Tiistai 20.11.2018

”Miten kukaan kehtaa puhua demokratiasta Suomessa?” – Hjallis Harkimolta kova ulostulo päätöksenteosta SS-blogissa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
31.3.2018 11:21
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Alma Talent
    Kuva
    Harry Harkimon mukaan Suomen poliittista järjestelmää pyörittää todellisuudessa noin prosentti ihmisistä ja 99 prosenttia istuu katsomossa.
|

Kokoomuksen kansanedustaja, liikemies Harry ”Hjallis” Harkimo ihmettelee suomalaisten päättäjien piirien pienuutta blogissaan Savon Sanomissa.

–Miten kukaan oikein edes kehtaa puhua demokratiasta Suomessa? Sitä olen alkanut miettiä yhä enemmän näinä vuosina, kun olen itse ollut mukana politiikassa. Olen oivaltanut, että järjestelmämme on kaukana demokratiasta – ainakin jos mittapuuna pidetään sitä kuinka suuri osuus kansalaisista on mukana päätöksenteossa. On nimittäin niin, että Suomen päätöksentekijät mahtuvat tilataksiin, hän kirjoittaa.

Harkimon mukaan Suomen poliittista järjestelmää pyörittää todellisuudessa noin prosentti ihmisistä ja 99 prosenttia istuu katsomossa. 

–Kun tällä ”promillella” on lisäksi oma (epäselvä) kieli, omat säännöt (vain johto saa päättää asioista) ja melkein voisi sanoa oma uskonto (nykymalli on paras ja ainoa), niin ei ole ihme, että demokratia ei toimi eivätkä ihmiset luota poliitikkoihin tai systeemiin, hän kuittaa.

Harkimo mainitsee yhtenä esimerkkinä kokoomuksen puheenjohtajan, valtiovarainministeri Petteri Orpon viikontakaisen esityksen sosiaaliturvan uudistamisesta. 

–Aloin miettiä, että onko meillä edes keskusteltu asiasta. Selvitin asiaa ja kävi ilmi, että tätä kantaa ei ole pohdittu sen paremmin eduskuntaryhmässä kuin puoluehallituksessa. Eli Orpo oli avustajansa kanssa päättänyt, että tämä on kokoomuksen malli. Siis vain nämä kaksi pääsevät siihen päättäjien tilataksiin.

Lue lisää: Petteri Orpo esittää isoa uudistusta sosiaaliturvaan: ”Kannustinloukut selätetään ja ihmiset pääsevät kiinni työelämään”

Toinen kokoomuksen kansanedustaja Juhana Vartiainen vastaa Harkimolle Twitterissä ja toteaa, että Universal Credit -sosiaaliturvaa on vuoden ajan kehitelty eduskuntaryhmän kannustinloukkutyöryhmässä. 

–Tämän ja muiden vastaavien ryhmien kokouksiin on kaikilla ryhmän edustajilla vapaa pääsy.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Raimo Ilaskivi

Loistoesimerkki ssiitä, kuinka demokratia nuijittiin on taitetun työeläkeindeksin korjaamiseen tähtäävän kansalaisaloitteen käsittely eduskunnassa. Työeläkeyhtiöitten valtava lobbaus pani sekä demokraattiset päättäjät että median polvilleen: vain yksi totuus kelpasi ja se oli suuren eläkerahan totuus. Ilman äänestystä aloite hylättiin - eikä Hjallistakaan näkynyt äänestystä vaativana kun asiaa käsitetiin. Että tällaista demokratiaa!

Kenneth Ainetdin

"Demokratiaa" on se, että olen espanjassa enkä kärsi vilusta enkä nälästä. On erittäin hyvä olla poissa suomen pienestä hiekkalaatikosta. Suomessa näkemys kaventuu eikä siellä nähdä metsää puilta.

Hyvä, että Harry on rehellinen puheissaan mutta kuten Ilaskivikin totesi, niin ei ole Harryllakaan ihan puhtaat jauhot pussissa. Kansanedustajilta voi odottaa edes jonkinlaista aktiivisuutta työpaikallaan, ainakin siltä osin ennen kun esittää kritiikkiä vasta lehdistössä.

Vesa Partanen

Viitaten Vartiaisen kommenttiin, nousee väkisellä mieleen kaksi kysymystä.

Eikö Harkimo ole tiennyt tuosta työryhmästä ja mahdollisuudesta osallistua siihen vapaasti (Harkimo hoitaa työnsä huolimattomasti)?

Eikö Harkimo tiedä, että Suomessa on edustuksellinen demokratia?

Joka tpauksessa hänen tulisi Kokoomuksen jäsenenä ja kansanedistajana vaikuttaa Kokoomuksen sisällä kaikin tavoin siihen, että Puheenjohtaja Orpo ei päätöksiä aivan pienessä piirissä voisi tehdä?

Tämä julkisuuteen tuominen haiskahtaa populistiselta, vaikka kunnioitankin Harkimoa henkilönä.

Harri Kota-aho

Tämä sosiaalinen media on kyllä hieno juttu. Nämä hyväveli kerhot ja poliitikot eivät pääse piiloon,vaan joutuvat oikeasti vastuuseen päätöksistään. No neljä miljardia yritystukiin mitä yrittämistä on,kun se perustuu tukiin, ja samaan aikaan jakavat osinkoja ja bonuksia. Surkeeta johtamista hallitukselta. Onneksi saatiin aktiivimalli käyttöön 56% työttömistä osallistuu säästämiseen. Iso kysymys mihin tarvitaan kansanedustajia?

Hjallis & muut päättäjät!

Lausuntopalvelu.fi -sivustolla odotetaan "Maakuntien viitearkkitehtuurista" ts. sote- ja maakuntauudistuksesta lausuntoja 4.4. mennessä seuraavilta tahoilta:

Etelä-Karjalan liitto
Etelä-Pohjanmaan liitto
Etelä-Savon maakuntaliitto
Evira
Hämeen liitto
Kainuun liitto
KEHA-keskus
Kela
Keski-Pohjanmaan liitto
Keski-Suomen liitto
Kuntaliitto
Kymenlaakson liitto
Lapin liitto
Maa- ja metsätalousministeriö
Maakuntien tilakeskus Oy
Maaseutuvirasto
Pirkanmaan liitto
Pohjanmaan liitto
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
Pohjois-Pohjanmaan liitto
Pohjois-Savon liitto
Päijät-Hämeen liitto
Satakuntaliitto
Sisäministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
SoteDigi Oy
Suomen ympäristökeskus SYKE
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
Tilastokeskus
Työ- ja elinkeinoministeriö
Uudenmaan liitto
Valvira
Varsinais-Suomen liitto
Vimana Oy
Väestörekisterikeskus VRK
Ympäristöministeriö

Vain 4 tahoa on antanut lausuntonsa. Tästä alta pääset suoraan sivustolle:

I/Proposal/Participation?proposalId=77fcdd2f-564a-4bf1-acf9-03826c7d2198

Johdanto

Tämä lausuntopyyntö koskee maakuntien viitearkkitehtuuria, jota on valmisteltu 5/2017-1/2018 välisellä ajalla. Viitearkkitehtuurin valmistelu on toteutettu työryhmätyönä valtiovarainministeriön puheenjohtamana.

Lausuntopyynnön liitteenä olevassa dokumentissa "Maakuntien viitearkkitehtuuri" ja sen liitteissä (1-12) kuvataan maakuntauudistuksen toimeenpanossa (vuosien 2017­–2019 aikana) suunniteltava maakuntien yhteisen vakiintuneen toiminnan tavoitetilan viitearkkitehtuuri 3–5 vuoden aikajänteellä maakuntauudistuksen lainsäädännön valmistumisesta.

Määritelmällisesti viitearkkitehtuurien tarkoituksena on jäsentää ja määrittää ratkaisukokonaisuuden keskeisimmät rakenneosat ottamatta tarkasti kantaa esimerkiksi maakunnan organisaatiorakenteeseen tai muihin suunnittelun tai toteutuksen yksityiskohtiin.
Tausta

Suomessa on meneillään yksi maan historian suurimmista hallinnon uudistuksista, jossa perustetaan uudet maakunnat ja siirretään niiden vastuulle useita tehtäviä nykyisiltä kunnilta sekä valtion aluehallinnolta.

Maakunnasta tavoitellaan ennakointikykyistä toimijaa, joka osaa tarttua mahdollisuuksiin ja ratkoa haasteita ennen kuin niistä muodostuu ongelmia. Maakunta vastaa joustavasti ja ennakoiden asukkaidensa ja yritystensä tarpeisiin.

Ennakointikyinen yhteiskunta rakennetaan yhdessä sektorirajojen yli asiakaslähtöisyyden sekä datan ja tiedon hyödyntämisen avulla. Julkisen hallinnon toimintatapoja uudistamalla voidaan tarjota asiakkaiden tarpeisiin vastaavia palveluja oikea-aikaisesti ja vaikuttavasti. Samalla luodaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia, ja niiden kautta työpaikkoja sekä investointeja hyödyntämällä digitaalisia alustoja ja tukemalla ekosysteemien kehkeytymistä.

Muutoksessa arvioidaan siirtyvän noin 215 000 julkisen sektorin työpaikkaa (vuotuista henkilötyövuosiekvivalenttia) uusiin organisaatioihin, mistä noin 200 000 kuuluu sosiaali- ja terveyssektoriin.

Samalla on tarkoitus muuttaa määrättyjen sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä kasvupalvelujen tuotantomallia siten, että asiakkaalle tulee mahdollisuus valita käyttämänsä palvelun tuottaja useammasta kuin yhdestä maakunnan järjestämästä palveluntuottajasta." - -

Hjallis, vietkö viestiä eteenpäin päättäjien keskuudessa tästä "Maakuntien viitearkkitehtuurista"? Vain 4 on tähän mennessä antanut lausuntonsa asiaan.

PS. Lausuntonsa tähän "Maakuntien viitearkkitehtuuriin" voivat antaa ihan kaikki Suomen kansalaiset 4.4. mennessä, jotka rekisteröityvät palveluun.

Harri Tapani

" viikontakaisen esityksen sosiaaliturvan uudistamisesta.

–Aloin miettiä, että onko meillä edes keskusteltu asiasta. Selvitin asiaa ja kävi ilmi, että tätä kantaa ei ole pohdittu sen paremmin eduskuntaryhmässä kuin puoluehallituksessa."

Eikös tuo kuulu kokomuksen pysyvään agendaan ja ole ollut "ohjelmassa" jo vuosikymmeniä. Sitä tuskin tarvitsee erikseen missään mainita...Jopa demarien Tanner oli aikoinaan samaa mieltä, että ihan saavat liikaa jo köyhät tukia.

Hannu Laitinen

Ihan tiedoksi lausunnonpyyntöautomaateille: puolueisiin kuulumattomana (99 % enemmistö kansasta) en tällä kertaa aio käyttää oikeuttani yli 1000-sivuiseen, perustuslakien kannalta vielä kyseenalaiseen ja kuntien itsemääräämisoikeutta dementoivaan himmeliin. Jos joku kuitenkin päättää pyytää minulta henkilökohtaista lausuntoa, olen sen valmis lainsäädäntöelimeen kuuluvien (esim. joku valiokunta) läsnäollessa antamaan, voin harkita asiaa ja käyttämään myös kyselymahdollisuutta.

Jarkko Kainulainen

Kokoomus ja keskusta pitäisi siivota sisältä mutta sieltähän lähtisi kaikki jos ideologia on sitä että kaikki haluaa olla voittajia ja muut asiat tulee perästä niin ei siinä kyllä tosiaan demokratia toimi kaikki pisteet Harkimolle mutta äänestäjäthän sen päättävät minkälaisessa maassa haluavat elää ja se mikä on varmaa on se että sumalainen ei tässä asiassa opi vaikka kustaan suoraan päälle niin kärsiköön ja hakatkoon päätänsä mäntyyn. Kaikki lähtee äänestäjistä.

Matti Nokela

Mikä olisi parempi järjestelmä kuin tämä edustuksellinen demokratia. Joka neljäs vuosi voimme vaihtaa päättäjät.
Mielestäni torikokoukset ovat huonoja sillä siellä voittaa kovaäänisin.

Odotan Hjallikselta ehdotusta paremmasta järjestelmästä.
Yrittäjänä tiedän itsekin, että haluaisin itse päättää kaikesta. Se on yksi valtiutta.
Yrittäjänä tosin tiedän , että kuluttaja päättää - ostaako vai ei.

Stacy Siivonen

Hjallis puhuu asiaa, demokratian tila on surkuteltava eikä vastaa nykyaikaa. Demokratian halveksunta näkyy suhtautumisessa kansalaisaloitteisiin. Selkeästikin aloitteita halveksuva kansanedustaja on ollut toimessaan liian pitkään.