ovat kuitenkin olleet aivan ok?
Sähköpyörä on realistinen kulkuneuvo mm. muutamaa kilometriä pidemmille työmatkoille, ja kovasti kokonaisedullisempi yhteiskunnalle kuin joukkoliikenne (joka on subventoitua sekin). Eikö edes se vakuuta, että jokaiselle autoilijalle on parempi, jos tuolla *pienellä* tuella lähtee yksi auto siitä työmatkaliikenteestä edestäsi jarruttelemasta?