Keskiviikko 26.9.2018

IL: Uudet peltipoliisit narauttavat myös jarruttelijat – Nopeusmittaus mullistuu

Jaa artikkeli:
Luotu: 
9.4.2018 11:45
  • Kuva: Sensys Gatso Group AB
    Kuva
    Kamerat hankitaan Ruotsista Sensys Gatso Group AB:lta ja laitteet asentaa Oulun Energia Urakointi Oy.
|

Poliisihallitus ja Liikennevirasto ovat päättäneet hankkia liikennevalvontatehtäviin uudentyyppisiä nopeusvalvontakameroita, kertoo Iltalehti.

Kameralaitteistossa on täysin uudenlainen nopeudenmittaustapa, joka havaitsee myös moottoripyörien ja kameratolppien kohdalla jarruttelevien autojen ylinopeudet.

Nykyisin käytetyt kameratolpat mittaavat niitä lähestyvän ajoneuvon nopeuden asfalttiin upotettujen anturien avulla. Tämä mahdollistaa nopeuden vähentämisen vain kameratolpan kohdalla.

Uusissa kameralaitteistoissa nopeutta seurataan koko sen ajan minkä ajoneuvo on kameran näköpiirissä. Nopeus mitataan kehittyneellä lähestyvää ajoneuvoa seuraavalla tutkatekniikalla, joka seuraa kohteen aikaa, nopeutta, etäisyyttä, suuntaa ja ajokaistaa.

Nykyisiä nopeusvalvontakameroita tullaan Poliisihallituksen mukaan käyttämään niiden elinkaaren loppuun asti. Ensimmäiset uudenlaiset kamerat asennetaan aikanaan nykysuunnitelman mukaan valtatie 6:lle Koskenkylän ja Kouvolan välille ja valtatie 4:lle Lusin ja Vaajakosken välille.

Uudet kamerat tulevat maksamaan viiden vuoden sopimuskaudella noin 4,4 miljoonaa euroa.

Lähde: Kauppalehti

Jaa artikkeli:

Kommentit

Sampo Säteri

Samalla voi valmistautua oikeusmurhiin monimutkaisen mittauksen virheen vuoksi, jo nyt poliisi on hävinnyt oikeudessa jutun virheellisestä mittauksesta ja senkin vain siksi kun sakotettu oli alan ammattilainen ja tiesi mistä puhuu.

Harri Kovala

Nopeuskameroiden osuus liikenneturvallisuuden parantamisessa on marginaalinen. 10 viimeisen vuoden liikenneonnettomuusraporttien mukaan maksimi on 4 %, sen verran onnettomuuksia ajetaan nopeuksilla, joissa kamera olisi reagoinut.

Kaksi kolmannesta ajetaan vieläkin alle nopeusrajoitusten ja selvinpäin.

Topi Rantakivi

@2. Ei kaikki navigaattorit varoita, niissä on osassa kytketty pois päältä, koska esimerkiksi Ranska pitää näitä tolppia etukäteen varoittelevista navigaattoreita laittomina ja niin pitää myös Saksa.

Minä olen vuosia sitten kertonut, että Suomi siirtyy peltiheikeistä siihen, että ajoneuvon oltua kameran kohdalla, niin sen jälkeen mitataan todellinen nopeus. Siinä kaahaamiset eivät auta.

Tulevaisuudessa ennustan, että kaikkien autojen nopeudet mitataan satelliiteista käsin ja jos kaahailee jossain teillä ylinopeutta, niin mahdolliseen ohitustilanteeseen varataan 1 minuutti ja jos ylittyy, sakkoa tulee automaattisesti postiin.

Nyt se sitten toteutuu.

Risto Salonen

Ei ongelma ole me 95-99% sääntöjä noudattavat, satunnaisesti ylinopeutta ajavat. Ongelmana on ajokortittomat, katsastamattomilla autoilla, useimmiten jossakin aineessa olevat piittaamattomat yksilöt.
Me maksamme kiltisti rike- ja muut sakot, mutta nämä muut eivät edes oikeudenkäyntikulujaan.

Juha-pekka Naukkarinen

Sateliitti valvonta olisi mahdollista nykytekniikalla,jos liikennemerkki osoittaa 80km/h niin ajoneuvo ei kulkisi sen kovempaa,mutta autojen valmistajat,sekä öljyteollisuus vastustavat tätä,siellä missä iso raha,siellä valta,tässä pelissä ei liikennekuolemat vaikuta mitään,poliitikot ovat teollisuus pohattojen pelinappuloita!

Harri Kovala
Vastaus kommenttiin #18

Satelliittivalvonnan aloituskustannuksiksi laskettiin 1,5-2 mrd euroa, eli noin 4 vuoden teiden kunnossapitomäärärahat. Vuotuisiksi käyttökustannuksiksi 0,5 med euroa, eli vuoden kunnossapidon määrärahat.

Jos nuo summat laitettaisiin teiden kunnossapitoon tai tilattaisiin Euroopasta liikennesunnittelijat ja rakennettaisiin tiet heidän suunnitelmien mukaan, niin saisimme huomattavasti suuremman parannuksen liikenneturvallisuuteen.

Erkki Martikainen

Hyvä uudistus.
Saadaan ehkä silmänpalvojiakin osa osallistumaan asiallisen ajon talkoisiin. Suurella osalla autoilijoista on käytössä vakionopeussäätimet jotka tekevät laillisesta ajosta melkolailla helppoa. Halusta se on kiinni. Sitten on ne jokapaikanjarrut jotka eivät periaatteesta suostu ajamaan rajoitusten mukaan ja saavat kyllä ihan omaa tyhmyyttään maksaa kamerasakkoja. Voitetusta ajastahan tässä ei ole kysymys vaan periaatteesta jonka mukaan "minä tiedän paremmin kuin siellä kirjoituspöydän takana minkä on oikea nopeus kulloinkin". Rekkakuskit on kyllä sitten vielä oma sorttinsa ja niihin vilunkinveikkoihin on vaikea saada rotua.

Heikki Rosti

Niinkuin ennenkin Litu-kommentit 99% suunsoittoa,yksi(1) prosentti asiaa.Tekninen kehitys julkishallinnossa sopusoinnussa ajoneuvotekniikan kehityksen kanssa.EU n tavoite puolittaa riski hvjonn(k)/100milj.ajonkm tai k/10000as vv2010-2015 onnistunut vasta DK,IRE,Spain ja Eun ulkop.Norja.Tavoite puolittaa riskit vv2015-2020 on haastava varsinkin pohjoismaissa Saksassa ja Hollannissa,koska litu-taso naissa maissa jo nyt keskim. yli 50% parempi kuin EU keskim.Yrittanytta ei laiteta.Rattijuopot ,huumehorhot litu-uutisten etusivuilla,mutta seniorikansalaisten laskeva liikenneterveys suureneva riski kaikissa Eu-maissa .

Kari Kallio

Väärin kohdennettua poliisitoimintaa! Pääasiassa toispaikkakuntalaiset ajavat ansaan. Mutkan takaa tuleva 60-lätkä ja vieressä kamera! Parantaako se muka moraalia tuollainen jäynä? Oletan, että viha noita uusia kameroita kohtaan vain kasvaa! Kyttääminen ei ole enää tätä päivää, vaan sitä on moralisoitu jo vuosia.

jari välimäki

seuraavaksi diginäytöt joilla saadaan vaihdeltua nopeusrajoitusta 40- 100 välillä , vähän väliä, millon mikäkin syy , nämä sakot on kolehti, rahankeruu talkoot köyhälle bernerin valtiolle, hommat muuttuu mutta maksaja on aina sama ja keruu raha aina suurenee, toki turvallisuuden nimissä, aivan kuten ilmastonmuutos talkoot...

Kari Kallio

Mielestäni hallitus aikanaan perusteli peltipoliiseja juuri sillä, että valtion ahnas kirstu vaatii lisää rahaa! Ei puhettakaan liikenteen seurannan parantamisesta tai muuta hyveellistä. Kaikkein paras tapa vaikuttaa ihmisten käytökseen on on elävän poliisin ojennus ja opastus - ei sakotus. Se vain nostattaa vihaa.
Missä ovat ystävälliset hyvän tahdon lähettiläät maanteillä - opastavat ja ohjaavat elävät poliisit? Ei-sakottajat! Sakottaminen on väärä asenne. Ei tätä päivää.

MattiusO Karvinen

On se vaan niin mukavaa, kun ohittelevat ja takapuskurissa laittomasti kaahailevat ajotoverit saadaan vihdoinkin ruotuun kunnon kameroilla. Seuraavaksi voisikin kääntää katseet hidastelijoihin ja ohituksen vaarantajiin, vaikkapa muuttamalla ohituskaistoilla oikeanpuoleiseen kaistaan sama nopeus, kun ohituskaistaa edeltävällä tieosuudella ja pisteeksi iin päälle kamerat valvomaan tilannetta. Mukavahan se toisaalta on talvisilla sohjoteillä yrittää ohittaa ohitettavan kaistalla kaahaavaa hidastelijaa paksun loskan päällä, mutta se vain tuntuu vaarantavan sivullisia ja omaakin autokuntaa. Tarttis ottaa muutkin huomioon, kameroilla tai ilman.