Torstai 19.7.2018

Lässähtääkö sote-kapina? Vain yksi täysin Jan Vapaavuoren linjoilla kyselyssä

Jaa artikkeli:
Luotu: 
7.4.2018 09:37
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Tampereen pormestari Lauri Lyly sanoo suoraan, että ilman korjauksia sote-uudistus "saa mennä".
|

Uusi Suomi kysyi sote- ja maakuntauudistuksesta Espoon, Vantaan, Tampereen ja Oulun johtajilta. Vastauksista ilmenee, että kaupungit ovat erimielisiä Helsingin aloittamasta sote-kapinasta.

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok.) on kapinoinut ärhäkkäästi Juha Sipilän (kesk.) hallituksen sote- ja maakuntauudistusta vastaan. Helsingin kaupunginvaltuusto päätti keskiviikkona lähes yksimielisesti lausumasta, jonka mukaan uudistus tulisi kaataa. Vapaavuoren mukaan uudistus ei tunnista kaupungistumista ja ongelmallisinta siinä on uuden hallintorakenteen sementointi, josta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Espoon, Vantaan, Tampereen ja Oulun johtajista eniten Vapaavuoren linjoilla on Tampereen pormestari Lauri Lyly (sd.), joka on jo aiemmin vastustanut näkyvästi maakuntauudistusta Vapaavuoren rinnalla. Lyly antoi Vapaavuorelle tukensa, kun kysyimme, suhtautuvatko johtajat uudistukseen yhtä kriittisesti kuin Vapaavuori.

– Pormestari Vapaavuoren kritiikki on aiheellinen ja nostaa uudistuksen olennaisia ongelmakohtia esiin. Me olemme korostaneet erityisesti kasvu- ja työvoimapalveluihin liittyviä pulmia. Kaupunkien rooli on keskiössä näissä elinvoimakysymyksissä, Lyly vastasi Uudelle Suomelle sähköpostitse.

Espoosta vastataan samaan kysymykseen suora ei. Vantaan johtaja ei halua vastata ja Oulun johtaja kiertelee.

– En halua, että näkökulmia vertaillaan tällä tavoin. Kumpikin puhuu omasta puolestaan. Esitys sisältää kuitenkin kasvavalle kaupungille, kuten Vantaalle monia haasteita, kaupunginjohtaja Ritva Viljanen vastaa sähköpostissa.

– Oulun kaupunki on antanut uudistuksen eri vaiheissa useita lausuntoja, joissa olemme ottaneet kantaa. Olen pitäytynyt kaupungin lausunnoissa. Olemme erityisesti suhtautuneet kriittisesti kasvupalvelulakiesitykseen eli yritys- ja työllisyyspalvelujen järjestämiseen, muotoilee Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajala.

Kaatamishaluja vain yhdellä

Oulu ei ole lausunnoissaan tyrmännyt uudistusta. Laajala katsookin, että uudistus on tarpeellinen, kun häneltä kysytään, pitäisikö uudistus mieluummin kaataa kuin antaa edetä nykymuodossa.

– Sote-uudistus ei sinällään ole suurten kaupunkien näkökulmasta välttämätön, mutta muiden kuntien kannalta on. Valinnanvapauden toteuttamistavasta olemme antaneet lausunnoissamme kriittistäkin palautetta, joka osittain on otettu huomioon. Oulun kaupunki on todennut, että sote-uudistus on tarpeellinen, mutta kasvupalvelujen osalta olemme olleet kriittisiä, Laajala vastaa sähköpostilla.

Vantaan Viljanen ei halua vastata samaan kysymykseen ja pitää sitä liian yksinkertaistavana. Hänen mielestään ei edes pitäisi puhua Vapaavuoren aloittamasta kaupunkikapinasta.

–Minusta termi kapina ei kuulu tähän yhteyteen lainkaan. Kyse on normaalista kaupunkien edunvalvonnasta. Laki sisältää kunnille tärkeitä asioita ja on yksi hallintohistoriamme suurimpia muutoksia. On tärkeätä, että kunnat osallistuvat maakuntahallinnon perustamista koskevaan keskusteluun, Viljanen sanoo sähköpostissa.

Viljanen toteaa, että maakuntauudistukseen sisältyy vielä merkittäviä ongelmia ja avoimia kysymyksiä. Hän huomauttaa, että kukaan siirtyvistä työntekijöistä ei tiedä edes uutta organisaatiotaan tai yksikköään, vaikka uudistuksen toimeenpanoon on enää jäljellä aikaa vain noin 1,5 vuotta.

– Ongelmana on se, ettei isoja kaupunkeja irrotettu uudistuksesta. Maakunnat ovat lähes jokainen pienempiä kuin yksinään kukin kuudesta suurimmasta kaupungista. Nyt ollaan tilanteessa, jossa esimerkiksi HUS, Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat 80 % Uudenmaan maakunnan palveluista. Palvelutuotannon tuottavuuskasvu on lähes yksinomaan kiinni näistä neljästä, Viljanen sanoo.

– On esitetty, että Uudenmaan maakunnan aloitustilanteessa sen budjetissa on vähintään 300 miljoonan euron vaje. Jos tämä vaje täytetään supistamalla kuntien valtionosuuksia Uudellamaalla, se heikentää kaupungeille jääviä palveluja. Jos se taas täytetään supistamalla Uudenmaan sote-palveluja, aiheutetaan merkittävä nykyisen sosiaali- ja terveystoimen palvelutason lasku erityisesti isoissa kaupungeissa. Maakuntauudistus aiheuttaa merkittävän ongelman myös kuntien rahoituksen näkökulmasta. Vaikka tulotasomme putoaa lähes kolmannekseen, investointitarve ei juuri vähene, Viljanen jatkaa.

Viljanen huomauttaa, että pääkaupunkiseutu yksin tuottaa noin 30 prosenttia koko Suomen bruttokansantuotteesta. Hänen mukaansa pääkaupunkiseudulle maakuntahallinnon perustaminen on tarpeetonta.

– Uudistus hajauttaa useaan organisaatioon erityisesti lapsia ja nuoria koskevat asiat, mikä on erityisen haasteellista. Näitä kysymyksiä ei ole juurikaan valmisteltu, Viljanen katsoo.

Eniten Vapaavuoren linjoilla asiassa on Tampereen Lyly, joka sanoo suoraan, että ilman korjauksia uudistus saa mennä. Hän sanoo toivovansa todella koko Suomen kannalta, että muun muassa työllisyys- ja yrityspalveluiden valuviat voidaan vielä korjata.

– Uudistuksen ilmiselvät valuviat on voitava vielä korjata, ennen kuin eduskunta on hyväksynyt esityksen. Jos niitä ei kyetä korjaamaan, olisi parempi, että uudistus ei toteutuisi esitetyssä muodossa, Lyly sanoo sähköpostissa.

Espoo on eri linjoilla

Espoon osalta sote- ja maakuntauudistusta kommentoi Espoon kaupunginhallituksen ja Uudenmaan liiton hallituksen puheenjohtaja Markku Markkula (kok.). Hänen mielestään uudistus pitää viedä läpi, koska sen tarve on kiistaton ja nyt esillä oleva malli on merkittävä edistysaskel ja vie tilannetta oikeaan suuntaan. Espoo vaatii kaupungeilta rakentavia korjausehdotuksia eduskunnalle, joka käsittelee uudistuspakettia parhaillaan.

–Espoo ei ole lähtenyt mukaan kaupunkina siihen, että tämä pitäisi hylätä ja aloittaa taas kerran ihan kokonaan alusta, jolloin ei koskaan tiedetä, missä vaiheessa tällainen uudistus syntyisi, Markkula sanoo Uudelle Suomelle puhelimessa.

Oppositiopuolue SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja ja Vantaan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Antti Lindtman on kokoamassa Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten valtuustoja yhteiseen ”hätäkokoukseen” pikaisesti vielä ennen eduskunnan sote-päätöksiä. Markkulan mukaan Espoo kannattaa kokousta vain, jos se pidetään rakentavassa hengessä korjausehdotuksia pohtien. Espoo ei haluaisi samanlaista kokousta kuin Helsingissä, missä lähinnä äänestettiin kyllä tai ei uudistukselle.

–Ei tässä muodossa, että se olisi hätäkokous, jonka tehtävänä on antaa vain julistus, että ei käy, Markkula sanoo.

Vantaan Viljasen mukaan yhteiskokouksen valmistelut ovat edenneet ja hän uskoo kokouksen toteutumiseen.

– Olen saanut sen käsityksen, että kaikkien pks-kaupunkien kannanotot ovat varsin kriittisiä, Viljanen sanoo.

Kaikilta tuli kritiikkiä

Kaikki vastaajat kritisoivat uudistusta, myös Markkula, joka vaatii muun muassa erilaisia siirtymäkausia maan eri osiin, sillä pääkaupunkiseudulla on kyse paljon suuremmasta muutoksesta kuin pienissä kunnissa. Markkulan mielestä laki on nyt kirjoitettu turhan hallintolähtöisesti ja sitä pitäisi kääntää asiakaslähtöisyyteen, koska jokainen huolehtii jatkossa yhä enemmän omasta terveydestään.

Markkula kaipaa myös keskustelua soten valinnanvapauden toimivuudesta ja peräänkuuluttaa huolellista valmistelua valtaviin työntekijäfuusioihin.

Markkula kiittelee Vapaavuoren kokoaman C21-yhteisön toimintaa, jossa Suomen 21 suurinta kaupunkia vahvistaa yhteistyötään. C21 on ilmaissut huolensa siitä, ettei sote- ja maakuntauudistuksessa tunnisteta kaupunkien merkittävää roolia hyvinvointiyhteiskunnan ja kasvun mahdollistajana.

–Yhdestä asiasta olen hyvin samoilla linjoilla Vapaavuoren kanssa. Se on, että kaupunkien rooli korostuu ja kasvaa, Markkula sanoo ja huomauttaa, että on nähnyt muutoksen Euroopassa työskenneltyään siellä tiiviisti.

Markkula toimii Euroopan alueiden komitean ensimmäisenä varapuheenjohtajana. Hänen mukaansa kaupunkipolitiikan merkitys kasvaa: kaupungit tekevät yhä enemmän yhteistyötä kaikenlaisten yritysten kanssa ja kantavat yhä suurempaa vastuuta uudistustyöstä.

Pääministeri Sipilä on uhannut kaataa hallituksen, jos uudistus kaatuu, ja Vapaavuori on todennut uskovansa uudistuksen kaatumiseen. Muut vastaajat eivät lähde ennustamaan, mutta Markkulalla on tähänkin selkeä mielipide: hän ei usko poliitikkojen toivovan ennenaikaisia vaaleja.

–Kyllä ne merkit pikemminkin ovat, että tämä uudistus menee eduskunnassa läpi, Markkula sanoo.

Lue myös:

Espoon yllätetty kokoomuspomo ärähtää Jan Vapaavuoren paljastuksesta: ”Vähän herättää ihmetystä”

Vetoomus valtuustossa: ”Katseet kääntyvät kokoomuksen kansanedustajiin – Kaatakaa sote”

Jan Vapaavuori paljastaa: Helsinki teki hallitukselle ehdotuksen, josta vaiettiin – ”Tämä tarina on kaikkea muuta kuin taputeltu”

Jaa artikkeli:

Kommentit

Kaarle Akkanen

Entä jos eduskunnassa äänestettäisiin ilman ryhmäkuria? Tai sitten niin, että kurittomat äänestäisivät omantuntonsa mukaisesti? Jälkimmäisen tavan valinneet edustajat nousisivat valtakunnan eturivin vaikuttajiksi! Pelastaisivat kansalaiset verojen ja maksujen nousuilta!

Mikko Toivonen

"Sotekapina" voi lässähtää poliitikkojen piirissä, mutta meidöän kansalaiste, sote palvelujen käyttäjien ja äänestäjien enemmistön piirissä ei kyllä lakkaa vaan uskon että valistuneiden kansalaisten enemmiostö ei tuotta sutta uudistukekseen halua kun tietää miten asiat saataisiin varmemmin, tehokkaammin ja paremmin organisoitua ja järjestettyä.

Silloin malli haettaisiin esimerkiksi brittien NHS systeemistä, tai saksalaisesta sairauskassasysteemistä ja kaikissa tapauksissa nyt kovasti ajettavaa pörssiterveydenrahastusta rajoitettaisiin, eikä yritettäisi lisätä.
Sen sijaan yksityisten ammatinharjoittajien kaikenlaista vastaanotto toimintaa lisättäisiin julkisen tueksi ja ohelle

Pentti Westerholm

Näin kansan parista Sote uudistusta voi kannattaa tai vastustaa.Kukaan ei tiedä tarkalleen mitä ongelmia se tuo tullessaan.Edut kuitenkin on tiedossa.Lääkäriin pääsee helpommin kuin nyt. Siittä on hyvä lähteä rakentamaan parempaa terveydenhoitoa.

Pasi Käyhkö
Vastaus kommenttiin #10

Koko tästä sote-maakuntahärdellistä tulee meille veronmaksajille helkutin kallisjuttu. Useat asiantuntijat ovat sanoneet, että kyseisessä on liian monta tuntematonta muuttujaa, että asiasta tiedettäisiin riittävästi. Yksi muuttujista on jo ihmisten tämän hetkinen muutto kaupunkeihin. Esim. vuosina 2015-2017 muutto oli pääkaupunkiseudulle, Helsinki, Espoo ja Vantaa yhteensä yli 55 000 ihmistä. Luku on tämän aamun Hesarista. Ja muuttajien määrä vain kasvaa.

Nita Hillner

Aluksi kaupungeissa pääsee vähän nopeammin, mutta entä kun jäljellä enää muutama suuri terveysyritys jolla monopoliasema -> kustannukset karkaavat -> sekä asiakasmaksut että verorahojen käyttö nousevat.

Heti tapahtuu -> kustannukset kasvavat koska lääkärikäynnit lisääntyy -> tämä raha on poissa jostain muusta -> vanhus ja vammaishuollosta, monisairailta, erikoissairaanhoidosta kuten esim. syöpähoidot. Sote-uudistuksessa ei ole riittävästi funtsattu kokonaisuutta ja mitä se aiheuttaa kaikkein haavoittuneimmille ihmisille.

Kaikkein kummallisinta on että hallituksen poliitikot ja virkamiehet eivät osaa perustella uudistustaan kunnolla. Eikä myöskään media ole osannut analysoida uudistuksen hyötyjä ja haittoja kunnolla. Kaikki vain sanovat että se täytyy nyt vain tehdä. Minua tämä ei vakuuta. Haluan kunnon perusteet, numeroineen, terveyshyötyineen kaikkineen. Haluan tietää kuinka paljon kuntiin jää virkamiehiä uudistuksen jälkeen jne. Kaikki on oikeasti auki, kansalaiset eivät saa tietää mitään.

Risto Salonen

Eipä sinne lääkääriin pääsy ole vaikeata nytkään? Miksi muuttaa toimivaa järjestelmää arvaamattomaan vaihtoehtoon ja byrokraattisiin maakuntiin.
Eläkää ihmiset terveellisesti, niin ette tarvitse sitä lääkäriä. Säästäkää lääkärit niille, jotka terveellisestä elämisestä huolimatta sairastuvat.

Pertti Aaltonen

"Päivystysten hätätila osoittaa jälleen konkreettisesti, että muutoksille sote-rakenteissa ja päätöksenteossa on todellinen tarve. Kun ongelmat näyttäytyvät näin isosti jo nyt ja uhkaavat jopa potilasturvallisuutta, tuntuu kylmäävältä ajatella, missä tilanteessa ollaan, ellei muutoksia saada aikaan ennen kuin ikääntyneiden osuus väestöstä kasvaa nykyisestä.

On surullista, että sote-uudistusta tehdään politiikan sanelemassa marssijärjestyksessä ja se näyttäytyy helposti poliittisena pelinä. Kun päivystyksessä on jatkuvasti potilaita ylipaikoilla ja potilasturvallisuus on vaarassa, jokainen työntekijä pohtii varmasti, että näin ei voi jatkua".

Mediuutiset https://www.mediuutiset.fi/debatti/paivystysten-hata-kertoo-muutosten-pa...

Joni Rikkola

Kaupungit saavatvallan yli muiden kuntien, joten miksi ne valittaisivat? SOTE on demokratian loppu. Tsin se on myös rikkomus perustuslakia vastaan sillä laki määrää pitämään päätöksenteon mahdollisimman lähellä ihmisitä.
Tällaista muutosta ennen olisi pitänyt leikata poliitikkojen ja virkamiesten palkkoja. Nyt mennää pääedellä päin perustuslakia. ensimmäisenä. Suomi ei tarvitse SOTEa, se on vain hokemalla tehty 'totuus'

Timjoh Ken

Nokkela selviää tilanteesta, mihin viisas ei olisi joutunutkaan. On kuitenkin niin, että soten ja maakuntahallinnon voimaan astuessa eivät enää viisaus ja nokkeluus voi pelastaa, raha kylläkin. Tänäänkin pääsee sujuvasti lääkäriin, jopa erikoistuneen tohtorin pakeille, eikä tuo ole ollut kohtuuttoman kallista. Kun ryhdytään hyppyyn tuntemattomaan ja uskotaan asioiden päättyvän hyvin, on sanottava vain, voi pyhä yksinkertaisuus. Epäilen vahvasti, että maakuntahallinnon ja soten sijaan saamme ongelmageneraattorin ja sen riitaisat korjaajat.

Raimo Ilaskivi

Selvääkin selvempää on, että koko uudistuksen läpimeno on hiuskarvan varassa - tai sen kaatuminen. Kyseessä on eräs mittavimmista uudistuspaketista, joka koskee sekä hallintoa että terveys- ja sosiaalipalveluja. Kysyä sopii, onko oikein ottaa tällainen riski, koska eduskunnan voimasuhteitten muuttuminen saattaa johtaa siihen, että uudistusta seuraavalla vaalikaudella ja kenties toisenlaisen hallituspohjan turvin ryhdytään repimään auki ja "uudistamaan". Pitkäjänteisyydelle ja pysyvyydelle toisinsanoen saatetaan viitata kintaalla.